Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Feature:

Zijn Erfenis: Marc Blank


Door Joni Philips op 21-10-2014 om 12:16
Bron: Gamed

De game-industrie heeft enkele helden die met hun oeuvre zorgen voor een gigantisch nalatenschap. Het zijn die sterren van vroeger en nu die centraal staan in 'Zijn Erfenis' waarin we hun invloed op de game-industrie bekijken waarbij onze focus nu verschuift naar Marc Blank, de zestigjarige oprichter van uitgever Infocom.

Marc Blank, die geboren werd in 1954, was een ambitieuze en ijverige student die op jonge leeftijd gefascineerd raakte door games en technologie. Hij ontwikkelde op de middelbare school zelfs een programma dat een honkbalseizoen simuleerde. Het was geen videospel in de stijl van huidige sportgames, maar het was een simulatie die probeerde te berekenen welke ploeg de meeste matchen zou winnen. Technologie was echter niet zijn enige passie. Hij was ook gefascineerd door de geneeskunde, hij wilde namelijk levens redden zodat hij besliste om te studeren aan het Albert Einstein College of Medicine. Blank maakte echter een opmerkelijke keuze, hij studeerde namelijk niet alleen aan het Albert Einstein College of Medicine. Hij besliste ook te gaan studeren aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology, een school die al generaties een voortrekker is op het gebied van computers en technologie.

Aldaar ontmoette hij Don Woods en Will Crowther die het videospel Colossal Cave Adventure hadden ontwikkeld. De game was een tekstavontuur, een soort interactief boek waarin de speler de vooruitgang van het plot beďnvloedt door commando's te typen. Je komt bijvoorbeeld een deur tegen waarna je moet intypen dat de deur moet worden geopend. Het spel, dat ook verscheen onder de naam Adventure, is de allereerste game in het genre. Adventure werd zelfs verantwoordelijk voor de naam van het 'Adventure' genre. Blank had echter een probleem met het spel. Hij was ontevreden over de beschikbare woordenschat, er werden namelijk amper commando's aanvaard. Blank besliste een eigen tekstavontuur te ontwikkelen waarin een uitgebreidere woordenschat aanwezig was. De student ontwikkelde hiervoor eerst de Z-Machine, een virtueel mainframe die hij maakte met behulp van MDL, een programmeertaal die de universiteit had uitgevonden voor hun PDP-10 mainframe systeem.


De Z-Machine beschikte over een grote woordenschat zodat de machine als tussenlaag diende voor alle latere avonturengames van Blank. De afwerking van de Z-Machine was echter maar de eerste stap. Hij startte eveneens de ontwikkeling van Zork, zijn eerste tekstavontuur, welke natuurlijk draaide in de Z-Machine. Hij kreeg hiervoor hulp van verschillende vrienden waaronder Joel Berez en Dave Lebling, een werknemer van het MIT Laboratory for Computer Sciences. Lebling had eerder meegewerkt aan de games Maze en Trivia, zodat hij een ideale collega was voor Blank. De eerste versie van Zork was uiteindelijk klaar in juni 1977, waarna het spel via het Digital Equipment Corporation programma beschikbaar werd voor alle Noord-Amerikaanse universiteiten. De ervaring was zeer positief en Blank wilde professioneel videogames ontwikkelen. Hij besloot echter om eerst zijn geneeskundestudies af te ronden alvorens hij zijn kans zou wagen in de game-industrie.

Blank behaalde zijn geneeskundediploma in juni 1979, waarna hij meteen in actie schoot. Hij opende samen met Dave Lebling en enkele vrienden de uitgever Infocom. Men startte onmiddellijk de ontwikkeling van Zork I, een thuisversie van de originele Zork, dat in 1980 verscheen. Lebling en Blank ontwikkelden hierna eveneens Zork II, Zork III, Deadline en Enchanter, waarbij die laatste in 1983 verscheen. Blank was ondertussen bevorderd tot Vice-President of Product Development. waardoor hij geen tijd meer had om games te ontwikkelen. Blank was echter ontevreden als manager en in 1986 besliste hij om zijn ontslag in te dienen. Hij liet Infocom echter niet in de steek. Als freelancer ontwikkelde hij de games Border Zone (1987) en Journey (1988) voor alvorens echt afscheid te nemen. Na Journey werd het een tijdje stil rond Blank. Hij besteedde namelijk meer tijd aan zijn persoonlijke projecten.

Zork I
Zork I

Het afscheid van de game-industrie was echter niet definitief. Blank opende samen met ex-Infocom collega Mike Berlyn de ontwikkelstudio Eidetic, welke in 1994 debuteerde met Columbo's Mystery Capers. Het bedrijf ontwikkelde onder andere All Star Baseball en Bubsy 3D: Furbitten Planet, maar scoorde vooral met het programma Notion: The Newton List Manager voor de Apple Newton. De slabakkende verkopen van de Newton zorgden ervoor dat Eidetic overschakelde op PC en PlayStation games. Blank maakte zelfs opnieuw een tekstavontuur, zijn eerste sinds Journey. Hij ontwikkelde namelijk Zork: The Undiscovered Underground voor Activision. Activision kwam zelf met de Point & Click Adventure Zork: Grand Inquisitor en ze wilden een Zork tekstavontuur als promotionele game erbij voegen. De comeback in de wereld van tekstavonturen duurde echter niet lang.

Eidetic startte namelijk een samenwerking met Sony. De ontwikkelstudio maakte de succesvolle PlayStation game Syphon Filter, waarna Sony besliste om Eidetic over te kopen. Het nieuwe 'Sony Bend' ontwikkelde hierna Syphon Filter 2 en 3, de laatste games waaraan Blank werkte. Hij besloot in 2004 om Sony Computer Entertainment te verlaten zodat hij zich kon focussen op de ontwikkeling van ChatterEmail, een e-mailprogramma. Hij werkte drie jaar lang aan ChatterEmail, waarna hij het verkocht aan Palm. Blank ging zelf ook werken voor Palm waar hij zich twee jaar inzette voor een nieuwe e-mailapplicatie. Hij schakelde daarna over naar de Android Group van Google waar hij werkte van 2009 tot 2012. Hij werkt ondertussen bij Lab126, een onderzoeksinstelling van online winkelketen Amazon. Blank is dus ondertussen tien jaar vertrokken uit de game-industrie, waarbij een terugkeer uitgesloten lijkt. We vergeten zijn harde werk echter nooit!


14:28  Man achter Alone in the Dark met 2Dark
12:16  The Evil Within
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden