Auteur |
Bericht |
|
FloriX |
Geplaatst: 13 Mrt 2012 19:32 Onderwerp: Paid Reviews: Critics or Conmen? Gaming's Ad-verse Situation
| |

|
http://www.youtube.com/watch?&v=BwD2GgWKIrs
Een video over de staat van game reviews en de manieren waarop Publishers recenties naar hun hand proberen te zetten.
Opinies?
We zien de laatste jaren steeds meer "perfecte" reviews, wat vaak samen gaat met gigantische marketing campagnes. Reviewers die positieve recensies geven mogen hun recensies eerder uitgeven (waardoor ze meer views krijgen) en steeds meer bedrijven hebben een blacklist voor negatieve reviewers waarbij er soms zelfs mensen ontslagen worden.
Veel publishers laten reviewers zelfs contracten tekenen om te garanderen dat ze bepaalde informatie achterwegen laten. Om het samen te vatten, recensies recenseren niet, maar zijn marketing tools. Mensen scrollen naar de laatste paar regels van een review, bekijken de cijfertjes, en kopen dan wel of niet een game.
Vind je dit een goed of slecht iets? Kunnen we hier wat aan doen, en hoe?
Laatst aangepast door FloriX op 13 Mrt 2012 22:06; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 13 Mrt 2012 19:47 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Kleine introductie op het onderwerp? |
|
Terug naar boven |
|
|
FloriX |
Geplaatst: 13 Mrt 2012 22:05 Onderwerp:
| |

|
Rene Groen schreef: | Kleine introductie op het onderwerp? |
done  |
|
Terug naar boven |
|
|
elemeNt |
Geplaatst: 13 Mrt 2012 23:18 Onderwerp:
| |

|
Ik verwacht sowieso nooit dat reviews echt 100% objectief zijn. Je weet ook nooit zeker of jij de game goed gaat vinden als een bepaalde reviewer dat wel vind. Het is en blijft gewoon een smaak ding. Meestal lees ik ze dan ook gewoon omdat ik het leuk vind om te lezen en niet voor de overweging om een game te kopen. Als een game echt heel kut is dan lees je dat toch wel overal. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 13 Mrt 2012 23:52 Onderwerp:
| |

|
Daarom altijd de user reviews doorspitten.
Tja, soms lijkt het er wel op dat reviewers van populaire sites zoals IGN wel de dupe hier van is. Bijvoorbeeld de Halo 3 en Reach review. Het zijn goede games, maar een 10? Natuurlijk blijft het hun mening, maar soms denk je toch wel dat Microsoft ergens touwtjes aan trekt.
Wil je echt eerlijke review videos zijn? Kijk dan Zero Punctuation!
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation
 |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 14 Mrt 2012 21:11 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Helaas zullen we het onderwerp denk ik nooit kunnen veranderen, simpelweg omdat vermoedens natuurlijk lang niet altijd een bewijs vormen. Zoals de video al aan toont zijn er in het verleden vele dubieuze recensies online gekomen.
Zelf draai ik al de nodige jaartjes mee in de game-industrie en helaas zie ik ook dat het er bij bepaalde websites vooral om draait dat de recensie zo snel mogelijk online staat, even los van het gegeven of hier bemoeienis mee is vanaf de uitgever, en niet om de kwaliteit ervan. Elementen als een online mode worden hierbij veelal bijna niet getest, enkel om de review maar snel op de website te hebben staan.
Om voor jezelf als gamer de vraag te beantwoorden of een game nu wel of niet de moeite waard is kan ik enkele tips geven. Ga ten eerste nooit af op één review, maar probeer er juist enkele te lezen. Lees je in vijf reviews dat een element slecht is, ga hier dan gerust vanuit. Lees je het echter in één van de vijf reviews, dan hoeft het niet altijd zo erg te zijn als dat deze website doet vermoeden. Immers, een game een één geven geeft net zoveel publiciteit als een tien, en daar lijkt het sommige websites ook om te doen. Ook het bekijken van een gemiddeld recensiecijfer is natuurlijk een goed uitgangspunt, bekijk echter wel het aantal recensies waar dit van afkomstig is. Veertig recensies met een 6,0 gemiddeld zegt meer dan twee recensies met een 9,5 gemiddeld. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 02:55 Onderwerp:
| |

|
Ik ben benieuwd eigenlijk met Edge. Toch een zeer populair blad ondanks hun harde kritieken. Soms sta je wel verbaasd als ze de ene game een 10 geven zoals Halo 3, Grand Theft Auto IV, The Legend of Zelda: Skyward Sword en Bayonetta de andere weer een 7/8 terwijl je denk dat het andersom moet. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 11:54 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Van Edge geloof ik geen enkel cijfer meer sinds de laatste jaren.
Ook Famitsu scores neem ik met een korreltje zout. Het zijn altijd langverwachte Nintendo toppers die daar een perfecte score halen.
IGN en Gamespot... Ook niet altijd even geloofwaardig.
Gametrailers geven een mooie uitleg en de scores vallen wel meestal in het verlengde wat ik zou geven aan game. |
|
Terug naar boven |
|
|
elemeNt |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 13:22 Onderwerp:
| |

|
MaartenL schreef: |
Ook Famitsu scores neem ik met een korreltje zout. Het zijn altijd langverwachte Nintendo toppers die daar een perfecte score halen.
|
Maar kun je dat ze kwalijk nemen? Het zijn Japanners en voor hun zijn die games de heilige graal. Dat zit er van kleins af aan al in geramd. Hetzelfde geldt overigens voor veel Sony titels en Japanse RPG's. Daarom is het gewoon heel belangrijk om de achtergrond of smaak van een game reviewer te weten. Als je dat naast de review legt kan je vaak een cijfer veel beter verantwoorden. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 13:58 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Natuurlijk kan je ze dat kwalijk nemen. Op dat punt is het geen objectieve review meer en Westerse games maken dan ook geen kans.
Ook al was het Japanse game, dan zou ik het nog be-oordelen naargelang de kwaliteit van de game, niet de afkomst.
Voor mij zijn games uit België ook de heilige graal, dat betekent niet dat ik ze onterecht de hemel in zal prijzen.
En een achtergrond of smaak van een reviewer zou niets te maken moeten hebben met een review. In die gevallen moet je jezelf in de plaats stellen van een 'normale' gamer. |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 14:08 Onderwerp:
| |

|
"Element
Famitsu bestaat erom bekent om spellen, die ook veel reclameruimte kopen te belonen met een goed cijfer. |
|
Terug naar boven |
|
|
elemeNt |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 15:02 Onderwerp:
| |

|
En een achtergrond of smaak van een reviewer zou niets te maken moeten hebben met een review. In die gevallen moet je jezelf in de plaats stellen van een 'normale' gamer. |
Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Ik hoor liever de mening van een reviewer die ook iets heeft met het genre of de setting. Ik hecht veel meer waarde aan een review van een shooter game die is gedaan door een ervaren shooter liefhebber, dan iemand die er niet zoveel mee heeft. Deze weet veel beter de kritiekpunten te vinden door ervaring met het genre. Maar dit zit vooral in de kleine details van shooters die bijvoorbeeld de 'normale' gamer niet op zouden vallen of belangrijk genoeg gevonden om het te vermelden. Daarnaast is ook de multiplayer tegenwoordig heel belangrijk in games en een shooter liefhebber kan mij veel beter vertellen hoe de balans is van de wapens en of dat de maps goed in elkaar steken.
Een goed voorbeeld is ook Final Fantasy XIII-2. Ik wil niet weten hoe de 'normale' gamer deze game vind. Ik wil weten hoe een FF fan of RPG liefhebber deze game vind. Waarom? Omdat deze mening veel dichter bij mijn mening zal liggen.
MaartenL schreef: | Natuurlijk kan je ze dat kwalijk nemen. Op dat punt is het geen objectieve review meer en Westerse games maken dan ook geen kans.
|
Ik bedoel meer dat je ze het niet kwalijk kan nemen dat ze bepaalde genres/games niet leuk vinden daar en andere juist weer wel. Dat ze het een 10 geven is een ander verhaal. Maar omdat ze het in hun cultuur niet leuk vinden moeten ze zich maar aanpassen naar een 'objectieve' mening? Hoe blij zullen de Japanse lezers hier mee zijn die hoge cijfers zien voor games die ze helemaal niet leuk vinden in die cultuur? Laat ze lekker hun eigen mening hebben en hecht er zelf niet zo veel waarde aan. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 16:42 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Nou, als ik dus als een fan van een bepaalde genre of game hier dikke 10 cijfers lag uit te delen als een spast achter een rekenmachine dan zou dat dichter bij jouw mening liggen?
Het gaat er niet om wat een fan of liefhebber denkt, dat is geen review meer in de professionele zin van het woord. Dat is een biased review waarvoor je net zo goed op forums kan kijken wat de rest van de fanatieke fans erover zeggen...
En ervaring met het genre of setting is ook helemaal onzin: je bent een reviewer. Geen gamer die enkel kiest wat hij graag speelt. Je reviewt wat ze je voorleggen...
Qua kritiekpunten opmerken... Hoe fantastisch was FFXIII wel niet in Famitsu? Hoe goed scoort CoD MW3 in reviews? Inderdaad... Een FF-fan met ervaring zegt dat FFXIII een geweldige game was, terwijl het niet eens echte FF game bleek te zijn en COD MW3, die door ervaren mensen besproken werd is gewoon een halfbakken remake van MW1/2 met wat idiote features die er in Black Ops al in hadden moeten zitten...
Yup, vertrouw die mensen maar. Kan niet misgaan, toch? |
|
Terug naar boven |
|
|
elemeNt |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 18:25 Onderwerp:
| |

|
MaartenL schreef: | Nou, als ik dus als een fan van een bepaalde genre of game hier dikke 10 cijfers lag uit te delen als een spast achter een rekenmachine dan zou dat dichter bij jouw mening liggen?
|
Nogmaals ik heb het over de review en niet het eindcijfer.
Het gaat er niet om wat een fan of liefhebber denkt, dat is geen review meer in de professionele zin van het woord. Dat is een biased review waarvoor je net zo goed op forums kan kijken wat de rest van de fanatieke fans erover zeggen... |
Hiermee sla je eigenlijk ook de spijker op zijn kop. Forums en meningen van andere gamers geven ook vaker een veel beter en betrouwbaarder beeld. Waarom zijn er dan nog reviews als ze toch geen toegevoegde waarde hebben? Een 'kenner' om het zo maar te omschrijven kan veel dieper ingaan op de materie. Hij weet welke punten belangrijk zijn voor een bepaald genre of type gameplay en kan daar de nadruk op leggen. Het is belachelijk dat reviews dit zo weinig doen. Dat een fan van een genre of type game altijd positief is vind ik ook onzin. Juist deze mensen weten de kritiekpunten te vinden en waar het mis gaat.
Ik (dit is dus mijn mening en ik snap ook dat er een doelgroep is die dat wel wil) heb als review lezer geen interesse in een oppervlakkig beginnersverhaaltje zoals het overgrote deel van de reviews tegenwoordig zijn (bijvoorbeeld de Gamed SSX review). |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 15 Mrt 2012 19:41 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Dat beginnersverhaaltje is natuurlijk wel te verwachten van een reviewer. Een nieuwkomer zal er blij om zijn met zulke 'verhaaltjes'.
En inderdaad, forums zijn een goede manier om een mening te bekomen van iemand die wat bekender is met de reeks maar als ik enkele forums tegenwoordig bekijk is het opgedeeld in ongeveer 10% nuttige posts, 20% troll posts, 50% klaag-posts en 20% posts die vergelijkingen aanhalen met games die niets met de betreffende game te maken hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|