
Geregistreerd op: 04 Jan 2005 Berichten: 36
|
Ten eerste : Als waar mortal kombat fan ben ik wel verplicht hier iets over neer te schrijven ! En eindelijk voeg ik bij het woord eindelijk de daad
Ten tweede : Dit is gewoon een allereerste beta-versie die ik gewoon eens online wou plaatsen. [update : Spellingsfouten zijn er al een beetje uitgehaald]
Mortal Kombat Deception verscheen in 2004 op de PS2/Xbox en iets later kwam er ook nog een Gamecube versie. Sinds november 2006 is er een telg in de reeks bijgekomen. Zij het dan wel op de PSP. Eerst en vooral is het belangrijk op te merken dat men eigenlijk een kloon wou maken van de PS2 versie van Mortal Kombat Deception. Of dit een geslaagde opdracht was kan je hieronder lezen.
Over de inhoud van het spel kunnen we kort zijn. Het bevat alle features van de PS2, met zelfs een paar extra toevoegingen. (Waaronder extra nieuwe vechtersbazen, zoals Goro & Shao Khan die exclusief in de Gamecube-versie werden gepompt). Er is een de klassieke arcade weg waarbij je je weg omhoog mept om het uiteindelijk op te nemen tegen het demonisch gedrocht Onaga. Dan is er nog een lame schaak-versie in Mortal Kombat-vorm waarbij je in plaats van echt te schaken elkaar moet bekempen als echte vechterbazen. Er komen wel wat leuke tovertrucjes aan te pas, en je kan het spel wel een beetje strategisch spelen, maar uiteindelijk heeft het niet veel meer weg van schaak en komt het gewoon op datgene neer waar het spel om draait. Vechten ! (wat natuurlijk niet kwalijk kan genomen worden). Dan heb je ook nog een eerder zwakke lumines-variant in de vorm van 'Puzzle Kombat' . Dan heb je ook nog uitgebreide Conquest mode waarbij je een volledig Mortal Kombat verhaal beleeft, vertrekkende als de jonge Shujinko. Onderweg zal je allerlei andere characters tegenkomen en zal je van hen moeten leren maar zal je je ook moeten leren verdedigen. Deze 'Conquest Mode' is op zich behoorlijk inhoudsloos, een daardoor verliest het enorm zijn charme. Maar het blijft natuurlijk heel erg leuk om eindelijk eens de echte Mortal Kombat - wereld te verkennen met zijn vele realms. Deze conquest mode vertelt ons immers ook het ganse verhaal achter de huidige Mortal Kombat titel.
De graphics zijn eigenlijk ten zeerste te pruimen. Ik was zwaar onder de indruk van de grafische PS2-pracht die hier eigenlijk wel sterk behouden is gebleven. De achtergronden zijn knap. Sommige kemphanen zijn in een close-up niet zo fantastisch opgebouwd uit polygonen, maar dit valt te betwisten als je telkens de laadtijden beschouwt. Ik kan er mee leven. Helaas komt het geheel in sommige stages wat donker over. Te donker zelfs (er is immers geen optie om de brightness lichter te zetten). Het bloed gutst er vrolijk uit en ook te fatalities zijn van zeer hoge kwaliteit.
De typische Mortal Kombat geluiden zijn ook hier weer van de partij. Raiden zijn typische voice-acts, Liu Kang's gepiep en Scorpion's "get over here". Het zit er allemaal in. Alsmede de "IIIeeeerk" , en de "aaaaaargh" en "AAAAAuuuuuuuuuuw". Ik vind persoonlijk dat de stem van de announcer (i.e., degene die "FIGHT!" zegt) soms wat korrelig overkomt. Maar zo erg is het ook weer niet. Het valt misschien enkel op als je er echt heel goed op let.
De gameplay is prima. De knoppen reageren perfect op wat je doet. Je moet goed timen, de moves goed onder de knie krijgen en steeds verder en verder proberen te geraken. De fatalities zijn zeer gemakkelijk uit te voeren. De deathtraps maken het geheel nog leuker. Deze deathtraps zijn een leuke toevoeging omdat je nu ook goed op je omgeving moet letten (en niet enkel op dat levensmetertje van jezelf en van de andere). Het is wel jammer dat er telkens zoveel geladen wordt vanaf de UMD. Telkens je naar het hoofdmenu gaat of telkens als je een nieuw gevecht aangaat moet alles telkens weer ingeladen worden. Het is begrijpelijk, maar soms ga je je afvragen of er je niet een beetje te veel het laadscherm te zien krijgt...
Je kan het spel telkens uitspelen om gewoon een andere ending-story te zien. En meer gefundeerde reden zal de zogehete Krypt zijn. Dit is een ruimte die wel heel veel kisten bevat. Iedere kist kan je unlocken en in ruil hiervoor krijg je een extraatje. Dit kan een andere outfit zijn, drakenmunten, arena, strijder, afbeelding, muziek of een video uit 'the-making-of' . Al deze drakenmunten kunnen verdiend worden in Chess Kombat, Arcade, Puzzle Kombat of Conquest.
Het is jammer dat er geen online mogelijkheid is om tegen elkaar spelen. Tijdens de ontwikkeling van dit spel werd er voldoende over gespeculeerd ... uiteindelijk hebben ze het er dus toch uitgelaten. Dus uiteindelijk is er enkel ad-hoc mogelijk. Het is geen wereldramp, maar het is wel jammer. Het zou de replay-waarde ten goede gekomen zijn.
Je kan je afvragen waarom ze geen Mortal Kombat Aramageddon versie voor de PSP hebben uitgebracht. Ik vind het een goede zaak dat ze Deception hebben gekozen als uitgangsbasis. Vergeet niet dat iedere vechter in deception nog steeds 2 aparte vechtstijlen heeft en 1 wapenstijl (in Mortal Kombat Armageddon is er slechts 1 vechtstijl en 1 wapenstijl per strijder!). Hoe je het ook draait of keert, je hebt veel spelmogelijkheden : Chess Kombat, Puzzle Kombat, Training , Endurance, Multiplayer & een uitgebreide Konquest Mode zullen je niet doen vervelen.
Als je deze game naast Tekken : Dark Resurrection legt, dan kan je je afvragen welke van de twee fighters nu de beste is... Het moge meteen duidelijk zijn dat Tekken zuiver kwalitatief beter scoort. De graphics zijn nog beter en het heeft net iets meer uitwerking/diepgang dewelke ik niet terugvind in Mortal Kombat : Unchained.
Maar Mortal Kombat is zeker een dijk van een game. (Vergelijk het maar eens met de laatste mortal kombat versie die uitkwam op een handheld ...dat was Mortal Kombat: Tournament Edition voor de GBA.) En het is duidelijk dat dit spel nog een lange tijd het beste Mortal Kombat spel zal blijven ...zowel voor de PSP als voor de opkomende Mortal Kombat game voor de nintendo DS.
Eindconclusie : Heb je zin om onderweg lekker mortal kombat te spelen op een zeer hoogstaand niveau, dan ga je hier geen miskoop aan doen. Het is jammer telkens dat laadscherm te zien per gevecht, maar dat mag de pret niet drukken. Wil je lekker goor vechten, ga dan gewoon voor deze game. Het is een meer dan geslaagde port van de ps2-versie. Zij die Mortal Kombat : Deception al in huis liggen hebben moeten wel 2 keer nadenken alvorens ze deze game willen aanschaffen, want het brengt per definitie niet veel nieuws met zich mee. Wel een paar extra's.
Gameplay : 8/10
Graphics : 8/10
Geluid : 7/10
Replay : 8/10
Eindscore : 8/10
(Verklaring voor de punten : de eerder zwakke Conquest Mode 'degradeert' het spel naar een 8 voor gameplay. Het geluid verliest een punt door soms korrelig te zijn. En de replay verliest ook een punt door het gemis aan een online mogelijkheid. Het eindcijfer is geen 7.9 of minder waardig, daarvoor is het dit spel te goed ! )
Laatst aangepast door Ikkyu op 25 Jul 2007 15:20; in totaal 6 keer bewerkt |
|