Waarom rook je? |
Omdat het me rust geeft, no stress |
|
3% |
[ 1 ] |
Groepsdruk/sociale roker |
|
3% |
[ 1 ] |
Om m'n imago op te krikken |
|
0% |
[ 0 ] |
Ik weet het niet :s |
|
6% |
[ 2 ] |
De smaak/ritueel |
|
3% |
[ 1 ] |
Ik rook niet en ik ben er trots op ;) |
|
83% |
[ 26 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 31 |
|
Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende
|
JasperCLA |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:23 Onderwerp: Waarom mensen roken
| |

|
Het is vakantie en ik heb momenteel niets anders te doen dan een discussie op te starten. Bij deze:
Ik vraag me af waarom mensen roken, of überhaupt beginnen. Laatst was ik met een deel van de klas weg, wat genieten omdat het laatste examen gedaan was. Van 1 à 2 mensen had ik het nog kunnen verwachten, maar ik was 1 van de weinige met m'n gezond verstand nog aan :s
"het is goed voor sociale contacten", "hierdoor verdwijnt mijn stress" en "het is gezellig"
Ik vat het gewoon niet. In sigarettenrook zijn de volgende stoffen aangetroffen, vrijwel zonder uitzondering zijn de stoffen schadelijk tot uiterst giftig:
- 1,2-dimethylhydrazine
- 1,3-butadieen
- 2-naftylamine
- 4-aminobifenyl
- acronitril
- arseen
- benzeen
- beryllium
- cadmium
- ethanal
- etheenoxide
- dioxines
- furaan
- hetrocyclische aminen
- hydrazine
- isopreen
- koolstofmonoxide
- lood
- nitrosamines
- nicotine
- nitromethaan
- o-toluidine
- ortho-anisidine hydrochloride
- polonium-210
- polycyclische aromaten
- vinylchloride
- waterstofcyanide
Ik dacht dat we in de 21ste eeuw beter zouden weten dan onszelf te vergiftigen met dit soort rotzooi. Op dit moment zijn er betere mogelijkheden om jezelf te ontspannen of om leuke dingen met anderen te doen denk ik toch. Ik vraag me af hoe je jezelf dit kunt aandoen.
Ik wil eens weten wat jullie daarover denken
 |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:32 Onderwerp:
| |

|
Gelukkig rookt mijn ma, hierdoor heb ik gezworen dat ik echt nooit zal gaan roken Het viel me trouwens wel op dat "opeens" iedereen bij het uitgaan/excursie/terrasje pakken rookt... Ik bedoel, je rookt of je rookt niet, in ieder geval, wel met sigaretten, met pijp of sigaren is het wat anders, daar zit volgens mij nog wel iets van smaak/aroma aan.... |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:33 Onderwerp:
| |

|
Ik rook niet, nooit gerookt en zal nooit roken ook.
Vroeger rookte mijn vader, stiefvader, moeder, zus, vriend van zus, broer en vriend van broer. Altijd omgeven door rook.
In de auto, zat ik daar als klein kind, steken ze alle 4 tegelijk een sigaret op. En dan maar 1 raam open, anders waait het te hard. Ik zal die mensen dat nooit, maar dan ook nooit vergeven.
Toen wij gingen verhuizen naar Apeldoorn zeiden mijn ouders dat ze gelijk zouden stoppen.. Neehoor, ze rookte buiten, prima... het werd winter, ze rookte in de schuur, het begon te regenen, ze rookte in de keuken, het werd kerst, kom we roken gezellig een sigaret aan tafel. Ik had het helemaal gehad, heb al hun sigaretten verstopt... kreeg ik als reactie dat ze de laptop hadden verstopt -_-'. Een laptop is niet dodelijk en ik val hun er niet mee lastig, die k*t sigaretten wel.
Gelukkig is nu iedereen gestopt, echter de vriend van mijn zus rookt nog, maar die doet dat netjes op het balkon, rookt niet in de auto als ik er bij zit of vraagt eerst of het mag.
Maar de rede waarom ze ooit rookte? Stoer toen ze klein waren, verslaving omdat ze ouder werden.
Kan het ook niet uitstaan wanneer mensen roken op het station of bushalte, en dan precies zo gaan staan dat alle rook naar jou toe waait, dan zeg je er wat van, krijg je een grote bek. Zulke mensen mogen gelijk sterven van mij. Klinkt hard, maar ben er echt vel op tegen. |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:38 Onderwerp:
| |

|
Nickdhnick schreef: | Ik rook niet, nooit gerookt en zal nooit roken ook.
Vroeger rookte mijn vader, stiefvader, moeder, zus, vriend van zus, broer en vriend van broer. Altijd omgeven door rook.
In de auto, zat ik daar als klein kind, steken ze alle 4 tegelijk een sigaret op. En dan maar 1 raam open, anders waait het te hard. Ik zal die mensen dat nooit, maar dan ook nooit vergeven.
Toen wij gingen verhuizen naar Apeldoorn zeiden mijn ouders dat ze gelijk zouden stoppen.. Neehoor, ze rookte buiten, prima... het werd winter, ze rookte in de schuur, het begon te regenen, ze rookte in de keuken, het werd kerst, kom we roken gezellig een sigaret aan tafel. Ik had het helemaal gehad, heb al hun sigaretten verstopt... kreeg ik als reactie dat ze de laptop hadden verstopt -_-'. Een laptop is niet dodelijk en ik val hun er niet mee lastig, die k*t sigaretten wel.
Gelukkig is nu iedereen gestopt, echter de vriend van mijn zus rookt nog, maar die doet dat netjes op het balkon, rookt niet in de auto als ik er bij zit of vraagt eerst of het mag.
Maar de rede waarom ze ooit rookte? Stoer toen ze klein waren, verslaving omdat ze ouder werden.
Kan het ook niet uitstaan wanneer mensen roken op het station of bushalte, en dan precies zo gaan staan dat alle rook naar jou toe waait, dan zeg je er wat van, krijg je een grote bek. Zulke mensen mogen gelijk sterven van mij. Klinkt hard, maar ben er echt fel op tegen. |
Fixxed. En ik ben het volkomen met je eens, khad alleen geen zin om zo lang te typen :') |
|
Terug naar boven |
|
|
CowboySpike |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:40 Onderwerp:
| |

|
Ik rook niet en zal het ook nooit doen. Mijn ouders roken, mijn oudere broer en zus ook maar ik ben de c-c-c-c-COMBO BREAKER in de familie. |
|
Terug naar boven |
|
|
dantekloon |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:45 Onderwerp:
| |

|
Alleen mijn broertje rookt om stoer te doen en met andere meelopen.
Hij ging pas roken toen mijn vader verplicht was te stoppen met roken ivm zijn operatie 6 jaar geleden.
Ik heb zelf nooit gerookt en ben er trots op.
Zal het dus ook niet doen. |
|
Terug naar boven |
|
|
CowboySpike |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:48 Onderwerp:
| |

|
Ik weet wel wat ik mis, heb 1 of 2 keer een hijsje gehad en vond het te smerig. Verder werd ik er ook erg duizelig van. |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:49 Onderwerp: Re: Waarom mensen roken
| |

|
JasperCLA schreef: |
- 1,2-dimethylhydrazine
- 1,3-butadieen
- 2-naftylamine
- 4-aminobifenyl
- acronitril
- arseen
- benzeen
- beryllium
- cadmium
- ethanal
- etheenoxide
- dioxines
- furaan
- hetrocyclische aminen
- hydrazine
- isopreen
- koolstofmonoxide
- lood
- nitrosamines
- nicotine
- nitromethaan
- o-toluidine
- ortho-anisidine hydrochloride
- polonium-210
- polycyclische aromaten
- vinylchloride
- waterstofcyanide
|
Curse you!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De meeste stoffen heb ik vandaag moeten teken bij Scheikunde pw.
OT:
I don't smoke. Ook al doen de meeste mensen in mijn omgeving dat wel. |
|
Terug naar boven |
|
|
D: |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:55 Onderwerp:
| |

|
Ik heb jaren gerookt, het begon als status iets op een internaat, iedereen rookte en anders hoorde je er niet bij, de groepsleiding was er ook duidelijk niet tegen want je kon gratis pakjes shag verdienen door hun auto te wassen.
Later ook nog geblowed tot het escaleerde en ik tijdelijk opgenomen werd om af te kicken, toen ben ik ook meteen gestopt met roken.
Mensen die roken hebben altijd het excuus dat het ze de stress ontneemt of dat het gezellig is, maar het is juist dat het je stress geeft als je even niet rookt door die kut nicotine, eigenlijk zijn rokers niet meer dan slaven.
Als je nicotine in wasbenzine zou doen zouden mensen wasbenzine drinken.
Het is gewoon een feit dat roken enkel nadelen kent, de voordelen zijn een illusie, dus waarom zou je betalen om giftige stoffen tot je te nemen zonder ook maar enig ander nut? Enkel om die ver-slaving dus.
Stoppen met roken is ook lang niet zo moeilijk als het lijkt, er zijn simpelweg twee zaken die je in je kop moet houden: niet rond mensen hangen die wel roken, en zorg ervoor dat je iets hebt om de psychische (iets in je hand hebben) druk weg te nemen, houd dat een week of anderhalf vol en je hebt nooit meer zin in een sigaret/shagje, voor een roker is dat moeilijk voor te stellen, ik kon het niet voorstellen toen ik rookte ooit te stoppen want ik had het gevoel dat het roken bij mij hoorde, dat ik mijzelf niet meer was als ik stopte en ik kon mij ook echt niet indenken geen zin in rokerij te hebben.
Ik ben overigens gestopt met roken dmv zoethout, het is dezelfde hand naar mond beweging, zorgt voor een hogere bloeddruk en is goedkoop.
Je moet niet zoeken naar een vervanging van het roken, verslaafd zijn aan zoethout is ook geen oplossing en nee je komt niet aan, enkel als je gaat vreten ter vervanging.
Groeten D: |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 25 Jun 2010 14:57 Onderwerp:
| |

|
Ik ben blij dat er nog verstandige mensen zijn. Het zal dan wel aan het karakter liggen van meelopers, en het zijn er nogal veel
Ik heb ook iemand gekend (inderdaad, heb gekend) die door het roken van rolsigaretten en af en toe groene michel een zware ontsteking aan de keel heeft gekregen dat uitgezaaid was naar de hele borstkas. Hij heeft met een soort van drainagebuizen een tijd in het ziekenhuis gelegen, op het einde was hij al zijn krachten kwijt.
Dan vraag ik me af, is dat het waard?
Edit @ D:
"eigenlijk zijn rokers niet meer dan slaven. "
Qft |
|
Terug naar boven |
|
|
Jelle Havermans |
Geplaatst: 25 Jun 2010 15:00 Onderwerp:
| |

|
Ik rook niet, maar ik ben daar in principe niet perse trots op. Mijn motto is altijd maar; doe wat je gelukkig maakt, en als roken dat (in ieder geval op korte termijn) kan doen, doe dat dan gewoon, maar weet wel wat de consequenties zijn. Je hebt pech of geluk wat je gezondheid betreft, zo werd mijn opa 85 en de man rookte als een ketter. Maar het kan natuurlijk ook dat je een ziekte krijgt op je 25e.
Uitzondering vindt ik persoonlijk shag, ik vind die soms mensen (zeker net na het roken) erg vies ruiken. Dat is voor mij de voornaamste reden om niet te roken, buiten het feit dat het zo duur is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Aaruman |
Geplaatst: 25 Jun 2010 15:03 Onderwerp:
| |

|
Waarom ik rook? Eigenlijk geen idee, ik begin het steeds minder lekker te vinden en ben de sjaak als ik verkouden word. En mijn vriendin vind het maar niks, daarom rook ik niet waar ze bij is (ze weet dat en dat vind ze niet erg) en dan heb ik helemaal geen moeite met niet-roken.
Het is begonnen in het 3de jaar VMBO, even stoer mee doen. Niet hoesten bij het eerste haaltje, en ja dat is foute boel. Dan ben je gedoemd tot roken.
Toen gingen ik en mijn vrienden steeds in de pauze en na school stiekem roken, altijd een bus deodorant bij je en een pak kauwgom. Spannend als je thuis kwam.
Toen in het 4de jaar, ging dat door. Tot mijn examens, toen was ik het zat...''Ma ik rook''. BOEM klaar, geen stress meer. Toen ben ik helemaal losgeslagen ermee, ik ging paffen als een debiel.
Het 1ste jaar op het MBO begon, ik pafte als een ketter. Toen begon ik een meisje leuk te vinden....die vond roken niks. 3 weken hield ik het vol...toen begon ik weer, welliswaar een stuk minder maar roken is roken. Maar dat werd niks met dat meisje, ik weer roken zoals ik deed. Maar toen, toen kwam de zonneschijn uit mijn leven, de engel die ik ontmoette. Een prachtig meisje met zwarte haren en hele diepe ogen. Ik kon haar al van mijn werk, en dat ging heel erg goed. Maarja ik rookte nogsteeds, erg veel ook. Toen hoorde ik dat haar vader longkanker gehad heeft en dat het met haar moeder ook iets was. Toen bleek ook nog eens dat zij het niks vond.
Ik ben toen echt radicaal gaan minderen, slechts één peukje op een dag. Na school. Dat hield ik gewoon vol, geen enkel probleem. Een stuk of 4 maanden ging dat goed, 4 en een half. Toen ging het even erg slecht tussen ons twee. Het ging uit, dus ik zocht iets. Dat werden mijn grote vrienden de John Players en de Marlboro's. Maar we konden niet zonder elkaar.
Nu rook ik nogsteeds, mijn vriendin en ik zijn weer bij elkaar en zijn super gelukkig. Ik rook niet meer zoveel en sta op het punt van compleet stoppen. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 25 Jun 2010 15:05 Onderwerp:
| |

|
Jelle Havermans schreef: |
Uitzondering vindt ik persoonlijk shag, ik vind die soms mensen (zeker net na het roken) erg vies ruiken. Dat is voor mij de voornaamste reden om niet te roken, buiten het feit dat het zo duur is. |
En die vieze gele verkleuring op hun handen, afschuwelijk goor gewoon. |
|
Terug naar boven |
|
|
The Source |
Geplaatst: 25 Jun 2010 16:08 Onderwerp:
| |

|
D: schreef: | Mensen die roken hebben altijd het excuus dat het ze de stress ontneemt of dat het gezellig is, maar het is juist dat het je stress geeft als je even niet rookt door die kut nicotine, eigenlijk zijn rokers niet meer dan slaven. | Dit stukje vond ik toch best opmerkelijk om op te reageren...
Mijn moeder heeft ADHD en ik weet van haar dat als ze niet rookt of af en toe een blowtje draait heel erg druk kan worden. Zelf ben ik een meeroker en woon ik in de randstad en ik woon vlakbij de Amsterdamse Veerkade. Het doet mij eerder zorgen dat kinderen onbewust met de gevolgen (bepaalde ziektes) te beginnen met roken. Indianen en andere inheemse bevolkingsgroepen begonnen vroeger ook al met roken natuurlijk zonder bepaalde chemische stoffen. |
|
Terug naar boven |
|
|
SBR |
Geplaatst: 25 Jun 2010 16:32 Onderwerp:
| |

|
Jelle Havermans schreef: | Ik rook niet, maar ik ben daar in principe niet perse trots op. Mijn motto is altijd maar; doe wat je gelukkig maakt, en als roken dat (in ieder geval op korte termijn) kan doen, doe dat dan gewoon, maar weet wel wat de consequenties zijn. Je hebt pech of geluk wat je gezondheid betreft, zo werd mijn opa 85 en de man rookte als een ketter. Maar het kan natuurlijk ook dat je een ziekte krijgt op je 25e.
Extase :')
Ik rook zo af en toe op feestjes. Maar ik zal er nooit geld aan gaan uitgeven. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:05 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Ik rook niet, ik zie er geen reden voor. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:08 Onderwerp:
| |

|
@ The Source
Daar bestaan ook onschadelijke middelen voor. Een vriend van me heeft ook ADHD. Ik noem het een slecht excuus.
En SBR, tja dat is zo'n geval van groepsdruk en meelopen zeker :') |
|
Terug naar boven |
|
|
SBR |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:13 Onderwerp:
| |

|
JasperCLA schreef: | @ The Source
Daar bestaan ook onschadelijke middelen voor. Een vriend van me heeft ook ADHD. Ik noem het een slecht excuus.
Het is meer om mee te doen weet je wel. In ieder geval op feestjes. Tot nu toe wist ik elke sigaret die ik op school kreeg aangeboden af te wijzen. Maar op zo'n feestje denk ik ach wat maakt het ook uit. Ik ben ook niet verslaafd. |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:16 Onderwerp:
| |

|
SBR schreef: | JasperCLA schreef: | @ The Source
Het is meer om mee te doen weet je wel. In ieder geval op feestjes. Tot nu toe wist ik elke sigaret die ik op school kreeg aangeboden af te wijzen. Maar op zo'n feestje denk ik ach wat maakt het ook uit. Ik ben ook nog niet verslaafd. |
Ha |
|
Terug naar boven |
|
|
SBR |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:18 Onderwerp:
| |

|
Trueskill schreef: | SBR schreef: | JasperCLA schreef: | @ The Source
Het is meer om mee te doen weet je wel. In ieder geval op feestjes. Tot nu toe wist ik elke sigaret die ik op school kreeg aangeboden af te wijzen. Maar op zo'n feestje denk ik ach wat maakt het ook uit. Ik ben ook nog niet verslaafd. |
Ha |
Goeie grap, maar nee. |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:18 Onderwerp:
| |

|
"Ik rook niet en ik ben er trots op!"
Redenen:
- Het stinkt
- Het is ongezond
- Het kost heel veel geld
- Het is, naar mijn mening, vies |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:19 Onderwerp:
| |

|
SBR schreef: | Trueskill schreef: | SBR schreef: | JasperCLA schreef: | @ The Source
Ha |
Goeie grap, maar nee. |
Het was geen grap, ik ken genoeg mensen die zo begonnen zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
PS3gamerXD |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:20 Onderwerp:
| |

|
Ik ken al aardig wat mensen die heel lang hebben gezweerd dat ze nooit zouden roken, maar het uiteindelijk toch zijn gaan doen. Ook om de gezelligheid geloof ik.
Ook mijn vader is een flinke roker. Hij rookt al minstens 30 jaar! En dat kun je best wel merken: hoest vaak en is snel buiten adem.
Gelukkig rookt mijn vader nooit binnen, hij zei eens tegen mij dat hij dat eerst wel deed altijd. Maar toen mijn oudste broer net was geboren en mijn vader naast hem stond te roken, zag hij dat zoiets nooit goed kan zijn. Zelfs als het regent of als het -10 is gaat mijn vader gewoon naar buiten om te roken. En dat overdrijf ik niet.
Best raar trouwens dat mijn vader rookt, want mijn vader houdt niet van gevaarlijke dingen. Als er een klein risico aan zit haakt hij al af. Hij doet echt gewoon oorbeschermers, handschoenen, een bril en zelfs een mondkapje op als hij hout gaat versnipperen... en toch rookt hij!
Het gevaar van roken zit 'm in de verslaving denk ik, en het feit dat je het zelf misschien niet door hebt dat je gezondheid achteruit gaat.
Ik ben trouwens niet van plan om te roken, ik heb er een schijt hekel aan. Maar ja, dat zeiden de mensen om mij heen ook altijd. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:20 Onderwerp:
| |

|
Wel dan is het toch niet verkeerd om bestempeld te worden als meeloper denk ik dan
Op festivals is het ook erg. Kan niemand dan gewoon ff genieten van de muziek, het eten & bier en mooie grieten? Waarom moet die sig er nog bij... |
|
Terug naar boven |
|
|
Aaruman |
Geplaatst: 25 Jun 2010 17:22 Onderwerp:
| |

|
Woow, ik tik eens een heel verhaal. 0,0 reacties erop  |
|
Terug naar boven |
|