Auteur |
Bericht |
|
MaartenL |
Geplaatst: 04 Okt 2007 11:35 Onderwerp: Conan (xbox360)
| |
Redacteur

|
Gisteren nog eens een stop gedaan bij mijn lokale gamesboer en tot mijn verassing had hij zelfs een nieuwe game binnen: Conan.
Nou moet ik zeggen dat Conan niet meteen goede herinneringen bovenbrengt (zie Arnold Swarzenegger) en toch kocht ik de game. Een misstap zou je denken, wie koopt nou zo'n domme game als Conan?
Ik dus. Tot mijn groot plezier bleek echter dat Conan een aardige brok aan leuke gameplay voorschotelt. Je zou het haast al een sleeperhit kunnen noemen.
Conan The Cimmerian
In de game speel je Conan (surprise surprise...) de Barbaar. Je begint het spel in een toren waar Conan hoopt een schat of iets dergelijks te vinden. Tot zijn grote verbazing laat hij echter een krachtig magier los die Conan's armor afneemt en hem zelf ergens de zee in flikkert. Je bent je geheugen en dus je pantser kwijt, iets waar de barbaar niet mee kan lachen. Je strand op een pirateneiland waar je al gauw begint te merken dat de 'black death' het land begint over te nemen. Tijd voor de speler om er een bijl, een schild en enkele zwaarden tussen te steken...
Brute gameplay
Op het eerste zicht lijkt Conan een goedkope God Of War kopie, dit is echter allesbehalve waar. Conan kan zich gerust onderscheiden van Kratos dankzij een prachtig uitgewerkt combat systeem. Herinner je nog de tijden dat je werd aangevallen tijdens een combo maar je kon niet blokken of wegrollen omdat het spel je "vast zet" in een animatie (bijv. geraakt worden)? Wel, die tijden zijn in Conan onbestaande, het vechtsysteem reageert namelijk enorm goed ongeacht je bezigheid waardoor je op tijd kan blokken en dat is nodig want met een tijdige blok kan je een counter doen waarmee de ongelukkige tegenstander op een wel erg brute wijze zijn einde ontmoet. Beeld je maar eens in dat Conan zich als een gek inhakt op 1 mannetje en met de laatste schop die hij geeft stampt hij de romp weg terwijl de rest van lichaamsdelen in het rond fladderen (oh yes, there will be blood!). Prachtig gewoon om een vijand in mid-air door midden geklieft te zien worden!
Dus je knokt wat mannetjes ineen met behulp van het leuke vechtsysteem en daar komt alweer een gelijkenis met GoW: Orbs (in Conan Runes genoemd). Groene runes vullen health bij, Blauwe magie en rode geven je upgrade punten om je moves uit te breiden. Er zijn enorm veel moves beschikbaar voor verschillende vechtstijlen (1 handed, 2 handed, dual wield, 1handed en shield) die alleen een eigen manier van handling vragen en daardoor ook effectiever zijn tegen bepaald types vijanden. Hierdoor ben je dus een klein beetje gedreven om verschillende wapentypes te gebruiken.
Na een tijdje het gewone voetvolk te decimeren kom je naar goede gewoonte bij een pittigere uitdaging: Bosses. En ook hier doet Conan zijn werk, de boss fights vragen enkele ontwijk tactieken en timing om ze neer te krijgen en eindigen met een leuke knoppensequence waar Conan enkele erg pijnlijke manoevres uitvoert als 'Fatality'. Satisfaction baby!
Eindbaas down en bij elke uitdaging hoort nu eenmaal een beloning. Dit komt in de vorm van Conan's verloren pantser die nu betoverd is. Het eerste deel van je pantser zorgt ervoor dat je na genoeg hakken een metertje vult waardoor je zwaarden beginnen te zingen en bijgevolg een pak meer damage doen. Enorm leuk om door een groep heen te maaien en Conan gehuld in bloed zien staan tussen de resterende ingewanden. Het volgende deel van je pantser geeft dan weer een nieuw metertje (blauwe runes) waarmee je magie kan gebruiken in de vorm van bijv. het verstenen van vijanden voor je (Medusa's head van GoW zeg maar). Met die enkele powers wordt het vechtsysteem dus nog net iets leuker al zal je verkiezen je vijanden persoonlijk aan gort te snijden gewoon vanwege de zalige animaties van het hoofdpersonage en de uitermate brute manier waarop hij vijanden afmaakt.
Naked girls
Dus je kapt er op los, geeft de gewoonlijke boss op zijn oren en je gaat verder naar nieuwe omgevingen terwijl je moves-set rustig uitbreidt. Is het dat dan? Niet echt, buiten de occasionele en makkelijke puzzel heb je nog enkele platform gedeeltes (beperkt tot een minimum gelukkig) en topless vrouwen die gered dienen te worden. Deze vrouwen leveren je lekker veel rode upgrade-runes en soms ook een achievement waardoor het fileren van vijanden kan verder gaan. Make no mistake: Conan is helemaal geconcentreerd op de brute actie en die actie is echt enorm leuk vanwege de prachtige controls.
Geluid & Graphics
Op het gebied van geluid en graphics ben ik iets minder enthousiast. De GFX lijken bij sommige momenten wat onafgewerkt maar nooit iets dat stoort. Ze doen hun werk goed en blijft een vaste frames/seconde houden. Hier en daar lijken de modellen wat out-of-date maar daar let je niet meteen op als je omsingeld bent door 20 mensen die in rij staan voor een invalideuitkering.
Het geluid is niet slecht maar ook niet van hoogstaand niveau. De soundtrack speelt perfect in op het cheesy conan thema en de voice-acting is net goed genoeg om leuk te zijn (met Ron Perlman van Hellboy in de rol van Conan). Veel gepraat is er in Conan echter niet te doen, zoals eerder vermeld zit je 90% van de tijd de boel te versnijden maar dat is dus geen slecht punt.
Eindconclusie
Zoals je kan merken uit mijn "review" ben ik aardig verrast door Conan. Het leuke en goed uitgewerkte combatsysteem gecombineerd met de brute actie en prachtige animaties zorgt ervoor dat je lekker je gang kan gaan met volledige controle. Hier en daar was er wel eens een klein foutje maar niet iets waardoor je sterft of je eraan ergert. De GFX doen hun werk al ziet het er niet helemaal next-gen uit en het geluid doet ook net wat het moet doen zonder te overdrijven of te storen. Tuurlijk kan je opwerpen dat veel uit God of War gekopieerd werd maar beter goed gestolen dan slecht verzonnen zullen we maar toepassen. Maar dan rest nog één belangrijk punt: Wat te doen als je het spel uitgespeeld hebt? Het enige wat je nog rest is het herspelen van de game op de hoogste moeilijkheidsgraad (King) die vrijkomt na het uitspelen op Hard. Je krijgt wel een dosis cheats zodat je niet steeds opnieuw alle moves moet vrijspelen waardoor een replay best nog wel de moeite waard is...
Gameplay: 9/10
Geluid: 7,5/10
Graphics: 8/10
Replay: 7/10
Totaalscore: 78% |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 08 Okt 2007 10:01 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Is er dan niemand die ook maar een beetje potentie in de titel zag?
Ach, vroeg of laat zullen jullie wel doorhebben dat het toch een enorm goed spel is
Wanneer komt de review van gamed.nl zelf want ben wel héél nieuwsgierig wat de andere meningen zijn... |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 08 Okt 2007 10:25 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Geen idee, het lijkt alsof THQ geen exemplaren heeft verstuurd. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 08 Okt 2007 10:49 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Andere reviewsites hadden de schijfjes ook niet meteen gezien, ze waren namelijk verstuurd samen met Juiced 2 en Smackdown 2008. Niet gelabeld en geen brief erbij, gewoon 4 schijfjes (Juiced 2 dubbel).
Zou jammer zijn moesten jullie Conan niet ontvangen hebben want voor zo'n 'onder de radar'-game is hij beestig goed in elkaar gestoken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 08 Okt 2007 12:23 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Sasuke schreef: | Andere reviewsites hadden de schijfjes ook niet meteen gezien, ze waren namelijk verstuurd samen met Juiced 2 en Smackdown 2008. Niet gelabeld en geen brief erbij, gewoon 4 schijfjes (Juiced 2 dubbel).
Zou jammer zijn moesten jullie Conan niet ontvangen hebben want voor zo'n 'onder de radar'-game is hij beestig goed in elkaar gestoken. |
Dat ging toen om preview discs, van de review copy's hebben we Conan niet gekregen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 13 Okt 2007 12:20 Onderwerp:
| |

|
Nou, ik heb hem alsnog in huis gehad en de game zit helemaal niet beestig goed in elkaar.
Het vechtsysteem: die is te sloom om leuke combo's te bewerkstelligen waardoor het eentonig wordt (sowieso zijn er weinig leuke combo's). Het counteren is even leuk, maar daarna wordt het een manier om vijanden snel dood te krijgen en doe je niets anders dan naar counter moves kijken. De game probeert danwel een GoW kloon te zijn maar is er veel te sloom en houterig voor.
Ten tweede de moeilijkheidsgraad: ik speel hem op hard en heb nu eindelijk mijn eerste uitdaging gezien: de zanddraak, waarbij ik even vastzit...dat laatste stuk dat ie zn kop steeds laat vallen moet ik nog even uitvogelen, maar de rest ging ook vrij gemakkelijk.
De rest lees je in de review  |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 05 Feb 2008 21:22 Onderwerp:
| |

|
Even over de slome gameplay...
Ik heb de game op de XBOX360 uitgespeeld en heb me er erg mee vermaakt. Toen ik de game op de PS3 in mijn handen kreeg, schrok ik me bijna achterover!
De gameplay op de PS3-versie is veel sneller.
Lekkere snelle combo's... en dat is toch wel belangrijk.
Dus voor alle mensen met een PS3, haal deze game als je niet kunt wachten op God of War III!
Een tip:
Die eindbaas is moeilijk!!! |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 05 Feb 2008 21:25 Onderwerp:
| |

|
Da's geen tip Anyway: lijkt me niet dat de PS3 versie veel sneller is: jij was gewoon beter toen je aan de PS3 versie begon dankzij de 360 versie? |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 05 Feb 2008 22:21 Onderwerp:
| |

|
Nee, echt niet.
Ik game al jaren en ik weet waar ik over praat.
De PS3-versie is sneller. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 06 Feb 2008 09:34 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
De eindbaas was wel redelijk pittig maar dat kwam ook deels omdat het spel op het einde haast een nultolerantie voor fouten geeft.
Ik denk dat ik al bij al zo'n 6-7 uur ENKEL over de baas heb gedaan. Ofwel was ik enorm slecht in de game (iets dat tijdens het spelen toch nooit geen probleem was), ofwel was die baas gewoon zo frustrerend.
In ieder geval is het al een tijdje geleden dat ik deze post had gemaakt en ondertussen heb ik de game al 2de hands binnengebracht (Voor Mass Effect en Assassin's Creed toen).
Ik vond het een goede game maar het kon nog wel iet-wat finetuning gebruiken naar het einde van de game, waar gewoon idiote vijanden overbleven (zoals die fokkers met hun shieldspikes grrrr). Het eerst 3/4 deel van het spel vind ik enorm zalig.
Verder kan ik niets zeggen over de PS3-360 verschillen aangezien ik enkel de PS3 versie een paar keer gezien heb en niet zelf gespeeld. |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 06 Feb 2008 19:36 Onderwerp:
| |

|
Die eindbaas had ik dan weer in 2 frustrerende uurtjes verslagen.
Echt lastig met zijn tentakels met 100% bereik... |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|