nieuwe review punten toevoegen? |
nee, het is goed zo |
|
50% |
[ 9 ] |
ja, presentatie |
|
5% |
[ 1 ] |
ja, lengte |
|
5% |
[ 1 ] |
ja, innovatie |
|
11% |
[ 2 ] |
ja, verhaal |
|
22% |
[ 4 ] |
ja, multiplayer |
|
5% |
[ 1 ] |
ja, verslaving |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 18 |
|
Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende
|
Matesers |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:07 Onderwerp: Nieuw review systeem op gamed.nl?
| |

|
Natuurlijk mogen de redacteuren dit zelf weten maar ik denk dat het interessant is om de gamed bezoeker hier zijn/haar mening over te vragen.
Ik bedoel: nu worden in een review punten gegeven aan gameplay, sound, graphics en replay. Maar er zijn meer aspecten waarop beoordeeld kan worden.
Wat ook belangrijk is: moet alles evenzwaar tellen? en zoniet, hoe wil je het dan verdeeld hebben? |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:12 Onderwerp:
| |
![]()
|
Al deze punten worden eigenlijk al wel meegerekend, maar dan onderverdeeld tussen de vier genoemde punten. Ik vind het wel goed zo. Je kunt de dingen natuurlijk ook te ingewikkeld maken.
Om het maar even kort te houden: eenvoud = win!  |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:18 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
ik denk inderdaad dat Devilly gelijk heeft, maar als ik een nieuwe zou willen zou het replay of vernieuwing (ja, innovatie, die staat er inderdaad al bij ) zijn, want Replay value vind ik altijd ook wel belangrijk
ja , en okee, Replay valt wel onder Lengte maar het gaat om het idee, ik vind Replay gewoon beter  |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:20 Onderwerp:
| |
![]()
|
@ GekooktEi: Citaat: | Ik bedoel: nu worden in een review punten gegeven aan gameplay, sound, graphics en replay. |  |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:22 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
lol serieus? is al even geleden dat ik een review goed heb gelezen, ga nu meteen bij die van Haze kijken hoe ik dat over het hoofd heb gezien "^^
nou dan vul ik nu meteen in op de Poll: innovatie  |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:23 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Wij houden reeds rekening met al deze punten in onze scores. Ik zie weinig reden om apart punten te geven op deze categorieën. De lengte valt onder de replay, multiplayer onder gameplay en replay en innovatie onder gameplay. Je kunt niet echter elk spel punten geven op deze categorieën. Wat doe je met Bioshock? Dat heeft geen multiplayer, maar is ongelofelijk waardevol. Innovatie is ook geen goede categorie; een game kan innoveren en slecht zijn, of supersterk zijn en niet innoveren. |
|
Terug naar boven |
|
|
Niels |
| |

|
Ok wel ten eerste had ik graag meer dan 1 mogelijkheid gehad bij de poll, maar kom dat doet er niet toe.
persoonlijk vind ik het huidige systeem niet slecht, de andere factoren worden ook reeds besproken in reviews dus als een game heel innovatief is of extra veel game-uren biedt dan zullen we het ook te weten komen. (en indirect zal dit wel enkele bonus-punten opleveren)
Ik denk trouwens dat als je goed oplet je zal merken dat niet alles even zwaar telt. De eindscore op gamed is meer dan gewoon het gemiddelde van de 4 subscores. Het enige rare aan gamed is dat ze aparte scores geven aan sound. Voor mij is het geluid gewoon een deel van de graphics. Ik zie niet in waarom dit een apart onderdeel van de review moet zijn.
Persoonlijk ben ik niet zo, voor punten op multiplayer. De reden is zeer simpel ik (en anderen wss ook) heb lange tijd geen internet gehad op mijn console dus kon die multiplayer mij niet schelen want ik speelde er toch nooit op.
Dit is een heel belangrijk gegeven om mee rekening te houden want vele shooters zijn tegenwoordig voornamelijk op multiplayer gericht, wat soms ten koste komt van de singleplayer -mode.
Dit wil niet zeggen dat de multiplayer niet gereviewed moet worden, integendeel de multiplayer moet een aparte review krijgen, los van de singleplayer. Zo kunnen mensen aan de hand van beide reviews (of enkel de single player-review in mijn geval) duidelijk zien waar dit spel nu uiteindelijk om draait |
|
Terug naar boven |
|
|
Matesers |
| |

|
@gekooktei
replay zit al in het huidige reviewsysteem, en ik snap niet wat je bedoelt met dat lengte al in replay zit. Die hebben niets met elkaar te maken volgens mij. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:24 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Matesers schreef: | @gekooktei
replay zit al in het huidige reviewsysteem, en ik snap niet wat je bedoelt met dat lengte al in replay zit. Die hebben niets met elkaar te maken volgens mij. | Onze replay score is gebaseerd op de lengte, de intentie om te replayen en de zin om de game uit te spelen. Final Fantasy X heeft absoluut geen replaywaarde, maar dat spel kan daar zeer hoog scoren.
Laatst aangepast door Joni Philips op 26 Mei 2008 19:25; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
GekooktEi |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:25 Onderwerp:
| |
Grammar Führer
![]()
|
Matesers schreef: | @gekooktei
replay zit al in het huidige reviewsysteem, en ik snap niet wat je bedoelt met dat lengte al in replay zit. Die hebben niets met elkaar te maken volgens mij. |
tuurlijk wel, als je een spel zoals - ik noem maar iets MGS3 - 15 keer uit kan/wil spelen en het blijft nog leuk heeft dat wel invloed op de lengte toch?
wat Joni NET iets eerder zei dus  |
|
Terug naar boven |
|
|
Kurosaki01 |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:34 Onderwerp:
| |

|
Ja verhaal en miss is het handiger om geluid en GFX samen to voegen omdat sound nu zo bepalend is. En in elk spel zit geluid en zoveel verschillen zitten er niet in. elk spel heeft zijn eigen stijl.
Maar een voorbeeld:
Gameplay 40
GFX 40
Sound is bijv normaal net als bij andere spellen 75
replay 40
Dan geeft het sound gedeelte bijv een grote draai aan het cijfer en ik koop geen spel puur om de sound. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:38 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Gamed gebruikt geen gemiddelde van die factoren. Het is mogelijk dat we een gemiddelde gebruiken, maar het is niet verplicht. Kijk eens even hier voor een voorbeeld. Geluid is trouwens in bepaalde genres allesbepalend, denk maar aan een horrortitel of Guitar Hero. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:40 Onderwerp:
| |

|
Geluid is eigenlijk in elke game wel belangrijk, slechte muziek en goedkope geluidseffecten kunnen het spelplezier erg omlaag halen, terwijl goede muziek juist voor veel sfeer kan zorgen. Verhaal is lang niet bij elke game belangrijk, denk alleen maar aan sportgames. |
|
Terug naar boven |
|
|
Kingsora |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:50 Onderwerp:
| |

|
Ik vind het ook goed zoals het is nu ^^
Moest er toch echt iets zijn dat ik persoonlijk nog graag zou zien, dan is het een kleine score voor de moeilijkheidsgraad (deze wel niet meerekenen in de eindscore)
Maar goed dat kan natuurlijk ook worden aangegeven in de review zelf  |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 26 Mei 2008 19:57 Onderwerp:
| |
![]()
|
Michaël_ schreef: | Ik vind het ook goed zoals het is nu ^^
Moest er toch echt iets zijn dat ik persoonlijk nog graag zou zien, dan is het een kleine score voor de moeilijkheidsgraad (deze wel niet meerekenen in de eindscore)
Maar goed dat kan natuurlijk ook worden aangegeven in de review zelf  |
De moeilijkheidsgraad lijkt mij eigenlijk wel het laatste waar je een cijfer op kunt plakken, aangezien die voor een heel groot deel afhankelijk is van de 'skills' van de gamer. Zo vind ik heel veel games heel moeilijk.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Lachesis |
Geplaatst: 26 Mei 2008 20:18 Onderwerp:
| |

|
Devilly schreef: |
De moeilijkheidsgraad lijkt mij eigenlijk wel het laatste waar je een cijfer op kunt plakken, aangezien die voor een heel groot deel afhankelijk is van de 'skills' van de gamer. Zo vind ik heel veel games heel moeilijk.  |
Een moeilijkheidsgraad moet flexibel zijn voor alle types gamers. In ninja gaiden vond ik de moeilijkheidsgraad een minpunt, in NG black/sigma niet omdat men eindelijk een 'ninja dog' mode uitgebouwd had voor diegene die niet zo houden van trial&error gedoe.
Langs de andere kant zijn er dan weer een hoop games die TE makkelijk zijn (blue dragon en ja ik weet het die game heeft intussen een patch). |
|
Terug naar boven |
|
|
Moonblade |
Geplaatst: 26 Mei 2008 20:20 Onderwerp:
| |

|
Lachesis schreef: | Devilly schreef: |
Een moeilijkheidsgraad moet flexibel zijn voor alle types gamers. In ninja gaiden vond ik de moeilijkheidsgraad een minpunt, in NG black/sigma niet omdat men eindelijk een 'ninja dog' mode uitgebouwd had voor diegene die niet zo houden van trial&error gedoe.
Langs de andere kant zijn er dan weer een hoop games die TE makkelijk zijn (blue dragon en ja ik weet het die game heeft intussen een patch). |
Dat was ik dus, om de een of andere reden is mijn zus ingelogd op gamed.nl.
Geweldig. xD
Voor mij maakt die puntenverdeling niet veel uit, er moet naar de algemene ervaring gekeken worden. Dit is niet altijd de som van de features. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 26 Mei 2008 20:29 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Ik zie hier de opmerking terugkomen dat het geluid onder de graphics zouden moeten vallen, iets wat ik niet begrijp en graag wat meer uitleg over zou willen hebben. Een game kan fantastische graphics hebben, als het karakter echter een zwaar irritante stem heeft die totaal niet over komt, dan zouden de graphics als geheel dus een 55 scoren, zonder hierbij een goede afbakening aan te geven tussen de goede graphics en het slechte geluid. Een uiteenzetting voor een 100 voor de graphics en een 10 voor het geluid zou dan een veel betere afspiegeling geven van de game. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 26 Mei 2008 20:30 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Moonblade schreef: |
Dat was ik dus, om de een of andere reden is mijn zus ingelogd op gamed.nl. | waar we u alleen maar dankbaar voor kunnen zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
Moonblade |
Geplaatst: 27 Mei 2008 14:04 Onderwerp:
| |

|
Rene Groen schreef: | Ik zie hier de opmerking terugkomen dat het geluid onder de graphics zouden moeten vallen, iets wat ik niet begrijp en graag wat meer uitleg over zou willen hebben. Een game kan fantastische graphics hebben, als het karakter echter een zwaar irritante stem heeft die totaal niet over komt, dan zouden de graphics als geheel dus een 55 scoren, zonder hierbij een goede afbakening aan te geven tussen de goede graphics en het slechte geluid. Een uiteenzetting voor een 100 voor de graphics en een 10 voor het geluid zou dan een veel betere afspiegeling geven van de game. |
Ik denk dat men bedoelt van een algemene score te geven voor 'audiovideo' of audio gewoon weg te laten omdat het niet belangrijk genoeg is om steeds een apart cijfer te krijgen.
Net zoals AI bijvoorbeeld enkel het vermelden waard is in een review wanneer dit aspect opvallend goed of slecht is, anders niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 27 Mei 2008 14:25 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Ik vind de audio nochthans een zwaar doorwegende factor voor games.
Het feit dat er dan apart een cijfer wordt voor gegeven juich ik enkel maar toe. Video & Geluid moeten apart gerate worden want bij sommige games kan je prachtige GFX hebben maar een slecht voice-acting of eentonige achtergrondmuziek.
AI bezie ik echter als een gameplay-element: het bepaald dermate hoeveel plezier/frustratie/gelach/gejank je hebt met de omgeving of vijanden. Dat sommige squadmates in games zich ergens regelmatig vastlopen vind ik toch wel een serieuze gameplaytekortkoming.
Of de AI slecht/goed of onnoemenswaardig is vind je dan wel terug in de review, iets waar dan geen bijkomend cijfer voor gegeven dient te worden. |
|
Terug naar boven |
|
|
konnichiwa |
Geplaatst: 27 Mei 2008 16:15 Onderwerp:
| |

|
Ik vind het goed zoals het nu is...
Iedereen prefereerd iets anders in een game zo scoort muziek en de lengte van de game bij mij hoog terwijl bij andere muziek van games niets kan schelen en lang hoeft die ook niet te zijn want ze spelen amper een game uit;.. |
|
Terug naar boven |
|
|
Niels |
Geplaatst: 27 Mei 2008 18:49 Onderwerp:
| |

|
@ rene: wat ik bedoel is dat geluid, zowel effecten als muziek... een deel is van de graphics. Indien een spel geweldige visuele graphics bied maar mislukte geluidseffecten dan zijn de graphics in hun geheel natuurlijk slecht en is het onlogisch dat een game er veel punten op krijgt gewoon omdat geluid helemaal niet is meegrekend. Als je geluid als aparte parameter beschouwd (ipv het in graphics te steken) waarom controls dan ook niet (ipv het in gameplay te laten)?
Maar ik heb nog een iets gewaagder voorstel:
Zoals eerder al goed opgemerkt zijn bepaalde factoren zoals verhaal niet belangrijk in sportgames maar juist superbelangrijk in RPG's... Daarom vind ik dat jullie voor ieder genre een ander systeem zouden moeten hebben.
enkele concrete voorbeelden (gewoon een paar ideetjes):
RPG's scoren op verhaal en lengte, vechtgames op aantal personages/combo's en gemak van de controls. Sportgames op realisme enz.
Zo krijg je bij ieder genre deftige en nuttige info, ipv gewoon de standaard graphics,replay en gameplay
In de praktijk moeten jullie dan wel weten wat je als parameter van welk genre beschouwd. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 27 Mei 2008 19:08 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
In de praktijk hangt elke review af van het genre. Wil je weten of een spel goed is op al die factoren? Lees die review dan gewoon. Deze vier parameters vormen echter de kern van elk spel. Geluid is trouwens geen deel van de graphics. Een dove is ook niet blind... |
|
Terug naar boven |
|
|
Moonblade |
Geplaatst: 27 Mei 2008 20:30 Onderwerp:
| |

|
Niels schreef: |
Maar ik heb nog een iets gewaagder voorstel:
Zoals eerder al goed opgemerkt zijn bepaalde factoren zoals verhaal niet belangrijk in sportgames maar juist superbelangrijk in RPG's... Daarom vind ik dat jullie voor ieder genre een ander systeem zouden moeten hebben.
enkele concrete voorbeelden (gewoon een paar ideetjes):
RPG's scoren op verhaal en lengte, vechtgames op aantal personages/combo's en gemak van de controls. Sportgames op realisme enz.
Zo krijg je bij ieder genre deftige en nuttige info, ipv gewoon de standaard graphics,replay en gameplay
In de praktijk moeten jullie dan wel weten wat je als parameter van welk genre beschouwd. |
hmm dat is zo van dat hokjes-duw-werk alsof een game binnen het stramien van zijn genre moet blijven. Een korte rpg kan net zoals een onrealistische racegame nog steeds een goede game zijn.
Genres zijn geen afgebakende eilandjes met vaste parameters. Dat maken de hardcore fans van een bepaald genre ervan.
En audio onder de noemer graphics zetten is toch wel heel raar. Graphics: puur visueel. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |