Auteur |
Bericht |
|
Thejoker |
Geplaatst: 25 Mei 2011 10:46 Onderwerp: Outland [PSN/XBLA]
| |

|
Outland [PSN/XBLA]
De Finse studio Housemarque begint meer en meer prestige te krijgen op de digitale distributiekanalen van Sony en Microsoft. Na hun eerste game op console, Super Stardust HD, kreeg Housemarque meteen een erg goede naam. De studio wist ook nog veel fans weg te kapen met de goed onthaalde top-down zombieshooter Dead Nation. Het zijn deze twee titels die ons reikhalzend deden uitkijken naar Outland. Een mix tussen klassieke platformers zoals Prince of Persia en Ikaruga? Het klinkt alvast niet slecht.
Sjamaan
Outland vertelt het verhaal van een jonge krijger die geteisterd wordt door visioenen. Hij kan de kwelling moeilijk dragen en zoekt heil bij een sjamaan die hem hopelijk kan bevrijden uit zijn lijden. Onze held wordt op een gevaarlijke reis gestuurd die zijn geest moet verruimen. De sjamaan zegt hem ook dat er een strijd op komst is. Een strijd met de goden die de wereld gemaakt hebben, en die nu diezelfde wereld willen vernietigen. Het verhaal is zeker niet diepgaand maar dat verwachten we ook niet van Housemarque. De echte publiekstrekker is en blijft de gameplay.

Fantastische presentatie
De game speelt perfect zoals een klassieke platformer. Je loopt van links naar rechts en je probeert het einde in één stuk te bereiken. Dit is Outland in een notendop. Wat dan wel weer in het oog springt, is de fantastische presentatie. De muziek is enorm sfeervol en zet meteen de gepaste toon. De animaties van zowel je personage als de vijanden zijn erg goed afgewerkt. De omgevingen zien er erg goed uit voor een downloadbare titel, maar soms is het lastig om de speelbare omgeving van de achtergrond te onderscheiden. De omgevingen zijn wel voldoende gevarieerd. Doorheen het spel reis je door verschillende gebieden die elk hun eigen thema hebben. Dit kan variëren van tropische oerwouden tot de onderwereld, elk met nieuwe vijanden en een uniek baasgevecht. Deze gevechten zijn werkelijk het neusje van de zalm. Elke baas speelt totaal anders en telkens is er een duidelijk patroon. Net zoals in het gewone deel zal je veel moeten zoeken in het begin, om dan naar het einde toe zo accuraat mogelijk te springen en te klauteren.
Tijdens het vechten wordt het snel duidelijk dat het hier om een rasechte platformer gaat. Geen tijd verliezen met puzzels, enkel springen en klauteren met accurate precisie. Soms steekt dit wel eens tegen. Tijdens baasgevechten zoomt de camera vaak naar een overzichtelijker standpunt, waardoor jouw klein personage moeilijk te zien is. Dit is even wennen (lees: vaak doodgaan) maar echt frustrerend wordt het nooit dankzij de meer dan degelijke besturing.
Soms wordt het wel eens een trial and error-game, maar dat is eigen aan het genre. Doorheen de latere levels zal je vaak geduldig de omgevingen moeten observeren om patronen te herkennen, om deze dan zo professioneel mogelijk tot een goed einde te brengen.
Doorheen het spel krijg je niet alleen meer leven en meer energie, maar ook meer mogelijkheden. Veel van het platformwerk vraagt specifieke vaardigheden die je doorheen het spel aanleert, gaande van krachtige zwaardaanvallen tot body slams. Ook krijg je beschikking over zowel light als dark energy. Deze Yin en Yang zijn het belangrijkste aspect van de game. Als je personage blauw is (gebruik van light energy) wordt hij kwetsbaar voor rode vijanden en dan kan hij ook geen blauwe vijanden meer aanvallen. Ook de platformen zijn hieraan gelinkt. Blauwe platformen zijn enkel speelbaar bij blauwe energie waardoor het timen van sprongen nog belangrijker wordt. In het begin lijkt dit aspect simpel, naar het einde toe wordt het snel schakelen tussen blauw en rood een erg belangrijke vaardigheid. Patronen kunnen herkennen blijft belangrijk.
Co-op
Naast de gebruikelijke single player kan je ook de uitdagingen aangaan met een vriend aan je zijde. Dit is wel enkel beperkt tot online co-op. Doorheen de verhaallijn zijn er challenges vrij te spelen die je meteen met twee kan spelen tijdens je speelsessie, of achteraf indien beide spelers ze ontdekt hebben. Als laatste is er een modus die helemaal gericht is naar de liefhebbers van de oude platformers. In de Arcade mode zal je levels uit de campagne in speed tempo moeten doorlopen om een zo hoog mogelijke score te halen. |
|
Terug naar boven |
|
|
elemeNt |
Geplaatst: 25 Mei 2011 11:39 Onderwerp:
| |

|
Ik ben ook erg benieuwd naar deze titel met name door de grafische stijl. Als de PS Store weer online is ga ik deze zeker overwegen met de 20% korting die je van PSN+ krijgt. |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 25 Mei 2011 11:58 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
elemeNt schreef: | Ik ben ook erg benieuwd naar deze titel met name door de grafische stijl. Als de PS Store weer online is ga ik deze zeker overwegen met de 20% korting die je van PSN+ krijgt. |
Inderdaad, de grafische stijl en de 20% off doen het hem. Ik overweeg het ook.. Aan de andere kant, ik heb Shank en Castle Crashers nog steeds niet uitgespeeld. Volgens mij Trine ook nog niet. :') |
|
Terug naar boven |
|
|
konnichiwa |
Geplaatst: 25 Mei 2011 12:08 Onderwerp:
| |

|
Ik heb het twee minuten gespeeld tot de eerste of tweede savepoint en dan heb ik het niet meer aangeraakt, mss toch nog eens verderdoen maar ik zie niet echt in wat er zo speciaal aan is;. |
|
Terug naar boven |
|
|
Mafusto |
Geplaatst: 25 Mei 2011 12:11 Onderwerp:
| |

|
Ik ga het spel samen met Beyond Good and Evil halen zodra de store weer online is  |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 25 Mei 2011 19:48 Onderwerp:
| |

|
Mafusto schreef: | Ik ga het spel samen met Beyond Good and Evil halen zodra de store weer online is  |
GekooktEi schreef: | elemeNt schreef: | Ik ben ook erg benieuwd naar deze titel met name door de grafische stijl. Als de PS Store weer online is ga ik deze zeker overwegen met de 20% korting die je van PSN+ krijgt. |
Inderdaad, de grafische stijl en de 20% off doen het hem. Ik overweeg het ook.. Aan de andere kant, ik heb Shank en Castle Crashers nog steeds niet uitgespeeld. Volgens mij Trine ook nog niet. :') |
Pixeljunk 1 en 2 heb je volgens mij ook nog niet uit. En Plants vs Zombies.. |
|
Terug naar boven |
|
|
Stammetje91 |
Geplaatst: 25 Mei 2011 20:09 Onderwerp:
| |

|
konnichiwa schreef: | Ik heb het twee minuten gespeeld tot de eerste of tweede savepoint en dan heb ik het niet meer aangeraakt, mss toch nog eens verderdoen maar ik zie niet echt in wat er zo speciaal aan is;. |
Jij houd er wel van om tijd in games te steken voordat je een mening vormt hea? |
|
Terug naar boven |
|
|
konnichiwa |
Geplaatst: 25 Mei 2011 21:06 Onderwerp:
| |

|
Stammetje91 schreef: | konnichiwa schreef: | Ik heb het twee minuten gespeeld tot de eerste of tweede savepoint en dan heb ik het niet meer aangeraakt, mss toch nog eens verderdoen maar ik zie niet echt in wat er zo speciaal aan is;. |
Jij houd er wel van om tijd in games te steken voordat je een mening vormt hea? |
Ja . |
|
Terug naar boven |
|
|
Draster |
Geplaatst: 25 Mei 2011 21:47 Onderwerp:
| |

|
Ik hou wel van 'artistieke' games zoals deze. Lijkt een beetje op de stijl van Patapon.
Als het met de gameplay ook goed zit ga ik deze zeker nog aanschaffen. |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 25 Mei 2011 22:18 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
ninodude schreef: | GekooktEi schreef: | Inderdaad, de grafische stijl en de 20% off doen het hem. Ik overweeg het ook.. Aan de andere kant, ik heb Shank en Castle Crashers nog steeds niet uitgespeeld. Volgens mij Trine ook nog niet. :') |
Pixeljunk 1 en 2 heb je volgens mij ook nog niet uit. En Plants vs Zombies.. |
- PixelJunk Monsters
- PixelJunk Shooter
- PixelJunk Shooter 2
- Worms (de nieuwe)
- Burn Zombies Burn (kutspel ook)
Plants vs Zombies tel ik niet mee, die heb ik niet zelf gekocht. Dus daar voel ik me niet tot verplicht om hem (uit) te spelen.  |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 25 Mei 2011 22:43 Onderwerp:
| |

|
Plants vs Zombies is ook wel erg langdradig wil je het helemaal uitspelen, een keertje doorspelen is voor mij wel genoeg. Heb je Pixeljunk Shooter 2 zelf gekocht? Ik had hem ook gehaald op het shared account namelijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 25 Mei 2011 23:11 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
ninodude schreef: | Plants vs Zombies is ook wel erg langdradig wil je het helemaal uitspelen, een keertje doorspelen is voor mij wel genoeg. Heb je Pixeljunk Shooter 2 zelf gekocht? Ik had hem ook gehaald op het shared account namelijk. |
Oh, nee, die heb ik ook niet zelf gekocht. Sterker nog, heb hem ook niet gedownload. Eerst deel 1 maar, toch  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|