Auteur |
Bericht |
|
Simon |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 16:17 Onderwerp: Het MEP
| |

|
Wat is het MEP?
MEP staat voor Model European Parliament en is simpelweg een platform waarop (vierdejaars) scholieren kunnen/moeten debatteren over de meest uiteenlopende zaken. Je wordt in een groepje van vaak acht mensen verdeeld en krijgt dan de taak van één van de zoveel commissies, zoals de commissie die staat voor Veiligheid en Verkeer, of voor Buitenlandse zaken. Er worden twee voorzitters (uit de vijfde klas) aan jouw commissie toegewezen die een beetje de orde zullen houden. Samen met je groepje en de voorzitters bedenk je rond jouw vraagstuk IC's en OC's. IC's zijn problemen en OC's zijn de oplossingen daarvoor.
Leuk en aardig, maar dan?
Je krijgt ongeveer een maand de tijd om IC's en OC's te bedenken met jouw commissie. Daarna is het de zaak om een rapport op te stellen waarin je jouw problemen en oplossingen mooi verwoordt. Daarna zal je naar een hoofdgebouw (of op je eigen school) een debat voeren, waarin andere commissies vragen zullen stellen omtrent jouw vraagstuk. Hierop word je beoordeeld door je leraar/leraren en voorzitters waaruit (waarschijnlijk) uiteindelijk een cijfer zal volgen voor het vak maatschappijleer. Maar er is meer: als men vindt dat jij goed genoeg bent, mag jij samen met elf andere leerlingen door naar de 'volgende ronde' welke zich afspeelt op provinciaal vlak. Als je ook daar weet te overtuigen, maar je overgaan tot nationaal en ga je naar Den Haag. Als je óók daar de beste bent, mag je volgens mij verder gaan op internationaal vlak.
Get to the point
Ik vroeg mij af of hier nog andere mensen waren die met hun school meedoen aan het MEP, maar volgens mij is het verplicht voor sowieso VWO'ers. Zoja, dan leek het mij wel interessant om ervaringen te delen en standpunten uit te wisselen. Ikzelf zit in de commissie Buitenlandse Zaken en ons vraagstuk is: 'welke rol moet Europa in de oorlogen van Irak en Afghanistan blijven spelen?' Wij zijn inmiddels bijna klaar met het rapport, donderdag is de dag dat we het afmaken, waarna het echte debatteren op vrijdag volgt (en dan mogen we in pak ). Ik zal onze IC's en OC's later nog eens posten, want volgens mij zal de commissie het niet zo leuk vinden als ik hier alles openbaar post . In ieder geval komt het er grofweg op neer dat we meer troepen zullen sturen naar Afghanistan, en dat later weer af zullen laten nemen (daarnaast hebben we nog wat extra über IC's die ik later dus wel vertel).
Dus, zijn er nog meer deelnemers, of mensen die al eens deelgenomen hebben? Overigens zal ik na vrijdag foto's plaatsen van ik in pak, echt hip ^_^
Meer informatie is hier te vinden: http://www.mepnederland.nl/ |
|
Terug naar boven |
|
|
D: |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 18:56 Onderwerp:
| |

|
afschaffen en boycotten dit soort facistische instellingen. |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 19:00 Onderwerp:
| |

|
Leuk, dan kom je naar Den Bosch toe, naar het provinciehuis stuur een mailtje als je er bent  |
|
Terug naar boven |
|
|
Simon |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 21:36 Onderwerp:
| |

|
Waarom dan D: ? Het is een hele nuttige en leerzame ervaring.
En BeWario, eerst maar eens met de school doorkomen . En daarna ook nog overwinnen in Assen (provinciaal). Maar heb jij dit niet hoeven doen als VWO'er? |
|
Terug naar boven |
|
|
D: |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 23:04 Onderwerp:
| |

|
Simon Venneman schreef: | Waarom dan D: ? Het is een hele nuttige en leerzame ervaring.
En BeWario, eerst maar eens met de school doorkomen . En daarna ook nog overwinnen in Assen (provinciaal). Maar heb jij dit niet hoeven doen als VWO'er? |
Het is conditionering, bijna doctrinale assymilatie.
Dat hele wereldburger europa door onze strot, en nu bij onze kinderen? |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 09 Mrt 2010 23:34 Onderwerp:
| |

|
Simon Venneman schreef: | Waarom dan D: ? Het is een hele nuttige en leerzame ervaring.
eh? Oh wacht, t kan zijn dat in den bosch dan de regioding was, maar t kan best zijn dat ze met zn allen hierheen komen... I have no idea..
Maar ik heb dit niet hoeven doen voor school. Internationalisering was verplicht bij ons op school, en dat hield in dat je in de 5e óf meedeed aan de THIMUN (de verenigde natie-versie van de MEP), óf aan de MEP, óf je ging op uitwisseling (wat 10x beter is dan de MEP ). Ik had iig gekozen voor de uitwisseling, wat bijzonder leuk was overigens, dus over de mep kan ik niet veel vertellen. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|