Auteur |
Bericht |
|
Thejoker |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 22:17 Onderwerp: Xbox 360 kampt mogelijk opnieuw met hitteprobleem
| |

|
De Xbox 360 heeft na het red ring of death-debacle mogelijk opnieuw te kampen met een structureel hitteprobleem. Ditmaal gaat het om de 'E74-error', die sinds de introductie van de NXE-interface in november veel vaker zou voorkomen.
De gamesite Joystiq vroeg aan zijn lezers of zij ooit waren getroffen door een vastgelopen Xbox 360-console met de melding 'E74. System Error. Contact Xbox Customer Support' in beeld, nadat zij steeds vaker forumpostings tegenkwamen waarin werd geklaagd over het probleem. De foutmelding op het scherm wordt vergezeld met een rood knipperende led aan de voorzijde van de console. In korte tijd werd Joystiq naar eigen zeggen overspoeld met reacties van Xbox 360-bezitters die soortgelijke vastlopers hadden ondervonden. Een enkeling kon na het aan- en uitzetten van zijn spelcomputer weer gewoon verder spelen, maar veel consoles blijken terug te moeten naar de fabrikant.
Na enig inzicht te hebben gekregen in de vele meldingen, stelt Joystiq dat er sinds de introductie van de NXE-interface in november steeds meer gamers tegen de E74-foutmeldingen zouden zijn aangelopen. Een grafiek in Google Trends lijkt dit beeld te bevestigen, gezien de sterke groei in zoekopdrachten naar de term 'E74'. De E74-melding zou veroorzaakt worden doordat de ANA-image scaling-chip - of de HANA-chip bij modellen met een hdmi-aansluiting - zo heet wordt dat het soldeer rond de chip loslaat. In een enkel geval kan het ook gaan om een defecte videokabel of av-connector. Een aantal tweakers hebben al op diverse manieren geprobeerd om het probleem te verhelpen door de ANA-chip 'terug op zijn plaats' te drukken, maar een structurele oplossing is dit uiteraard niet.
n een poging de recente toename van E74-foutmeldingen bij Xbox 360-gebruikers te verklaren, stelt Joystiq dat de nieuwe NXE-interface de cpu en de gpu mogelijk harder laat werken dan bij de vorige interface het geval was. Hierdoor zou de console sneller oververhit zou kunnen raken. Het zou gaan om consoles van 1 tot 3 jaar oud, inclusief het Falcon-ontwerp dat destijds het red ring of death-probleem moest verhelpen. Een probleem voor de gebruikers die een Xbox 360-console ouder dan een jaar hebben en deze na een E74-melding moeten terugsturen, is dat de verlengde garantieperiode voor hen niet van toepassing is. Hierdoor zouden zij 100 dollar moeten betalen voor een reparatie bij Microsoft.
Microsoft stelt in een eerste reactie op het verhaal van Joystiq dat de E74-problemen niet gerelateerd zijn aan het eerdere red ring of death-probleem, en dat er geen specifieke oorzaak ten grondslag aan de foutmelding zou liggen. Verder laat de Xbox 360-fabrikant weten dat getroffen gebruikers contact op moeten nemen met de helpdesk en dat de 'meerderheid van onze klanten' dag in dag uit probleemloos hun console kunnen gebruiken. Op zijn website heeft Microsoft verder een summiere uitleg over de E74-foutmelding. Het is nog de vraag of het E74-probleem zal uitgroeien tot de proporties van het red ring of death-debacle, maar het groeiend aantal meldingen kan Microsoft onder druk zetten om zijn garantievoorwaarden opnieuw te versoepelen. Verder is nog onduidelijk of recente Xbox 360-consoles die met de nieuwe Jasper-chipset zijn uitgerust, ook gevoelig zijn voor het probleem. |
|
Terug naar boven |
|
|
Master Bates |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 22:24 Onderwerp:
| |

|
meer gerantie is is goed nieuws voor mij  |
|
Terug naar boven |
|
|
Divine Rage |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 22:26 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 22:27 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Master Bates schreef: | meer gerantie is is goed nieuws voor mij  | Alleen krijg je geen extra garantie voorlopig. |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 22 Mrt 2009 10:59 Onderwerp:
| |

|
Dit probleem was er altijd al en werd overschaduwd door de RRoD. Nu die steeds minder voorkomt duiken de E74 gevallen in verhouding natuurlijk meer op, dat is mijn idee.
Feit blijft dat MS met de 360 een groot stuk stront op de markt heeft gebracht. Laten ze hier van leren bij de volgende generatie. |
|
Terug naar boven |
|
|
da bom |
Geplaatst: 22 Mrt 2009 13:27 Onderwerp:
| |

|
Je bedoelt een super machine die probleempjes met zich meebrengt
Maar ik heb nooit last van hitteproblemen en heel soms zit ik wel eens 8 uur op de xbox (1x in het jaar ofzo) En hij raakt niet overhit |
|
Terug naar boven |
|
|
streetfighter |
Geplaatst: 22 Mrt 2009 13:46 Onderwerp:
| |

|
spijtig genoeg heeft de xbox360 zoveel problemen want anders was het men favo console dankzij de goede games |
|
Terug naar boven |
|
|
Jelle Havermans |
Geplaatst: 22 Mrt 2009 16:39 Onderwerp:
| |

|
zonde, heb er zelf en in mijn vriendenomgeving niet niks van gemerkt, maar als dit nou weer gebeurd word het wel heel erg met dat ding.
Gelukkig heb ik nog geen enkel probleem met mn 360 gehad, en ben ik blij met mn keuze door de toffe games, maar het word wel vervelend als je al te kampen hebt gehad met de RROD. |
|
Terug naar boven |
|
|
darkgamer |
Geplaatst: 07 Jul 2009 19:39 Onderwerp:
| |
|
och, al gaat ie stuk,
dan koop je gewoon een nieuwe,
2 xboxe is nog altij goedkoper dan 1 ps3  |
|
Terug naar boven |
|
|
Jonezy |
Geplaatst: 07 Jul 2009 19:42 Onderwerp:
| |

|
Nog nooit wat van gemerkt, en oh, dit is gebumpt, darkgamer dit is nergens voor nodig he  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|