Auteur |
Bericht |
|
Lawliet |
Geplaatst: 19 Jan 2009 00:39 Onderwerp: [PC] Vragen
| |

|
Mijn vraag:
Ik denk dat mijn PC statisch geladen is.
Ik voel gewoon stroom als ik aan het typen ben en me muis aanraakt. Als ik mijn kast aanraakt krijg ik een lichte schok. ligt dit aan mijn voeding of aan mijn kast? Me voeding bevind zich boven in de kast. Ik dacht dat het eerst door mijn tapijt kwam dus nu heb ik mijn kast verplaats op een marmeren vloer (en voel nu zelfs stroom door de vloer ) maar ik krijg nog steeds een schok als ik me kast raakt enzo. Dus weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Mijn kast
http://www.hardware.info/nl-BE/news/ymiclZqRwpWacJY/Aerocool_Syclone_Case/ |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 19 Jan 2009 09:58 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Hmm dat is allesbehalve goed.
Ik zou je PC eens uittrekken en openen en de statische electriciteit laten wegvloeien. Staat je PC sowieso al ergens op het tapijt? Dit is namelijk een goede geleider én opwekker.
Allersinds, het openen van je PC doe je liefst in een goede omgeving voor PC's (niet te droog/nat, geen tapijt op de vloer en de PC op een hard, niet-geleidend materiaal leggen). Vervolgens je case openen en met behulp van een wristband (of een goede vloer - geen parket/tapijtvloer) de statische electriciteit weghalen door op verschillende plaatsen de case aan te raken.
Ook op te letten: Je koelingsfans met veel haar/stof genereren zelf de statische electriciteit als het haar/stof tegen een metaal oppervlak komt.
Vooral vermijden:
- Veel bewegingen uitvoeren -> veel wrijving met lucht = veel statische electriciteit.
- Plastieke zakjes van PC onderdelen (zitten vaak vol met stat. el.)
- Tapijtvloeren / doeken en soortgelijke materialen (hout ftw in dit geval)
- Geen magnetisch geladen gereedschap gebruiken.
In ieder geval snel een oplossing zoeken, ESD's kunnen de hardware beschadigen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 19 Jan 2009 12:23 Onderwerp:
| |

|
Hmm... ik heb gisteren de stekker uitgehaald en nu voel ik heel erg lichtjes wat stroom wat waarschijnlijk later erger word. Ik ga het maar later na mijn werk de case openen. Even de moederbord enzo checken en er is kans dat er misschien wat plastic inzit want ik heb al mijn onderdelen namelijk van mijn bedrijf gekregen. En hun hebben alles uitgepakt.
Me PC staat trouwens op een marmeren vloer.
Alvast bedankt voor je hulp je hoort het later wel als het gelukt is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 19 Jan 2009 23:35 Onderwerp:
| |

|
Ik krijg geen schokken meer en ik voel ook geen stroom meer. Maar er zit wel degelijk plastic aan me voeding maar ik krijg het er maar niet uit tenzij ik me hele voeding open ga maken maar dat komt wel in het weekend. Komt door zo'n gesealde verpakking op me voeding. Het plastic zit vast tussen me voeding en al krijg ik geen schokken meer haal ik het er toch uit voor alle zekerheid.
Nog bedankt, MaartenL.  |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 19 Jan 2009 23:40 Onderwerp:
| |

|
Hoe krijg je dat eigenlijk? Ik wil niet dat er iets aan die zuur verdiende klomp hardware van me gaat komen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 19 Jan 2009 23:49 Onderwerp:
| |

|
Ik heb werkelijk geen idee maar wat ik al eerder zei heb ik wat plastic ontdekt bij me voeding wat de oorzaak kan zijn. Maar wat raar is ik voel nu geen stroom meer terwijl er nog plastic aan mijn voeding is.
EDIT:
Maar ik krijg nog steeds schokken als ik mijn iPone oplaad via me USB kabel.
EDIT2:
Nu voel ik wel weer schokken op me PC. Auw >< Dan toch maar liever morgen me voeding open schroeven. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 20 Jan 2009 11:16 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
JasperCLA schreef: | Hoe krijg je dat eigenlijk? Ik wil niet dat er iets aan die zuur verdiende klomp hardware van me gaat komen. |
Hangt van je omgeving af, je materiaal van kast etc. Normaal gezien is het een niet-vaak voorkomend probleem. Soms kan het ook een verkeerd kabeltje zijn, een onderdeel dat niet goed vast zit of simpelweg wrijving van de koelers (in zeer weinig gevallen).
Als het kan, kun je je PC eens ergens anders zetten om te kijken of je daar ook die statische elektriciteit krijgt, het kan zijn dat het iets in de omgeving is. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 20 Jan 2009 17:02 Onderwerp:
| |

|
Mijn Antec 1200 staat op hout dus hoop ik dat het niet snel gaat gebeuren. |
|
Terug naar boven |
|