Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 00:36 Onderwerp: SDTV - Component
| |

|
Beste leden,
Zoals de meesten onder jullie wel zullen weten, hebben mijn ouders een tijdje geleden een Full HD TV gekocht voor €3000 (Ja, ik moest de prijs vermelden ). In december ga ik zelf een HD (Ready) TV aanschaffen, maar tot dan wil ik wel wat scherper beeld hebben op mijn SDTV want het verschil met de Full HD TV is enorm......
Wat is de beste manier om scherper beeld te krijgen met mijn Xbox 360 op de SDTV ?
Ik heb ondertussen ook al wat ge-googel'd en heb o.a. een Xbox 360 High Definition AV Cable, een component cable en een Xbox 360 S-Video AV Cable voorbij zien komen...Wat is hiervan het beste ? En zal ik dan 480p op mijn SDTV te zien krijgen ?
Alvast bedankt ! |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 18 Aug 2009 00:39 Onderwerp:
| |

|
Ouders zijn het beu dat je teveel gamed op de grote tv?  |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 00:40 Onderwerp:
| |

|
JasperCLA schreef: | Ouders zijn het beu dat je teveel gamed op de grote tv?  |
Yup. Mooi en Meedogenloos gaat voor  |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 03:42 Onderwerp:
| |

|
Een deel van mijn probleem is opgelost. Ik heb de console nu aangesloten via White, Red en Yellow aan de voorkant van de TV. Voordien kwamen deze 3 kabels samen in een SCART die je dan in de TV stak. Het heeft alvast veel geholpen. De scherpte en kleuren zien er veel beter uit.
Maar zal de beeldkwaliteit nóg verbeteren als ik een component kabel zou kopen ?
Sorry voor de dubbelpost. |
|
Terug naar boven |
|
|
Zanar |
Geplaatst: 18 Aug 2009 09:46 Onderwerp:
| |

|
SDTV's hebben geen component ingang voor zover ik weet. Dus daar zal je niet veel aan hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 18 Aug 2009 10:10 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Scherper beeld op een SDTV?
Gaat gewoonweg niet, een SDTV heeft sowieso een slappe basisresolutie... Ook al haal je verschillende kabels, het verschil zal nauwelijks zichtbaar zijn en absoluut niet te vergelijken met een HDTV. |
|
Terug naar boven |
|
|
Zanar |
Geplaatst: 18 Aug 2009 10:17 Onderwerp:
| |

|
Overigens, koop een Full HD TV ipv. een HD-Ready. Tegenwoordig verschillen deze twee niet zo heel erg in prijs en je heb dan ook meteen super mooi beeld. |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 18 Aug 2009 10:47 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
MaartenL schreef: | Scherper beeld op een SDTV?
Gaat gewoonweg niet, een SDTV heeft sowieso een slappe basisresolutie... Ook al haal je verschillende kabels, het verschil zal nauwelijks zichtbaar zijn en absoluut niet te vergelijken met een HDTV. |
Gaat wel, RGB-SCART geeft een beter beeld dan composiet (geel, wit en rood). Dit is met veel 360 games goed merkbaar. Vooral kleine letters worden een stuk scherper, waar ze voorheen vrijwel onleesbaar waren (menuteksten en ondertitels in Gears 2, bijvoorbeeld).
Sommige oude tv's ondersteunen echter niet alle SCART-poorten RGB-SCART, dus je moet nog nazoeken of dat bij jouw tv wel het geval is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 14:03 Onderwerp:
| |

|
Zanar schreef: | Overigens, koop een Full HD TV ipv. een HD-Ready. Tegenwoordig verschillen deze twee niet zo heel erg in prijs en je heb dan ook meteen super mooi beeld. |
Op dit moment heb ik een HD Ready TV op het oog, omdat de Full HD TV's die in mijn prijsklasse liggen, erg klein zijn. Als je een 32'' TV gewoon bent, ga je niet zomaar een 23" LCD TV kopen. Ik hou vooral deze Samsung in het oog. Als er iemand suggesties heeft over andere TV's sta ik daar natuurlijk voor open.
Ik twijfel ook nog steeds of ik een Monitor of TV moet halen. Zo is er deze Iiyama , maar die heeft geen HDMI ingang en is enkel 26" groot. Maar hij is wel Full HD.
Aan de andere kant lijkt een monitor me ook een goedkopere optie. Een monitor is dan wel wat kleiner, maar hij is heel wat goedkoper en ik kan hem ook als PC Monitor gebruiken. Maar als ik dan toch voor een monitor ga, wil ik minstens 24''.
Zanar schreef: | SDTV's hebben geen component ingang voor zover ik weet. Dus daar zal je niet veel aan hebben. |
Die Microsoft Xbox 360 Component HD AV Cable heeft toch ook de 3 yellow, red & white uitgangen ? Ik heb op mijn SDTV in ieder geval ook zo een 3 ingangen.
Cor schreef: | MaartenL schreef: | Scherper beeld op een SDTV?
Gaat wel, RGB-SCART geeft een beter beeld dan composiet (geel, wit en rood). Dit is met veel 360 games goed merkbaar. Vooral kleine letters worden een stuk scherper, waar ze voorheen vrijwel onleesbaar waren (menuteksten en ondertitels in Gears 2, bijvoorbeeld).
Sommige oude tv's ondersteunen echter niet alle SCART-poorten RGB-SCART, dus je moet nog nazoeken of dat bij jouw tv wel het geval is. |
MarcianoNL had me ook daarop gewezen. Maar hoe weet ik of ik RGB SCART heb ? Het is een TV van eind jaren '90 (Ja, zo oud al ) en heeft 3 SCART Poorten, 1 zwarte en 2 blauwe. Meer staat er niet onder.
Iig heb ik al een veel beter beeld , de letters en kleuren in Gears 2 zijn nu erg duidelijk, door de 3 white, red & yellow kabels direct op de TV aan te sluiten. Voordien zette ik die 3 kabels in één SCART ''doosje'' en was de scherpte en kleur walgelijk
Maar als het met RGB - SCART nog beter werkt, zou ik erg blij zijn.
En buiten dit alles had ik nóg een vraagje . Ik heb in mijn kamer ook nog een zeer oude 19"iiYama VisionMaster PRO 450 die Non-interlaced resoluties tot 1600x1200 weergeeft @85hz. Kan daar de Xbox 360 dmv een VGA kabel op aansluiten ? En heb ik dan een HD Ready (1280x720 ; 720p)resolutie ? ( Dit ziet er iig er goed uit )
Kan ik dan ook de white & red kabels die bijgeleverd zijn in dat pakket, voor het geluid natuurlijk, aansluiten op een versterker waar dan 2 boxen op zijn aangesloten ?
Sorry voor de vele vragen maar alvast bedankt !  |
|
Terug naar boven |
|
|
Akatora |
Geplaatst: 18 Aug 2009 15:07 Onderwerp:
| |
|
Zoals als Cor als zegt RGB doet aardig wat wonderen.
Ik gebruikte het bij mijn PS2, en de kwaliteit ging minstens 5 x omhoog vergeleken met de cheap PSone AV Scart dingetje die je ook met de PS2 en de PS3 standaard meekrijgt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 15:24 Onderwerp:
| |

|
Akatora schreef: | Zoals als Cor als zegt RGB doet aardig wat wonderen.
Ik gebruikte het bij mijn PS2, en de kwaliteit ging minstens 5 x omhoog vergeleken met de cheap PSone AV Scart dingetje die je ook met de PS2 en de PS3 standaard meekrijgt. |
Ja, maar hoe weet ik of mijn TV RGB ondersteund ? |
|
Terug naar boven |
|
|
Akatora |
Geplaatst: 18 Aug 2009 15:27 Onderwerp:
| |
|
cecilffiv schreef: | Akatora schreef: | Zoals als Cor als zegt RGB doet aardig wat wonderen.
Staat vast wel in de handleiding van je TV. En als je de handleiding niet meer hebt... zou je het beter aan iemand anders kunnen vragen.
Voor de rest heb ik namelijk geen verstand van tv's of kabels.  |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 18 Aug 2009 15:59 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
cecilffiv schreef: | Ja, maar hoe weet ik of mijn TV RGB ondersteund ? |
Je kijkt achteraan je TV welke aansluitingen (vorm en pins) je hebt.
Ga dan naar de winkel en bekijk de kabels en de naam et voila  |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 16:02 Onderwerp:
| |

|
Akatora schreef: | cecilffiv schreef: | Akatora schreef: | Zoals als Cor als zegt RGB doet aardig wat wonderen.
Staat vast wel in de handleiding van je TV. En als je de handleiding niet meer hebt... zou je het beter aan iemand anders kunnen vragen.
Voor de rest heb ik namelijk geen verstand van tv's of kabels.  |
http://www.p4c.philips.com/files/3/32pw9631_12/32pw9631_12_dfu_nld.pdf
De handleiding van mijn TV, ik kan echt niets vinden over RGB  |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 18 Aug 2009 16:30 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
@Maarten: Het probleem is dat al die SCART-poorten er hetzelfde uit zien, maar ze niet allemaal dezelfde functionaliteit (hoeven te) ondersteunen.
Het klinkt stupide, ik weet het, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het klopt. Zelf heb ik een CRT staan met 2 SCART-poorten, een oranje en een blauwe (Aux en VCR genaamd), waarvan de eerste wel een RGB signaal slikt en de tweede niet. M'n broer heeft hetzelfde op zijn tv: 3 SCART-poorten waar maar eentje het RGB signaal aan kan, en de anderen het gewone composietsignaal (of hoe je die laatste ook maar noemt). Dit resulteert er bij hem in dat zijn decoder op een 'slechtere' aansluiting zit aangesloten, merkbaar een slechter beeld tot gevolg hebbend.
Een handige test hiervoor is om een apparaat te pakken waarbij je in het menu kan wisselen tussen S-video en RGB (dvd speler, decoder). Als je dan verschil ziet heb je de juiste poort te pakken.
@cecilffiv: Gezien bij je tv de SCART-poorten in twee verschillende kleuren zijn vermoed ik dat eentje ervan wel RGB ondersteunt. Ik lees op verscheidene plekken dat bij Philips vaak de Ext2 poort in ieder geval RGB aan kan.
Zelf vond ik een niet-officiële versie van de kabel (ik meen van Madcatz) bij de plaatselijke onderdelenshop voor een tientje, de kabel van Microsoft ("Advanced SCART cable") kost volgens mij zo'n 25 euro.
EDIT: Die tv kan het in elk geval aan, lees maar blz 26 van de handleiding, onder "Scherminfo". (SCART heet hier euroconnector)
DUBBELEDIT: Sorry voor de vele edits, maar wat betreft je laatste vraag, zie: http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360prosystem/highdefdetails.htm . En ja, de geluidskabels bij dat pakket gaan inderdaad in je versterker. Dat is ook ongeveer de enige optie om nog geluid te krijgen, gezien je monitor hoogstwaarschijnlijk geen speakers heeft. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 17:54 Onderwerp:
| |

|
Cor schreef: | @cecilffiv: Gezien bij je tv de SCART-poorten in twee verschillende kleuren zijn vermoed ik dat eentje ervan wel RGB ondersteunt. Ik lees op verscheidene plekken dat bij Philips vaak de Ext2 poort in ieder geval RGB aan kan.
Zelf vond ik een niet-officiële versie van de kabel (ik meen van Madcatz) bij de plaatselijke onderdelenshop voor een tientje, de kabel van Microsoft ("Advanced SCART cable") kost volgens mij zo'n 25 euro.
EDIT: Die tv kan het in elk geval aan, lees maar blz 26 van de handleiding, onder "Scherminfo". (SCART heet hier euroconnector)
DUBBELEDIT: Sorry voor de vele edits, maar wat betreft je laatste vraag, zie: http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360prosystem/highdefdetails.htm . En ja, de geluidskabels bij dat pakket gaan inderdaad in je versterker. Dat is ook ongeveer de enige optie om nog geluid te krijgen, gezien je monitor hoogstwaarschijnlijk geen speakers heeft. |
Dus als ik het begrijp:
1. Mijn TV ondersteund RGB SCART...
2. .... die ik kan vinden op Ext2
3. Zou ik voor de officiële Microsoft kabel gaan of voor die andere ?
4. En mijn oude CRT Monitor kan HD resoluties aan en ik kan er dmv een VGA cable er Xbox 360 op spelen (en zelf de resolutie kiezen ) en die VGA cabel kan ik later ook gebruiken als ik een HD LCD Monitor koop . ?
5. Kan ik de audiokabels die bij de die VGA cabel zitten enkel gebruiken voor een versterker ? Of kan ik die ook direct in een paar speakers stoppen ?
Bedankt! |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 18 Aug 2009 20:17 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
cecilffiv schreef: |
1. Mijn TV ondersteund RGB SCART... |
Jep
Citaat: | 2. .... die ik kan vinden op Ext2 |
Dat is de meest waarschijnlijke plek, maar als je de boel aansluit kan je via dat menuutje dat in de handleidinga aangegeven staat wel zien wat voor signaal er gepakt wordt.
Citaat: | 3. Zou ik voor de officiële Microsoft kabel gaan of voor die andere ? |
Volgens mij is de MS kabel niet kwalitatief beter dan de namakers, maar hier heb ik geen bewijs voor en anderen zullen me vast weerspreken . Doe wat goed voelt .
Citaat: | 4. En mijn oude CRT Monitor kan HD resoluties aan en ik kan er dmv een VGA cable er Xbox 360 op spelen (en zelf de resolutie kiezen ) en die VGA cabel kan ik later ook gebruiken als ik een HD LCD Monitor koop . ? |
Technisch gezien is 1280x720 natuurlijk een breedbeeldresolutie, en jouw monitor is (denk ik) 4:3, maar afgezien daarvan: ja, hij kan zeer hoge resoluties aan. De hoogste 4:3 resolutie die MS noemt is 1280*1024.
Als je nu naar je monitor kijkt en je denkt: 'hé, er komt alleen een kabel uit, ik zie geen ingang': er wordt blijkbaar een omzetblokje meegeleverd om de 360 kabel en de monitorkabel met elkaar te verbinden.
Of je hem kan aansluiten op een nieuwe monitor hangt af of die monitor VGA- of DVI-aansluitingen heeft (of beide). Hiervoor bestaan iig wel omzetblokjes, dus dat zou wel moeten lukken.
Citaat: | 5. Kan ik de audiokabels die bij de die VGA cabel zitten enkel gebruiken voor een versterker ? Of kan ik die ook direct in een paar speakers stoppen ? |
Verwijs je nu naar pc-speakers? Die hebben normaal geen ingang voor tulpstekkertjes. Er zit wel een verloopstuk voor tulpstekker (female) naar 3.5mm (male) bijgeleverd, dus als je een line-in op die speakers hebt kun je het wel aansluiten.
Heb je geen line-in, dan moet je nog een extra verloopstuk halen om het aan het werk te krijgen.
Dan gaan de wit/rode tulpstekkers eerst in de tulpstekker female -> 3.5 mm male connector, en haal je er een extra 3.5 female -> female connector halen om het op je speakers aan te sluiten. Mijn uitleg is wat vaag, voor een illustratie, zie dit youtube videootje. Op die manier zou het moeten werken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 18 Aug 2009 23:12 Onderwerp:
| |

|
Kan ik hem ook gewoon aansluiten op een versterker waar ik ook mijn CD speler op heb aangesloten ?
EDIT: Ik heb net gezien dat het geen zin heeft om een monitor met HDMI te kopen. Ik was van plan om dan ook de toekomstige PS3 Slim op de Monitor aan te sluiten door middel van HDMI, maar dit kan enkel als je monitor ook effectief ingebouwde audio (die van een erg lage kwaliteit is) heeft of als je een HDMI -> DVI kabel zou gebruiken waarbij de DVI kabel HDCP ondersteund. -Zucht- Ik zal de PS3 dan maar beneden aansluiten op de Full HD TV, al zal ik er dan niet veel op kunnen spelen.
EDIT 2: De Samsung T220 heeft 1 VGA poort, waar ik dan dmv een switcher mijn PC én Xbox 360 op kan aansluiten, en 1 DVI - D poort met HDCP. Betekent dit dat ik op deze monitor ook een PS3 op zal kunnen aansluiten ?
Kan iemand me zeggen hoe dit gaat werken met de PS3 ? Ik snap dat ik een HDMI -> DVI-D kabel zal moeten kopen, maar hoe zit het dan met de audio ?
En kan iemand me ook een goede VGA switcher aanraden waar ik probleemloos tussen PC en Xbox 360 zou kunnen schakelen ?
Iig; Zeer erg bedankt Cor !
EDIT 3: Sorry voor de vele edits . Maar als ik nu een Samsung T220HD neem(die rond de 80 euro duurder is), die heeft ingebouwde audio(die volgens meerdere Reviews ook nog erg goed werkt), 2 HDMI poorten, 1 VGA Poort, 1 DVI - D poort met HDCP, 1x component en 1x SCART. Als ik nu de PC en PS3 op de 2 HDMI poorten en de Xbox 360 op de VGA poort aansluit, zou dit dan werken ? De PC en PS3 zouden beide geluid (& beeld) hebben dmv HDMI en de Xbox 360 zou dan geluid (beeld door VGA)hebben via de rode en witte kabel(waar moet je die 2 kabels in steken in die Samsung T220HD ?).
Nogmaals bedankt Cor !
Laatst aangepast door Christian Vuye op 19 Aug 2009 02:53; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 19 Aug 2009 02:33 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
Taw0n |
Geplaatst: 19 Aug 2009 10:39 Onderwerp:
| |

|
Ik heb hier een monitor (Full HD 1080p) waarop ik mijn PS3 kan aansluiten, met ingebouwde sound. En het is niet echt minder erg dan normaal TV geluid. Maarja, koop gewoon een dikke TV en dan ben je ook klaar..... |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 19 Aug 2009 12:42 Onderwerp:
| |

|
Ja, maar ik bedoel; Als ik die Sasmung T220HD neem, ik sluit op een van de 2 HDMI poorten de PS3 aan, geen probleem, dan heb ik geluid en beeld. Maar als ik op de andere HDMI poort mijn PC aansluit, ga ik dan ook geluid hebben ? De HDMI kabel komt dan uit mijn grafische kaart
En dan hebben we ook nog de Xbox 360, die ik via VGA wil aansluiten. Dan heb ik al zeker beeld, maar waar moet ik naartoe met de 2 audio kabeltjes ? Die Monitor heeft ingebouwd geluid dus waar moet ik de rode en witte kabel van dat Microsoft Xbox 360 VGA HD Cable Pakket op aansluiten ? |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 19 Aug 2009 21:26 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
cecilffiv schreef: | Kan ik hem ook gewoon aansluiten op een versterker waar ik ook mijn CD speler op heb aangesloten ? |
Kijk even achteraan je versterker. Dan zie je waarschijnlijk een enorme zooi wit/rode inputs. Versterkers ondersteunen meerdere apparaten, dus plug ze gewoon in een vrije ingang en wissel je versterker naar dat kanaal. Ik heb van horen zeggen dat de Phono ingang apart voor platenspelers is en dat je die niet moet gebruiken, maar alle overige ingangen zijn goed.
Citaat: | (...)maar dit kan enkel als je monitor ook effectief ingebouwde audio (die van een erg lage kwaliteit is) heeft of als je een HDMI -> DVI kabel zou gebruiken waarbij de DVI kabel HDCP ondersteund.(...) |
Klopt dit? Als ik de knowledge base van Sony lees, lijkt het er op dat je audio los kunt configureren van video, ofwel: dat je video kunt outputten via HDMI en dat je audio via de tulpstekkers kunt outputten.
Zie http://playstation.custhelp.com/cgi-bin/playstation.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=788&p_sid=*O_TaOFj&p_lva=187 , en http://www.us.playstation.com/csimg/PS3/kbid_788/kbid_788_step4_avmulti.jpg .
Citaat: | (...)De PC en PS3 zouden beide geluid (& beeld) hebben dmv HDMI en de Xbox 360 zou dan geluid (beeld door VGA)hebben via de rode en witte kabel(waar moet je die 2 kabels in steken in die Samsung T220HD ?). |
Zie handleiding, pagina 14-15. Je kunt ze via het tulpstekker -> 3.5mm jack omzetstuk in die blauwe geluidsinput stoppen. Dit is blijkbaar de enige optie, want volgens het boekje (blz 23) werkt het niet als je die witte en rode plug bij de 'component in' erin plugt.
Citaat: | Maar als ik op de andere HDMI poort mijn PC aansluit, ga ik dan ook geluid hebben ? De HDMI kabel komt dan uit mijn grafische kaart |
Er zijn grafische kaarten met ondersteuning voor audio output (ik heb een geluidsapparaat genaamd 'ATI HD audio rear output', die volgens mij precies hiervoor is bedoeld). Zo zou het moeten werken. Anders moet je nog een extra connectie leggen tussen je geluidskaart en de monitor.
Citaat: | En dan hebben we ook nog de Xbox 360, die ik via VGA wil aansluiten. Dan heb ik al zeker beeld, maar waar moet ik naartoe met de 2 audio kabeltjes ? Die Monitor heeft ingebouwd geluid dus waar moet ik de rode en witte kabel van dat Microsoft Xbox 360 VGA HD Cable Pakket op aansluiten ? |
Dit had je al gevraagd, zie boven.
Is het niet handiger om dan de 360 ook via HDMI aan te sluiten (dus ook meteen geluid), en de pc gewoon via VGA/DVI?
Het antwoord op veel van dit soort aansluitingsvragen (bijv: wat te doen met audio) kun je trouwens gewoon in de handleiding vinden. Die zijn tegenwoordig bijna altijd wel op de site van de maker beschikbaar, en staan vol met handige schemaatjes e.d. Dat is namelijk precies wat ik nu doe. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 19 Aug 2009 21:45 Onderwerp:
| |

|
Conclusie: Sluit de Xbox 360 en Playstation 3 aan via de 2 HDMI Poorten en de PC via VGA.
Laatste vraag: De audio van mijn PC, kan ik toch ook aansluiten op de HDMI/PC/DVI-D AUDIO IN (zie ''A'' op pagina 13 van de handleiding)van de monitor, of niet ? Dan moet ik toch geen tulpstekkers gebruiken ?
Nogmaals bedankt ! |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 19 Aug 2009 22:19 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Dat is precies wat ik bedoelde, de kabel daarvoor is bij de monitor geleverd. (blz 10) |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 19 Aug 2009 22:39 Onderwerp:
| |

|
En aller, aller, allerlaatste vraag : Je kan er toch ook een Surround op aansluiten, niet ? |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |