Auteur |
Bericht |
|
wackyprofessor |
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:05 Onderwerp: [REVIEW] Naruto : Rise of A Ninja
| |

|
Met een diepe zucht neem ik adem, mijn bakje Ramen ligt stomend voor me. Ik pak mijn Konoha forhead protector en die doe ik om mijn voorhoofd. Ik loop rustig de deur uit, controlerend of er tuig in mijn straat zit. Blijkbaar niet, met een gerust gevoel spring ik op een tak. Springend van tak naar tak richting mijn lokale gamesboer. Ik ben er eindelijk, wanneer ik de deur open doe lacht de verkoper mij vrolijk toe, 'eindelijk binnen' zegt hij. Ik leg mijn geld op de toonbank terwijl hij mij de game overhandigt. Geruisloos verdwijn ik zoals een echte Ninja beaamt. De verkoper kijkt verdwaasd na.
Naruto: Rise of A Ninja is een game gebaseerd op de ontzettend populaire anime en manga serie uit Japan. Er zijn twee vragen die je kan stellen, is dit de game voor de fan en is het ook een aanrader voor mensen die de serie niet volgen.. is deze game dus de moeite waard in deze tijd met al die toppers..?
De game begint met een scène uit de anime, wat dit betreft heeft Ubisoft het netjes gedaan. Het verhaal wordt onder meer verteld met scènes uit de serie, waardoor soms wel nostalgische gevoelens los komen. Voor de niet-fan is het niet echt bijzonder maar desondanks wel een leuke extra.
Aan het begin van de game mag bijna niemand je, je wordt uitgejoeld en beledigd. Dat zou toch niemand prettig vinden zeker niet als je de machtigste Ninja wilt worden. Wat te doen zou je denken? Je kan klusjes klaren voor de mensen in de village, deze questjes houden o.a. in bepaalde uitdagingen aan te gaan en gestolen en verloren spullen terug te halen. Het is dus voornamelijk mensen helpen, zodat ze je mogen en je populariteit vergroten in Konoha. Het verdient trouwens ook een aardige centje waardoor je lekker Ramen kan gaan eten. De main-story line volgt het verhaal van de serie, dat is bekende kost voor de fans. Niet heel erg speciaal voor de niet-fan, aangezien in de game jammer genoeg niet met veel detail op het verhaal wordt ingegaan.
Als Naruto kan je vrij rond Konoha rennen, springen en klauteren op daken, glijden op kabels van de ene gedeelte naar het andere. Je kan wel overal opkomen zolang je Ninja capaciteiten dat toelaten. Natuurlijk pas nadat je sterker bent geworden en nieuwe moves kent na verloop van het verhaal. Beetje het principe van Crackdown, je kan het best als een Ninja free-roaming game zien met RPG en vecht elementen tussen gestopt en gehusseld. Konoha is groot waar veel valt te beleven. Het is bijna identiek aan de serie, als fan moet je wel daarin blij rond wanen.
Tel daarbij ook nog is op dat de cell-shaded stijltje van de game oogstrelend en een van de mooiste is dan is het helemaal geweldig!
Er is ook genoeg te doen binnen deze village. Je kan onder anderen Ramen bezorgen, perverts opvrolijken, er zijn 20 race opdrachtjes, je kan verstoppertje spelen met Konohamaru (vervelende snotneus voor de niet-fan) vervolgens zijn er ook door de game een stuk of 600 en 117 bronzen en gouden muntjes verstopt. Ook heb je nog de social quests om de villagers te helpen. Klaar? Dan kan je nog steeds even je vecht-techniek bijwerken bij Sasuke, Sakura, Kakashi en Iruka sensei. Bij de laatste twee (er is ook een derde..) kan je doormiddel van punten die je verdient door al deze opdrachtjes te doen besteden aan nieuwe combo's, de levels upgraden van je kracht en jutsu's. Hierbij speelt het RPG-element ook mee. Klaar met Konoha dan kun je de gebieden buiten Konoha verkennen. Ben je klaar met de singleplayer dan heb je nog de multiplayer! Genoeg te doen na de main-story line toch?
Niet alles speelt binnen Konoha af, je moet vaak voor missies ook buiten Konoha optreden. Waar gevaarlijke tegenstanders, bandieten en Ninja's zich schuil houden. Hoe zit het met de vechtsysteem hoor ik je denken?
Het vechtsysteem is apart, het is niet simpel. Er zijn redelijk veel combo's, het is te vergelijken maar niet zo diepgaand als een Virtua Fighter bijvoorbeeld. Maar het systeem staat al op zich. Wat het onderscheidt van andere vecht games zijn Jutsu's. Dat zijn speciale krachten, om jutsu's te kunnen uit te voeren moet je de LT knop indrukken en met je analoge sticks in de juiste bewegingen te duwen om de seals te maken. Het houdt daar niet bij op, je moet het opladen en op de juiste moment los laten. Als je jutsu's op een hogere niveau hebt kan je doorladen maar pas op voor je het weet zit je vijand achter je! Lastig genoeg hoor ik je denken, je moet vervolgens ook nog is zelf knoppen invullen om vervolgens een quick-time event te doen als je de seal vormt voor de special move. Niet voor elke jutsu komt er een quick-time event bij te kijken overigens. Klinkt lastig, maar in de praktijk is dat anders. Bij een pittige gevecht kunnen deze speciale krachten je helpen om die ene pittige tegenstander af te maken. Online heeft elke character minstens twee jutsu's of 3 waarvan ééntje krachtig is met een bijbehorende quick-time event. Als je de event niet goed uitvoert dan heeft de tegenstander de mogelijkheid om de jutsu af te weren dit geeft ouderwetse buttonbashen. De kunst is om klappen te ontwijken en je tegenstander zo ver mogelijk te krijgen om een Jutsu te kunnen uitvoeren. Ben je bijna dood? Dan kan je nog altijd nog de rage mode loslaten door LT en RT tegelijker tijd in te drukken. De rage mode houdt in dat je tijdelijk krachtiger en onaantastbaar wordt voor een zeer korte tijd. De tegenstander kan enkel verdedigen, ontwijken of slaan zodat de tijd op je balkje korter wordt. Bij Naruto komt dan de Kyuubi in hem los (Bij Naruto huist een negen-staartige vosdemoon die Konoha had aangevallen waardoor de villagers Naruto niet zo mogen) wat zeer mooi is gedaan.
Met die Jutsu's (je hebt er 3 in totaal) kan je ook op muren omhoog lopen en als je verder komt in de game over water lopen of de eerder genoemde pervs opvrolijken met de Sexy No Jutsu. Buiten Konoha speelt het spel zich ook als een platformer, het zijn niet de lastigste dingen maar het zorgt toch nogmaals ook voor afwisseling. Over afwisseling gesproken om sommige gebieden te bereiken moet je tree-sequences doen, dit betekent dat je van tak naar tak moet springen door een gouden ring. Doe je het goed dan ga je sneller en ook hoger maar doe je het fout dan kom je steeds lager en kan je op de grond vallen waar soms een irritante bandiet wacht.
De muziek in de game is overigens ook zeer passend, de meeste zijn rechtstreeks overgenomen uit de anime. Ookal ben je geen fan, de deuntjes zijn wel pakkend.
Ondanks alles zijn er ook negatieve kanten aan de game. De main-story line is binnen 5 uurtjes te doen, wat ook een advies is is om de story-line af te wisselen met opdrachtjes en dergelijken die ook te doen zijn in Konoha. Konoha is ook over het algemeen niet al te druk bevolkt terwijl er ontzettend veel gebouwen zitten. Ondanks dat deze game tot 80 epi's gaat zie je niet alle andere Ninja maatjes. Dit geeft ook gelijk aan dat de Online gedeeltje slechts uit 10 characters bestaan. Jammer genoeg, want Naruto heeft flink wat characters die interessant zijn. Voor de fans zijn de Japanse stemmen nog niet beschikbaar en heerst er grote onduidelijkheid erover. Ubisoft zal echter wel DLC met o.a. wat characters en de stemmen uitbrengen.
Er heersen bij mij ook wat vragen als fan waar zitten de Uchiha en Byakugan clan gedeelte in Konoha? Waarom bewegen de monden van de NPC's niet als ze praten. Dat zijn wel steekjes die Ubisoft laat vallen.
Naruto is een welkome aanvulling aan de software line-up van de X360 die de serie ook eer aan doet. Al zijn er kritische aantekeningen die eerder zijn genoemd. Helaas is dit niet dé game voor de fan, maar wel een aanrader. Voor de nieuwsgierige gamer niet bekend met de serie valt aan te raden om de game eerst te testen. Het is geen slechte game, maar ook geen geweldige. Voor een Narutard dan hé..dattebayo!
Beoordeling:
Gameplay : 75
Sound: 85
Graphics: 85
Replay: 80
83
Laatst aangepast door wackyprofessor op 27 Jan 2008 20:25; in totaal 27 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
wackyprofessor |
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:17 Onderwerp:
| |

|
Mijn eerste review, opbouwende en kritische klanken gewenst.
Ook je mening wat je ervan vond.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 14 Nov 2007 22:04 Onderwerp:
| |
![]()
|
Allereerst: leuke review om te lezen.
Ik heb de game de laatste tijd wat in de gaten gehouden en het is een van de games waardoor ik overweeg een 360 te kopen. Daarom is een review wel handig.
Je laat in ieder geval goed je eigen mening doorkomen. Tenminste, dat vind ik wel heel fijn, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Daarbij is je taalgebruik heel behoorlijk. Let wel op, want sommige zinnen lopen nog niet helemaal lekker.
Citaat: | ..., je moet vervolgens ook nog is zelf knoppen invullen om vervolgens een quick-time event te doen. |
Je zou dit wat verder kunnen uitwerken, want volgens mij is het niet alleen dat, toch? Ik heb tot nu toe enkel de multiplayer gespeeld, maar daarbij verschilden de Jutsu's van quicktime events tot enkel de bewegingen van de analoge sticks. Natuurlijk speel je de singleplayer alleen met Naruto....en ben ik niet helemaal op de hoogte van zijn Jutsu's in de game en hoe deze uitgevoerd worden, dus misschien is dat hier wel helemaal niet van toepassing. In dat geval zou je dit wel even apart kunnen vermelden.
Arigatou voor de recensie.
--------------------------
Off-topic: 5 uur Da's wel heel weinig! Het vechtsysteem vind ik in ieder geval best lekker, al is het wel wat oppervlakkig. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 14 Nov 2007 22:20 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Sommige zinnen zijn te kort waardoor het een stop. bericht. stop bericht wordt. Het moet vloeiender. |
|
Terug naar boven |
|
|
wackyprofessor |
Geplaatst: 14 Nov 2007 23:34 Onderwerp:
| |

|
Ehehe ff wat aan gewerkt en de rage mode erbij vermeldt was het bijna vergeten.
@Devilly
In totaal ben je met de game als je mijn advies in de review volgt 12 tot 15 uur bezig. Daarna kan je nog alle 587(?) bronzen en 117 gouden muntjes gaan verzamelen die overal verspreid liggen en de online modi heb je nog.
Verder over die Jutsu's klopt zoals in de review staat, stel je bent Kakashi online en je voert de Jutsu uit voor zijn Chidori dan druk je LT in voer je de juiste bewegingen uit, dan laad je op. Vervolgens druk je op een knopje laten we X nemen dan moet je op de juiste X indrukken voor maximale schade. De quick-time event geldt alleen voor speciale aanvallen zoals Chidori |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 15 Nov 2007 12:58 Onderwerp:
| |

|
Ben ook met de game bezig voor een review. Blij dat ik niet de enige ben die de game ontzettend leuk vind. Wel is het vrij herhalend allemaal, dus het lang spelen van de game vind ik niet optimaal. In brokjes van 1 of 2 uur is de game ideaal. De verwijzing naar Crackdown vind ik leuk gevonden, de GTA elementjes zoals het brengen van ramen viel me al op, maar het klimmen en klauteren heeft idd wat van Crackdown. (moet nog steeds het hoogste gebouw in Konoha beklimmen ) |
|
Terug naar boven |
|
|
Kurosaki01 |
Geplaatst: 15 Nov 2007 14:35 Onderwerp:
| |

|
toffe review
spel zelf lijkt me ook heel vet. alleen heb ik nog geen 360. |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 15 Nov 2007 18:27 Onderwerp:
| |
![]()
|
@ wackyprofessor: oke, ik snap 'm. Ik zat alleen te denken aan bijvoorbeeld Rock Lee z'n 'Gate Opener' (ik weet niet hoe het echt heet). Daarbij voer je de seals uit en dan ben je gewoon ongelofelijk krachtig.
-------------------------
Off-topic: zou er een kans zijn dat de game naar de PS3 en PC komt? Want dat zou ik wel heel interessant vinden (lees: dan hebben ze er 100% zeker een koper bij). |
|
Terug naar boven |
|
|
wackyprofessor |
Geplaatst: 18 Nov 2007 01:47 Onderwerp:
| |

|
Er is een mogelijkheid maar die kans acht ik klein, moet je denk ik afwachten Devilly. Naruto PS3 Project niks voor jou? Ondanks dat je de combat gedeelte waarschijnlijk niet leuk vindt waarvan bijna niks bekend is? |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 18 Nov 2007 09:53 Onderwerp:
| |
![]()
|
Die komt waarschijnlijk toch wel in huis, zodra die uit is (rond die tijd heb ik echt al wel een PS3 ). Desondanks wil ik deze game er dan ook wel bij, enkel en alleen om hem in multiplayer te spelen.
Dat er bijna niets bekend is van Naruto PS3 Project klopt, daarom hoop ik ook dat de trailer niet al te representatief is en de gevechten zo zijn weergegeven om hem een grotere impact te laten maken op het publiek. Maar als het zoiets wordt zoals bij de Budokai Tenkaichi-serie, dan haak ik af...of ze moeten iets magisch met die formule doen. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|