Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Hoe moet men zaken als graphics/sound beoordelen?
100% relatief: Je beoordeeld ze op basis van console/periode waarin ze uitkwamen/genre/doelpubliek...
80%
 80%  [ 4 ]
50% relatief: Je beoordeeld ze op basis van de periode waarin ze uitkwamen, maar voor de rest scheer je alles over dezelfde kam.
20%
 20%  [ 1 ]
100% objectief: je beoordeeld ze gewoon zoals ze zijn. Zonder te kijken naar console/genre...
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht   
Niels BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 12:07    Onderwerp: Reviews: hoe objectief/subjectief moeten ze zijn? Reageren met citaat

Gisteren was er onder de review van BoomBlox een kleine discussie ontstaan over hoe objectief/subjectief een review moet zijn. meer specifiek met betrekking tot graphics. Maar aangezien dit niet de ideale plaats was om zo'n discussie te voeren open ik nu dit topic op het forum. Zo kunnen we rustig elkaars ideeën zien en vergelijken.

Ik zal alvast beginnen. Persoonlijk vind ik dat alle cijfers op dezelfde schaal moeten bekeken worden en niet verschillend per console. Anders zal je systematisch PS3/xbox360 - games hebben die wel mooiere graphics hebben dan Wii-titels maar toch minder scoren omdat ze "relatief slechter" zijn in vergelijking met wat hun console aankan.
(wederom geen fanboy, gewoon feit dat de Wii een mindere grafische kaart heeft)

Natuurlijk moet er nog een kleine vorm van relativiteit zijn. zo moet men games vergelijken binnen de periode waarin ze uitkwamen en kan men van hand-helds niet verwachten dat ze hetzelfde kunnen als consoles.

Maar al bij al moet dit gedeelte van de review zo objectief mogelijk zijn. (gameplay en dergelijke kunnen niet anders dan subjectief, maar graphics zijn wel objectief "meetbaar" (min of meer) dus dit is geen tegenstrijdigheid met "een review is altijd subjectief")

Wat niet wil zeggen dat graphics alles zijn natuurlijk. Ik vind gameplay en originaliteit nog altijd veel belangrijker, maar als gamed dan toch punten geeft op graphics, dan liefst zo objectief en console-onafhankelijk mogelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 12:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

100% relatief: In een Boom Blox kan ik geen rekening houden met het feit dat Gears of War 2 binnenkort op een andere console, met een ander doelpubliek, in een ander genre en in een andere prijsklasse meer polygonen op het scherm tovert. Anders kun je elke FPS punten beginnen af te trekken omdat hij niet schattig genoeg is in vergelijking met Super Mario Galaxy. Je wil toch objectief zijn eh. Deze relativiteit staat los van objectiviteit. Factoren zoals Draw Distance, Pop-up, texturen, ... zijn objectieve elementen die ook relatief gekeurd worden. En dit is het systeem dat Gamed gebruikt en in de toekomst zal blijven gebruiken.

Ik vraag me trouwens af waarom Gamed of eender welke andere site console-onafhankelijk zou moeten werken. Elke console heeft zijn eigen krachten en limieten. Je weet dat de Wii de grafische kracht van de PS3 en de Xbox 360 niet kan bereiken op hun top. Een Wii eigenaar wil weten hoe een spel zich positioneert op de Wii qua graphics. Hij wil niet weten hoeveel het spel er beter uitziet dan een DS topper of hoeveel polygonen er minder in beeld verschijnen dan bij een PS3 spel. Daarmee ben je ook niets. Graphics zijn relatief ten opzichte van de game zelf. Super Mario Galaxy in Gears of War stijl en Gears of War in Super Mario Galaxy stijl buizen beiden, hoe technisch geavanceerd GeoW stijl dan wel mag zijn voor een Wii.

Een review is trouwens niet subjectief. Een review neemt een pak objectieve en subjectieve elementen onder de loep. Een review is echter 1 van de weinige artikeltypes die subjectief mag zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: