Auteur |
Bericht |
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 28 Apr 2010 09:46 Onderwerp: Eindelijk een positief onderzoek over gamen
| |

|
Citaat: | Gameverslaving is te wijten aan onderliggende psychosociale problemen bij een groep die deze computerspellen spelen.
De games zelf zijn niet de oorzaak van de verslaving. Dat zei onderzoeker Jeroen Lemmens van de Universiteit van Amsterdam dinsdagavond in het tv-programma NOVA.
Lemmens promoveert dit najaar op een onderzoek waarbij 851 jongeren gedurende een half jaar werden gevolgd.
De wetenschapper: ''De belangrijkste conclusie is dat we gemerkt hebben dat games op zich niet per se verslavend zijn. Het zijn jongeren die sociaal minder vaardig zijn, minder zelfvertrouwen hebben en eenzaam zijn die verslaafd raken.''
Van de gamers is 2 procent verslaafd. Dat komt neer op 20.000 verslaafden in Nederland.
Wel constateert de gamedeskundige dat ziekelijk gamen agressie veroorzaakt. Maar of gewelddadige of niet-gewelddadige games worden gespeeld, maakt niet uit. |
http://www.nu.nl/internet/2236110/gameverslaving-niet-games.html
Met andere woorden: Gamen wordt hier gewoon erkend als entertainment middel, waar sommigen zicht iets te veel in verdiepen - precies hetzelfde als muziek, tv, films, D&D (e.d.) en alle andere ontsnappingen van de realiteit.
Die heksenjacht van mensen als Thompson en sommige mensen in de regering slaat de plank dan ook volledig mis en is helaas vergelijkbaar met situaties en discussies over oudere media die populair werden maar nog niet sociaal geaccepteerd waren. |
|
Terug naar boven |
|
|
Goof |
Geplaatst: 28 Apr 2010 15:28 Onderwerp:
| |

|
Ik heb eigenlijk altijd zo gedacht over gamen, dus deze resultaten schokken mij niet echt. Ik word agressiever van Mario dan van de meeste 'gewelddadige games'.  |
|
Terug naar boven |
|
|
the_dan |
Geplaatst: 28 Apr 2010 15:31 Onderwerp:
| |

|
haha ja wij allemaal  |
|
Terug naar boven |
|
|
TheBryman |
Geplaatst: 28 Apr 2010 16:16 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
pizzarulez |
Geplaatst: 28 Apr 2010 18:10 Onderwerp:
| |

|
Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 28 Apr 2010 18:55 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
pizzarulez schreef: | Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
Dit geldt ook voor mij inderdaad  |
|
Terug naar boven |
|
|
laraishond |
Geplaatst: 03 Mei 2010 01:27 Onderwerp:
| |

|
de conclusie is ook wat ik ervaar uit mijn eigen omgeving
en inderdaad, opvallend genoeg scoorde ik bij Engels erg hoge punten met de luistertoetsen en taalvaardigheid... terwijl dit bij Duits veel minder was
ik denk dat de moeilijkheidsgraad van een game de meeste agressie opwekt. iedereen heeft daar wel een eigen ervaring van  |
|
Terug naar boven |
|
|
kaart |
Geplaatst: 03 Mei 2010 01:45 Onderwerp:
| |
|
Dit is één onderzoek tegenover heel veel onderzoeken die het tegenovergestelde beweren, ga nu dus niet direct roepen dat die andere wetenschappers er naast zitten.
Persoonlijk (als game liefhebber) geloof ik zeker dat er een verband bestaat tussen gamen en dingen die hierboven genoemd werden zoals: agressief gedrag, asociaal gedrag (lees nerd gedrag), etc. Ook geloof ik dat mensen echt heel erg verslaafd kunnen raken aan games, net zoals je bijvoorbeeld aan alcohol of andere drugs verslaafd kan raken.
Hetzelfde geldt volgens mij overigens ook voor zoveel andere zaken als film kijken, lezen etc. Allemaal zaken waarbij de beoefenaar zich afsluit van de werkelijke wereld en geobsedeerd kan raken door het gene dat zich op het scherm / in het boek afspeelt.
Gamen is naar mijn mening nu eenmaal geen hobby zonder risico's en ik geloof dat er voldoende objectief onderzoek is uitgevoerd om dit te bewijzen. Gamers die het tegendeel beweren zijn naar mijn idee dogmatisch en moeten gewoon inzien dat gamen leuk kan zijn mits er verstandig mee wordt omgegaan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 03 Mei 2010 06:42 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
kaart schreef: | Dit is één onderzoek tegenover heel veel onderzoeken die het tegenovergestelde beweren, ga nu dus niet direct roepen dat die andere wetenschappers er naast zitten.. | De meeste van die onderzoeken zijn echter niet van wetenschappers, maar van psychologen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Wazzim |
Geplaatst: 03 Mei 2010 10:29 Onderwerp:
| |

|
GekooktEi schreef: | pizzarulez schreef: | Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
Hier ook. Nooit echt iets moeten doen voor dat vak. |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 03 Mei 2010 11:28 Onderwerp:
| |

|
Wazzim schreef: | GekooktEi schreef: | pizzarulez schreef: | Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
x4 |
|
Terug naar boven |
|
|
CrazyProfessor |
Geplaatst: 03 Mei 2010 13:43 Onderwerp:
| |

|
Trueskill schreef: | Wazzim schreef: | GekooktEi schreef: | pizzarulez schreef: | Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
x4 |
En ik sta maar een 7  |
|
Terug naar boven |
|
|
Divine Rage |
Geplaatst: 03 Mei 2010 13:49 Onderwerp:
| |

|
Trueskill schreef: | Wazzim schreef: | GekooktEi schreef: | pizzarulez schreef: | Heb games altijd al positief gezien, heb toch ergens die 9's voor engels weg en het komt niet door school.  |
x4 |
Een 7 voor m'n Engels examen, zonder er iets voor te doen. Als ik de exacte zinnen uit m'n kop had geleerd waar ik die brief mee moest schrijven had ik nog een hoger cijfer gehad. Idioot gedoe. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|