Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

The Evil Within


Door Rene Groen op 21-10-2014 om 12:16
Bron: Gamed

Nadat Joni recentelijk Alien: Isolation van een review mocht voorzien was het aan mij eveneens de taak om met een ware survival horror aan de slag te gaan. En wat voor één. The Evil Within is de terugkeer van Shinji Mikami, de grote man achter de eerste vier Resident Evil titels, naar het genre.

Mikami richtte zich de laatste jaren vooral op actietitels, maar hij besloot dat het tijd was om huiswaarts te keren. Om zijn nieuwe project te realiseren werd in 2010 de studio Tango Gameworks opgericht en in datzelfde jaar besloot ZeniMax Media, het moederbedrijf van Bethesda, om de studio in te lijven. Het eerste resultaat draagt de naam The Evil Within en al in de eerste spelmomenten wordt de toon gezet. Hoofdrolspeler en tevens detective Sebastian Castellanos komt bij een psychiatrisch ziekenhuis terecht, waarna hij al snel in een wereld terecht komt die de 18+ rating doet verklaren. Zombies (in de game infected genaamd), lugubere constructies, donkere omgevingen en een overvloed aan bloed vormen de ingrediënten van dit macabere avontuur.


Qua verhaal weet The Evil Within weinig te bieden wat we niet eerder gezien hebben. De verhaallijn die in de game is geďmplementeerd wordt vooral in de latere van de vijftien hoofdstukken uit de doeken gedaan. Erg is dit overigens niet, diepe plottwisten lijken me immers niet de reden waarom je met deze game aan de slag zou gaan. Enig nadeel is wel dat je nogal van locatie naar locatie geworpen zult worden zonder dat hier enige logica achter zit. Hier tegenover staat dat de game je voortdurend weet te verrassen, waarbij zowel binnen- als buitenlocaties rijk vertegenwoordigd zijn en er steeds weer een andere aanpak vereist is om progressie te maken. Verwacht hierbij overigens niet dat de game al snel vervalt in een actierijke aangelegenheid, zoals het een goede survival horror betaamt is ammunitie schaars en voelt iedere kogel als een laatste patatje van je Happy Meal.

De opbouw van de te vergaren wapens is prima verzorgd. Je start met niet meer dan een mes, waardoor een directe confrontatie met de vijand vrijwel altijd resulteert in de dood. Beter is het dan ook, zeker in de eerdere hoofdstukken, om bedachtzaam te werk te gaan. Geen geluid maken en zoveel mogelijk van achteren aanvallen is het beste advies. Later krijg je weliswaar een breder scala aan wapens, waaronder een pistool, shotgun en een kruisboog, maar ook deze zorgen er niet voor dat je achterover kunt leunen. Een headshot betekent lang niet altijd de zo gehoopte dood, enkel het in brand steken van de vijand biedt enig soelaas. Aangezien lucifers echter schaars zijn en je ze niet onbeperkt mee kunt dragen (vanwege diens immense grootte?) is het lang niet altijd mogelijk iedere vijand in brand te zetten.


Naast de ‘normale’ infected zul je ook geconfronteerd worden met eindbazen die weer een geheel andere aanpak vereisen. Welke aanpak dit is? Dat zoek je zelf maar uit! Dit klinkt even hard als dat het in de game is. Nu vinden wij niet dat een game als deze doorspekt moet zijn met hints, maar The Evil Within maakt het wel heel erg bont. Meer dan eens ontbreekt de logica, waardoor je in een trial and error sessie terecht komt. Eens je de manier ontdekt hebt waarop je deze baas te lijf dient te gaan ben je enkele sterfbeurten verder, waarbij je vaak ook nog een stuk zult moeten lopen om het wederom te proberen. Enige voordeel is dat je nog even op zoek kunt gaan naar hulpmiddelen alvorens je een nieuwe poging waagt.

Deze hulpmiddelen worden je niet alleen direct aangeboden, maar zijn ook indirect te vergaren. Door de levels heen zul je goed op moeten letten dat je niet klem komt te zitten in een berenklem of over een mijn loopt, hetgeen ook gebruikt kan worden tegen een infected. Een andere manier om er je voordeel uit te halen is door een klem te demonteren en diens verkregen middelen om te zetten tot pijlen voor je kruisboog. De keuze is aan de speler, net zoals dit het geval is bij het upgrade systeem. Door potjes met een groene substantie te verzamelen kun je Sebastian levellen op divers vlak, denk aan bewegingssnelheid of aanvalskracht. Keuzes hierin zijn belangrijk, enerzijds omdat de duurdere upgrades veel kosten, anderzijds omdat de groene substantie niet in overvloed aanwezig is.


Gamers die eerdere Resident Evil, Silent Hill of andere genrebroeders gespeeld hebben zullen veel bekende elementen tegen komen, waarbij gedacht kan worden aan de locaties waar je doorheen loopt en de vijanden waar je mee af zult moeten rekenen. Ook het rond moeten komen met een beperkt aantal hulpmiddelen is natuurlijk kenmerkend. Toch kun je je afvragen of Mikami en zijn team hier niet iets te ver in zijn doorgeslagen. Grafisch is de game met momenten indrukwekkend, toch zijn er tevens aanzichten die terug doen denken aan één of zelfs twee generaties terug. Mede verantwoordelijk hiervoor is een korrelig filter die ongetwijfeld voor sfeer moet zorgen, maar waarvan je tevens aan kunt dragen dat het de grafische ongemakken weg wil nemen. Hier komt tevens bij dat getracht is het spel een filmachtige presentatie te geven door het letterboxed weer te geven. Anders gezegd: zowel boven als onderin het scherm zijn zwarte balken weergegeven. Doel is om gamers een breder perspectief te geven, hetgeen prima had kunnen werken als de camera in dienst hiervan had gestaan. In plaats daarvan laat de camera het regelmatig afweten en blijft de speler achter met een onduidelijk aanblik. Passend bij de ware horrortitels? Wellicht, maar het gaat op momenten gepaard met een flinke portie frustratie.

Het is een beetje het probleem waar ik na het spelen van The Evil Within mee achter bleef. Was het spel een hommage aan de oudere horrortitels of was het anno 2014 de onmacht van de ontwikkelaar om er meer uit te halen? De game is weliswaar doordrenkt met sfeer, maar had de camera niet net even wat beter gekund? Hadden de bazen niet net dat beetje meer logica kunnen hebben? En die momenten waar je dwars door objecten gaat, vijanden in een muur blijven hangen of een item niet tevoorschijn komt die je verder moet helpen, had dat echt niet aangepakt kunnen worden?


Het antwoord is een volmondig ja, met wat meer ontwikkeltijd had de game ongetwijfeld beter gescoord op technisch vlak. Echter, zelfs met vijf jaar extra ontwikkeltijd had het doel van Mikami ongetwijfeld hetzelfde gebleven: een hommage creëren aan een vrijwel doodgebloed genre. En eerlijk is eerlijk, hier is hij in geslaagd. Toch zal The Evil Within om een zelfde reden niet voor iedereen bedoeld zijn. Gamers die het hele Resident Evil tijdperk (doelend op de eerdere delen) gemist hebben zullen zich veel meer ergeren aan de onvolkomenheden dan iemand die dit wel bewust heeft meegemaakt. Houd hier dan ook rekening mee wanneer je een aanschaf overweegt, je zult namelijk wel tot de nostalgische doelgroep moeten behoren wanneer je ten volle van deze titel wil genieten.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   90
Graphics   70
Replay   80

Nostalgie in al zijn facetten.
75


12:16  Zijn Erfenis: Marc Blank
12:15  Nieuwe beelden Assassin's Creed: Rogue
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Xavior op 21-10-2014 om 12:48 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Tot nu aardig wat uren gespeeld en dood gegaan Zeer goed spel om te oude RE sfeer terug te halen

Sayonara op 21-10-2014 om 13:24 [Niv: 11 / Exp: 573]
Zit te twijfelen deze te halen. Ben normaal fan van RE en Silent Hill. Vraag me af of er überhaubt wel een verhaal in zit tot het einde van het spel...

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2014 om 13:36 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Als je een fan bent van Resident Evil en Silent Hill is de game zeker aan te raden. Een verhaal is er overigens wel, maar verwacht er simpelweg niet teveel van.

Gast (82.157.159.xxx) op 21-10-2014 om 17:04
Een 7,5 vind ik wat hoog, dacht meer aan een 6je..

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2014 om 17:42 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Vertel

Gast (62.238.138.xxx) op 21-10-2014 om 18:12
Is de game ook te doen op de PS3/360?
Persoonlijk ben ik een RE1-3 fan dus kwa dat zit het wel goed geloof ik

laraishond op 21-10-2014 om 18:25 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Ik ben echt precies de doelgroep, dus misschien eens uit de budget bak vissen over een jaartje ofzo.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2014 om 19:12 [Niv: 746 / Exp: 37322]
@ Gast: Durf ik niet te zeggen, heb de game zelf op de Xbox One gespeeld.

Gast (83.80.213.xxx) op 21-10-2014 om 20:37
Ik heb zelf niet de oude Resident evil spellen gespeeld maar ik vind The Evil Within toch enorm goed. Er hangt een heerlijke horrorsfeer en de wat lagere pacing zijn een zeer welkome afwisseling op alle snelle games tegenwoordig.

Gast (83.80.213.xxx) op 21-10-2014 om 20:37
* is een zeer welkom

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2014 om 22:03 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Misschien een idee om dan later eens de Resident Evil Remaster te proberen

Gast (92.70.182.xxx) op 22-10-2014 om 10:05
Verreweg beste next gen game tot nu!
Veeeel te laag cijfer

Gast (92.70.182.xxx) op 22-10-2014 om 12:04
Wat een belachelijke review! Op de standard survival mode heb je zat munutie. Ik ben nergens vast komen te zitten, ook de eindbazen spreken voor zich. Een beetje gamer zal hier geen enkel probleem ondervinden!

Redneckerz (Redacteur) op 22-10-2014 om 13:48 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 92:
Not sure if serious? Technisch gezien is The Evil Within best wel een drama. PS4/XBO versies met 10 fps drops, PC versie ook veelal 30 fps en zelfs met een beest van een PC kan je geen 60 fps halen.

Bizar wat ze met de ID Tech 5 engine hebben gedaan om het zo verrot te laten lopen, dat ding haalde 60 fps met Rage op PS360..

Zie ook: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-the-evil-within-face-off

Rene Groen (Eindredacteur) op 22-10-2014 om 13:59 [Niv: 746 / Exp: 37322]
@ Gast (92.70.182.xxx)
Speel de game op Akumu en we praten verder. Dat de eindbazen voor zich spraken is een punt waarop we duidelijk van mening verschillen.

Gewijzigd door Rene Groen op 22-10-2014 om 14:07

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Evil Within
Type:
Game
Releasedatum:
14-10-2014
Ontwikkelaar:
Tango Gameworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media