Auteur |
Bericht |
|
Rene Groen |
Geplaatst: 03 Jan 2010 10:53 Onderwerp: Hulp bij aanschaf laptop
| |
Eindredacteur

|
Liebe leute,
Omdat de computer van mijn vriendin trager is dan een slak met vierwielaandrijving wil ik voor haar verjaardag een laptop kopen. Nu ben ik niet heel erg op de hoogte van wat 'goed' en 'slecht' is, en hulp bij een verkoper vragen leek me nu ook niet echt een optie, vandaar dat ik het hier neer zet.
De laptop zal vooral gebruikt worden voor internet (draadloos via netwerk), het spelen van enkele spelletjes (waarbij The Sims 3 het zwaarste spel zal zijn om te draaien) en het bewerken van foto's. Ook moet de laptop uitgerust zijn met een webcam en het liefst Windows 7. Tevens moet er een DVD-brander in zitten en films op gekeken kunnen worden in goede kwaliteit (1080p zou hierbij probleemloos moeten draaien). De grootte van de harde schijf doet er niet heel erg toe, deze zal niet volgepompt worden, dus alles vanaf ongeveer 200 GB is prima.
Een budget durf ik nog niet te noemen, simpelweg omdat ik ook niet weet wat een laptop met bovenstaande specificaties moet kosten.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken! |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 03 Jan 2010 11:00 Onderwerp:
| |

|
Ik wou zeggen, Dell heeft ze voor 350 euro in de aanbieding. Tot je begon over 1080p playback. . Normaal gezien moet een dual core CPU genoeg zijn om 1080p playback goed te kunnen doen maar dat komt vaak toch tekort met de software die de meeste mensen gebruiken.
Welke software gebruik je voor 1080p playback? VLC is een ramp daarmee, gek genoeg draait dat op maar weinig PC's echt goed. Je moet daarvoor ook iets uitzetten en pas dan gaat het lekker.
Edit: Deze moet aan je wensen voldoen: http://reviews.dell.com/2341-nl_nl/1805/reviews.htm
En ja, ik ben wel pro-Dell. Ze maken goed spul.
Laatst aangepast door Roderick op 03 Jan 2010 11:05; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
BDDesigns |
Geplaatst: 03 Jan 2010 11:04 Onderwerp:
| |

|
Denk dat je dan tegen de volgende specs aan zit:
Core 2 Duo @ meer dan 2.0 Ghz
4 GB RAM
Een goeie video kaart dus geen Intel Onboard zooi echt een NVidea of een Ati Mobility Radeon, ik zou persoonlijk voor een Ati gaan, draai zelf met een GeForce G102M in me laptop, geen goeie kaart.
Verder zit windows 7 er ATM Standaard bij en hardeschijf, dvd brander en webcam zijn gewoon accesoires die je makkelijk er bij opgeven kan.
Nog een voorkeurs merk? Ik zou gaan voor een Asus (heb ik zelf goeie laptop) of een Toshiba.
Zowieso geen dell
dit is een goeie toshiba:
http://www.alternate.nl/html/product/Notebooks_Intel%28R%29/Toshiba/Qosmio_G50-12G/-1075813/?tn=BUILDERS&l1=Notebooks
en dan is dit een beetje meer als nodig, maar zit volgens mij geen dvd brander bij
Asus:
http://www.alternate.nl/html/product/Notebooks_Intel%28R%29/Asus/K70IC-TY006X/-1081717/?tn=BUILDERS&l1=Notebooks
Lijkt ontzettend veel op mijn laptop.
Alleen iets sterker
Naja, qua prijs zul je zo rond die prijzen moeten denken.
hoop dat ik je wat geholpen heb, anders ga je even naar een winkel toe met bovenstaande spec's en je zou er met een verkoper wel uit moeten komen
dus:
Processor: Intel Core2Duo T6600 (minimaal)
RAM Geheugen: 4 GB DDR2 (minimaal)
Videokaart: Ati Mobility Radeon 45xx (minimaal) of NVidea GeForce 9xxx (minimaal) geen Intel Chipset Onboard
en dan de rest van jouw eigen eisen
edit: Roderick, ik gebruik VLC en heb laatst een film in FUll HD op me 15,6 Inch Scherm gekeken met een Core2Duo T6500 en een GeForce G102M ging prima. |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 03 Jan 2010 11:56 Onderwerp:
| |

|
Ik zou ook nog even wat aandacht besteden aan de bouw van het apparaat zelf, ik heb een netbook (mini laptop 12") gekocht afgelopen oktober voor schoolwerk maar die is nu al een beetje beschadigt door stoten oid. Daardoor mag ik binnekort bij de winkel gaan zeuren om garantie en daar zit je ook niet op te wachten. |
|
Terug naar boven |
|
|
Cubic X |
Geplaatst: 03 Jan 2010 11:57 Onderwerp:
| |
|
Hmmm, omdat ik je budget niet weet die ik wat suggesties. De meeste eisen zijn wel te doen voor een prijs onder de 600 euro, alleen het afspelen van 1080P wordt moeilijk. Niet zozeer omdat je hier veel kracht voor nodig hebt (heb je namelijk niet, elke huidige videokaart kan dat gemakkelijk), maar je hebt geen laptops met een full-hd scherm onder de 800 euro . 720P is wel makkelijk te doen op een laptopscherm, die resoluties zijn er wel. Als je vriendin een HDTV heeft met HDMI, kan je de laptop aansluiten via HDMI en zo 1080P films op je tv bekijken . Daarnaast mis ik hoe groot het scherm moet zijn? (kleiner dan 15 inch, groter dan 15 inch, ect). Ik ga nu maar uit vanaf 15.4 inch (vooral omdat dat meest voorkomend is en goed genoeg voor 720P en gaming).
Eerste suggestie:
Samsung laptop
Prima notebook naar mijn mening. Goed genoeg voor lichte gaming (Sims 3 op middel, Crysis op laag goed spelebaar), kan makkelijk overweg met 1080P en niet te duur. Daarnaast ook een HDMI poort zodat je 1080P films op een HDTV kan kijken. Voldoet aan je eisen denk ik zo .
Suggestie twee:
HP laptop
HP is een prima merk, voldoet weer aan al je eisen. Voordeel is dat deze een 320GB hardeschijf heeft die draait op 7200 toeren, dus die vertraagd je systeem niet . Ook heeft deze een vrij krachtige videokaart en DDR3 geheugen.
Derde suggestie:
Sony laptop
Mooi ding, wel iets duurder. Ook krachtige videokaart, verder niks bijzonders op aan te merken. Gewoon mooie all-rounder .
Vierde suggestie:
Asus laptop
Leuk ding, maar wel een megascherm (17,3 inch). Verder krachtig genoeg voor al je wensen.
Vijfde suggestie:
HP laptop
Zelfde als eerder genoemde laptop, alleen dan een 17,3 inch scherm.
Verder zou ik je adviseren weg te blijven bij Acer en Dell, dat zijn niet bepaald A-merken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel . |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 03 Jan 2010 12:04 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Als de 1080p op het budget drukt (om redenen die Cubic X noemt) en 720p een reëelere optie is, dan is dat ook geen enkel probleem.
In ieder geval bedankt tot dusver mensen, ik kan hier zeker wat mee!!
(Vriendin staat achter me, dus kan niet teveel zeggen) |
|
Terug naar boven |
|
|
Cubic X |
Geplaatst: 03 Jan 2010 12:43 Onderwerp:
| |
|
De goedkoopste 1080P notebook is de Acer Aspire 8930G, maar dat is een Acer (ben ik niet zo weg van) en een bakbeest (18,4 inch). Wel een krachtpatser met een 9700M GT, maar voor de wensen compleet overbodig en de accuduur wordt daardoor negatief beïnvloed + het ding genereert ontzettend veel warmte. |
|
Terug naar boven |
|
|
Kurosaki01 |
Geplaatst: 03 Jan 2010 13:24 Onderwerp:
| |

|
Citaat: | (Vriendin staat achter me, dus kan niet teveel zeggen) |
Bang voor een beat up? |
|
Terug naar boven |
|
|
BDDesigns |
Geplaatst: 03 Jan 2010 13:31 Onderwerp:
| |

|
Tuurlijk niet kuro, het is toch een verrassing knuppel >.< Wat cubix inderdaad dus ook zegt.
Dell en Acer zijn niet goed! Oh en ga alsjeblieft ook niets bij de aldi weg halen >.< Dat zijn stront dingen medion >.< |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 03 Jan 2010 14:27 Onderwerp:
| |

|
mc-fakey schreef: | Denk dat je dan tegen de volgende specs aan zit:
Core 2 Duo @ meer dan 2.0 Ghz
4 GB RAM
Een goeie video kaart dus geen Intel Onboard zooi echt een NVidea of een Ati Mobility Radeon, ik zou persoonlijk voor een Ati gaan, draai zelf met een GeForce G102M in me laptop, geen goeie kaart.
Verder zit windows 7 er ATM Standaard bij en hardeschijf, dvd brander en webcam zijn gewoon accesoires die je makkelijk er bij opgeven kan.
Nog een voorkeurs merk? Ik zou gaan voor een Asus (heb ik zelf goeie laptop) of een Toshiba.
Zowieso geen dell
dit is een goeie toshiba:
http://www.alternate.nl/html/product/Notebooks_Intel%28R%29/Toshiba/Qosmio_G50-12G/-1075813/?tn=BUILDERS&l1=Notebooks
en dan is dit een beetje meer als nodig, maar zit volgens mij geen dvd brander bij
Asus:
http://www.alternate.nl/html/product/Notebooks_Intel%28R%29/Asus/K70IC-TY006X/-1081717/?tn=BUILDERS&l1=Notebooks
Lijkt ontzettend veel op mijn laptop.
Alleen iets sterker
Naja, qua prijs zul je zo rond die prijzen moeten denken.
hoop dat ik je wat geholpen heb, anders ga je even naar een winkel toe met bovenstaande spec's en je zou er met een verkoper wel uit moeten komen
dus:
Processor: Intel Core2Duo T6600 (minimaal)
RAM Geheugen: 4 GB DDR2 (minimaal)
Videokaart: Ati Mobility Radeon 45xx (minimaal) of NVidea GeForce 9xxx (minimaal) geen Intel Chipset Onboard
en dan de rest van jouw eigen eisen
edit: Roderick, ik gebruik VLC en heb laatst een film in FUll HD op me 15,6 Inch Scherm gekeken met een Core2Duo T6500 en een GeForce G102M ging prima. |
Ik kan hier niet veel meer aan toevoegen, behalve dat je geen HP laptop moet nemen. Al zou ik toch graag het bedrag willen weten wat je er maximum aan wilt geven, dat maakt het al een pak makkelijker
Deze lijkt me wel een zeer mooi apparaat, en sony is ook kwaliteit. Aan de andere kant is het ook best veel geld...
Laatst aangepast door JasperCLA op 03 Jan 2010 14:30; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Kurosaki01 |
Geplaatst: 03 Jan 2010 14:28 Onderwerp:
| |

|
Oh ja nvm dan(had even een snelle blik geworpen op dit topic).  |
|
Terug naar boven |
|
|
Simon |
Geplaatst: 03 Jan 2010 14:45 Onderwerp:
| |

|
HP is goed spul hoor. Het kan komen doordat m'n vader er werkt (alle producten met 20% korting ) maar ik heb alleen maar goede ervaring met het merk. Ook niet al te overpriced. |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 03 Jan 2010 15:03 Onderwerp:
| |

|
mc-fakey schreef: | Dat zijn stront dingen medion >.< |
Je hebt z'n gevoelens gekwetst.  |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 03 Jan 2010 15:08 Onderwerp:
| |

|
Simon Venneman schreef: | HP is goed spul hoor. Het kan komen doordat m'n vader er werkt (alle producten met 20% korting ) maar ik heb alleen maar goede ervaring met het merk. Ook niet al te overpriced. |
Het zal komen omdat je vader daar werkt. Jij kan er geen last van hebben gehad, maar hp is echt een merk waar ik nooit een laptop van zou kopen. Zelf hebben we een acer, deze werkt wel aardig maar maakt soms bij het uitschakelen een krakend geluid, na een jaartje lijkt me dat ook niet echt normaal.
Medion zou ik zelf ook nooit kopen, evenals dell, HP dus en Acer ook niet meer. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 03 Jan 2010 16:21 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 03 Jan 2010 17:57 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Laat ik wat details specificeren om het zoeken wellicht wat makkelijker te maken:
- Ik ben nogal geschrokken van sommige prijzen die voorbij komen. Prijzen van rond de 1000 Euro (en erboven) vind ik wat te hoog liggen voor hetgeen wat ik in gedachten had. Ik zat daarom te denken van een budget rond de 600 Euro. Iets meer is heus niet erg, maar dan hebben jullie een indicatiebedrag.
- Qua schermgrootte: 15" is prima, het hoeft niet kleiner en zeker ook niet groter. Ik begrijp dat 15,4" een redelijk standaard formaat is, prima dus!
- De laptop wordt vooral gebruikt voor de volgende zaken: internetten, muziek luisteren, films afspelen (DVD, zie ook het punt hieronder) en gamen (zie eveneens in een onderstaand punt). Additionele zaken die de laptop duurder maken maar niet gebruikt zullen worden (afgezien van bovenstaande zaken) zijn niet nodig en zullen de prijs enkel omhoog brengen lijkt me. Het is wel belangrijk dat de laptop snel is in gebruik, dus dat er enkele programma's naast elkaar kunnen draaien zonder de CPU meteen naar honderd procent te drukken en het snel kunnen browsen tussen verschillende geopende mappen / geopende bestanden. Als laatste is een redelijke batterijduur ook van belang, deze hoeft niet overdreven lang mee te gaan, maar een tijdje zonder opladen zou fijn zijn, en het hoeft ook geen kachel te worden
- De 720p / 1080p opmerking mag komen te vervallen. Ik merk dat dit erg op het budget drukt, dus laat ik het houden bij het goed af kunnen spelen van DVD's, zonder daarbij zaken als HDMI-aansluiting of Full HD erbij te halen. Mijn vriendin gaf al aan dat een DVD prima kijken voor haar is, dus beperken we de HD-toestanden wel tot de TV
- Het spelen van games is een must, waarbij The Sims 3 het maximale zal zijn wat gedraaid moet worden. Mijn vriendin is fan van deze game, en speelt daarnaast alleen maar kleinere spelletjes, dus daar hoeft verder niet op gelet te worden.
- Qua merk: ik heb nooit problemen gehad met Dell (mijn zwager heeft een Dell laptop en ikzelf een Dell PC en nooit problemen). Het merk doet me echter niets, als een Asus qua kwaliteit-prijsverhouding net iets duurder is zou ik dat liever kiezen, maar voor mij hoeft een Dell geen belemmering te zijn.
- Het benoemen van specificaties helpen mij zeer, echter mag een compleet systeem dat aan de eisen voldoet ook. Mocht een goed samengestelde laptop middels een overzicht boven die van een reeds samengestelde komen, dan is dat geen enkel probleem.
Wederom wil ik jullie hartelijk danken voor het meedenken, ik waardeer het zeer. Vraag gerust om additionele informatie, omdat ik zelf niet al teveel verstand heb van deze zaken is het voor mij lastig om punten te benoemen waar niet om gevraagd is  |
|
Terug naar boven |
|
|
BDDesigns |
Geplaatst: 03 Jan 2010 18:13 Onderwerp:
| |

|
oke klopt ongv. wel wat ik er neer pleurde echter weet ik de specs van the sims 3 niet, zullen we niet al te hoog zijn.
Je zit te kijken tegen:
- Intel Core2Duo T6500 of een Intel Dual Core T6500 (Dual Core is ongv. 30% slomer als een Core2Duo)
- 4 Gigabyte aan RAM
- Ati Mob. Radeon 4xxx Kaart of een NVidea kaartje zouden voldoende moeten zijn.
- DVD Brandertje dus
- Webcam dus ook
- zowieso wrs. een 250 tot 320 gigabyte hardeschijf.
Dat zijn ongeveer de standaarden, dat wil makkelijk voor om en na bij de 600 euro.
Asus K50iN
Dit is ongeveer mijn laptop, volgens mij heb ik een iets ander type nummer maar goed, zeer goeie laptop.
Over je Dell:
Dell is in principe een goed merk, alleen maken die onderdelen die NERGENS vrij te verkrijgen zijn en dus moet ie PER SE terug naar Dell als ie kapot is. daarom word Dell af geraden
Toshiba Notebook Satellite A350D-20K
ook prima dingetje, maar is wel 16" |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 03 Jan 2010 18:49 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Wederom hartelijk dank mc-fakey, waardeer het zeer.
Je Dell punt begrijp ik, het lijkt me inderdaad niet handig om hem terug te sturen, hoewel het (mocht er echt een groot prijsvoordeel in zitten) voor mij geen punt zou zijn om het niet te doen. Je aangegeven laptop zit mooi binnen het budget en de 16" schermgrootte vormt geen enkel probleem (gekeken naar de tweede monitor).
Enige minpuntje vind ik de levering van Windows Vista ipv Windows 7, omdat ik toch begreep dat laatstgenoemde een verre stap voorwaarts is en veel minder compatibiliteitsproblemen geeft. |
|
Terug naar boven |
|
|
Cubic X |
Geplaatst: 03 Jan 2010 19:07 Onderwerp:
| |
|
Ik zou voor de Samsung of HP laptop gaan die ik eerder noemde. Beide systemen kunnen de Sims 3 wel aan, maar de HP op hogere/betere kwaliteit omdat de videokaart sterker is. Over het algemeen genomen is de HP sneller dan de Samsung . |
|
Terug naar boven |
|
|
BDDesigns |
Geplaatst: 03 Jan 2010 19:19 Onderwerp:
| |

|
Rene, bij die asus staat ook een upgrade pakket dan heb je voor 30 of 40 euro ofzo windows 7 upgrade  |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 03 Jan 2010 19:31 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
mc-fakey schreef: | Rene, bij die asus staat ook een upgrade pakket dan heb je voor 30 of 40 euro ofzo windows 7 upgrade  |
Excuses, heb ik totaal over het hoofd gezien, bedankt  |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 03 Jan 2010 19:37 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
eehbiertje |
Geplaatst: 19 Jan 2010 19:32 Onderwerp:
| |

|
JasperCLA schreef: | http://www.laptopshop.nl/product/79369/acer-aspire-5738dg-664g32mn-3d.html
Deze lijkt me zeer leuk speelgoed, fcking 3d  |
dat had je 10 jaar geleden ook al met een videokaart moest je bril inpluggen en zag je ook 3d niets nieuws eigenlijks..
en nadeel van 3d is het is heel vermoeiend voor je hersenen soms
dus als je hardcore gamer bent wordt je daar niet vrolijk van
als je nog 1 wil kopen..
zou ik paar maand wachten aangezien er grote overschotten vista laptops liggen..
waar je nu een windows 7 coupon bij krijgt..
en met tijdje grote kortingen omdat vista bij niemand bevalt  |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 19 Jan 2010 19:58 Onderwerp:
| |

|
eehbiertje schreef: | JasperCLA schreef: | http://www.laptopshop.nl/product/79369/acer-aspire-5738dg-664g32mn-3d.html
Deze lijkt me zeer leuk speelgoed, fcking 3d  |
dat had je 10 jaar geleden ook al met een videokaart moest je bril inpluggen en zag je ook 3d niets nieuws eigenlijks..
en nadeel van 3d is het is heel vermoeiend voor je hersenen soms
dus als je hardcore gamer bent wordt je daar niet vrolijk van
als je nog 1 wil kopen..
zou ik paar maand wachten aangezien er grote overschotten vista laptops liggen..
waar je nu een windows 7 coupon bij krijgt..
en met tijdje grote kortingen omdat vista bij niemand bevalt  |
Toch mooie prijs, maar natuurlijk zou ik zoiets zelf niet kopen  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|