Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
07 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(3) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Mafia III


Door Rene Groen op 16-10-2016 om 12:09
Bron: Gamed

Eén van mijn grootste ergernissen in de game-industrie zijn games die worden uitgesteld. Je kijkt enorm uit naar een bepaalde datum, enkel om hier (soms meermaals) enkele maanden bij op te moeten tellen. Dat ik toch maar wat graag enkele maanden langer op Mafia III had willen wachten, zegt wat dat betreft misschien wel genoeg over het spel.

De eerste uren is dit gevoel overigens nog amper aanwezig. In dit derde deel uit de reeks spelen we als Lincoln Clay, een veteraan die recentelijk is teruggekeerd uit de Vietnamoorlog. Zonder direct alles uit de doeken te doen komt hij al snel lijnrecht tegenover de maffia te staan en weet je ternauwernood te overleven. Helaas brengt niet iedereen het er zo goed vanaf en de hoofdfactor die je drijft is wraak. Hoewel Mafia III de eerste titel is van ontwikkelaar Hangar 13 weten ze direct de juiste sfeer te creëren met diens verhaalvertelling. Vanuit het heden blikken diverse bepalende karakters terug op de gebeurtenissen en zo krijg je meerdere perspectieven op de personages en hun invloeden. In het begin gaat dit gepaard met aardig wat cutscenes, waarna dit in het verloop van de game afneemt.


Dit alles speelt zich af in New Bordeaux, een fictief evenbeeld van New Orleans, binnen het jaar 1968. Een diverse stad met verschillende districten en culturen die je vrij kunt verkennen. Dit kan te voet of met een auto, motoren zijn er helaas niet. Het besturen van een auto werkt, al dan niet na enige oefening, alleraardigst. Wil je iets meer vrijheid dan is het zelfs mogelijk om de besturing op simulatie te zetten. De authenticiteit van de tijd waarin de game zich afspeelt zien we niet alleen terug bij de auto's, maar tevens in racisme. De gekleurde protagonist krijgt te maken met mensen die hem naroepen op straat, winkels en restaurants waarin hij niet welkom is en politie die je net wat sneller aan lijkt te pakken. De ontwikkelaar wijst de speler er al snel op dat hun gedachtegoed haaks staat op die van de game, toch prijzen we de studio dat ze ook op dit vlak een goed beeld weten te schetsen van deze tijdsperiode.

De stad vormt een goed decor voor het overkoepelende verhaal, toch weet het op zichzelf niet heel veel indruk te maken in termen van activiteiten. Aan collectibles – waaronder Playboys uit deze tijd – geen gebrek, maar verwacht niet dat je een casino binnen kunt stappen om wat geld in te zetten, om een lapdance kunt vragen in een stripbar of even kunt poolen in een kroeg. Mafia III bevat dan wel een open wereld, graag hadden we gezien dat ze hier ook iets meer naar zouden handelen. Dit hadden ze nog op kunnen vangen door deze activiteiten te verweven binnen de verhalende missies, toch gaan ze juist op dit punt hard onderuit.


Om uiteindelijk tot je wraak te komen is het de bedoeling om districten over te nemen. De opzet hiervan is in ieder district weer identiek. Bedoeling is om de handel te doorbreken door simpelweg zoveel mogelijk schade aan te richten. Eenmaal een magisch nummer bereikt maak je jacht op de dan verschenen leider die vaak onder bewaking staat van nog meer schietvoer. Na deze leider vermoord of ondervraagd te hebben krijg je een herhaling van dit proces tot je uiteindelijk bij een onderbaas uit komt. Het is pas op dit moment dat je een echt boeiende missie krijgt voorgeschoteld, toch zijn dit er over de gehele linie van de game veel te weinig. Denk een beetje aan de eerste Assassin's Creed en je hebt een aardig idee hoe de ontwikkelaar het aangepakt heeft. Het verschil is echter dat Ubisoft hun titel negen jaar geleden uitbracht en onze verwachtingen in de tussentijd hoger liggen.

Het bovenstaande is jammer omdat de ideeën verder wel degelijk goed zijn uitgewerkt. Neem bijvoorbeeld de actie die hard en meedogenloos is. Lincoln Clay deinst er niet voor terug om zijn mes op hardhandige wijze in zijn vijanden te planten en ook de hitdetectie van vijanden is prima verzorgd. Schiet iemand in zijn knie en je ziet hem dubbel klappen of benader een vijand van achteren voor een brute executie. De manier waarop je speelt is aan de speler. Je kunt op de vijand afstormen en je geweren legen of juist kiezen voor een meer stealthy aanpak. Het doel heiligt de middelen, zolang het district uiteindelijk maar in jouw handen valt. Of beter gezegd; in de handen van één van je luitenants.


De Ierse dronkaard Thomas Burke, de Haïtiaanse Cassandra en Vito Scaletta (Mafia II spelers uiteraard niet onbekend) zorgen er namelijk voor dat je niet alles alleen in de gaten hoeft te houden. Door ze een district toe te schuiven geven ze je naast een financiële compensatie ook de nodige voordelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat telefoonlijnen tijdelijk worden uitgeschakeld zodat er geen hulp ingeroepen kan worden, ze laten een bus vol wapens voorrijden, houden de politie op afstand of sturen de nodige hulptroepen om je bij te staan in de strijd. Je dient er als speler wel rekening mee te houden dat er jaloerse gezichten komen als je één iemand districten toe blijft schuiven en de ander met lege handen achter blijft. Of je besluit er geen rekening mee te houden, juist omdat je naar die ene perk toewerkt of het gezicht van de ander je simpelweg niet aan staat. Het resultaat van laatstgenoemde benadering laat ik je zelf ontdekken.

Om tussendoor een kleine opsomming te geven; Mafia III is een game met een indrukwekkende stad die meer activiteiten kon gebruiken en brute actie bevat binnen herhalende handelingen. Daar is tot nu toe weinig mis mee, toch gaf ik in de inleiding al aan dat ik liever wat langer op de game had gewacht. Dit is vooral toe te wijzen aan de technische inconsistenties waar je mee te maken krijgt. Een kleine opsomming; vijanden die je niet opmerken terwijl je voor ze staat, animaties die overdreven vaak worden hergebruikt, voetgangers en auto's die ineens verdwijnen of juist op het laatste moment tevoorschijn komen, objecten die niet spawnen waardoor je een missie niet kunt starten, licht dat op momenten ineens overdreven fel is, een onstabiele framerate en crashes die je uit de game werpen. Soms zijn dit soort momenten af te doen als grappig, veelal is het echter uitermate frustrerend. Wanneer je de game weer opnieuw moet starten na een crash of in de hoop dat je een missie nu wel uit kunt voeren heb je als ontwikkelaar simpelweg je werk niet goed gedaan.


Er is dan ook behoorlijk wat kritiek aan te merken op het technische aspect en dit terwijl ze qua sfeer zoveel goed doen. De stemacteurs zijn werkelijk subliem gekozen en de cutscenes zijn van een hoog niveau. Ook aan de kleinere details is gedacht. De politie zul je bijvoorbeeld minder snel in een arme wijk tegen komen dan in de rijkere, wittere wijken, via de radio krijg je authentieke berichtgevingen en als het gaat regenen doen de ruitenwissers automatisch hun werk. Het grootste compliment gaat uit naar de muziek. Het is een soundtrack die ze perfect weten te verweven in de game en waar daadwerkelijk geen enkele kritiek op te geven is. Johnny Cash, The Rolling Stones, Status Quo, Creedence Clearwater Revival, Jimi Hendrix en Steppenwolf; het is slechts een kleine selectie uit het complete aanbod. Leuk detail is dat er onder de collectibles ook platenhoezen te vergaren zijn.

Mafia 3 is door dit alles een game die hoge pieken afwisselt met diepe dalen. Qua sfeer en muziek scoort de game erg goed, toch weten ze dit onderuit te halen door repetitieve missies en een technische fundering die nog net niet geheel op instorten staat. De open wereld is grotendeels een schijnvertoning en dient vooral als decor om van A naar B te rijden, iets waar ook de zijmissies om draaien. Met meer ontwikkeltijd, een extra financiële injectie en meer zorg voor de bugs en technische imperfecties had dit (grotendeels) voorkomen kunnen worden en nu blijven we met het gevoel achter dat er zoveel meer in had kunnen zitten.
Beoordeling
65
Mafia III schittert vooral in de eerste uren. Op dit moment zijn de missies nog nieuw, doe je de bugs af als vervelend en kun je de ietwat achterhaalde graphics makkelijk vergeven. Na deze uren neemt de irritatie echter meer toe en gaan deze elementen zwaarder wegen. De algehele sfeer, inclusief sterke stemacteurs en soundtrack, kunnen niet voorkomen dat het gevoel blijft overheersen dat Mafia III een betere game had kunnen zijn als er wat meer tijd voor was uitgetrokken.


07:21  Paper Mario: Color Splash
00:01  Laatste King's Quest episode in oktober
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (78.23.119.xxx) op 16-10-2016 om 13:24
Daarmee dat ze gewacht hebben om hun review exemplaren
Pas na de release te versturen. Ze wisten dat ze anders heel wat verkopen zouden mislopen. Gelukkig heb ik afgewacht en deze niet gekocht.

Gast (213.46.74.xxx) op 16-10-2016 om 14:58
Hoe meer ik zag van de game hoe meer ik een meh! gevoel kreeg.Ben blij dat ik mijn geld heb besteed aan Gears 4.

Gast (94.213.38.xxx) op 16-10-2016 om 15:35
Ronduit belachelijk dat je geen kleren kan aanpassen zoals in deel 2. Of autos. En for the love of god... FAST TRAVEL PLEASE...

Gast (178.84.159.xxx) op 16-10-2016 om 16:52
eens repetitieve missies,domme AI,grafisch achterhaald maar echt geen 65 meer een 70/75

Gast (86.88.23.xxx) op 16-10-2016 om 16:59
Gamed.nl. Een site waarbij de mensen niet kunnen reviewen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-10-2016 om 17:23 [Niv: 747 / Exp: 37344]
@ Gast (178.84.159.xxx)
Ongeacht het cijfer zijn we het dan in grote lijnen met elkaar eens. Persoonlijk vind ik de fouten die ze maken echter dermate kwalijk dat ik een 65 meer toepasselijk vond.

@ Gast (86.88.23.xxx)
Met die kritiek kan ik weinig, inhoudelijk ben ik uiteraard wel bereid om te reageren.

Ienstien965 op 16-10-2016 om 20:45 [Niv: 13 / Exp: 629]
Wat een kut spel, constant dezelfde muk doen die de eerste keer al niet leuk was om te doen. Daarbij had ik ook nog eens 5(!) crashes in 2 uur tijd! Ben er alweer klaar mee eigenlijk Heel jammer want Mafia II was echt super vet.

Gast (62.131.217.xxx) op 16-10-2016 om 21:36
De game is op zich helemaal niet slecht.mis alleen de multiplayer.maar met de singelplayer kan ik wel leven.

Beretta-1992 op 16-10-2016 om 23:43 [Niv: 68 / Exp: 3414]
IK heb deze franchise hoog zitten.

They fucked up.

shanks op 17-10-2016 om 09:25 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Wat eem bagger spel.
Teveel foutmeldingen vol met bugs
Missies zijn zo wat allemaal het zelfde

Watchdogs/division in een mafia coating.
Wat niet eens mafia is ik wil traditionele italianen zoals deel 2 vito scalleta mag der wel in zitten maar geeft alsnog niet het mafia gevoel.

+ story telling in die jaren 80 kinda cartel documantaire
+ de radio

Verder is het zeker geen aanrader
Het is niks wat mafia hoort te zijn

Valentino Aledda op 17-10-2016 om 12:56 [Niv: 30 / Exp: 1515]
kan me herinneren dat toendertijd Mafia 2 ook van veel sites rond de 60-75 kreeg en vond het geweldig. Deel 3 zal ik dan ook zeker halen, maar ik doe wat ik altijd doe met dit soort spellen: wachten tot er een paar patches uit zijn die alles finetunen, het spel ondertussen goedkoper is en dan koop ik 'm pas en heb ik de fun of my life (of toch bijna)

Gast (24.132.224.xxx) op 18-10-2016 om 12:18
Ik heb het gespeeld, en geloof mij het is echt een spel waar je elke keer hetzelfde doet. Zo irritant, je hebt niet eens fast travel in de game. Deze spel is echt teleurstellend

Gast (212.115.205.xxx) op 20-10-2016 om 09:33
Ik vermaak mij ermee het is niks echt bijzonders maar toch weer het mij vast te houden
Deel 2 deed dit ook bij mij

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Mafia III
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2016
Ontwikkelaar:
2K Czech
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media