Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Joni Philips BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 19:17    Onderwerp: VGChartz Reageren met citaat
Eindredacteur

Na de discussie op de frontpage tijd om ook op het forum eens te discussiëren. Denken jullie dat de cijfers van VGChartz betrouwbaar zijn? Ik heb enkele quotes uit dit artikel gehaald en dit topic. Even nota trouwens: NPD, Chart-Track, Media-Create zijn bedrijven die betaald worden door gamebedrijven om te kijken hoe goed de games van hun concurrenten het doen. Als NPD en dergelijke niet correct zouden zijn over hun eigen spellen, zouden ze NPD niet betalen voor informatie over hun concurrenten. Als VGChartz het even goed deed, zouden ze NPD niet betalen.

Gamasutra schreef:
Indeeed, as the Wikipedia page for VGChartz notes, Forbes, Fortune, The New York Post, and The New York Times have all referenced the site. And since it's been more aggressively marketed by the site's creators - especially regarding the 'holy grail' of global sales figure comparisons, its references in the news are rapidly increasing in frequency.

Sidhe Interactive medewerker schreef:
Based on the titles I have hard numbers for, the site is reporting sales volumes of only ~38% to ~50% of their actual volumes which is quite a large underestimation.

VGChartz schreef:
The methodology we use for all of our charts in all regions is the same and our data is arrived at by a combination of the following:

- Sampled direct sell-through data
- Industry knowledge and experience - applying past trends in terms of marketshares, regional breakdowns, casual vs hardcore and so on
- plenty of statistical analysis, regression calculations, market projections
- Contact with industry figures - buy-side analysts (such as Pachter / Divnich), sell-side analysts who work with us on specific products / projects, manufacturers who work with us to project sales of their key titles
- Retail checks - we have a team who talk to stores and estimate shipment figures for low-stock and hard to find items which we struggle to track with our normal data samples.

Exactly how we get from these various sources of data to final figures differs from game to game and console to console and our exact methodologies are confidential for obvious reasons."

Gamasutra schreef:
Thinking about it carefully, with the movie rocketing to unexpected success during the month, it would make sense that the game would sell well. But it's not the kind of game that you're likely to estimate in the Top 10 - and indeed VGChartz did not, estimating 53,000 units in sales, according to VGChartz staffers. But what's surprising is that Iron Man for PlayStation 2 has been adjusted in its official VGChartz page so that its first four weeks of sales (encompassing May) add up to 111,000 units.

Clearly, these numbers have been changed after NPD debuted, showing a couple of things. Firstly, if you were a journalist, you could have cited VGChartz as saying Iron Man was a flop on PS2, selling half as many units - when NPD vibrantly disagrees. In addition, and more interestingly, it shows that VGChartz trusts NPD over their own prediction data by retroactively changing things to better match.

VGChartz schreef:
Do we adjust our data? Not as such. Do we adjust our methods then? Yes - which will of course alter some data. On what basis? If we believe that a particular data set differs significantly from other sources of data (data released into the public domain by tracking firms, manufacturers, analysts) then we do re-check our data and make adjustments to the methods / scaling factors used.

Gamesutra schreef:
In other words, if they are sufficiently out, then VGChartz will retrofit their results - either weekly or monthly - to conform to the more 'official' data. But they won't credit those firms as the source of the retrofitting - they'll just bump their numbers around without saying why on the site.

Gamasutra schreef:
And the amount of concrete data available to VGChartz is low - as is freely admitted in a recent interview, VGChartz had 2-3% of the North American market as a sample at the time, whereas by estimate, NPD might have 60-65%. If this 2-3% was clean and canonical, this might not matter - but how do you explain the big Iron Man discrepancy, if so? Wouldn't VGChartz' retail sources have picked it up too?

VGChartz schreef:
So yes, maybe we should be clearer with the word estimate, especially in early PR and this has been reflected in comments back to the guy who wrote the story. From now on we will label day 1 sales as preliminary for that very reason."

Stumpokapow schreef:
Because ioi does not present a margin of error or make a good faith effort to demonstrate the truthfulness of his data, utility can not be calculated. As a result, his data is necessarily both untrue and non-useful

Dr. Boa schreef:
I can tell you guys, from someone who has been in the industry a long time, and launched a number of games, and have seen hard sales numbers from various publishers, that the website and also NPD can sometimes be on the mark, and other times be quite off.
And that's the inherent danger of using either of these as research data and not doing your homework or checking your sources. What I'm not so sure about is what % of the time they are on the mark, though it seems like it's off the mark more often than I'm comfortable with. Or let's paint it another way, would you use a lie detector test if it was accurate 75% of the time? What about 65% of the time?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BengaBenga BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk, dit is nu precies wat ik bedoelde in het MGS4 nieuwsbericht. Joni, ik vind het prima dat je een aantal lukrake reacties (zoals Dr Boa) hier erbij vermeld. Maar waarom niet een eerlijke verdeling? Naast die reactie ook een positieve kan toch geen kwaad?

Waarom wel het Gamasutra artikel hier citeren, maar niet die van Wall Street analist Passarella?

Het lijkt wel of VGChartz bij voorbaat altijd slecht is. Dat vind ik jammer.

Wat je zegt is verder zeker waar, NPD en MediCreate worden betaald door bedrijven voor hun data. Overigens gebruiken bedrijven ook VGChartz data. Minder precies, zeker, maar niet perse minder waard. Ten eerste is het gratis en ten tweede is de data er veel sneller. Soms is dat belangrijker dan de precisie.

Waarom een aantal gamers zo enorm tegen VGChartz aanschopt snap ik echt niet. Je hoeft niet naar die site, je hoeft de data niet te gebruiken/geloven. De site is er voor diegene die sales willen weten. Minder accurate sales dan bijvoorbeeld NPD, maar als je de NPD vergelijkingen (die VGC overigens elke maand maakt) bekijkt zijn de verschillen echt niet groot.

Plus VGC levert sales data voor Europa, US en Japan en dat wekelijks en gratis. Ik snap echt niet wat daar mis mee is.

Edit: Ik had nog een puntje gemist uit je post. Ook NPD levert schattingen. Gebasseerd op een hogere markt coverage (zo'n 60%) maar het blijft een schatting. Ook de NPD is niet 100% correct. Game publishers gebruiken deze data dan ook niet om hun eigen games te checken, ze weten zelf prima hoeveel er daarvan worden besteld bij de winkels, en daar krijgen zij hun geld. Zij gebruiken die data om een inzicht in de algemene game verkoop te krijgen, zodat ze daar hun strategie op kunnen baseren.
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:14    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

BengaBenga schreef:
Kijk, dit is nu precies wat ik bedoelde in het MGS4 nieuwsbericht. Joni, ik vind het prima dat je een aantal lukrake reacties (zoals Dr Boa) hier erbij vermeld. Maar waarom niet een eerlijke verdeling? Naast die reactie ook een positieve kan toch geen kwaad?
Je mag ze zelf leveren, ik ken ze niet. Die Dr. Boa is trouwens ook een ontwikkelaar, daarom meld ik hem.

BengaBenga schreef:
Overigens gebruiken bedrijven ook VGChartz data. Minder precies, zeker, maar niet perse minder waard. Ten eerste is het gratis en ten tweede is de data er veel sneller. Soms is dat belangrijker dan de precisie.

Onprecisie data is niets waard. Daarmee trek je alleen foute besluiten. Stel dat je een rapport lanceert: 'Bananen veroorzaken meer hartaanvallen dan sigaretten', ga je daar besluiten uittrekken. Bedrijven kennen trouwens hun eigen verkoopcijfers. Ze hebben dus geen VGChartz nodig.

BengaBenga schreef:
Waarom een aantal gamers zo enorm tegen VGChartz aanschopt snap ik echt niet. Je hoeft niet naar die site, je hoeft de data niet te gebruiken/geloven.

Het probleem zijn de fouten niet, het probleem is dat de foutieve cijfers door belangrijke bronnen als juist worden voorgesteld.

BengaBenga schreef:
Minder accurate sales dan bijvoorbeeld NPD, maar als je de NPD vergelijkingen (die VGC overigens elke maand maakt) bekijkt zijn de verschillen echt niet groot.

Wat is die vergelijking echter waard als VGChartz eerst hun cijfers bijstelt?

BengaBenga schreef:
Ook NPD levert schattingen. Gebasseerd op een hogere markt coverage (zo'n 60%) maar het blijft een schatting.
Ja, maar 60% ten opzichte van 2% is een groot verschil, zeker wanneer je bedenkt dat NPD hun methode wel vrijgeeft en ook vertelt welke bronnen ze gebruiken. NPD ziet 30 maal zoveel van de markt als VGChartz.
Terug naar boven
BengaBenga BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

BengaBenga schreef:
Overigens gebruiken bedrijven ook VGChartz data. Minder precies, zeker, maar niet perse minder waard. Ten eerste is het gratis en ten tweede is de data er veel sneller. Soms is dat belangrijker dan de precisie.

Onprecisie data is niets waard. Daarmee trek je alleen foute besluiten. Stel dat je een rapport lanceert: 'Bananen veroorzaken meer hartaanvallen dan sigaretten', ga je daar besluiten uittrekken. Bedrijven kennen trouwens hun eigen verkoopcijfers. Ze hebben dus geen VGChartz nodig.

Dat is natuurlijk niet waar. De data is minder precies, niet verzonnen ofzo. De bedrijven die ik hier bedoel zijn analisten (als Pachter en Passarella) en investeerders (banken, hedgefunds). Voor hen kan gratis, snelle data die de trends aangeeft al goed genoeg zijn om een goed advies te geven. De NPD komt maar een keer per maand met cijfers. Consultancy is een snelle business, die kunnen niet altijd een volle maand op hun data wachten. Voor iemand die professioneel met cijfers omgaat is 3% markt coverage soms ook voldoende.

Citaat:

BengaBenga schreef:
Waarom een aantal gamers zo enorm tegen VGChartz aanschopt snap ik echt niet. Je hoeft niet naar die site, je hoeft de data niet te gebruiken/geloven.

Het probleem zijn de fouten niet, het probleem is dat de foutieve cijfers door belangrijke bronnen als juist worden voorgesteld.

? Die snap ik niet. waarom zou jij er een probleem mee hebben als de New York Times VGChartz citeert? (Overigens met informatie die later door de NPD werd bevestigd) Als je het niet op gamed wil hebben, prima. Maar jij hebt er toch geen last van wat andere media doen?

(ik reageer later op de andere reacties, moet even iets anders doen)
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:29    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Pachter verzint zelf cijfers, dus die moet VGChartz daarvoor niet gebruiken. En het kan mij wat schelen omdat het voor een foutief beeld van de game-industrie kan zorgen. Ik wil trouwens een beetje discussie uitlokken, beetje voor en tegenargumenten krijgen.
Terug naar boven
BengaBenga BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Joni Philips schreef:
Pachter verzint zelf cijfers, dus die moet VGChartz daarvoor niet gebruiken. En het kan mij wat schelen omdat het voor een foutief beeld van de game-industrie kan zorgen. Ik wil trouwens een beetje discussie uitlokken, beetje voor en tegenargumenten krijgen.

Ik kan je garanderen dat Pachter VGChartz gebruikt. Ik heb persoonlijk emails van hem gezien, gericht aan de VGC staff. Bij zijn laatste US cijfers heeft hij zelfs de VGC cijfers bij zijn eigen projectie gepubliceerd.

Ik denk niet dat de referenties aan VGC de game industrie in een kwaad daglicht zetten. De data is over het algemeen (zeker voor de grote games) prima. Of Brawl nou 1.8 miljoen of 1.75 miljoen in de eerste week heeft verkocht is voor een krantenartikel natuurlijk gerommel in de marge. Waarschijnlijk ronden ze het zelf nog af naar "bijna 2 miljoen" ofzo.

Discussie is absoluut prima, wel een beetje een één-tweetje zo, lol.
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 20:58    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

BengaBenga schreef:
Ik kan je garanderen dat Pachter VGChartz gebruikt. Ik heb persoonlijk emails van hem gezien, gericht aan de VGC staff. Bij zijn laatste US cijfers heeft hij zelfs de VGC cijfers bij zijn eigen projectie gepubliceerd.

Maar niet voor zijn eigen cijfers. Hij gebruikt ze niet voor zijn klanten.

BengaBenga schreef:
Ik denk niet dat de referenties aan VGC de game industrie in een kwaad daglicht zetten..
Het kan onopgemerkte problemen veroorzaken, VGChartz nummers die bijvoorbeeld fel boven de uiteindelijk resultaten liggen kunnen een flinke dip in de aandelen veroorzaken bijv. Een verschil van 100% op bepaalde titels kan dit veroorzaken. Ik ga trouwens nu stoppen met discussieren tot er wat meer volk komt.
Terug naar boven
BengaBenga BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 21:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Joni Philips schreef:
BengaBenga schreef:

Maar niet voor zijn eigen cijfers. Hij gebruikt ze niet voor zijn klanten.

BengaBenga schreef:
Ik denk niet dat de referenties aan VGC de game industrie in een kwaad daglicht zetten..
Het kan onopgemerkte problemen veroorzaken, VGChartz nummers die bijvoorbeeld fel boven de uiteindelijk resultaten liggen kunnen een flinke dip in de aandelen veroorzaken bijv.

Hij gebruikt ze wel voor zijn eigen cijfers. Uiteraard niet als enige data, maar hij weet prima hoe VGC data te gebruiken. Maar goed je hoeft het niet te geloven, ik weet dat het zo is.
De analist van O'Reilly's heeft zelfs geschreven dat hij door VGC eerder doorhad dat de PS3 in een zeer kritieke situatie zat dan als hij alleen NPD data had gebruikt.

http://radar.oreilly.com/archives/2008/06/data-on-the-web-vgchartz-vs-np.html

Die dip in beurswaarde zou in principe kunnen, maar alleen als VGC er genadeloos naast zit (zeg een miljoen op GTA) wat nog nooit is voorgekomen EN als mensen enorme financiele transacties gaat doen enkel gebasseerd op VGC. Om de beurskoers van een bedrijf te beinvloeden moet je namelijk nogal wat aandelen (ver)kopen.

Redelijk onrealistisch dus. Wat wel kan is dat investeerders op basis van VGC een idee krijgen hoe een bedrijf het doet en daarna op basis daarvan meer (en beter) onderzoek doen.
Een voorbeeld: als je nadenkt of je je Take Two aandelen aan EA wil verkopen wil je wel even zien hoe GTA4 het doet. Op VGChartz kun je dan zien dat de titel bijlange na niet de resultaten van de voorgaande GTA's haalt. Maar je kan ook tot de conlcusie komen dat de game desalnietemin enorm goed heeft verkocht. Beide gebasseerd op VGC data, het ligt aan je eigen analyse wat je ermee doet.
Terug naar boven
Kingsora BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 21:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap eigenlijk het probleem niet. Zo ga ik elke dag naar VGchartz, omdat ik het interessant vind om te zien hoe games presteren.

De Europese en Amerikaanse cijfers zijn inderdaad niet altijd accuraat. Ik denk hierbij vooral aan niet zo bekende games, PSP games en NDS games.

Maar bij grote titels zitten ze meestal toch in de buurt. Inderdaad ze kloppen niet perfect, maar ze geven wel een zekere indicatie die interessant is voor de gewone mens zoals wij ^^
Terug naar boven
konnichiwa BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 21:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben die discussie zo beu als wat he pff =p..
Terug naar boven
konnichiwa BerichtGeplaatst: 30 Jun 2008 20:27    Onderwerp: Reageren met citaat

En de mods sucken er!
Terug naar boven
Onna76 BerichtGeplaatst: 02 Jul 2008 17:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Gans VGchartz suckt
Terug naar boven
konnichiwa BerichtGeplaatst: 02 Jul 2008 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoera Anousie is er weer ^^''.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: