Auteur |
Bericht |
|
marino |
Geplaatst: 03 Aug 2007 21:59 Onderwerp: Stof verwijderen maakt stil
| |

|
Het volgende is een ervaring van mij waarbij ik de garantie van mijn pc heb moeten verneuken, ik dwing je niet om dit te doen en als je niet wil dat je de garantie verbreekt moet je er ook niet aan beginnen. Probeer vooral nergens aan te Zitten, dus dan bedoel ik draad connectors enzo. een printplaat enzo aanraken kan geen kwaad maar probeer het niet te veel te doen.
Mijn kamer zit op de bovenste verdieping, er zit dus ook heel veel stof in mijn kamer en 't is niet de beste plek om daar je computer neer te planten. Bij mij is het al met deze en een vorige computer zo dat toen ik ze kocht, ze muisstil waren maar na een maand of 2 maakten ze lawaai. ik had bij m'n vorige pc de kast opengetrokken en ik blies één keer. er kwam echt ontzettend veel stof uit wat waarschijnlijk de computer niet liet afkoelen. maar de echte boosdoener zat em in de computer fan, deze dingen
ik merkte dat tussen de bladen van de waaier ontzettend veel stof zat verborgen, waar je het niet zag. maar het lawaai kwam van de waaier en kon dus niet ergens anders vandaan komen dus als je een paar oorstaafjes hebt kan je tussen de bladen wroeten naar stofdeeltjes (grote stofstukken) en weggooien ermee. 't is net als een lintworm, het gaat tussen het bruikbare deel zitten en het veroorzaakt overlast in de verkoeling waardoor het niet goed meer werkt. als je al het stof tussen de bladen en de cpu hebt verwijderd kan je de pc weer dichtdoen en alles weer aansluiten. zet hem aan en je hoort direct het verschil. een schone pc zo goed als nieuw  |
|
Terug naar boven |
|
|
Cor |
Geplaatst: 03 Aug 2007 23:23 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Goeie tip, marino. Het verwijderen van stof zorgt er niet alleen voor dat je pc stiller wordt, maar ook dat ie koeler draait. Ik heb wel een pc gezien die ging overhitten tijdens gamen waardoor hij vastsloeg, ding opengehaald, stof eruit weggehaald, en voila, stukken koeler én stiller.
Zolang je het voorzichtig aanpakt is er ook geen risico op dat je dingen sloopt, je zit toch enkel aan de fans.
(En even slightly off-topic: Klopt dat van die garantie trouwens? Ik heb me er nooit in verdiept en weet het dus niet zeker, maar je garantie gooi je niet weg als het een pc betreft die je zelf hebt samengesteld (garantie per onderdeel) en volgens mij ook niet met de meeste vooraf samengestelde pc's. Hoe moet je anders bijvoorbeeld geheugen bijdrukken?) |
|
Terug naar boven |
|
|
MaStEr_E1 |
Geplaatst: 04 Aug 2007 00:04 Onderwerp:
| |

|
Ik druk meestal eventjes de stofzuiger tegen de achter kant van de Fan aan. Helpt ook , nog nooit problemen gehad dat hij het daarna niet deed.
Gr |
|
Terug naar boven |
|
|
marino |
Geplaatst: 04 Aug 2007 09:01 Onderwerp:
| |

|
er zit een stickertje op mijn nieuwe computer net op de plek van de schuif zodat je de sticker kapot maakt als je hem openschuift... wel flauw van acer dat ze dat doen. idd dan zou je nooit geheugen of dergelijke erbij kunnen doen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Cubic X |
Geplaatst: 04 Aug 2007 10:52 Onderwerp:
| |
|
Vooral bij laptops is het handig dat regelmatig te doen, gewoonb de stofzuiger op de openen van de fan zetten en even laten zuigen. Dan kan je betere prestaties krijgen een koelere GPU en CPU. Die kan je dna weer verder overclocken  |
|
Terug naar boven |
|
|
bearrr |
Geplaatst: 04 Aug 2007 23:53 Onderwerp:
| |

|
het is verwonderlijk hoeveel stof zo'n pc wel bevat na een tijdje.
ik stofzuig hem zo'n 3 keer per jaar, dat is voldoende. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|