Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht Ga naar pagina 1, 2  Volgende  
Louis Tinner BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 22:46    Onderwerp: Het Wetenschapstopic Reageren met citaat

Voor alle enigzins wetenschappelijke discussies!

Om te beginnen een mooi filmpje om je relativeringsvermogen te stimuleren:
http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Simon BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 00:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een prachtig filmpje. Maakt maar weer eens duidelijk hoe verschrikkelijk groot het universum is. Leuk weetje dat ik bij ANW leerde: 5% van de stoffen in het heelal is voor ons bekend, de resterende 95% is onbekend (waarvan volgens mij naar vermoeden 30% Donkere Materie en 65% Donkere Energie is).

Om gelijk maar een puntje aan te halen; wat zit er buiten ons heelal? Andere heelallen? Op National Geographic had ik een theorie gezien die dit scenario uitlegt: tussen de verschillende heelallen zitten grote ruimtes met 'niks' en op sommige plekken vind je andere heelallen.

Wat mij ook aanneembaar lijkt is dat ons heelal rond is, vergelijkbaar met hoe je rond de aarde reist. Je bereikt dus nooit het einde, aangezien je op een gegeven moment weer bij je startpunt terechtkomt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 09:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Vergelijkbaar gifje, maar puur om de groottes van sterren/planeten in verhouding te zetten:

EDIT: Laat maar, check filmpje in post hieronder, veel mooier!

(vooral dat laatste plaatje waar ze onze zon vergelijken met de grootste ster die we tot nu toe kennen, zeg)

wallpapers voor de geeks onder ons:
http://hubblesite.org/gallery/wallpaper/

Laatst aangepast door Uchiha_Shadow op 30 Jun 2010 09:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Lawliet BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 09:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Tot nu de grootste ster in het universum

http://www.youtube.com/watch?v=Bcz4vGvoxQA
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 09:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Die is inderdaad prachtig/veel beter

Ik kan zo een middag lang documentaires kijken over het universum (en zowiezo documentaires in het algemeen). Maar goed, er moet ook nog geleefd worden. Niet dat kennis op doen geen belangrijk onderdeel daar van is, trouwens.
Terug naar boven
Nickdhnick BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 10:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik voel me klein xD

Maar als je een mooie serie over het universum wilt hebben zou ik op zoek gaan naar "The Universe". Is een speciale serie op Blu-ray (niet verkrijgbaar in Nederland). Daar gaan ze elke planeet af in ons zonnestelsel, ook wat kometen, andere sterren stelsels et cetera. Heel mooi en heel uitgebreid.

EDIT: Deze
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 10:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb persoonlijk deze gezien, van de BBC:

http://www.amazon.com/The-Planets-Box-Set/dp/0767025520/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1277886948&sr=1-1

Kijk in principe bijna alleen maar BBC documentaires, geloof ik; Planet Earth, Blue Planet, The Life Collection, etc
Terug naar boven
Simon BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 11:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, BBC documentaires zijn echt geweldig. Zelf heb ik ook Planet Earth en Life, die ik overigens nog steeds af moet kijken (eindelijk eens tijd voor nu).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nickdhnick BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 11:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Planet Earth en Life heb ik ook. Beide op Blu-ray en helemaal gekeken. Echt hele mooie series. En The Planets kan ik nergens vinden. Alleen op Amazone.com maar daar kan ik niet op bestellen -_-'
Terug naar boven
Lawliet BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 15:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Uchiha_Shadow schreef:
Die is inderdaad prachtig/veel beter

Ik kan zo een middag lang documentaires kijken over het universum (en zowiezo documentaires in het algemeen). Maar goed, er moet ook nog geleefd worden. Niet dat kennis op doen geen belangrijk onderdeel daar van is, trouwens.

Ik ben ook verslaafd aan documentaires. Vooral over het universum en insecten kan ik wel uren lang naar kijken.
Terug naar boven
Divine Rage BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 17:19    Onderwerp: Reageren met citaat

http://www.youtube.com/watch?v=kkGeOWYOFoA
Terug naar boven
PS3gamerXD BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 17:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Divine Rage schreef:

WOW! Heel indrukwekkend. Word er gewoon blij van
Terug naar boven
BeWario BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 19:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Divine Rage schreef:

Ik kende hem al, maar ik ben nog steeds onder de indruk! Echt gewoon in 1 woord: wow! Dat alles in de natuur zo met elkaar samenhangt. (Nu zullen de sceptici onder ons zeggen: "maar al die verbanden zien we omdat de mens overal een verklaring voor wil hebben")
Terug naar boven
Divine Rage BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 19:40    Onderwerp: Reageren met citaat

D: schreef:
Maar al die verbanden zien we omdat de mens overal een verklaring voor wil hebben.

Terug naar boven
BeWario BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 19:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Divine Rage schreef:
D: schreef:
Maar al die verbanden zien we omdat de mens overal een verklaring voor wil hebben.

lol, ik wist dat D: het ergens een keer gezegd moest hebben
Terug naar boven
Louis Tinner BerichtGeplaatst: 30 Jun 2010 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Simon Venneman schreef:
Om gelijk maar een puntje aan te halen; wat zit er buiten ons heelal? Andere heelallen? Op National Geographic had ik een theorie gezien die dit scenario uitlegt: tussen de verschillende heelallen zitten grote ruimtes met 'niks' en op sommige plekken vind je andere heelallen.

Ik heb gelezen over soortgelijke theorie. Het heelal groeit, zet zich uit met het zwaarste punt in het midden. Buiten ons heelal zijn andere soortgelijke heelallen die zich ook uitzetten (daartussen zou idd lege ruimte zitten, ofwel zonder iets.) Na verloop van tijd raken de buitenkanten van deze heelallen elkaar. Omdat door de expansie van een heelal de dichtheid van materie minder wordt en de zwaartekracht nihiel, verschuift na verloop van tijd het zwaartepunt naar het punt waar de 2 heelallen elkaar 'overlappen'. Hierdoor zou alle materie en energie van de 2 heelallen naar dit nieuwe zwaartepunt getrokken worden. Hierdoor zou alle materie en energie supergeconcentreerd worden zodat er een soort van implosie onstaat, waar weer een nieuwe big bang uit zou kunnen komen. En zo begint het weer van voor af aan. Ze visualiseerden het als een oneidig aantal bellen die clashten met elkaar waardoor er weer nieuwe bellen ontstaan.

of zoiets ....

Volgens de snaartheorie bestaat trouwens al het 'iets' op de wereld uit 99% 'niets'. Als je ver genoeg inzoomt, is het overgrote deel van atomen lege ruimtes tussen trillende snaren. Prachtig idee vind ik dat en bovendien komt dat overeen met aspecten uit de leer van het boeddhisme

Zen........
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 05 Jul 2010 18:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Citaat:
De inwoners van Tibet evolueerden aan een verbazingwekkend tempo in functie van het leven op grote hoogtes, meldt de New York Times.

Biologen vergeleken het genoom, dat is de volledige 'set' van chromosomen waaruit we zijn opgebouwd, van Tibetanen die op bijna 5 kilometer boven de zeespiegel leven met dat van hun voorouders uit de Chinese Han-dynastie. Ze ontdekten dat er mutaties plaatsvonden in 30 genen van de huidige Tibetanen sinds hun verre voorvaderen van de laagvlaktes naar het hooggebergte verhuisden, zo'n 3.000 jaar geleden.

Vruchtbaarheid
Zo heeft één bepaald gen, dat aangetroffen wordt bij 90 procent van de Tibetanen, invloed op de productie van rode bloedcellen. Dat laat hen toe om probleemloos te gedijen in een leefomgeving op grote hoogte, zonder de vaak voorkomende misselijkheid of lagere vruchtbaarheid die 'laaglanders' in zo'n biotoop treft.

Deze veranderingen zijn het snelste tot op heden bekende voorbeeld van menselijke evolutie, claimen de onderzoekers, hoewel archeologen vermoeden dat het ook mogelijk is dat het volk al veel eerder dan 3.000 jaar geleden de bergen in trok. (hlnsydney/tw)
Terug naar boven
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 14:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Bewijs van de evolutietheorie van Darwin?

Daarbuiten, is er eigenlijk op de aarde al eens kernfusie "opgewekt" die langer dan een seconde duurt?
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 14:50    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Citaat:
JET is nog steeds houder van het wereldrecord opwekking fusie-energie: in 1997 werd gedurende 1 seconde 16 megawatt opgewekt, en een continu fusievermogen van 4 MW gedurende 4 seconden.
Terug naar boven
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 15:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hmmm... zouden overheden eigenlijk niet veel meer geld moeten steken in onderzoek naar kernfusie? Ik bedoel, volgens mij is dat dé meest efficiënte energiebron die er bestaat?
Terug naar boven
Louis Tinner BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 17:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb meer hoop in goedkope opwekking van zonenergie, met spiegels bijv. Als hier meer geld in gepompt zou worden en zelfs de armste landen ervan kunnen profiteren, kan dat een wereldwijde machtsverschuiving veroorzaken. Als elk land goedkope zonne-energie zou kunnen gebruiken zijn ze niet meer afhankelijk van de machtige olie landen. Niet langer draait de wereldpolitiek om landen die grote olievoorraden bezitten, met alle macht daarover, de afhankelijkheid van landen van olie en oorlogen daarover zouden kunnen vervagen.
Probleem met kernfusie reactoren is dat die wel in bezit zouden zijn van een bepaalde groep landen.
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 18:25    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Zonne-energie is nutteloos: het werkt niet als de zon te weinig schijnt, het werkt niet als de zon te veel schijnt. Want ja, met dit prachtige zomerweer worden zonnepanelen minder efficiënt.
Terug naar boven
Dnarbeis BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb ooit horen zeggen dat als er een aanloop is van verschillende enorme zwarte gaten en er uiteindelijk slechts 1 groot zwart gat over blijft. Er opnieuw een Big Bang komt en zo het universum opnieuw begint. Vraag me niet wat er van waar is. Maar de grote tekst (jah dit is heel kort samengevat) klonk nog wel mogelijk.
Terug naar boven
Louis Tinner BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 22:07    Onderwerp: Reageren met citaat

@joni: Onzin je hebt het over primitieve zonnecellen. Zonnecellen worden steeds efficienter en dat gebied ontwikkelt zich heel snel (solar paint etc) Maar ik had het meer over het gebruik van spiegels. In landen waar de zon heel veel schijnt worden al goedkope 'Concentrated solar power' centrales gebouwd, die daar zeer effectief zijn en er is een plan om een heel netwerk van dit soort zonne-energie centrales op te zetten in landen rond de middellandse zee, een samenwerking tussen europese en afrikaanse landen. Project DESERTEC. Een oppervlakte in de woestijn ten grootte van Frankrijk kan de hele wereld van energie voorzien. Het idee is simpel, spiegels reflecteren het zonlicht naar 1 bepaald punt. Dat kan een toren zijn of kleine buizen gevuld met speciale vloeistof vlak boven gekromde spiegels. De enorme hitte die ontstaat worden afgegeven op stoomturbines die energie opwekken.

Ik heb dit o.a. in een zeer vette documentaire gezien, 'Here comes the Sun'. Als je 45 min hebt moet je dit effe kijken (dan weet je ook waar over je het hebt ), echt heel interessant en zeker de moeite waard.

http://tegenlicht.vpro.nl/tegenlicht/afleveringen/2008-2009/energie-in-overvloed/here-comes-the-sun.html

Ik was iig zuperenthousiast na het zien van deze docu;
Viva la Revolution

Oh en hier nog een andere aflevering in de zelfde serie in tegenlicht. Deze gaat over efficientie van auto's, electrische auto's en de invloed van de oliemaatschappijen hierop. Ook heel vet

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2008-2009/energie-in-overvloed/de-race-om-de-auto-van-de-toekomst.html
Terug naar boven
Louis Tinner BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 22:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 2

Ga naar: