Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina Vorige 1, 2
|
Joni Philips |
Geplaatst: 14 Jul 2010 22:27 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Louis Tinner schreef: | @joni: Onzin je hebt het over primitieve zonnecellen. Zonnecellen worden steeds efficienter en dat gebied ontwikkelt zich heel snel | Dan nog zou kernfusie beter zijn want zonnesterkte is niet continu. Zelfs met het afstemmen van spiegels zou je problemen hebben met de opwarming door de continu opwarming van de zon. Daarnaast heb je veel ruimte nodig in mijn ogen. Ik ken het concept van grote centrales in de woestijn, maar dan nog heb je alles in bepaalde landen geconcentreerd. Met dat verschil dat je het in arme landen hebt staan, en dan specifiek in die met woestijnen. Arme landen met oerwouden zijn ongeschikt. Kernfusie biedt unlimited energie tot het eind der tijden en kan gewoon onder de grond. Als je gaat voor natuurlijke energie, raad ik windkracht aan. Via vliegers kan energie in de hoogste lagen opgevangen worden, wat dus wereldwijd gebouwd kan worden. Oa. TU Delft experimenteert daarmee. |
|
Terug naar boven |
|
|
Louis Tinner |
Geplaatst: 14 Jul 2010 23:05 Onderwerp:
| |

|
Het betreft idd niet alle arme landen, maar toch. Windenergie biedt ook perspectief, maar zonne-energie op deze manier is veel goedkoper. Je moet op verschillende plaatsen op verschillende manieren schone energie opwekken en stimuleren (zie plaatje onder). En er is ruimte genoeg, vooral in 'woestijnlanden' . Het betreft idd niet alle arme landen, maar toch. Bovendien is het al lang mogelijk op dit moment. Kernfusie daar moet ook veel research naar gedaan worden. Ik weet niet hoever ze zijn, maar erg duur en nog toekomstmuziek. Bovendien alleen aantrekkelijk voor de rijkste landen. Zonne-energie wordt tegengehouden of iig weinig gestimuleerd door oliemaatschappijen en landen die van de huidige situatie profiteren. De energierevolutie is al gaande ik heb hoop in de toekomst. Ik denk dat zonne-energie, naast andere schone enrgie, een wezenlijk verschil kan opleveren in de machtstructuur, spanningen en oorlogen in de wereld, kernfusie niet. Daarom ben ik zo enthousiast. Energieopwekking is dan veel miinder geconcentreerd in bepaalde landen dan nu en met kernfusie zal zijn. Je hebt ook concepten van zonne-energie centrales op zee (plaatje). Maar kijk die docu(s) joni en anderen, doen, ik denk dat je dan wat enthousiaster wordt!
[img]http://images.vpro.nl/img.db?40173638+s(400)[/img] |
|
Terug naar boven |
|
|
CowboySpike |
Geplaatst: 14 Jul 2010 23:21 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Louis Tinner schreef: | @joni: Onzin je hebt het over primitieve zonnecellen. Zonnecellen worden steeds efficienter en dat gebied ontwikkelt zich heel snel | want zonnesterkte is niet continu. | Tuurlijk wel, alleen voor niemand op aarde.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Louis Tinner |
Geplaatst: 14 Jul 2010 23:31 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | want zonnesterkte is niet continu. Zelfs met het afstemmen van spiegels zou je problemen hebben met de opwarming door de continu opwarming van de zon. |
die snap ik ook niet helemaal, die opwarming is juist waar het om draait. zonnesterkte is idd niet continu, maar dat hoeft ook niet. Je doelt toch niet op dag/nacht?Alhoewel, wellicht wel problemen bij zandstormen en vulkaanuitbarstingen. Je moet wel voor een goede back-up zorgen |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 14 Jul 2010 23:37 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
CowboySpike schreef: | Joni Philips schreef: | Louis Tinner schreef: | @joni: Onzin je hebt het over primitieve zonnecellen. Zonnecellen worden steeds efficienter en dat gebied ontwikkelt zich heel snel | want zonnesterkte is niet continu. | Tuurlijk wel, alleen voor niemand op aarde.  | Nee, via zonnestormen fluctueert de sterkte van de zon op de zon zelf. Daarnaast heb je de zon die steeds warmer wordt naarmate hij ouder wordt.
@Louis Tinner: Ik ken de meeste documentaires al. Echter, ook aan schone energie komt het slijk der aarde. Bijv: http://www.depers.nl/economie/315185/Zonne-energie-uit-woestijn-in-Afrika.html Ik ben iets te cynisch om te geloven dat we zelfs met zulke energie iets gaan veranderen aan de situatie, mijn aandacht ervoor is dan ook puur wetenschappelijk en niet op de menselijke impact.
Laatst aangepast door Joni Philips op 15 Jul 2010 00:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
konnichiwa |
Geplaatst: 14 Jul 2010 23:58 Onderwerp:
| |

|
Elke keer als ik zo'n groot veld zie met zonnepanelen en dan hoor dat het voor 10.000 gezinnen elektriciteit opwekt moet ik altijd denken 'Dit kan toch niet de toekomst zijn..Voor 1 mijard mensen moet je heel de aarde bedekken me zonnepanelen;.'
Maar bon neem aan dat de technologie nog steeds evolueert en dat men met steeds meer energie kan verkrijgen me zonnepanelen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Louis Tinner |
Geplaatst: 15 Jul 2010 18:18 Onderwerp:
| |

|
'Nee, via zonnestormen fluctueert de sterkte van de zon op de zon zelf. Daarnaast heb je de zon die steeds warmer wordt naarmate hij ouder wordt.'
Fluctuerende sterkte is geen probleem bij die spiegelcentrales. Verwarming van zon naar mate ie ouder wordt is wel erg ver in de toekomst gedacht. Ik snap je cynisme echter goed, mensen aan de macht willen dat graag zo houden. Hetzelfde geld bij electrische auto's en efficientie van motoren die veel hoger kan, er zou dan alleen minder brandstof nodig zijn, niet iets wat de oliemaatschappijen willen en die zijn nogal verweven met de autoindustrie. Electrische auto's is ook een andere tak van sport, een andere discipline dan bij het maken van motoren. Zie ook de 2e docu in mijn eerdere bericht trouwens...
Als er meer aandacht uitgaat naar zonne-energie ben ik toch optimistisch (je moet het ergens vandaan halen he )
@konnichiwa: Zonnepanelen technologie maakt het idd steeds efficienter. Maar volgens bepaalde mensen is met de eerder genoemde Concentrated solar power centrales (die werkt met spiegels) is een opp van 300 bij 300km nodig in de sahara om de hele wereld van stroom te voorzien. Valt best mee toch? Bovendien zijn zonnepanelen nu al efficienter en brengt meer op per m2 dan biomassa productie voor bioenergie. Heel die biomassa-energie is sowieso een farce, als er iets schadelijk is voor het milieu en de natuur opp dit moment dan zijn het palmolieplantages |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 15 Jul 2010 18:33 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Louis Tinner schreef: | Fluctuerende sterkte is geen probleem bij die spiegelcentrales. | Die fluctuerende sterkte dreigt een probleem te worden voor alle elektriciteit op Aarde. 2012 dreigt er een extreme te komen bijv, maar zelfs normale geven al problemen.
Knack schreef: | Toen vorig jaar in Australië de spanning in de hoogspanningsleidingen schommelde, stonden wetenschappers voor een raadsel. De stroomvoorzieningen liepen normaal, er was geen onweer geweest en het verbruik was niet ongewoon hoog. Richard Marshall van het ‘Australian Bureau of Meteorology’ merkte dat er tegelijkertijd een zonnestorm had plaatsgevonden. |
Ik vraag me af of spiegels genoeg zijn om te gaan daarmee als ons volledige netwerk er niet mee omkan. Welke impact heeft dit op deze zonnecentrales? De afgelopen jaren was het namelijk rustig op de zon dus echte tests waren nog niet mogelijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |