Auteur |
Bericht |
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 11 Mrt 2007 19:00 Onderwerp: [REVIEW] World of Warcraft: The Burning Crusade
| |

|
Ik loop over een grote desolate vlakte, ik voel een kracht me naar een specifiek punt toe trekken. Niet alleen ik voel het, maar duizenden anderen voelen het ook. Allen trekken we ten strijde om het kwaad dat door de Dark Portal komt terug te dringen. Dan doemt de dark portal op in al zijn grootsheid, ik slik even, kijk om me heen, en stap door de port heen. Tijdens de verplaatsing spoken een paar woorden door mijn hoofd: ‘you are not prepared’. Illidan zei het me in een visioen en op het moment dat ik aan de andere kant uit de portal stap voel ik dat hij gelijk heeft gehad. Ik had een grote oorlog verwacht, maar voor dat wat ik voor me zag afspelen was ik: ‘not prepared’.
In het kort
Om even snel uit te leggen waar World of Warcraft: The Burning Crusade (hierna TBC genoemd) om draait: duizenden spelers van over de hele wereld maken een karakter aan om hiermee door de verschillende locaties te lopen en te strijden. Dankzij dit alles doe je ervaring op waardoor je karakter steeds sterker word. (voor een gedetailleerdere omschrijving verwijs ik jullie naar mijn review van het origineel: http://www.gamed.nl/forum/viewtopic.php?t=92 ).
Outland
De grootste toevoeging van TBC is de toevoeging van het nieuwe gebied: Outland. Dit gebied is te bereiken door door de Dark Portal heen te stappen. In dit gebied zijn al eerder avonturiers geweest (afkomstig uit de warcraft lore) en deze personen zul je dan ook tegen kunnen komen in Outland. Het grootste verschil tussen de originele gebieden en de gebieden in TBC is dat ze hier volledig hun fantasie los konden laten op de gebieden. Zo kom je allerlei wezens tegen die je nog nooit eerder tegen bent gekomen. Een ander groot verschil is de grootsheid van alles in Outland. Zo is de portal aan de kant van Outland echt honderden meters hoog en loopt er in het eerste gebied in Outland een gigantische machine rond. Ook zijn de quests die je krijgt meteen een stuk intenser en bevredigender dan de quests uit het origineel. Zo mag je al vrij vroeg op een vogel plaatsnemen om dat tijdens het vliegen bommen op de vijanden te gooien. Dit alles is overgoten door een verhaal waar je je echt in thuis kan gaan voelen, namelijk dat je een avonturier bent die probeert de Burning Legion te stoppen. Dit zijn de wezens van het kwade en dit is eigenlijk de ultieme vijand. Dit brengt ook weer een welkome afwisseling met zich mee, namelijk dat de Horde en Alliance een soort van staakt het vuren hebben gesloten en dat ze samen een manier zoeken om de Burning Legion te verslaan. Natuurlijk kan je als speler nog steeds een andere speler van de andere factie verslaan. Maar het verhaal deed iets met mij waardoor ik zelfs met de andere factie een gevoel van verbondenheid had.
outland
Level 70
Een andere grote toevoeging is het verder kunnen stijgen in niveau tot level 70. In het origineel kun je namelijk maar tot level 60 en dat is nu dus met 10 levels omhoog geschroefd. Om dit allemaal goed te laten werken zijn voor de release al door middel van verscheidene patches de talent trees aangepakt. Zodat je niet van 2 talent trees de best mogelijke vaardigheden kan hebben. Dit levelen van lvl 60 tot 70 is een stuk lastiger, maar tegelijkertijd ook een stuk makkelijker dan in het origineel. Zo waren er in het origineel gebieden voor level 55-60 om je karakter op level 60 te krijgen. In TBC is dit verandert en heb je gebieden voor level 59-62, 61-64, 63-66, 65-67, 66-68, 67-69, 70. Dit zorgt er dus voor dat het een stuk lastiger is om te levelen omdat in een gebied de tegenstanders ongeveer allemaal hetzelfde level hebben en je dus ook verplicht bent de gebieden in een bepaalde volgorde af te gaan (al kan je natuurlijk ook eerst naar een vrij lastig gebied gaan, maar dit is niet aan te raden omdat je het dan gewoon moeilijker krijgt.). Maar het is wel makkelijker gemaakt om omhoog te gaan in levels door een overmaat aan quests toe te voegen, zo zul je vaak meer quests in je quest log hebben staan dan dat je wilt.
The hunger and the struggle
Dan is er nog de toevoeging van 2 nieuwe rassen aan de al erg uitgebreidde keuze in rassen die je hebt. Aan de kant van de Horde zijn dit de Blood Elves. Deze Elves zijn High Elves die verslaafd zijn geraakt aan magie. Deze magie putten de High Elves uit een magische fontijn, maar deze fontijn werd vernietigd en hierdoor werden de High Elves van binnenuit verteerd door hun honger naar magie. Een klein groepje van elven heeft deze honger overleeft door Illidan Stormrage, een Night Elf die door donkere magie is overgenomen, te volgen. Illidan heeft vervolgens laten zien hoe ze hun honger naar magie konden stillen. Maar dit had wel een prijs, omdat Illidan door de Alliance was verstoten werden de Blood Elves (vanaf het moment dat ze Illidan volgden noemen ze zichzelf Blood Elves) ook verstoten. De Blood Elves zijn vervolgens door de Horde ingelijft en strijden dus aan hun zijde.
Aan de kant van de Alliance is het mystieke ras de Draenei toegevoegd. Dit is een ras van blauw kleurige wezens die ten strijde trekt tegen The Burning Legion. Maar de rollen zijn omgedraaid en de Draenei moeten vluchten om te overleven. Met hun ruimteschip: Exodar trekken ze naar allerlei veschillende planeten. Ze komen tijdens hun tocht onder andere in Outland terecht en daar heeft de Burning Legion zich vervolgens gevestigd. De Draenei zijn daardoor weer gevlucht met hun ruimteschip, maar door een probleem aan boord van de Exodar storten ze neer op Azeorth. Het ruimteschip kan niet meer vliegen en hierdoor besliuten de Draenei dat ze niet langer meer zullen vluchten maar dat ze hier vandaan zullen vechten tegen de Burning Legion. Ze sluiten hiervoor vriendschap met de Alliance omdat die dezelfde morele standpunten hebben als de Draenei.
Blood Elf & Draenei
Deze nieuwe rassen zorgen ook nog voor een andere toevoeging, namelijk: de Horde kan nu ook een Paladin maken en de Alliance ook een Shaman. Dit zal ervoor moeten zorgen dat de verschillen tussen Horde en Alliance in player versus player (het strijden tegen andere spelers) minder worden en de gevechten dus eerlijker.
Andere toevoegingen zijn onder andere de flying mounts, de speler kan zelf zijn eigen vogel kopen en hiermee door Outland vliegen. Hiervoor moet je alleen wel lvl 70 zijn. Het enige probleem is dat de eerste vogels die je kan kopen een vrij lage vliegsnelheid hebben (gelijk aan een paard dat je op level 40 kan halen), en dus is het niet heel nuttig, behalve dan dat je de vogel nodig hebt om een van de gebieden in Outland te bereiken.
De laatste grote toevoeging is de toevoeging van een nieuwe proffesion, namelijk jewelcrafting. Met deze proffesion kan je verschillende dingen maken, namelijk ringen, kettingen, dingen voor op je hoofd, helende standbeelden, trinkets en de nieuw toegevoegde ‘gems’. Dit zijn objecten die je in een stuk kleding kan stoppen zodat je betere stats op je kledingstuk krijgt.
Sfeer
Grafisch gezien is er niet veel veranderd aan TBC, de Draenei en Blood Elves hebben wat meer polygonen ten opzichte van de oude rassen, maar veel meer is er niet aan de hand. Het grootste verschil tussen het origineel en TBC is de vormgeving. Zo wordt alles heel overtuigend neer gezet en heb je bij bijvoorbeeld het eerste gebied waar je terechtkomt nadat je door de portal stapt ook echt het gevoel dat je in een oorlogsgebied terecht bent gekomen. Ga je vervolgens door naar het volgende gebied dan valt je mond open van verbazing. Een enorm moeras met paddestoelen zo groot als torens. Doordat het een geheel nieuw gebied is hoeft de maker zich niet aan bepaalde regels te houden bij de vormgeving en dus krijg je allemaal extreme gebieden. Zo is er ook een gebied dat heel erg veel weg heeft van een savanne, een gebied dat door oorlog kapot gescheurd is en waar dit heel duidelijk te zien is door een grote weg precies in het midden vanaf de Dark Portal totaan een fort van de Burning Legion en ook nog een gebied dat uit alleen maar bergen en rotsen bestaat.
Het geluid overtreft wel de voorganger, met prachtige muziek stukken in Outland, geweldige soundtracks per instance en een mooie introsong.
The Burning Crusade treedt in de voetstappen van zijn voorganger, dus meer van hetzelfde, maar dan heftiger. En daar is natuurlijk niks op tegen!
gameplay: 96%
sound: 92%
graphics: 86%
replay: 100%
totaal: 94%
Laatst aangepast door Fiercy Dragon op 03 Jun 2007 18:29; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Nelus |
Geplaatst: 11 Mei 2007 16:06 Onderwerp:
| |

|
Vette review trouwens Ook al zegt niemand het hier. Tof dat je de tijd er voor neemt.
 |
|
Terug naar boven |
|
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 20 Mei 2007 19:22 Onderwerp:
| |

|
thx ^^, viel me trouwens ook al op dat niemand wat zegt  |
|
Terug naar boven |
|
|
FreeMad |
Geplaatst: 20 Mei 2007 19:40 Onderwerp:
| |

|
Fiercy Dragon schreef: | thx ^^, viel me trouwens ook al op dat niemand wat zegt  |
sorry had het nog niet gezien. helaas komt het niet vaak voor dat members review maken. maar echt goed dat je hier de tijd voor neemt (moetje geen examen doen ofzo)
en ik begijp er de balen van wow. maar ik begreep alles wat je vertelde
cijfer review 7.5/10.
meschien moet je de volgende keer kopjes maken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 20 Mei 2007 19:43 Onderwerp:
| |

|
FreeMad schreef: | Fiercy Dragon schreef: | thx ^^, viel me trouwens ook al op dat niemand wat zegt  |
sorry had het nog niet gezien. helaas komt het niet vaak voor dat members review maken. maar echt goed dat je hier de tijd voor neemt (moetje geen examen doen ofzo)
en ik begijp er de balen van wow. maar ik begreep alles wat je vertelde
cijfer review 7.5/10.
meschien moet je de volgende keer kopjes maken. |
thx voor de tip, zal er meteen even aan gaan werken... en neej , examens heb ik pas volgend jaar gelukkig...
update: kopjes zitten erin... |
|
Terug naar boven |
|
|
Nelus |
Geplaatst: 20 Mei 2007 20:07 Onderwerp:
| |

|
Kijk, das mooi, gelijk 9/10
Ik heb wel examen, maar ik kan het niet laten om rond te neuzen op Gamed.nl (hoezo verslaafd?) |
|
Terug naar boven |
|
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 20 Mei 2007 20:11 Onderwerp:
| |

|
ik schrijf trouwens niet echt veel reviews, ik ben eigenlijk alleen maar verzot op alles wat met warcraft te maken heeft (op warcraft 1 na alle delen gespeeld... wc 3: frozen throne als favoriet)... maar misschien dat ik binnenkort een forza review zal schrijven aangezien mn pre order al loopt  |
|
Terug naar boven |
|
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 03 Jun 2007 18:28 Onderwerp:
| |

|
ff geupdate mn review... met wat plaatjes..  |
|
Terug naar boven |
|
|
Nelus |
Geplaatst: 03 Jun 2007 18:46 Onderwerp:
| |

|
Hehe, ziet er mooi uit. Ik ben vandaag weer begonnen met spel, and im enjoying it! |
|
Terug naar boven |
|
|
Ries |
Geplaatst: 07 Jul 2008 13:54 Onderwerp:
| |

|
Het levelen in Outland verveeld snel.
Heb zelf een level 68 Human Paladin.
Is pittig ook want veel mobs zitten op 1 kluitje.
Nouja, wel veel World PvP waarvan ik Halaa het leukste vind  |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 07 Jul 2008 14:35 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Ik vond het levelen in outland net leuk
Vooral de outland instances zijn erg cool.
Ben nu met mijn Hunter bezig aan Serpentshrine Caverns en Tempest Keep: The Eye (25 man raids).
Echt super gewoon, kan niet wachten tot ik in Mount Hyjal en Black Temple zit (en later nog eens Sunwell Plateau). K hoop alleen dat ik er ga geraken voordat de nieuwe uitbreiding er weer is >_< |
|
Terug naar boven |
|
|
Ikkyu |
Geplaatst: 08 Jul 2008 23:05 Onderwerp:
| |

|
Fiercy Dragon, ik vind het een zeer nette en mooie review. proficiat ! |
|
Terug naar boven |
|