|
Auteur |
Bericht |
|
Tolerantie Nul |
Geplaatst: 04 Okt 2006 15:27 Onderwerp: [REVIEW] Field Commander
| |

Geregistreerd op: 01 Okt 2006 Berichten: 47
|
Deze recensie heb ik een maand geleden gemaakt, omdat ik graag m'n ei kwijt wou over het betreffende spel.
Ik zou graag van jullie willen weten wat beter zou kunnen en hoe jullie erover denken, b.v.d.
Sony’s eerste TBS game
RTS (Real Time Strategy) en TBS (Turn Based Strategy) zijn al sinds jaar en dag op de PC te vinden. Nintendo heeft al een goede reputatie opgebouwd betreffende TBS games. Hiermee doel ik natuurlijk op de franchise Advance Wars, welke begonnen is op de Gameboy Advance. Elk deel heeft hoge cijfers gescoord en speelde erg goed. Nu komt Sony met haar eerste TBS game voor de PSP, zal deze net zo goed zijn als Advance Wars, of misschien zelfs beter? Je leest het hieronder.....
De start
Je start als beginneling bij de ATLAS, een wereldwijde organisatie die terrorisme en dergelijke bestrijdt (de Shadow Nation). Je kan niet gelijk beginnen als generaal, om jezelf te bewijzen zul je eerst een gemakkelijke tutorial moeten doorlopen. Hierbij wordt je bij gestaan door het ATLAS team. Deze tutorial bestaat uit Land Training, Sea Training en als laatste Air Training. Als je Advance Wars al eens hebt gespeeld is deze tutorial volstrekt overbodig en kun je net zo goed direct met de Campaign beginnen.
Nadat je voor een actie hebt gekozen, krijg je deze te zien in een kort, doch vermakelijk filmpje.
Slechter dan Advance Wars?
Het is net als Advance Wars een TBS game, je kan dus units bouwen, gebouwen overnemen, andere units aanvallen e.d. Het mooie hiervan is dat je alles in volledig 3D krijgt te zien. Dit ben ik tot nu toe niet tegen gekomen in een andere game uit hetzelfde genre. Wanneer je klaar bent, mag de tegenstander jou aanvallen, dit gaat net zolang door totdat een van beide de winnaar is. Je kunt meestal winnen op twee manier, enerzijds door alle units van de tegenstander af te maken, anderzijds door het HQ (hoofdkwartier/headquarter) van de tegenstander te capturen. Soms moet je ook op een andere manier winnen, namelijk door een opdracht uit te voeren zoals het afmaken van bepaalde units voordat ze van punt A naar B kunnen komen. Helaas is dit vrijwel nooit erg lastig om te doen, Bij Advance Wars is het zo dat je vaak missies opnieuw wilt of moet spelen, omdat het niet lukt (vanwege het feit dat de AI zo goed is) of omdat je gedreven bent de maximale rank (rank S) te halen. Dit heeft Field Commander niet, je kan namelijk bij vrijwel alle missies die het spel telt gemakkelijk de tegenstander verslaan, omdat je de tegenstander vrijwel nooit een poging doet om jouw aan te vallen met een goede strategie. Je zult nooit overvallen worden door een goed uitgedokterde aanval, want de units blijven vaak bij hun headquarter. De AI had niet zo super hoeven zijn als die in Advance Wars, maar wat extra intelligentie was totaal niet overbodig geweest.
Beter dan Advance Wars?
Het is een TBS dus heb je verschillende rangen en standen. Field Commander heeft totaal 18 verschillende units. Deze units hebben uiteraard allemaal hun eigen specialiteiten en zwaktes. Waar een Scout erg snel is en bescikt over een grote movement range, is deze op het gebied van vechten weer een stuk minder sterk dan een slomere tank enz.
Dit is allemaal heel logisch en het komt voor in elke TBS, maar Field Commander onderscheidt zich van de rest doordat units meer opties hebben. Spec Ops kunnen bijvoorbeeld mijnen leggen, naast gewoon aanvallen. Zo kan je je headquarter beter beschermen. Waar Field Commander zich ook weer onderscheidt van Advance Wars is dat je nu ook meerdere units per vakje kwijt kan. Wat eigenlijk ook heel logisch is, want waarom zou een vliegtuig niet boven een schip kunnen staan? Deze staan toch niet op gelijke hoogte.
Je kan daardoor goede strategieën toepassen als je op zee bent, denk hierbij aan gebruik van gewone schepen in combinatie met onderzeeërs enz.
Zowel op het gebied van graphics als op het gebied van audio streeft deze game Advance Wars voorbij. De graphics zijn 3D wat waarde toevoegt (verschil zie je tussen het staan op een berg of op de weg, mooie tussenfilmpjes enzovoorts) en zien er verder redelijk tot goed uit. Qua geluid zit het zelfs nog beter, de deuntjes op de achtergrond maken het spel spannender en zorgen voor een intense ervaring. De effecten klinken erg goed tijdens de verrichte acties en bovendien hoef je niet alle saaie stukken tekst van het ATLAS team te lezen, want deze worden door hen gesproken.
Field Commander is grafisch een stuk beter dan AW:DS.
Online
Zoals het naar mijn mening hoort, gaat deze game ook online. Een TBS leent zich immers perfect voor online gaming. En zo ook bij Field Commander. Je logt online in met je gegevens en je kan spelen tegen iedereen uit Europa. Nou ja, iedereen..... meestal zijn er niet zo heel veel mensen online, maar opzich is dat niet erg, omdat je toch maar tegen 1 iemand kan spelen. Het duurt soms wel wat lang voordat het potje begint, maar als je eenmaal bezig bent is het hartstikke leuk. Nu vraag je je vast af hoe je in staat bent om een online match te doen gezien het feit dat deze relatief lang duren? Daarvoor heeft Sony iets heel handigs bedacht. Je kunt stoppen wanneer je wilt, en ook weer de strijd hervatten wanneer jij dat wilt. Stel je voor: jij en je tegenstander zijn bij Turn 11, jij bent aan de beurt en maakt je zet, daarna gaat je tegenstander offline. Dan kan je tegenstander de keer dat hij weer online komt verder gaan enz. Uiteraard is het leuker om real-time te spelen, dus kan je het beste tegen iemand spelen die veel tijd heeft.
Tegen iemand gamen is niet het enige wat je online kan doen. Je kan ook je eigen missies maken in het spel. Dit gaat ongeveer op de TimeSplitters manier. Je krijgt een lege map en die kan je tot de nok toe volbouwen met de units, bomen, wegen en dergelijke die jij erin wilt hebben. Deze kan je uploaden en die kunnen andere mensen dan weer online van je downloaden. Via een rating systeem kun je zien welke missies het leukste zijn en welke het meeste gedownload zijn. Offline multiplayer is er ook
Je kunt dan spelen via Swap modus. Je hebt slechts 1 PSP nodig waarmee je om beurten de PSP doorgeeft aan de ander.
Conclusie
Field Commander is mijns inziens een van de betere games die er momenteel beschikbaar zijn voor de PSP. Als je je ook maar een klein beetje aangetrokken voelt tot dit soort games, zou ik je aanraden om Field Commander in huis te halen. De 2D en 3D gameplay is erg goed uitgewerkt en gaat gepaard met mooie graphics. Ook audiovisueel is het dik in orde. Zowel offline als online zul je je heel wat uren kunnen vermaken. Het enige wat jammer is aan Field Commander is de wat minder slimme AI.
Graphics 8,0
Gameplay 8,5
Sound 9,0
Replay 8,5
Totaal 8,5 (geen gemiddelde) |
|
Terug naar boven |
|
|
Joker |
Geplaatst: 04 Okt 2006 18:29 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 17 Dec 2005 Berichten: 2238
|
Leuk gedaan hoor, alleen als klein kritiekpuntje: je vergelijkt nogal veel met AW:DS. Natuurlijk is het genre gelijk, maar wel op een heel ander soort handheld. Voor mensen die dus niet beide handhelds bezitten is deze vergelijking minder belangrijk, dat zou alleen het geval zijn als ze beide op dezelfde, of in ieder geval zelfde soort, handheld waren gekomen. Nu is Field Commander gewoon de enige in zijn genre op de PSP.
Verder zoals gezegd goed gedaan, ga vooral ermee door.  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|
|