Auteur |
Bericht |
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:04 Onderwerp: Probleempje internet
| |

|
Bij ons thuis hebben we draadloos internet, maar er zit geen wachtwoord op.
Hoe kan ik er 1 opzetten, want nu download er een gast op onze kosten (3 gig per dag ) |
|
Terug naar boven |
|
|
Fiercy Dragon |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:05 Onderwerp:
| |

|
kweet niet hoe je een beveiliging erop kan zetten maar ik weet wel dat je de man in kwestie aan kan geven bij de politie (iig in nederland, maar ik gok in belgie ook...), als je achter zn id kan komen... |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:11 Onderwerp:
| |

|
Fiercy Dragon schreef: | kweet niet hoe je een beveiliging erop kan zetten maar ik weet wel dat je de man in kwestie aan kan geven bij de politie (iig in nederland, maar ik gok in belgie ook...), als je achter zn id kan komen... |
Telenet bellen is dus men beste oplossing, want politie lijkt me nu ook beetje ver gaan .
Alvast bedankt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:43 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Als je draadloos internet hebt, dan heb je ergens een router of access point in huis staan vanaf waar je pc('s) verbinden met internet.
Om dit te beveiligen moet je hier vanaf één van je pc's op inloggen, maar aangezien de procedure per router verschilt kun je het beste gewoon het boekje ervan opzoeken.
Mocht je het boekje niet kunnen vinden, bekijk dan het merk en type van je router, dat moet er wel opstaan, en ga dan naar de website van de fabrikant om de handleiding te downloaden. Daarin moeten duidelijke instructies staan voor het beveiligen.
Maar goed, als je toch instructies wil hebben, probeer het volgende.
Ga op je pc naar start -> uitvoeren, typ cmd, doe OK, en typ dan in het DOS-achtige venster ipconfig, enter. Bekijk dan wat er achter 'Standaardgateway' staat, en voer dat IP-adres in in de adresbalk van je browser (in jouw geval waarschijnlijk Internet Explorer.) Op deze manier kom je in het configuratiescherm van je router te zien, maar je moet eerst inloggen. Enkele standaard gebruikersnamen en wachtwoorden:
naam: admin, pw: admin
naam: admin, pw: 1234
naam:<leeg laten> , pw: admin
Als naam en wachtwoord bij jou daadwerkelijk nog op deze standaard staat, dan is het aan te raden om deze te veranderen in iets dat wat moeilijker te kraken valt.
Vervolgens gewoon door de opties zoeken naar iets met security of de woorden WEP of WAP. Dat zijn namelijk twee beveiligingsprotocollen, waar WAP de betere beveiligingsvariant is. Die opties gebruiken om een wachtwoord in te vullen, dit wachtwoord ook invullen in de netwerkeigenschappen op je pc('s), en presto, een beveiligd netwerk. Mocht er iets misgaan en kom je niet meer in je router of op internet na afloop, geen nood, gewoon 5 seconden de resetknop op het ding ingedrukt houden, dan gaat hij wel weer terug naar de standaardinstellingen.
Laatst aangepast door Cor op 03 Nov 2007 23:51; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:51 Onderwerp:
| |

|
Cor schreef: | Als je draadloos internet hebt, dan heb je ergens een router of access point in huis staan vanaf waar je pc('s) verbinden met internet.
Om dit te beveiligen moet je hier vanaf één van je pc's op inloggen, maar aangezien de procedure per router verschilt kun je het beste gewoon het boekje ervan opzoeken.
Mocht je het boekje niet kunnen vinden, bekijk dan het merk en type van je router, dat moet er wel opstaan, en ga dan naar de website van de fabrikant om de handleiding te downloaden. Daarin moeten duidelijke instructies staan voor het beveiligen.
Ga op je pc naar start -> uitvoeren, typ cmd, doe OK, en typ dan in het DOS-achtige venster ipconfig, enter. Bekijk dan wat er achter 'Standaardgateway' staat, en voer dat IP-adres in in de adresbalk van je browser (in jouw geval waarschijnlijk Internet Explorer.) Op deze manier kom je in het configuratiescherm van je router te zien, maar je moet eerst inloggen. Enkele standaard gebruikersnamen en wachtwoorden:
Vervolgens gewoon door de opties heenzoeken tot je WEP of WAP kunt instellen, waar WAP de betere beveiligingsvariant is, en dan daar een wachtwoord invullen. Dit wachtwoord ook invullen in netwerkeigenschappen op je pc('s), en presto, een beveiligd netwerk. |
Zijn dat de gegevens van je PC of van Telenet? of wat? |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:54 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 03 Nov 2007 23:55 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Dat zijn de gegevens van de router of access point zelf. Die hebben altijd hun eigen loginnaam en wachtwoord voordat je daarin wijzigingen kunt maken. Wat ik daar opnoem zijn enkele standaarden die ik heb zien gebruiken bij verschillende merken, zoals Sitecom, Linksys en Sweex.
Ik ga er hier van uit dat je een los kastje hebt dat ingeplugd zit in het modem van Telenet, het kan natuurlijk ook dat dat modem van Telenet al meteen voor draadloos internet zorgt. Ik weet niet precies hoe zij dat regelen. Het principe zal waarschijnlijk dan niet veel anders zijn, maar nog steeds geldt dat het het handigst is gewoon even de handleiding van dat spul op te zoeken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 05 Nov 2007 16:47 Onderwerp:
| |

|
Cor schreef: | Als je draadloos internet hebt, dan heb je ergens een router of access point in huis staan vanaf waar je pc('s) verbinden met internet.
Als naam en wachtwoord bij jou daadwerkelijk nog op deze standaard staat, dan is het aan te raden om deze te veranderen in iets dat wat moeilijker te kraken valt.
Vervolgens gewoon door de opties zoeken naar iets met security of de woorden WEP of WAP. Dat zijn namelijk twee beveiligingsprotocollen, waar WAP de betere beveiligingsvariant is. Die opties gebruiken om een wachtwoord in te vullen, dit wachtwoord ook invullen in de netwerkeigenschappen op je pc('s), en presto, een beveiligd netwerk. Mocht er iets misgaan en kom je niet meer in je router of op internet na afloop, geen nood, gewoon 5 seconden de resetknop op het ding ingedrukt houden, dan gaat hij wel weer terug naar de standaardinstellingen. |
Als ik dat daar invul, kom ik bij een Google pagina
"Uw zoekbewerking - 84.193.128.1 - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd " |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 05 Nov 2007 19:42 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Pak dat boekje eens erbij van je router. Daar staat het IP-adres in dat je moet intypen.
bij ons is het standaard 192.168.1.1 (linksys router)
Wat vaak het paswoord kan zijn:
Log-in: *merk*admin of admin of administrator (vb.: smcadmin voor router van SMC)
pasw: *merk*admin of admin of administrator (voorb.: smcadmin) |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 05 Nov 2007 20:12 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Hmm.. Ik vraag me af hoe je netwerk in elkaar steekt als er bij Gateway gewoon je externe IP staat. Ik was meer op zoek naar iets in de trant van 192.168.x.x.
Hoe dan ook, als daar dat IP niet staat kan ik je verder ook niet helpen. Volg Sasukes tip op en pak gewoon het boekje. Er zijn enorm veel verschillende IP adressen die routers aannemen (welke je dus nodig hebt om hem te benaderen), dus hier een rijtje neergooien gaat niet werken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 05 Nov 2007 21:56 Onderwerp:
| |

|
het is gelukt bedankt! maar heb ander probleem, ik kan niet meer op internet of msn fzo op mijn laptop (psp wel) ,omdat men laptop geen Standaardgateway meer heeft( als ik ipconfig doe ,staat er ook niks meer achter standaardgateway , daarvoor wel) |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 06 Nov 2007 11:49 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Je hebt toch hopelijk wel het wachtwoord ook ingevuld op je laptop? |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 06 Nov 2007 16:37 Onderwerp:
| |

|
Cor schreef: | Je hebt toch hopelijk wel het wachtwoord ook ingevuld op je laptop? |
de WEP ? ja ik ben verbonden maar internet gaat niet omdat ik geen standaardgateway heb fzo. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 06 Nov 2007 16:47 Onderwerp:
| |

|
men zus kan wel op haar laptop, als ik bij msn "probleem oplossen" doe staat er: " je gateway is offline" |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 19 Nov 2007 19:41 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|