Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Heavy Rain


Door Jerry Frederik op 06-03-2010 om 16:24
Bron: Gamed

Heavy Rain is een game die veel verwachtingen waar moet maken. Naast verwijten dat het geen echte game is, wordt het concept vaak geprezen. Heavy Rain is immers een game die de grens tussen film en game probeert te overschrijden, iets wat nog niet vaak geprobeerd is. Is dit een succesvolle poging? Je leest het in deze review.

Om het simpel te houden; in Heavy Rain is het de bedoeling om met een viertal karakters door een filmachtig verhaal te spelen. Dit verhaal draait rond een seriemoordenaar, welke op verschillende manieren impact heeft op het leven van de vier hoofdpersonen. Zo heb je Ethan, een vader die onvrijwillig in aanraking komt met deze seriemoordenaar. Het tweede personage is Scott Shelby, een privé detective die voor zijn eigen redenen opzoek is naar de dader. Als derde is er Madison, een jonge vrouw met slapeloosheid, die weer op haar eigen manier in het verhaal verwikkeld wordt. En als laatste heb je Jayden, een drugsverslaafde FBI agent, die bij de lokale politie geplaatst is om deze zaak op te lossen. Langzaam maar zeker komen al hun persoonlijke verhalen samen, afhankelijk van de keuzes die jij maakt, en ontrafel je het mysterie achter de seriemoordenaar.

De eerste hoofdstukken lijken het verhaal erg traag op gang te brengen en kunnen saai overkomen. Maar wanneer de toon eenmaal gezet is, word je vanzelf meegesleurd in het verhaal. Je zult met alle karakters een mix van goede dialogen en scènes vol actie en avontuur beleven. De karakters zijn ook goed uitgewerkt wat bijdraagt aan de sfeer, de geloofwaardigheid en de diepte van het verhaal. Daarnaast bieden de keuzes die je kunt maken vaak genoeg verschil en gevarieerde manieren om een hoofdstuk tot een einde te brengen. Vooral aan het einde komen er een aantal interessante plotwendingen naar boven, welke de spanning in het verhaal ten goede komen om het met een actierijke finale af te sluiten.

Tijdens het verhaal bepaal jij de acties die je karakters uitvoeren en de inhoud van gesprekken. Dit doe je door knoppen in te drukken of met de controller te bewegen. Deze bewegingen hangen vooral samen met het lichaamsdeel welke gebruikt dient te worden of de richting die genomen moet worden. Je kunt zien welke knoppen of richtingen gebruikt moeten worden door de aangegeven icoontjes op het scherm. In de meeste gevallen spreken alle acties ze voor zich, wat er uiteindelijk voor zorgt dat het langzaam vanzelfsprekend aanvoelt.


Er zijn verschillende soorten handelingen die uitgevoerd kunnen worden. Vaak kun je een object gebruiken door er in de buurt van te staan en de analoge stick in de aangegeven richting te duwen. Maar soms zijn er andere acties vereist. Het kan zijn dat je een bepaalde deur of een bepaald voorwerp voorzichtig moet openen of oppakken. In dat geval moet je bijvoorbeeld langzaam de analoge stick in de vereiste richting bewegen of draaien. Het kan ook zijn dat je een actie moet beginnen door een bepaalde knop ingedrukt te houden, waardoor er steeds nieuwe knoppen bijkomen om in te drukken en ingedrukt te houden. Er zijn ook Quick Time Events. Deze komen vooral aan bod in de scènes die snelle reactie vereisen zoals de vechtscènes. Er wordt in dat geval verwacht dat je verschillende knoppen snel of herhaaldelijk indrukt, om zo bepaalde acties te voltooien.

De besturing werkt in Heavy Rain alleen niet altijd optimaal. Alhoewel het indrukken van al deze knoppen vaak bij het verhaal past, zijn de meeste acties tussen dialogen door vaak irritante onderbrekingen in het verhaal. Sommige momenten zou je in ieder geval willen dat de scènes gewoon doorliepen zoals in een film. De mechaniek om jezelf voort te bewegen is ook niet perfect. Om te kunnen lopen met je karakters moet je R2 ingedrukt houden, zodat je karakter naar voren beweegt, en met de linker analoge stick stuur je je karakter een bepaalde richting in. Dit kan irritant zijn en gaat wellicht voor frustratie zorgen. Wat wel erg geslaagd is, zijn de Quick Time Events bij actie scènes. Je moet hier snel reageren op de aanwijzingen van het scherm, zodat jouw karakter de juiste acties uitvoert en niet gewond raakt of erger.

Wat natuurlijk verwacht wordt bij een game zoals deze is dat je keuzes ook daadwerkelijk impact hebben. Dit is dan ook de belangrijkste feature van de game, welke redelijk goed verwerkt is. Zo is het voor elk personage mogelijk om te sterven als je bepaalde keuzes maakt. Wanneer een bepaald personage sterft, verandert het (einde van het) verhaal mee. Verder hebben minder fatale acties ook consequenties, maar die worden vaak niet verder doorgevoerd dan het einde van het hoofdstuk. Erg jammer, want uiteindelijk is het niets wat we niet eerder gezien hebben in een aantal (recente) RPG´s. Het had mooi geweest als hier verder in geïnnoveerd was.


Wanneer je Heavy Rain dan voor het eerst uitgespeeld hebt, zijn er nog eens meerdere einden vrij te spelen. Al moet er wel eerlijk gezegd worden dat het vooruitzicht naar het compleet opnieuw uitspelen van Heavy Rain niet bepaald aantrekkelijk is. Je kent het grootste gedeelte van het verhaal immers al en voor de gameplay doe je het niet. Het is gelukkig ook mogelijk om bij verschillende hoofdstukken in het verhaal te springen. Je kunt dan kiezen om je vooruitgang te overschrijven of gewoon niet te saven. De eerste mogelijkheid houdt in dat het mogelijk is om bij behaalde hoofdstukken andere paden te nemen en te zien wat voor effect dit geeft. Je oude save game wordt wel opgeofferd hiervoor. De tweede mogelijkheid laat je gewoon bepaalde scènes opnieuw spelen, zonder je vooruitgang aan te passen.

Grafisch is de game goed geslaagd. Karakters zijn erg goed vormgeven, zo wordt er in sommige laadschermen ingezoomd op het hoofd van je huidige hoofdpersoon en daarbij zul je extreem veel detail kunnen zien. De texturen van de omgevingen zijn helaas niet altijd even geweldig, maar dit valt gelukkig vrijwel niet op, wat geen hinder zou moeten geven. Wat misschien wel het indrukwekkendst is, zijn de massa's mensen die op sommige momenten te zien zijn. Hierbij worden soms wel vijftig tot honderd karakters tegelijkertijd getoond, die allen in beweging zijn en hun ding doen. Dit is iets wat weinig tot nooit gedaan is op dit grafische niveau. De voice-overs zijn daarnaast ook van hoge kwaliteit. Hier is duidelijk tijd ingestoken en dat mag ook wel verwacht worden; je luistert immers het merendeel van de tijd naar gesprekken. Tevens past de soundtrack vaak goed bij de hoofdstukken, de sfeer wordt er dankzij de spannende achtergrondmuziek veel beter bij. Er zit zelfs ondersteuning in voor audio en ondertitels in het Nederlands, hierdoor is Heavy Rain breed toegankelijk.

Het becijferen van Heavy Rain is lastig. Als we de game puur op het verhaal zouden becijferen, zou het toch wel tegen de 9 aanlopen. Maar de andere factoren moeten ook meegenomen worden en dan haalt de gameplay het cijfer toch iets naar beneden. Niet omdat deze bijzonder slecht is maar vooral doordat deze het verhaal regelmatig onderbreekt wanneer het niet nodig hoeft te zijn. Tevens gaat het lopen niet altijd geheel soepel wat voor hinder kan zorgen in krappe ruimten. Voor de rest is Heavy Rain een prima game waarbij het verhaal een hoop goed maakt. Alleen als het verhaal van een game je weinig tot niet interesseert, dan kun je deze beter links laten liggen.
Beoordeling
Gameplay   72
Sound   81
Graphics   85
Replay   70

Interessant concept, maar Heavy Rain maakt de hype niet helemaal waar.
78


20:21  Battlefield: BC 2 trekt meer PC- dan Consolegamers
16:14  Napoleon: Total War
 Reacties (76)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Cain op 07-03-2010 om 01:41 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"Maar als je van dat semi-artistieke gezever houdt en al deze elementen als nieuw wilt bestempelen en heel erg geweldig vindt om te spelen omdat het zogenaamd een lijn overbrugt tussen game en film terwijl je compleet de gameplay uit een game haalt.

Dan ja, zou ik ook de game een 90-95 geven. "

LOL.

Gast (62.195.55.xxx) op 07-03-2010 om 05:23
gezer = gezeur

jerfo op 07-03-2010 om 08:54 [Niv: 93 / Exp: 4627]
@GanGsterG

volgens mij doe jij hetzelfde, jij zegt dat het een goed spel is, dus is het zo. zegt al eerder tegen iemand(weet niet meer wie) dat hij op moet houden dat het een budget spel is.

meningen over dit spel zijn gewoon heel erg verschillend. ik lees deze reacties alleen maar om even te kijken of het egt een goed spel word gevonden ofniet. ik koop hem tog niet want heb geen ps3

Gast (94.246.127.xxx) op 07-03-2010 om 09:17
"*Kijk ik ben het niet eens met een cijfer dus ga ik ongegrond gal spuwen op de redactie*


Oftewel; kappen hiermee, als het je echt zo zwaar ligt dan zijn er vast nog honderden andere sites waar jij wél aan je trekken komt." - Nick

Gewijzigd door NickPeters op 07-03-2010 om 10:06

NickPeters op 07-03-2010 om 10:04 [Niv: 9 / Exp: 448]
@ GanGsterG

Dus enkel de verkoop bepaalt de kwaliteit? Fout. De hype is hetgeen waardoor de game zo goed verkocht. Er is nu al meerdere keren aangegeven dat een game als Heavy Rain superpersoonlijk is. De één vindt het een origineel concept en houdt ervan, de ander struikelt gewoon teveel op de minpunten. Zelf vond ik de besturing ook niet geweldig toen ik het speelde in Keulen.

Gideon op 07-03-2010 om 10:06 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik verbaas me er een beetje over dat er wordt gedaan alsof Heavy Rain een compleet nieuw genre is. Een ieder die Fahrenheit (zelfde ontwikkelaar) heeft gespeeld zou toch moeten weten dat dit een stapje verder gaat, maar een revolutie? Onzin. En de meerdere eindes e.d.? Wordt ook al jaren gedaan. En de onzinnige QTE onderbrekingen kregen al kritiek in Fahrenheit en ook die zitten er nog steeds in. Overigens zijn de reacties op dit cijfer dan ook niet heel anders dan die in 2005 in eerste instantie over Fahrenheit waren; een aantal mensen zijn diep geraakt door het feit dat zo'n gehypte toch lager scoort dan verwacht. Daarentegen is een 78 natuurlijk helemaal geen slecht cijfer.

Gast (83.163.117.xxx) op 07-03-2010 om 11:05
Mja, volledig niet mee eens. Gameplay vond ik inmens goed (en ik speel al 25 jaar games, dus ik been geen game-noob) Maar het moet je wel liggen, iemand die van MW2 actie houdt zal deze game niet veel aan vinden.

Joris op 07-03-2010 om 11:53 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Erg jammer dat de game toch tegenvalt. Fahrenheit vind ik persoonlijk een van de tofste games die ik heb gespeeld en ik keek dan ook wel uit naar deze. Denk dat ik 'm alsnog wel ga halen als ie is afgeprijsd, want ik hecht wel veel waarde aan verhalen in games. En daarbij heb ik al maanden geen game meer gespeeld die me langer dan 2 uur heeft geboeid.

GanGsterG op 07-03-2010 om 12:35 [Niv: 256 / Exp: 12782]
@nikcpeters
kz2 was ook gehyped,maar verkocht niet zo goed als heavy rain nu doet.

dus ik denk dat het ook een beetje ligt aan de game zelf.



Weazel op 07-03-2010 om 12:35 [Niv: 59 / Exp: 2952]
Hebben de mensen bij Gamed de game weleens goed gespeeld?
Dan heb ik het niet over een korte speelsessie in Keulen of zo.

Ik ga niet cijferzuigen maar wat gaat men hier op de bek.


GanGsterG op 07-03-2010 om 12:53 [Niv: 256 / Exp: 12782]
@weazel

vooral dat the last hope een hogere replay waarde heeft dan heavy rain die krijgt namelijk een 95 voor replay en deze 70.

dat zegt al genoeg lijkt mij over deze revieuw en de revieuwer zelf.

GekooktEi op 07-03-2010 om 13:17 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ik vind het replaycijfer belachelijk laag, en ik vind dat je review een beetje te positief klinkt in verhouding met je becijfering. En het gameplaycijfer is ook wel laag, je beargumenteert het echter wel aardig maar ik zie het lopen totaal niet als lastig. Misschien alleen als je om een object heen moet lopen en twijfelt tussen de kanten, dan draait het personage zich niet meteen om als je de stick de andere kant op duwt maar ik zie dit meer als een realistische manier van lopen dan als frustrerend.

Verder over de replay vraag ik me toch wel af hoe vaak je de game precies uit hebt gespeeld. Je kan enorm veel dingen doen, niet alleen in de eindscène maar ook door het verhaal heen. En dat kleine acties geen invloed hebben maakt mij niet zoveel uit - het is natuurlijk ook niet bijster realistisch als Lauren doodgaat omdat ze voedselvergiftiging oploopt aan het ei wat je hebt laten verbranden...

Ik kijk op heel veel games een stuk minder positief terug wanneer ik er helemaal klaar mee ben, dus misschien geef ik je uiteindelijk gelijk maar ik denk van niet.

Gewijzigd door GekooktEi op 07-03-2010 om 13:19

Gast (85.147.168.xxx) op 07-03-2010 om 14:25
eerst was Edge de gebeten hond en nu Gamed. En dat alleen omdat men vanaf het begin gouden eieren verwachtte en nu maar zeuren om het cijfer

Joris op 07-03-2010 om 14:59 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Een 7 voor replay is toch een ruime voldoende?

Squit888 op 07-03-2010 om 16:56 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Ik heb dit spel 2 keer uitgespeeld ik vond het spel geweldig ik zal het een 85 of 90 geven

Gast (62.45.152.xxx) op 07-03-2010 om 18:02
Eens met de review, over enkele weken speelt niemand meer deze game, want na wat verhaallijnen te hebben gezien is er niks meer om terug te komen op deze houterige film.

Nibor op 07-03-2010 om 18:31 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Een zeer duidelijke review en het blijft natuurlijk nog altijd een mening. Heb me erg vermaakt met Heavy Rain, maar de game heeft ook zeker zijn tekortkomingen. Je hebt een hele filmische ervaring, maar als je dan bijvoorbeeld op een politiebureau staat en er lopen tien agenten door je personage heen, dan doet dit wel een beetje af aan de ervaring. Om maar even iets te noemen.

Gewijzigd door Nibor op 07-03-2010 om 18:32

Gast (95.96.201.xxx) op 07-03-2010 om 20:58
Geweldige review!!!! Eindelijk eens een oprechte hypeloze review _O_

GekooktEi op 07-03-2010 om 21:20 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Joris:

Ja maar in gameland is zo'n cijfer toch iets heel anders dan op je rapport. Kijk ik ben dolblij als ik een 7 of 8 heb voor welk vak dan ook (misschien op Engels na want daar ben ik wel goed in) maar een game die een 7 scoort is toch mwa. Omdat je geen geld hebt om elke game te kopen die een 'ruim voldoende' heeft. En met bijvoorbeeld films gaan dat soort dingen nog anders, omdat die goedkoper zijn. Dan worden ze al sneller goed beschouwd als ze een minder cijfer hebben. Een 7 is beter als cijfer voor een film dan voor een game. Een film krijgt volgens mij bij 80 ofzo al de titel "Universal Acclaim" op Metacritic, maar een game moet daar een 9 voor halen.

Weazel op 08-03-2010 om 00:29 [Niv: 59 / Exp: 2952]
@ ei

The last hope heb ik nooit gespeeld, dus ik zou het niet weten.

Over je bericht hierboven (vooral deze zin)

'' in gameland is zo'n cijfer toch iets heel anders dan op je rapport ''.

Daarmee sla je de spijker op de kop.
Maar ja, shit is ook niet erg of zo..wel een beetje raar.

ghehe




Gewijzigd door Weazel op 08-03-2010 om 00:31

Gast (188.89.80.xxx) op 08-03-2010 om 10:13
De man die deze review gemaakt heeft zal aangesproken moeten worden door zijn baas. Punt 1 dat de besturing niet lekker loopt is onzin het is wennen maar het werkt gewoon goed denk eerder dat jij het gamen niet beheerst en daar reken jij de game op af er jammer. Een grove schande zo"n review gaat straks zorgen dat we reviews van gamed niet meer serieus kunnen nemen en dat is slordig. Ik pleit er ook voor deze man een grove waarschuwing te geven voor een hopeloze review. En hem door een ander persoon opnieuw te laten schrijven hij die er wel kijk op heeft iets war deze man onbeerd

Gast (86.87.29.xxx) op 08-03-2010 om 11:15
Die game valt toch helemaal niet tegen.
Een 78 is gewoon een kleine 8.
DAT IS TOCH GEWOON GOED MAN.

Gast (87.211.34.xxx) op 08-03-2010 om 11:42
Dat is een te laag cijfer omdat de man de besturing niet kan handelen geeft hij het op als minpunt zeg dan gewoon ik ben een kluns met gamen ik kan er niet veel van. Maar ga dat niet als minpunt opgeven. Ik pleit voor een waarschuwing en bij herhaardelijk plaatsen van zulke slechte recencies voor harde maatregelen tegen Jerry

Gast (84.86.141.xxx) op 08-03-2010 om 12:41
De besturing is ook ruk op sommige momenten, ook hier liep ik nog wel eens te worstelen om langs bepaalde stukken te lopen.
Dan wil je ergens op af lopen, en dan draait je personage alle kanten op behalve de kant die je daadwerkelijk op wil.
Of met het kruipen bij een bepaald stuk (om het spoiler vrij te houden) door een bepaalde gang.
Dan moet je kiezen welke kant je op wil, met grote ergernis draaide Ethan iedere keer weer 180 graden om terwijl je naar links wou.
En gast 188, wat nou aangesproken worden door je baas? jij hebt ook duidelijk een mening over dit spel, en zolang een review een persoonlijke mening van iemand is, mag de persoon in kwestie de game zelfs een 3 geven als hij wil.
Persoonlijk vind ik de game ook overhyped, hij was leuk maar absoluut geen 60 euro waard.
Leuk om een keer gespeeld te hebben, maar ondanks de vele eindes ga ik het niet nog een keer spelen aangezien 90% van de games hetzelfde is en hooguit 10% licht anders.
Prima cijfer Gamed, goede review, ik ben het er mee eens.

Weazel op 08-03-2010 om 14:30 [Niv: 59 / Exp: 2952]
60Euro?, haha ik had hem al snel voor 40 bij de plaatselijke gameshop (plus code).


 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Heavy Rain
Type:
Game
Releasedatum:
26-02-2010
Ontwikkelaar:
Quantic Dream
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media