Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Tom_V BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 10:51    Onderwerp: Project Natal Reageren met citaat

De E3 is iedere keer opnieuw een verhaal van door het bos de bomen niet meer zien. Gamers worden om de oren geslagen met nieuwtjes, flitsende presentaties en heerlijk ruikende broodjes van de warme bakker. Iedereen heeft wel iets om zich vrolijk over te maken en vaak krijgen bepaalde projecten hierdoor niet de verdiende aandacht.

Mijn persoonlijk afscheid als redacteur van Gamed was ook en vooral een afscheid van het gamen op zich. Deze generatie kon mij niet langer boeien en hoewel er reeds veel mooie games de revue passeerden, waren zij nooit meer dan een logisch gevolg in de evolutie. Nooit waren ze revoluties. Nooit waren er waauw-momenten.

Uiteraard bleef ik dankzij het uitstekende werk van Joni, Rene, Roderick en de vele anderen hier dagelijks op de hoogte van de nieuwtjes uit deze boeiende tak van de entertainment industrie. Maar wat Microsoft enkele dagen geleden presenteerde sloeg ook mij met verstomming. Project Natal is niet zomaar een gimmick. Het is niet zomaar een gepimpte versie van de Xbox Live Vision of PlayStation Eye. En het is al evenmin een antwoord op de WiiMote. Project Natal is een kijk op de toekomst. Het is de definitie van hoe we binnen afzienbare tijd gaan gamen. Het is de revolutie waarop velen zitten te wachten.

Naar verluidt is de technologie achter Project Natal schatplichtig aan 3DV Systems, een Israëlisch bedrijf dat al vele jaren met de ontwikkeling van intelligente camera's bezig is. Een bedrijf ook dat al geruime tijd het hof wordt gemaakt door Microsoft. Diverse bronnen op het net schrijven dat de overname nog deze maand definitief zal worden afgerond. Voor $34 miljoen wisselen de technologie en - belangrijker - de patenten en alleenheerschappij van eigenaar. Revoluties mogen wat kosten.

Dat Project Natal op z'n minst een samenwerking betreft tussen de Amerikaanse reus en 3DV Systems klinkt aannemelijk. Wat we op E3 te zien kregen is niet meer dan een Xbox 360 versie van de demo's op de website van 3DV. De tech sheets die we bij onze Israëlisch/Amerikaanse vrienden terugvinden vormen dan ook een stevige basis voor Project Natal. Maar dat is voer voor techneuten.

Dat het hier niet zomaar een uit de kluiten gewassen webcam betreft blijkt uit de live en vooraf opgenomen demo's. Gezichtsherkenning, body motion capture (van verschillende personen tegelijk!), spraakherkenning, spraakcommando's, zijn de kernwoorden. Project Natal maakt de klassieke controller overbodig en overspeelt de WiiMote. Bij Project Natal is het menselijk lichaam de controller.

Hardcore gamers trekken hiervoor zonder twijfel de neus op. Sceptisch vragen ze zich af hoe je dan een shooter moet spelen of een F1-bolide moet besturen. Maar ook daar biedt deze technologie oplossingen voor. Handgebaren zijn hier de sleutel. Alleen heeft Nintendo met de Wii bewezen dat hardcore games en motion control niet samengaan. Of lag het in hun geval toch aan de kracht van het platform?

De grootste evolutie en meteen ook de reden waarom ik het een revolutie noem zit hem in de betrokkenheid van Steven Spielberg en Lionhead's Milo demonstratie. Eerstgenoemde ziet het toekomstperspectief in laatstgenoemde. Spielberg begrijpt dankzij Project Natal en dankzij de Milo demo dat er muziek in deze technologie zit.

Stel je eens een Hollywood productie voor waar je zelf een rol in speelt. Niet met een 3rd person character dat jij met een controller moet besturen, maar als jezelf. Als je eigen persoontje waar heel de omgeving op reageert, waarin je kunt praten met andere characters, hun emoties ziet, erop kunt inspelen, zelf emoties kunt tonen waarop de anderen inspelen, etc... Je beleeft het verhaal zelf. Emotionele betrokkenheid. Interactiviteit in de hoogste graad. Virtuele realiteit zoals het zelfs niet in de beste sci-fi boeken beschreven staat. Maar het is realiteit geworden.

Milo is knap, maar het is ook niet meer dan een 'levensechte' tamagotchi. Want akkoord, wie wil er nu een virtueel kind om mee te praten en te spelen. Milo is vooral een showcase van wat de toekomst ons te bieden heeft. Project Natal is een mijlpaal voor deze industrie.

Toch een kantlijn om mijn betoog mee af te sluiten. Ik betwijfel heel sterk of deze generatie Xbox 360 consoles het ultieme uit Project Natal kan halen. Er zijn nog heel wat hordes die moeten genomen worden.
- Zo is er de beperkte ruimte op de opslagmediums. Games of films met de interactiviteit van Milo nemen ongetwijfeld heel wat ruimte in beslag (specifieke woordenschat, specifieke bewegingsherkenning, gesproken taal etc...). De kostprijs voor 120GB harde schijven naar beneden halen kan een oplossing zijn.
- Volgens geruchten zal het Project Natal systeem een prijskaartje van $200 kennen. Een add-on die kan tellen.
- De eerste SDK's zijn vertrokken naar verschillende ontwikkelaars. De vraag is wat zij ermee aanvangen. Zien ze er grootse projecten in of beperken ze zich tot de arcade-style games die we in de live demo's te zien kregen. Of zal Project Natal enkel gebruikt worden als mini-game in grote titels? FIFA spelen met de controller, maar je strafschop zelf trappen bijvoorbeeld.

Dat projecten als deze de toekomst zijn staat als een paal boven water. Je kunt er gif op innemen dat - ongeacht de commentaren waarmee ze naar buiten komen - ook de mensen van Sony en Nintendo onder de indruk zijn van deze technologie. En wie weet zijn ze er zelf al een tijdje mee bezig...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Asianator BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 11:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Project Napalm gaat de jongere XBOX 360-gamers zeker een beetje meer beweging bezorgen, denk ik zo.
Terug naar boven
Urkie BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 12:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Compleet met Tarantino eens. Mensen kunnen wel zeggen dat ze de controller niet moeten gaan uitsluiten, maar er moet toch eens een moment zijn waar we naar de volgende stap gaan in de gaming evolutie. Ik begin de controller ook beu te worden, en wil wel eens wat meer realisme.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
BDDesigns BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 12:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Lol @ Lilyman (napalm)

Maar ik zelf vind natal, net als tarantino, een zeer gewaagd en zeker ontzettend vet project.
Zodra deze uitkomt staat natal ook zeker wel in mijn huis kamer.

Ik hoor veel geklaag en gemekker dat het waardeloos is en niets nieuws onder de zon. Maar ik denk dat dit gewoon een vorm van ontkenning is of een fase van schok want als je even door denkt en eens realistisch kijkt naar project Natal weet ook jij zeker dat dit zeer gewaagd is en ook enorm veelzijdig en zeker veel belovend is.

Zo zou ik nog uren door kunnen gaan maar ik zal jullie dat besparen. Met project Natal kan veel en worden vele 'muren' en 'grenzen' van het 'standaard' gamen door broken. Daarom is Natal ook zo revolutionair.

Maar goed.
Ik hoop wel dat ze er nog een andere naam aan gaan geven..vind Natal zo stom klinken
Terug naar boven
Urkie BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 13:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Maar goed.
Ik hoop wel dat ze er nog een andere naam aan gaan geven..vind Natal zo stom klinken

Codename...
Terug naar boven
BDDesigns BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 13:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet ik maar alsnog
Terug naar boven
Paintskillz BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 13:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Napalm klinkt idd veel leuker
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: