Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Volgende  
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 16:46    Onderwerp: Vragen over schoolvakken Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Oh mensen met wiskunde kennis van Gamed, ik heb uw hulp nodig! Ik zit namelijk hopeloos vast!

Het zit zo: ik snap een aantal vragen met wiskunde niet, maar ik kan klasgenoten niks vragen, aangezien zij het ook niet snappen. De leraar is ziek, dus daar heb ik ook niks aan. Verder kan mijn vader (die overigens goed is in wiskunde) mij ook niet helpen, aangezien hij over dit onderdeel teveel vergeten is. En we hebben het hier over functies.

Ik zal gelijk to the point raken, ik snap de volgende vragen niet:

1) De firma Zellerman BV produceert fietsen. Als in een maand q fietsen worden afgeleverd, dan worden de gemiddelde kosten in euro's per fiets beschreven door de functie GK(q) = 0,025q + 500000/q.
-- e) onderzoek voor welke waarden van q de gemiddelde kosten per fiets minder dan 400,- euro zijn. [nou, deze vraag snap ik dus niet, zou heel handig zijn als iemand het hier wel snapt en het dan kan uitleggen ] [Ik heb de antwoorden, ik zet ze hier onder in het wit neer. Die antwoorden zijn echter zonder berekening, dus ik heb er niks aan.]
Antwoord: minstens 1367 fietsen en hoogstens 14633 fietsen.

2) Een hond krijgt via het voer een medicijn toegediend. Het medicijn wordt opgenomen in het bloed. De concentratie C van het medicijn in mg per liter bloed wordt gegeven door de functie C(t) = 12t / (t2 + 6 ) [t2 is hier t kwadraat]
-- b) Welke concentratie kan er maximaal worden bereikt? Geef je antwoord in één decimaal nauwkeurig.
Antwoord: maximum concentratie is 2,4 mg per liter bloed.

3) Gegeven is de functie g(x) = -4 + √(3x +6).
-- a) Bereken de coördinaten van het randpunt
Antwoord: (-2, -4)
-- b) Geef de coördinaten van de snijpunten met de assen
Antwoord: Snijpunt van de y-as is (0, -4 + √6) en het snijpunt met de x-as is het punt (3 1/3, 0) [3 1/3 is gewoon drie één derde]

Misschien zijn dit wel gemakkelijke vragen en weet ik achteraf wel hoe het moest, het probleem is alleen dat we niet echt iets uitgelegd krijgen. Het boek gaat bijna nergens op in, en de leraar behandeld de theorie ook nauwelijks. Het zou daarom erg fijn zijn als iemand zou kunnen helpen, zodat ik deze sommen ook snap en het de rest van man klasgenoten kan vertellen.


Dit is trouwens een algemeen topic, iedereen mag hier vragen stellen over een bepaald vak waar hij/zij problemen mee heeft. Want hoewel wiskunde niet met sterkste punt is, zou ik vast wel kunnen helpen met natuurkunde, Nederlands, Engels of Grieks ofzo.


Laatst aangepast door Simon op 03 Sep 2009 18:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Aaruman BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 16:56    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Feb 2009
Berichten: 1376

Als ik ernaar kijk ga ik spontaan huilen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dannyveno BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 16:59    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 3614

Ik zou het aan je docent vragen, want daar worden ze voor betaald.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:02    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

dannyveno schreef:
Ik zou het aan je docent vragen, want daar worden ze voor betaald.


Die is ziek, volgende week maandag toets over deze stof.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
dannyveno BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:05    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 3614

Dan vraag je het aan een vervangende docent, als dit niet mogelijk is hebben jullie recht op uitstel van de overhoring.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:12    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Ik zou het wel willen uitleggen maar ik heb echt weinig tijd....

Ik zal zien of ik vanavond iets kan doen, goed ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Paintskillz BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:15    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 02 Nov 2008
Berichten: 8669

Aaruman schreef:
Als ik ernaar kijk ga ik spontaan huilen
+1
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nickdhnick BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:30    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 30 Jul 2006
Berichten: 6697

GK(q) = 0,025q + 500.000/q
400 = 0,025q + 500.000/q ==> (vermenigvuldigen met q)
400q = 0,025q^2 + 500.000
-500.000 = 0,025q^2 - 400q ==> (delen door 400)
1250 = 0,0000625q^2 - q

Nee ik snap er eigenlijk helemaal niks meer van xD
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BDDesigns BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:36    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Sep 2008
Berichten: 3253

Citaat:
GK(q) = 0,025q + 500000/q.


ze zeggen het stom maar dit moet het zijn:

Gemiddelde Kosten, in het verhaal staat dat die niet hoger mogen zijn dan 400 euro.
Dus voor gemiddelde kosten (GK) vul je in 400.

Maar dan kan je niet terug rekenen.

400 = 0,025 * q + 500000 / q

Maar als je vervolgens de antwoorden invult voor q (wel handig zeg!) dan denk je wtf

0,025 * 1367 + 500000 / 1367 = 365,789
terwijl dat als je 1366 invult hij nog onder de 400 zit.
Conclusie: jullie wiskunde boek zit niet goed in elkaar.
Kan jij niets aan doen behalve aangeven
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:40    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Nickdhnick schreef:
GK(q) = 0,025q + 500.000/q
400 = 0,025q + 500.000/q ==> (vermenigvuldigen met q)
400q = 0,025q^2 + 500.000
-500.000 = 0,025q^2 - 400q ==> (delen door 400)
1250 = 0,0000625q^2 - q

Nee ik snap er eigenlijk helemaal niks meer van xD

o.O, ik had ongeveer hetzelfde geprobeerd:
0.025q + 500.000 / q = 400
0,025q + q = -499600

En ja, dan zit ik vast. 0,025 mag volgens mij niet naar de andere kant, aangezien q daarbij hoort.

En thanks @ cecilffiv , en @ mc-fakey ah ok. Dat is stom..


Laatst aangepast door Simon op 03 Sep 2009 17:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
RadiusK BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:44    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 26 Jul 2008
Berichten: 811

Eens even zien, ik neem aan dat je een Grafische Rekenmachine mag gebruiken?

Opdr 1.

De GK moet 400 of kleiner zijn, dus je gaat kijken wat de q is, wanneer je GK op 400 stelt. 400 = 0,025q + 500000/q
In het grafiek menu van je GR zet je de functies y=400 en y=0,025x+500000/x tegen elkaar uit. Vervolgens moet je een goed venster kiezen, anders raakt het apparaat van slag en vindt het niks. Venster [0,50000]x[395,405] should do the trick. Daarna doe je Solve->Intersect om de snijpunten te vinden, wat 1366,75 en 14633,25 geeft. Deze waardes komen overeen met jouw gegeven antwoord.

Echter is dit nog niet je antwoord, aangezien de vraag is wanneer de kosten minder dan 400 zijn. Als je de grafiek tekent (te zien met bijvoorbeeld [-50,50000]x[0,405]), zie je dat q kleiner is dan de GK bij de waarden tussen de gevonden 1366,75 en 14633,25. Het antwoord is dan, volgens de schrijfwijze die ik ooit leerde: 1367<q<14633

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Moet het zonder Grafische Rekenmachine, dan moet het handmatig, maar eerlijk gezegd heb ik de rekentrucjes niet meer helemaal onder de knie .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:54    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Koen Vrijdag schreef:
bedankt .


Ok, ik heb inderdaad een GR. Bedoel je met functies tegenover elkaar zetten, dat ik bij y= beide functies gewoon in moet voeren? Zoja, dat heb ik gedaan. Alleen snap ik je scherminstellingen niet, je zegt [0,50000] en [395,405], bedoel je daarmee dat de y waarden 0, 50000 moeten zijn, en x 395, 405? Zoja, op die manier krijg ik een rechte lijn vlakbij de x-as. Als ik Xmin op 0 zet, krijg ik een lijn die van linksboven via een boog naar rechtsonder loopt, wat waarschijnlijk betekent dat hij noot de x/y as zal raken, en dus zal ik wel wat verkeerd gedaan hebben. En wat is de Solve functie? (ik heb btw een Ti-84 Plus)

Sorry, heb net een week die rekenmachine, dus het is nog even wennen..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Cor BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 17:59    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur


Geregistreerd op: 25 Sep 2006
Berichten: 2039

Opdr2:

We proberen hier het maximum van een functie te vinden. Dit doe je het makkelijkst door te differentiëren en dan te kijken waar deze functie gelijk is aan nul.

C(t) = 12t / (t^2 + 6)

De regel voor het differentiëren van een breuk:
(f/g)' = [(f'g) - (fg')] / (g^2)

Dus:
C(t)' = [(12*(t^2+6))-(12t*2t)] / (t^2 +6)^2

Nu is het onderste deel van die breuk wat lastig, maar dat maakt niet uit. Het doel was te vinden op welk moment deze vergelijking gelijk is aan nul, dus we hoeven enkel het bovenste deel gelijk te stellen aan nul.

12*t^2 + 12*6 - 24*t^2 = 0
-12t^2 + 72 = 0
t^2 = 6
t = sqrt(6)

Die waarde van t vul je in in de vergelijking, en dan komt de maximale C eruit gerold.

Als je het wil controleren, pak je GRM, vul Y1 = 12x/(x^2+6) in, plot hem van x=0 tot x=10, en zoek het maximum.


Laatst aangepast door Cor op 03 Sep 2009 18:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
RadiusK BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:00    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 26 Jul 2008
Berichten: 811

@ Simon:
Met functies tegen elkaar uit zetten bedoel ik inderdaad dat je y1=400 en y2=die andere beide invoert.

Mijn vensterinstellingen betekenen het volgende: [x-min,x-max]x[y-min,y-max]

Er zit tijdens de grafische weergave ergens een optie Solve op je GR, daar druk je op en dan komt er waarschijnlijk een schermpje of iets dergelijks waar je voor ISECT kunt kiezen. Dat berekent de snijpunten (intersections).

Echter, als dit rekenen met behulp van Grafische weergave nieuw is voor je, gaat de docent er waarschijnlijk niet van uit dat je het zo uitrekent. Deden jullie de andere opdrachten zoals ik beschreef, of compleet met een 'normale', numerieke berekening?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:07    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 5569

@ Simon

Raak je rekenmachine niet kwijt, dat bespaart een hoop geld.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cor BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur


Geregistreerd op: 25 Sep 2006
Berichten: 2039

Simon, is het bij vraag 3 de wortel van 3x of de wortel van (3x + 6)?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:16    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Cor schreef:
Simon, is het bij vraag 3 de wortel van 3x of de wortel van (3x + 6)?


Wortel van 3x + 6. Heb de haakjes verkeerd gezet.

Bedankt @ iedereen, ik ga er zo uitgebreid naar kijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
dannyveno BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:19    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 3614

kut-wiskunde
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 18:53    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

dannyveno schreef:
kut-wiskunde

Wiskunde kut ? Als je het begrijpt moet je er tenminste geen uren aan leren zoals bij talen die idiote woordjes....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cor BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 19:05    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur


Geregistreerd op: 25 Sep 2006
Berichten: 2039

Vraag 3:

Het randpunt is het punt waarop de grafiek ophoudt. Hoe kan dat? Wel, je kan geen wortel trekken van een negatief getal, dus als x kleiner (dus meer negatief) wordt dan -2, dan is de som (3x + 6) negatief, en krijg je dus een niet-bestaande uitkomst. Vandaar dat x = -2 het randpunt is. De bijbehorende y-waarde is y = - 4 + √(0) = -4.

Vervolgens hoeven we enkel te berekenen wanneer deze grafiek de y-as en de x-as snijdt.

Je snijdt de y-as op het punt waar x = 0. Als je dat invult, kom je uit y = -4 + √(6), dus vandaar dat de coördinaten gelijk zijn aan (0, -4 + √6)

Je snijdt de x-as op het punt waar y = 0.
g(x) = -4 + √(3x+6) = 0
√(3x+6) = 4
3x + 6 = 16
x = 10/3
Vandaar dat dat coördinaat gelijk is aan (10/3,0).

EDIT:
Vraag 1
Deze is waarschijnlijk het eenvoudigst met de abc-formule. De details hierover staan (uiteraard) op wiki.

De vergelijking is GK(q) = 0.025q + 500000/q.
Vul 400 in voor GK, en vermenigvuldig alles met q:
400q = 0.025q^2 + 500000.
Herschrijf de boel wat.
0 = 0.025q^2 + (-400)q + 500000.
Gooi dit in de ABC-formule: A = 0.025, B = -400, C = 500000.

Dan krijg je 400 + √(160000-4*0.025*500000) / 0.05 = 14633.25
400 - √(160000-4*0.025*500000) / 0.05 = 1366.75

Tussen deze twee waarden in liggen de kosten onder de 400. Echter, er worden geen halve fietsen geproduceerd. Vandaar dat het bereik tussen 1367 en 14633 ligt.

EDIT2:Dit klopt trouwens niet:
Simon Venneman schreef:

0,025q + q = -499600

En ja, dan zit ik vast. 0,025 mag volgens mij niet naar de andere kant, aangezien q daarbij hoort.

Die 500.000 kan ook niet naar de andere kant. De volledige term is 500000/q (ofwel 500000 * 1/q). Je kan dus niet zo maar de 500000 eraf halen.


Laatst aangepast door Cor op 04 Sep 2009 11:42; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Simon BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 21:14    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Aah bedankt, het is nu een stuk duidelijker .

Alleen de uitleg van vraag 2 snap ik niet helemaal, @Cor. Differentiëren is volgens mij nog niet aan bod geweest bij ons. Ik zal het even voorleggen aan mijn vader, want hij weet waarschijnlijk wel wat het is, en dan kan hij het verder uitleggen.

Bedankt iedereen!


En vergeet niet: iedereen mag hier vragen stellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
dannyveno BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 21:16    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 3614

cecilffiv schreef:
dannyveno schreef:
kut-wiskunde

Wiskunde kut ? Als je het begrijpt moet je er tenminste geen uren aan leren zoals bij talen die idiote woordjes....


Tja...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Paintskillz BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 21:27    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 02 Nov 2008
Berichten: 8669

dannyveno schreef:
cecilffiv schreef:
dannyveno schreef:
kut-wiskunde

Wiskunde kut ? Als je het begrijpt moet je er tenminste geen uren aan leren zoals bij talen die idiote woordjes....


Tja...
Woordjes gaan bij mij makkelijker dan iets begrijpen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BDDesigns BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 21:31    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Sep 2008
Berichten: 3253

IV Trueskill VI schreef:
dannyveno schreef:
cecilffiv schreef:
dannyveno schreef:
kut-wiskunde

Wiskunde kut ? Als je het begrijpt moet je er tenminste geen uren aan leren zoals bij talen die idiote woordjes....


Tja...
Woordjes gaan bij mij makkelijker dan iets begrijpen.

Meh kweet niet wat ik heb
Vind beide kut
Behalve engels dat is de aller chillste taal en ben ik ook het beste in.
Beter als nl +)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
BeWario BerichtGeplaatst: 03 Sep 2009 21:40    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Nov 2008
Berichten: 2882

dat zien we dan ook weer; beter dan en even goed als

sorry, kon het niet laten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 21

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group