Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Zijn Erfenis: Jason Rubin


Door Joni Philips op 11-11-2014 om 05:37
Bron: Gamed

De game-industrie heeft enkele helden die met hun oeuvre zorgen voor een gigantisch nalatenschap. Het zijn die sterren van vroeger en nu die centraal staan in 'Zijn Erfenis' waarin we hun invloed op de game-industrie bekijken, waarbij nu Naughty Dog oprichter Jason Rubin centraal staat.

Echte vriendschap is een zeldzame, maar waardevolle schat die je leven immens verrijkt. De vrienden die je maakt tijdens je schooljaren, spelen een grote rol in je sociale ontwikkeling, waarbij hechte vrienden de beste manier zijn om de tegenslagen van het leven weerstand te bieden. De diepste vriendschappen die je hier bouwt, gaan dan ook een mensenleven mee omdat je elkaar door dik en dun steunt. Het is een statement dat duidelijk geldt voor Jason Rubin. De Amerikaan die geboren werd op 6 januari 1970, ontmoette op de middelbare school Andy Gavin, een klasgenoot die zijn leven een belangrijke impuls zou geven. Het duo raakte snel bevriend door de gezamenlijke passie die hun hele leven zou kleuren: de ontwikkeling van videogames. Ze waren amper tieners, maar ze droomden van een toekomst waarin ze samen videospellen zouden ontwikkelen.

Het duo ontwikkelde op veertienjarige leeftijd de luchtige computergame Math Jam, een game die ze nooit officieel lanceerden, maar die wel de start betekende van hun kleine 'bedrijfje' Naughty Dog. Ze waren ondertussen overtuigd dat ze games konden ontwikkelen, dus begon de ontwikkeling van Ski Crazed, een goedkope skigame die ze in 1986 zelf op de markt brachten. Eén jaar later lanceerde het jonge Naughty Dog al hun tweede commerciële game, Dream Zone. Het duo distribueerde Ski Crazed en Dream Zone zonder een uitgever, maar die situatie was onhoudbaar. Ze sloten een partnerschap met Electronic Arts waar Trip Hawkins grote interesse toonde in het werk van de ondertussen achttienjarige ontwikkelaars. Hun derde game Keep the Thief, een role playing game die in 1989 verscheen, bereikte dankzij EA een groter publiek zodat de toekomst van Naughty Dog verzekerd was.

Gavin en Rubin hadden ondertussen hun universitaire studies gestart aan verschillende universiteiten, maar ze stopten niet met de ontwikkeling van games, ondanks de onderlinge afstand. Ze ontwikkelden samen Rings of Power, een nieuwe RPG. De game zou oorspronkelijk verschijnen voor de PC, maar Gavin vond uiteindelijk een andere bestemming voor het spel. Hij raakte namelijk gefascineerd door één van de SEGA Mega Drive consoles waarmee Electronic Arts werkte. Hij overtuigde zowel Hawkins als Rubin om te kiezen voor een consoleversie. Rings of Power werd op deze manier de allereerste consolegame van Naughty Dog, waarbij de game zelfs nu nog steeds een lichte populariteit geniet. Trip Hawkins startte ondertussen The 3DO Company opgericht om de 3DO console te lanceren. Hawkins overtuigde Naughty Dog met veel moeite om een game voor de console te ontwikkelen.

Jason Rubin
Jason Rubin

Het resultaat was Way of the Warrior, een vechtgame die bedacht werd door Jason Rubin nadat hij Mortal Kombat speelde. De game toonde grote gelijkenissen met Mortal Kombat, maar Mortal Kombat was niet beschikbaar voor de 3DO. De 'afwezigheid' van Mortal Kombat was dan ook een belangrijke kans voor Naughty Dog. Het floppen van de console betekende echter dat Way of the Warrior nooit een groot publiek bereikte toen het spel in 1994 verscheen. De game betekende weliswaar indirect de grote doorbraak voor Gavin en Rubin. Way of the Warrior werd namelijk opgemerkt door Skip Paul die werkte voor Universal Interactive Studios, die het duo een lucratief contract aanbood. Naughty Dog mocht drie games ontwikkelen voor Universal Interactive, en ze kregen zelfs een plaatsje in hun gebouw zodat ze ruimte hadden om te groeien.

Het was de start van een jarenlange samenwerking die leidde tot de ontwikkeling van de PlayStation games Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2, Crash Bandicoot 3 en Crash Team Racing. De creatie van Gavin en Rubin werd zelfs de officieuze mascotte van de PlayStation, nadat de verkoopcijfers van de games spectaculair bleken. De games binnen de originele Crash Bandicoot trilogie werden samen 26 miljoen keer verkocht. De deal met Universal Interactive Studios bleek ook persoonlijk een excellente keuze, de werknemers van Naughty Dog raakten namelijk bevriend met het team van Insomniac Games, de jonge ontwikkelaars achter Spyro the Dragon. De twee jonge ontwikkelstudio's deelden ervaringen en technologieën om hun games te verbeteren. Ze werden hierin bijgestaan door Marble Madness bedenker Mark Cerny die via Cerny Games consulteerde op alle projecten van Universal Interactive Studios.

De samenwerking tussen Naughty Dog, Insomniac Games en Cerny Games eindigde niet toen hun contracten met Universal Interactive Studios afliepen. De drie bedrijven werden namelijk ingehuurd door Sony Computer Entertainment America, waar hun unieke samenspel voorgezet kon worden. Sony Computer Entertainment gaf zelfs zowel Insomniac Games als Naughty Dog de kans om opgekocht te worden door Sony. Gavin en Rubin accepteerden dit aanbod. Hun studio werd in 2001 eigendom van Sony zodat zij zich opnieuw konden focussen op de games. Het eerste resultaat zagen we datzelfde jaar met Jak & Daxter: The Precursor Legacy dat snel vervolgen kreeg in de vorm van Jak 2 en Jak 3. Ze hadden de rechten op Crash Bandictoot verloren toen ze afscheid namen van Universal, maar dat was duidelijk geen probleem voor Naughty Dog dat ook op de PlayStation 2 scoorde.

Crash Bandicoot
Crash Bandicoot

De coöperatie met Sony Computer Entertainment leek jarenlang een succes tot Jason Rubin een toespraak mocht geven op de D.I.C.E. Summit 2004. Hij gaf er een controversiële speech waarin hij uitgevers bekritiseerde omdat ze te weinig het talent van ontwikkelaars promoten. Rubin noemde geen namen, maar het sprak echter boekdelen wanneer hij enkele dagen later plots zijn vertrek bij Naughty Dog aankondigde. Hij verliet onmiddellijk de game-industrie om te werken aan andere projecten. Rubin schreef twee stripseries, namelijk The Iron Saint en Mysterious Ways, waarbij hij samenwerkte met talenten als Joe Madureira. Dat was geen eindpunt voor Rubin die later terugkeerde naar de technologische sector met Flektor, een bedrijf dat hij oprichtte met jeugdvriend Andy Gavin en de voormalige HBO directeur Jason Kay. De firma lanceerde een online toolkit die het mogelijk maakte om foto's en video's om te vormen tot dynamische slideshows of interactieve postkaarten. Het bedrijf werd opgemerkt door Fox Interactive Media dat Flektor opkocht in mei 2007.

Rubin werkte nog een jaartje voor Fox, maar in maart 2008 nam hij ontslag. Hij opende enkele maanden later het bedrijfje MonkeyGods, een ontwikkelstudio die zich specialiseerde in casual games als de iOS titel Snood. Het avontuur eindigde echter exact één jaar na de start ervan, waarna Rubin zich opnieuw terugtrok uit de game-industrie. Jason Rubin waagde zich dus aan allerlei avonturen na 2004, maar een terugkeer naar de traditionele game-industrie met grote publishers leek uitgesloten. Uitgevers waren nu eenmaal niet veranderd na zijn afscheid. Er kwam echter een verrassende comeback wanneer de uitgever THQ erin slaagde om Rubin terug naar de game-industrie te lokken. Jason Rubin kreeg midden 2012 de zware taak om het noodlijdende bedrijf opnieuw op de rails te helpen. De Naughty Dog oprichter kon echter geen mirakelen verrichten, het was simpelweg te laat voor THQ dat al honderden werknemers had ontslagen. De Titanic was tegen de ijsberg gebotst, de motoren waren uitgevallen en de onderste verdiepingen waren compleet overstroomd.

Rubin begreep onmiddellijk zijn ware opdracht: de werknemers en de spellen in optimale conditie naar de reddingsboei leiden. Hij zorgde ervoor dat de ontwikkeling van potentiële toppers als South Park: The Stick of Truth, Darksiders II, Company of Heroes 2, Saints Row IV en Metro: Last Light nooit onderbroken werd zodat de games gered konden worden. Hij werkte hiervoor samen met zijn oude baas Skip Paul, die werkte voor Centerview Partners, om zoveel mogelijk onderdelen van het bedrijf te verkopen om de schuldeisers terug te betalen. Hij slaagde in die missie zodat de fans tevreden mogen terugblikken op die periode. De boot was gezonken, maar de meerderheid van de passagiers zat op de reddingsboot. In 2014 ging hij aan de slag bij Oculus VR waar hij hoofd van game-ontwikkeling is en zodoende de verschillende studio's overziet. Dat harde werk betekent echter weinig voor de aanhangers van Crash Bandicoot en Jak & Daxter die hopen dat de bedenker van de personages ooit terugkeert naar de game-industrie.


05:38  Call of Duty: Advanced Warfare
05:36  Rare laat Battletoads terugkeren?
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden