God: een ilussie? |
Ja, omdat... |
|
72% |
[ 26 ] |
Nee, omdat... |
|
27% |
[ 10 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 36 |
|
Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 Volgende
|
Paintskillz |
Geplaatst: 11 Nov 2010 12:43 Onderwerp:
| |

|
The death metal band singer who burned 10 churces - band? |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 30 Dec 2010 22:15 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 31 Dec 2010 15:55 Onderwerp:
| |

|
ninodude schreef: | http://www.youtube.com/watch?v=8NNRa5h6A3s
Wat vinden jullie? |
Interessant, zeker omdat de man veel dingen zegt waar ik op dezelfde manier over denk. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dyllann |
Geplaatst: 31 Dec 2010 17:19 Onderwerp:
| |

|
religie is niets meer dan de mensen hun moraal omhoog houden.
Denk er maar eens over na, wij zijn als enigste wezen écht bewust van onze mortaliteit. Dus heeft men God uitgevonden. Het leven na de dood, de hemel. Alleen maar om onze angst voor de dood te onderdrukken.
Dat is wat ik denk. |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 31 Dec 2010 18:05 Onderwerp:
| |

|
Veel mensen komen ook tot een geloof toe omdat ze onzeker zijn en er absoluut niet mee om kunnen gaan. Ik geloof dat het geloof van mensen tot nu toe alleen maar narigheid op de wereld heeft gebracht. En ik vind het ook totale onzin om het goede met het kwade te splitsen (Hel/Hemel), want als er geen kritiek meer is dan is er ook geen vooruitgang. |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 31 Dec 2010 18:45 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
In eerste instantie is geloof bedacht om een antwoord te hebben op elke vraag, eigenlijk als opvulling van wat de wetenschap nog niet kon uitleggen. Het onbekende is eng, daarom is God bedacht, in ieder geval in de vorm waarin hij in de Bijbel staat.
En een splitsing van goed en kwaad is waarschijnlijk inderdaad nergens goed voor - dat inspireert enkel, lijkt me. Zelfs in de Bijbel zelf was het leven beter voordat goed en kwaad gesplitst werden, omdat de mensen in het Paradijs gewoon niet wisten wat het was, en er daarom ook niet toe in staat waren.
Daarbij heeft religie inderdaad altijd de wetenschap in de weg gestaan, en enorm veel levens gekost door belachelijke zaken als kruistochten (massale zelfdoding, maar dan vertraagd en on-the-go) en de Inquisitie. We kunnen ons waarschijnlijk niet voorstellen hoeveel verder de wetenschap nu geweest was als religie nooit had bestaan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 02 Mei 2011 16:48 Onderwerp:
| |

|
Iemand heeft mij ooit gezegd dat het onmogelijk is dat de Bijbel of de Koran het woord van God is. Als God zou bestaan zou hij de Bijbel/Koran niet zo contradictioneel maken op een manier dat elke idioot hem fout zou kunnen interpreteren en hierdoor véél en véél mensen kan doden. Dit toont in mijn ogen aan dat zowel het Christendom en de Islam niet foutloos zijn en daardoor gemaakt is door de mens. Als het perfect was, zou God het gedaan kunnen hebben. Maar perfect zijn ze allebei ver van.
---
Trouwens Lucid Dreaming is heel echt, zeker omdat ik het al enkele keren zelf heb meegemaakt. Zo weet ik nog dat ik ging slapen in de winter met de gedachten hoe leuk het wel niet zou zijn als het vol sneeuw lag. Met die gedachten probeerden ik de Wild Lucid methode, de simpelste manier volgens sommigen. Ik werd wakker (dacht ik) en hoorden een raar geluid. Ik ging naar mijn zus haar kamer waar het geluid vandaan kwam en zag er een soort dreamcatcher hangen (zoek maar op op google) die fel bewoog door een wind. Ik ging terug naar mijn kamer en ineens kreeg ik het gevoel dat heel de wereld rond draaiden, ik was niet duizelig ofzo, maar ik kan het niet echt uitleggen. Toen ging ik buiten kijken vanaf mijn terras en zag overal meters sneeuw liggen.
Je kan niet geloven hoe realistisch dit was, vooral omdat het leek dat ik wist dat ik droomde. Wat er erna kwam weet ik niet meer, toen ik wakker werd rond 4 uur en rap vanaf het terras ging kijken om te zien dat er geen sneeuw lag kreeg ik een heel warm gevoel. Echt een uitzonderlijke gebeurtenis .
Ohja, ik weet trouwens niet of ik in een 'God' moet geloven. Omdat ik gewoon niet weet wat deze God zou kunnen zijn. Ik geloof in de Big Bang. Mensen die zeggen "Wat was er dan voor de Big Bang ?" zijn in mijn ogen zo dom. Dit is een vraag die je niet kan antwoorden, omdat er gewoon geen begrip van tijd en ruimte waren ervoor. Het is hetzelfde als te vragen welke figuur vrijdag heeft of wat er ten zuiden van de Zuidpool ligt. Maar in een God zoals Christendom of andere religie's hem beschouwen geloof ik niet en weet ik gewoon dat hij er niet is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 02 Mei 2011 16:57 Onderwerp:
| |

|
Dnarbeis schreef: | Iemand heeft mij ooit gezegd dat het onmogelijk is dat de Bijbel of de Koran het woord van God is. Als God zou bestaan zou hij de Bijbel/Koran niet zo contradictioneel maken op een manier dat elke idioot hem fout zou kunnen interpreteren en hierdoor véél en véél mensen kan doden. Dit toont in mijn ogen aan dat zowel het Christendom en de Islam niet foutloos zijn en daardoor gemaakt is door de mens. Als het perfect was, zou God het gedaan kunnen hebben. Maar perfect zijn ze allebei ver van.
...
Dit is een vraag die je niet kan antwoorden, omdat er gewoon geen begrip van tijd en ruimte waren ervoor. Het is hetzelfde als te vragen welke figuur vrijdag heeft of wat er ten zuiden van de Zuidpool ligt.
|
Wie zegt dat de interpretatie van God goed is? Wie zegt dat God perfect is? Misschien was het woord van God bedoeld om mensen uit te moorden. Kan God niet gewoon een fout zijn? Misschien is God wel een organisme, die kijkt hoe wij leven. Maar zolang we het antwoord op de vragen niet weten, blijft het onzeker of God wel of niet bestaat  |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 02 Mei 2011 17:07 Onderwerp:
| |

|
Mafusto schreef: | Dnarbeis schreef: | Iemand heeft mij ooit gezegd dat het onmogelijk is dat de Bijbel of de Koran het woord van God is. Als God zou bestaan zou hij de Bijbel/Koran niet zo contradictioneel maken op een manier dat elke idioot hem fout zou kunnen interpreteren en hierdoor véél en véél mensen kan doden. Dit toont in mijn ogen aan dat zowel het Christendom en de Islam niet foutloos zijn en daardoor gemaakt is door de mens. Als het perfect was, zou God het gedaan kunnen hebben. Maar perfect zijn ze allebei ver van.
...
Dit is een vraag die je niet kan antwoorden, omdat er gewoon geen begrip van tijd en ruimte waren ervoor. Het is hetzelfde als te vragen welke figuur vrijdag heeft of wat er ten zuiden van de Zuidpool ligt.
|
Wie zegt dat de interpretatie van God goed is? Wie zegt dat God perfect is? Misschien was het woord van God bedoeld om mensen uit te moorden. Kan God niet gewoon een fout zijn? Misschien is God wel een organisme, die kijkt hoe wij leven. Maar zolang we het antwoord op de vragen niet weten, blijft het onzeker of God wel of niet bestaat  |
Neen, ik heb het over de Bijbel en de Koran. Niet over God in het algemeen. In de Bijbel/Koran wordt God duidelijk afgebeeld als iemand die perfect is, hij is alwetend en heeft iedereen lief. Dus zou hij zijn heilig boek niet zo contradictioneel maken.
Dnarbeis schreef: | Ohja, ik weet trouwens niet of ik in een 'God' moet geloven. Omdat ik gewoon niet weet wat deze God zou kunnen zijn. Ik geloof in de Big Bang.
Maar in een God zoals Christendom of andere religie's hem beschouwen geloof ik niet. |
|
|
Terug naar boven |
|
|
@HatersWillBeLovers |
Geplaatst: 02 Mei 2011 17:12 Onderwerp:
| |

|
Dnarbeis schreef: |
Neen, ik heb het over de Bijbel en de Koran. Niet over God in het algemeen. In de Bijbel/Koran wordt God duidelijk afgebeeld als iemand die perfect is, hij is alwetend en heeft iedereen lief. Dus zou hij zijn heilig boek niet zo contradictioneel maken. | Ooit de Bijbel effectief gelezen? God is zeker geen lieve entiteit; hij kan eerder als wraakzuchtig beschreven worden: Adam en Eva, Job, Sodom en Gomorra  |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 02 Mei 2011 17:14 Onderwerp:
| |

|
Dnarbeis schreef: |
Neen, ik heb het over de Bijbel en de Koran. Niet over God in het algemeen. In de Bijbel/Koran wordt God duidelijk afgebeeld als iemand die perfect is, hij is alwetend en heeft iedereen lief. Dus zou hij zijn heilig boek niet zo contradictioneel maken.
|
Maar is fouten maken niet perfect? In de biologie is een fout een manier om te overleven. En overleven zou dan gelijk moeten staan aan perfect zijn. Oftewel de Bijbel is een manier om te overleven, doordat er zoveel interpretaties zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
zie sang |
Geplaatst: 02 Mei 2011 17:26 Onderwerp:
| |

|
Ik geloof in GOD de Almachtige , MAAR ik geloof niet in de kerk enz .
GOD is er , u die niet geloofde zal GOD aanroepen bij ziekte of tegenslagen .
Iedereen die niet geloofd is nu op weg naar de hel en heefd simpatie voor de duivel maar
het is nooit te laat om waar u ook bent een woord te richten tot GOD en Hij zal u met open
armen u ontvangen , BTW zonder dat u het weet waakt GOD over u .
Ik hoop dat jullie ongelovegen nooit iets in de aard meemaken wat ik meegemaakt hebt .
GOD vergeef het hen want ze weten niet dat ze het woord van de duvel verkondingen .
Daarbij GOD vergeef het hun want ze zijn niet waardig dat Jij tot hun komt , maar door U
en met U zullen ze terug naar U komen.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 02 Mei 2011 17:41 Onderwerp:
| |

|
@Zie zang
Mag ik vragen waar jouw geloof in God op gebaseerd is? |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:11 Onderwerp:
| |

|
zie sang schreef: | Ik geloof in GOD de Almachtige , MAAR ik geloof niet in de kerk enz .
GOD is er , u die niet geloofde zal GOD aanroepen bij ziekte of tegenslagen .
Iedereen die niet geloofd is nu op weg naar de hel en heefd simpatie voor de duivel maar
het is nooit te laat om waar u ook bent een woord te richten tot GOD en Hij zal u met open
armen u ontvangen , BTW zonder dat u het weet waakt GOD over u .
Ik hoop dat jullie ongelovegen nooit iets in de aard meemaken wat ik meegemaakt hebt .
GOD vergeef het hen want ze weten niet dat ze het woord van de duvel verkondingen .
Daarbij GOD vergeef het hun want ze zijn niet waardig dat Jij tot hun komt , maar door U
en met U zullen ze terug naar U komen.  |
Leer jij maar eerst goed schrijven voordat je 'Het woord van God' verkondigt. |
|
Terug naar boven |
|
|
zie sang |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:22 Onderwerp:
| |

|
@ Mafusto
Dat mag .
Ik kan hier zoveel zaken aanhalen maar ik pik er maar 1 uit .
Ik was tot mijn 21 jaar niet echt gelovig tot ik op een zekere dag me niet goed voelde op
mijn werk en ik bijna van mijn sus ging , ik probeerde zelf me weer op het spoor te krijgen maar raar genoeg lukte het mij niet , ik weet nog dat alles zwart kwam voor mijn ogen en ik geen controle meer over mijn lichaam kreeg , toen dacht ik alleen nog aan GOD en dacht ik ben nog jong en juist getrouwd moet dit nu echt GOD ??? .
Op het moment zelf kreeg ik het ontzettend warm , ik voelde me weer tot rust komen mijn
lichaam begon te trillen en het was voorbij dit alles vanaf ik GOD aanriep heeft het misschien 1 sec geduurt . Ik vind dit geen toeval meer en sedert toen ben ik in GOD gaan geloven , zo kan ik hier nog veel andere VB plaatsen maar dit is voldoende voor nu , nog eentje mijn zus zoon was zwaar verslaaft aan harddrug tot ik vroeg aan GOD help hem met dit zwaar gevecht en maak hem weer mens als U wil 2 weken later nam hij metadon en was hij weer mens alleen ik en niemand anders wist dat ik dit gedaan had . Wie hier een verklaring voor heeft antw maar .
@Christian Vuye
Aan u reactie voel ik dat u met iets zit die je nog zal achtervolgend , maak me niet om mijn typen af , maar zoek hulp zo een aggressie in 1 zin ? maak u ziel weer nuttig en spreek nu tot GOD , het komt goed man de duivel spreekt volledig in u reactie.
Laatst aangepast door zie sang op 02 Mei 2011 18:30; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:29 Onderwerp:
| |

|
Ik wou een keer m'n moeder bellen maar precies op het moment dat ik de telefoon pakte belde zij al. Mijn moeder is logischerwijze God. |
|
Terug naar boven |
|
|
zie sang |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:36 Onderwerp:
| |

|
@Uchiha_Shadow
Mijn moeder is logischerwijze God.
U ziet het als een grap maar toeval bestaat niet .
Ik denk dan ook dat er een enorme band is tussen u moeder en jij .
En GOD kan via u moeder spreken met jou , alleen weten jullie het niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:49 Onderwerp:
| |

|
Ik heb het altijd zo vreemd ervaren dat mensen die in God geloven, hem enerzijds zien als de ultieme genadige, maar anderzijds als je hem niet aanbidt dan stuurt hij je regelrecht door naar de hel voor een eeuwige straf.
Klinkt niet echt heel erg genadig. Mocht God bestaan dan zal die 'mij' vast wel accepteren als ik mij als een goed mens heb gedragen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 02 Mei 2011 18:52 Onderwerp:
| |

|
Als je maar ziet dat het geen bewijzen zijn maar een puur persoonlijke interpretatie van alledaagse gebeurtenissen.
Ben voor de rest agnost want ik weet dondersgoed dat je het tegendeel ook niet kunt bewijzen, maar goed daar hebben we deze voor:
God is iets puur filosofisch, de dag dat ik praktisch bezig ga met god is de dag dat ik ook The Flying Spaghetti Monster accepteer. En ja, ik vind dat mensen die wel praktisch met God bezig zijn leiden aan waanbeelden en een veel te hoge dunk van hun rol in het universum. Wat op zich niet zo erg is, maar als het in grotere vorm (religie) naar voren komt gebeuren er vaak slechte dingen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Amun |
Geplaatst: 02 Mei 2011 19:18 Onderwerp:
| |
|
Vergeef me dat ik niet alle reacties heb gelezen (zijn er nogal een hoop), en wellicht dus wat dubbel aanhaal.
Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Over God discussieren op een intellectuele manier, is als sex beschrijven aan iemand die het nog nooit heeft ervaren. Je kan het een en ander beschrijven, hoe het is, hoe het voelt, maar de ervaring zelf gaat daar volkomen aan voorbij. Als je "God" nog nooit hebt ervaren (of wellicht wel, maar onbewust), kan je er simpelweg niks over zeggen. Voordat ik verder ga, laat ik even duidelijkheid scheppen over hoe je "God" kunt zien. God, is niet noodzakelijk de God uit de Bijbel, of elke andere religie. Het ervaren van God, kan geheel los staan van religie. Spiritualiteit staat dan ook niet noodzakelijkerwijs gelijk aan religie. Door alle ladingen welke het woord God heeft, wordt het vanaf het begin al moelijk om erover te "discussieren", want wat is God precies?
Waarschijnlijk gaat de discussie veelal niet zozeer over God, maar over religie. Wees je daar dus bewust van. Vaak lees of hoor ik mensen negatief over spiritualiteit praten, omdat ze het relateren aan een negatieve ervaring welke ze hebben gehad met een grote religie, of omdat ze het niet eens zijn met de uiterlijke vertoning van een religie. Persoonlijk, heb ik weinig met religie, precies om de redenen welke waarschijnlijk vaak worden aangehaald. De wetten, de regels, het blinde geloof etc.
God, als in, "iets groters", "iets wat het normale menselijk bewustzijn overstijgt", geen man met een baard, maar een "immens bewustzijn"...staat los van welke religie dan ook. Religies proberen het te vangen, maar dit is niet mogelijk. Zoals ik in het begin al zei, kan je niet over God discussieren op een intellectueel niveau. Het is een ervaring op het niveau van gevoel, en niks is moeilijker dan gevoel omzetten in woorden. En woorden zijn slechts de vinger die ernaar (God) wijst. Ik heb persoonlijk meerdere ervaringen gehad, sommige groter dan de andere, waarin ik een verruimd bewustzijn ervaarde, waarin ik een al aanwezige liefde ervaarde. En nee, dit was niet onder invloed van drugs, drank, maar gewoon tijdens een normale dag, in verschillende situaties. Lang, heb ik rationeel naar de wereld, mijn eigen ervaringen en zelfs spiritualiteit gekeken. Dit leidt slechts tot verwarring, want het menselijk ratio kan het niet bevatten.
Als je spiritualiteit, of God als je wil, rationeel benaderd, wordt het simpelweg een voor/tegen discussie. Rationeel benaderd, valt God geheel onderuit te halen. Rationeel benaderd, wordt het leven niks meer dan een hoopje atomen. Hier kan je voor kiezen. Dit heb ik vroeger ook gedaan (ookal voelde het nooit juist). Ik heb me altijd verzet tegen spiritualiteit omdat we in dit westerse wetenschappelijke klimaat niet in dergelijke dingen horen te geloven, en ik was hier gevoelig voor. Het vraagt enige moed om dit los te durven laten, omdat je paden gaat bewandelen welke nieuw zijn, en vaak worden tegengewerkt door anderen. Ik praat niet vaak over God, maar het leven. Het leven is spiritueel, spiritualiteit is niet iets wat je doet als hobby, of "omdat het je er wel wat mee hebt". En pas, als je het zelf gaat ervaren, zul je het snappen. Tot dat moment, discussier je over woorden, over de vinger die ernaar wijst, maar niet over de essentie, de ervaring zelf. Dit is niet bedoeld als oordeel, maar komt uit ervaring. Net zoals je iemand de kleur blauw niet kunt uitleggen, totdat je hem laat zien, kan je de immensheid en essentie van het leven niet uitleggen, totdat je het ervaard. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 02 Mei 2011 20:26 Onderwerp:
| |

|
Ervaring is ook weer een ander verhaal. Je kan het misschien wel voelen dat je het daadwerkelijk ervaart, maar is die ervaring wel realiteit? Is het iets niet waarin je zou willen voelen totdat je het een realiteit maakt voor je zelf. Zoals mensen die op een spijkerbed ligt en hun pijn onderdrukt. Ook in verschillende religies dat men God zijn liefde voelt, of is dat misschien hun eigen gevoel dat ze willen voelen dat het van buiten afkomt?
Zie het maar als een gezegde dat je het wilt voelen hoe je het voelt. Imo zie ik mensen in religies zelf illusies maken om hun geloof realiteit te maken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Amun |
Geplaatst: 02 Mei 2011 21:05 Onderwerp:
| |
|
Lawliet schreef: | Ervaring is ook weer een ander verhaal. Je kan het misschien wel voelen dat je het daadwerkelijk ervaart, maar is die ervaring wel realiteit? Is het iets niet waarin je zou willen voelen totdat je het een realiteit maakt voor je zelf. Zoals mensen die op een spijkerbed ligt en hun pijn onderdrukt. Ook in verschillende religies dat men God zijn liefde voelt, of is dat misschien hun eigen gevoel dat ze willen voelen dat het van buiten afkomt?
Zie het maar als een gezegde dat je het wilt voelen hoe je het voelt. Imo zie ik mensen in religies zelf illusies maken om hun geloof realiteit te maken. |
Dit is inderdaad een vraag die ik mijzelf ook veel heb gesteld. En ik snap dat je daaraan twijfelt. Ik denk ook dat mensen veelal zichzelf dingen voorhouden om hun "illusie" levend te houden. Ik ben iemand die altijd erg rationeel in de wereld heeft gestaan, ik vind alle argumenten die ik tegenkom dan ook niet vreemd, ik begrijp ze. Echter, heb ik ook altijd een ervaring gehad van de spirituele wereld, welke ik grotendeels heb onderdrukt. Er heeft dus altijd een conflict geheerst in mij (en nogsteeds hoor, ik ben niet "klaar", als er al zoiets is), tussen die twee ervaringen. Steeds meer ben ik in de bereid gekomen, om die strijd op te geven, om te accepteren wat ik ervaar. Wat ik ervaar, is die liefde, en die grootsheid van het leven, welke ik niet ervaar wanneer ik me terugtrek in de bekende rationele manier van de wereld zien. Het is simpelweg zoveel mooier als je dat toestaat.
Maar we laten het vaak niet toe, juist door die rationalisaties, door die twijfel, door die diepe angsten die we hebben, dat we het niet waard zijn etc. Het is dus echt een "leap of faith", omdat je niet zeker weet waar je terecht komt. Ik heb nogsteeds mijn twijfels, mijn frustraties etc, dat is naar mijn idee menselijk. Maar steeds meer, zie ik niet de spirituele wereld als de mogelijke illusie, maar de "normale" wereld, die ons is aangeleerd, als de illusie. Dit is een grote stap om te maken, en het heeft me lang geduurd om dat te doen. Wie weet blijkt dat ik ernaast zit, maar wanneer je je ego even relaxt, even al die twijfels laat zijn voor wat ze zijn, stopt met analyseren en je onzekerheid accepteert voor wat het is, dan laat je die diepere manier van leven en die liefde toe. Die liefde is niet zozeer "God's liefde", al zou je het zou kunnen zeggen, maar dit zorgt al snel voor de verwarring dat wij als mens losstaan van God (wat het christelijke beeld is, maar niet die van mij). Ik zie het als iets inherents aan het leven, het is er altijd, voor iedereen. Wij zijn hetzelf die voorkomen dat we het voelen. Daar is geen genadige of oordelende God voor nodig, daar zijn we zelf al goed genoeg in :-) |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 02 Mei 2011 21:13 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Lawliet schreef: | Ervaring is ook weer een ander verhaal. Je kan het misschien wel voelen dat je het daadwerkelijk ervaart, maar is die ervaring wel realiteit? | Moet je ook even nadenken: Pijn, blijdschap, verdriet, ... vallen in hetzelfde bootje. Als ik mijn teen stoot, doet dat pijn. Als iemand die niets voelt, zijn teen stoot is er geen pijn. Maakt dat mijn pijn minder echt? |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 02 Mei 2011 21:16 Onderwerp:
| |

|
Ik herken eigenlijk alles wat je schrijft, maar haal dat gewoon uit de wereld om me heen zoals ik die zie; daar zit ook wel een laag spiritualiteit in, dat geef ik toe. Je zegt dat God niet defineerbaar is, maar mijn persoonlijk interpretatie is dat er dan toch wel een soort "vaderfiguur" voor de wereld is, een bewustzijn wat zich op ons neer kijkt. Herken jij je daarin?
Ik namelijk niet. De wetenschap wordt vaak genoeg erg spiritueel (alles bestaat uit atomen, energie is oneindig, je kunt atomen uitwisselen en eigenlijk is alles een - dat lijkt al heel erg op een vaag God-concept), ik kan hier genoeg uit halen.
Dus als je god als een breder concept gaat zien, dan worden wetenschap en god eigenlijk één. Dan komt het gewoon neer op het begrijpen en bewonderen van het wereld in al z'n pracht (en ook imperfectie). Ik vind het eigenlijk een beetje flauw dat andere filosofische stromingen altijd als minder juist en minder gelukmakend worden afgebeeld - eigenlijk ook een beetje door jou.
@ Joni: Ah dat werd in South Park ook al naar voren gebracht. Maar laten we wel wezen, de meeste religieuzen ervaren God echt als iets wat oordeelt en goed en kwaad scheidt. Dat is veel concreter dan gevoelens. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 02 Mei 2011 21:36 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Lawliet schreef: | Ervaring is ook weer een ander verhaal. Je kan het misschien wel voelen dat je het daadwerkelijk ervaart, maar is die ervaring wel realiteit? | Moet je ook even nadenken: Pijn, blijdschap, verdriet, ... vallen in hetzelfde bootje. Als ik mijn teen stoot, doet dat pijn. Als iemand die niets voelt, zijn teen stoot is er geen pijn. Maakt dat mijn pijn minder echt? |
De meeste mensen voelen pijn als een reactie van hun zenuwen omdat het hun lichaam beschadigt. Neem bijvoorbeeld een kokendhete pan. Als je dat met je bloten handen aanraakt trek jij je handen gauw terug. Mensen die geen pijn voelen door een verlamming bijvoorbeeld kunnen het wel oppakken/aanraken zonder pijn te hebben, maar het beschadigt wel hun lichaam. Pijn, verdriet, etc zijn natuurlijke reacties. Wat maakt jouw pijn echt is de natuurlijke reactie. Ik vind dan ook dat je pijn, verdriet etc eigenlijk niet echt in dat bootje kan stoppen met spirituele ervaring. De grote vraag is dat ook met geloof. Ik denk dat het meer in onze nieuwsgierigheid is dan echte spirituele ervaring is. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 Volgende |