Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
BDDesigns BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:14    Onderwerp: Studie Financiering Vragen topic Reageren met citaat

Beste gamed mensen, er zijn aardig wat studenten onder ons die niet helmaal weten hoe of te wat het zit met het studie fanciering, daarvoor dit topic dus

Ik begin: Ik heb stufi aangevraagd, ik word in februari 18, ik heb een basis en een aanvullende beurs aangevraagd (Van de 3 op papier: Basis, Aanvullende en lening) en volgens mijn moeder is dat een prestatie beurs en moet ik dus x aantal punten halen op school om de volle pond te mogen ontvangen, ik dacht dat dit niet zo was en dat het een 'lening' was. Maar dat zodra men binnen 10 jaar niveau 3 of 4 diploma haalt dat het dan een gift is....wat is het nou? op DUO site (wat dus eerst IBGroep was) is niet veel duidelijkheid....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
AmazingShikoku BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij accepteerd overigens alle gulle donaties
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Studiefinanciering is aanvankelijk zowieso een lening maar als je je studie behaalt binnen een maximum aantal jaren wordt het omgezet in een gift. Daarnaast kan je nog extra geld lenen, maar hier moet je echt mee uitkijken want geld lenen kost een hoop geld.
Terug naar boven
NickPeters BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is een wezenlijk verschil tussen IB groep geld en StuFi.

IB groep geld is voor middelbare scholieren die 18+ zijn.
StuFi is voor studenten. Hierbij moet je onthouden dat je slechts VIER jaar recht hebt op studiefinanciering. Zoals gezegd is dit aanvankelijk een lening, echter heb je tien jaar om af te studeren. Lukt je dit, dan hoef je de vier jaar stufi niet terug te betalen. Lukt dit je niet, dan zult gij alles terug betalen en flink genaaid zijn.

Aanvullende lening kun je beter via je ouders doen wanneer mogelijk. Een student leent namelijk niet tegen een erg gunstig tarief. Overigens snap ik uberhaupt niet waarom MBO'ers extra geld moeten lenen. (MBO haal ik nu even uit het feit dat je het over een niv 3/4 diploma hebt)
Terug naar boven
BeWario BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:48    Onderwerp: Reageren met citaat

NickPeters schreef:
Er is een wezenlijk verschil tussen IB groep geld en StuFi.

IB groep geld is voor middelbare scholieren die 18+ zijn.
StuFi is voor studenten. Hierbij moet je onthouden dat je slechts VIER jaar recht hebt op studiefinanciering. Zoals gezegd is dit aanvankelijk een lening, echter heb je tien jaar om af te studeren. Lukt je dit, dan hoef je de vier jaar stufi niet terug te betalen. Lukt dit je niet, dan zult gij alles terug betalen en flink genaaid zijn.

Aanvullende lening kun je beter via je ouders doen wanneer mogelijk. Een student leent namelijk niet tegen een erg gunstig tarief. Overigens snap ik uberhaupt niet waarom MBO'ers extra geld moeten lenen. (MBO haal ik nu even uit het feit dat je het over een niv 3/4 diploma hebt)

het is niet altijd 4 jaar, het hangt volledig af van de studie die jij gaat doen. Dus als je een studie scheikunde (ik noem maar wat) met een aansluitende master gaat doen, is de totale duur van jouw studie 5 jaar, en krijg je dus ook 5 jaar stufi.

Ik denk trouwens dat jij het hebt over tegemoetkoming scholieren of niet?
Terug naar boven
Joris BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Lenen bij de IBG biedt wel gunstige terugbetaalmogelijkheden (als je geen werk vindt beperkt terugbetalen enzo) én je krijgt het tegelijk met je stufi gestort, dus dan heb je niet allemaal verschillende inkomsten.

Verder zuigt de IBG als een malle met hun niet werkende websites, onbemande telefoonlijnen, falende invoering OV chipkaart en bureaucratische administratie.
Terug naar boven
NickPeters BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:50    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn eerste stuk, dus het 'IB groep geld' heb ik het inderdaad over de tegemoetkoming voor scholieren.

En wat jij aangeeft is een mix van omstandigheden. Op het moment dat je je master gaat doen, heb je je bachelor namelijk al gehaald. Op dit moment ga je met je master dus in principe een nieuwe opleiding doen, na je vorige te hebben afgerond. Daarom heb je opnieuw recht op StuFi.
Terug naar boven
Stefan Vogels BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:52    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

Dus, als ik het goed begrijp, kan je voor meerdere studies financiering aanvragen en ben je dus niet gebonden aan één studie? Stel dat ik nog een minor journalistiek naast m'n hoofdstudie zou doen, dan krijg je daar ook gewoon vergoeding voor?
Terug naar boven
NickPeters BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Een minor is onderdeel van je vier jarige studie toch?
Terug naar boven
Joris BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja je doet een minor in je studie, niet er naast. Ik heb bijvoorbeeld een driejarige studie Nederlands, 180 punten, waarvan ik 60 vrij kan besteden aan bijv. journalistiek.
Terug naar boven
Stefan Vogels BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:55    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

Waarschijnlijk zal mijn studie vijf jaar zijn, en een minor is gewoon iets wat helemaal los daar van staat lijkt mij. Ik geloof wel dat er mogelijkheid is om in het laatste jaar van je bachelor elders een minor te volgen voor een maand of twee/drie, maar dat lijkt me minder nut hebben als een volledige minor.
Terug naar boven
NickPeters BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 22:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet niet wie jou voorlicht Stefan, maar een minor is naar mijn weten wel degelijk onderdeel van je hoofdstudie. Ik moet een minor volgen in mijn 3e jaar. Ik weet niet of deze ook los gevolgd kunnen worden, maar het lijkt me onlogisch. Een minor duurt namelijk een half jaar, en is bedoeld om buiten je 'major' extra kennis op te doen.
Terug naar boven
Joris BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 23:04    Onderwerp: Reageren met citaat

NickPeters schreef:
Ik weet niet wie jou voorlicht Stefan, maar een minor is naar mijn weten wel degelijk onderdeel van je hoofdstudie. Ik moet een minor volgen in mijn 3e jaar. Ik weet niet of deze ook los gevolgd kunnen worden, maar het lijkt me onlogisch. Een minor duurt namelijk een half jaar, en is bedoeld om buiten je 'major' extra kennis op te doen.

Ja, al verschilt 't per studie wanneer je het volgt. Ik heb een minor van 30 punten en daarnaast nog 30 punten vrij te besteden, maar dat is verdeeld over mijn driejarige studie. De betastudies hebben vaak minder vrijheid en bieden vaak keuze uit bepaalde curcussen.
Terug naar boven
NickPeters BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 23:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mij is dat ook het geval, de tweede helft wordt ingevuld door stage.
Terug naar boven
Pantoffelman BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 23:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Nooit veel problemen gehad met de IBG, op de invoering van die OV kaart na dan. Volgens de website kon ik vanaf 22 januari m'n nieuwe kaart "ophalen" bij een oplaadpunt, maar dit heb ik vorige week al gedaan. Mensen waarbij aangeraden werd dit de eerste week van januari te doen krijgen nogsteeds de melding "Er staan geen producten klaar" wanneer ze dit proberen.
Terug naar boven
Stammetje91 BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 23:23    Onderwerp: Reageren met citaat

@Pantoffelman
Echt niemand wist hoe dat zat. Bleek dat je dat ding echt in de AH To Go moest opladen. Wtf.

Vreemd geregeld imo.
Terug naar boven
Pantoffelman BerichtGeplaatst: 13 Jan 2010 13:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Kon bij mij wel gewoon in de bus. M'n saldo staat nu alleen ineens op -1.45, terwijl ik er niet mee in het weekend heb gereisd.
Terug naar boven
Cor BerichtGeplaatst: 13 Jan 2010 14:06    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

Pantoffelman schreef:
Nooit veel problemen gehad met de IBG, op de invoering van die OV kaart na dan.

En hier komt het leuke: DUO is niet verantwoordelijk voor de invoering van de chipkaart. Trans Link Systems gaat daarover. DUO levert enkel de gegevens (welke student welk abonnement krijgt) aan TLS, en die laatsten moesten het regelen, wat overduidelijk niet goed gebeurd is.

(Bron: Ik ken iemand bij DUO)
Terug naar boven
Joris BerichtGeplaatst: 13 Jan 2010 14:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar de IBG heeft wel zelf besloten dat ze dit jaar al met die chipkaart van start gaan toch? Terwijl het verstandiger geweest was als ze nog een jaartje met de papierenkaartjes bleven werken (want die functioneerden prima) tot de OVchip goed ingevoerd zou zijn en elk station werkende paaltjes heeft enzo.
Terug naar boven
Cor BerichtGeplaatst: 13 Jan 2010 17:44    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

Tja, dat heeft denk ik meer te maken met het idee dat we landelijk vanaf 2010 op de OV-chipkaart over gaan, zowel studenten als niet-studenten. Is het niet zo dat je nu al plekken hebt waar je enkel met de chipkaart kan reizen, in Rotterdam bijvoorbeeld? Op die plek móeten de studenten dus wel een chipkaart aangereikt krijgen.
Daarbij, als de leverancier van de kaartjes eerst zegt dat ze het kunnen regelen en het vervolgens niet lukt, ligt de schuld volgens mij niet bij DUO. Ik ben het wel volledig met je eens dat het onzinnig en te snel is ingevoerd, en absoluut (nog) niet nodig.
Jij woont toch in Groningen, Joris? Beeld je eens in hoe leuk dat wordt als alle studenten die in bijv. lijn 11 of 15 zitten in één keer moeten uitchecken.

Gaan we trouwens niet langzaam aan off-topic?
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: