Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende
|
Robert |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:16 Onderwerp: studie/school vragen
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
ik ben momenteel aan het leren voor mijn toetsweek maar loop af en toe tegen problemen aan. mischien kan iemand mij helpen?
Wat een Lorenz-curve precies aangeeft? (Economie) http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorenz-curve
Wat Hanze zijn? (Geschiedenis) |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:34 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
Een lorenz-curve geeft aan hoe de inkomens verdeeld zijn onder de mensen in een land..
Wanneer de lorenz-curve gelijk is aan de blauwe lijn, dan verdiend iedere inwoner van een land evenveel. denk maar aan het communisme. Dus een docter verdiend 3000 in de maand, maar een schoonmaakster ook.
Wanneer de lijn telkens meer afwijkt van de blauwe lijn. zijn de inkomens telkens meer verdeeld. (zie de roze lijn). Hier verdiend een schoonmaakster bijvoorbeeld 2000 en een docter alweer 4000.
Hoe groter de afwijking tussen de blauwe en de roze lijn is, des te groter de inkomsten ongelijk verdeeld zijn.
Uitleg cumulatief:
Een voorbeeld maar (ik verzin maar iets hoor):
10 mensen hebben allemaal een bepaald maandsalaris.
Persoon 1: €20,-
Persoon 2: €30,-
Persoon 3: €32,-
Persoon 4: €48,-
Persoon 5: €51,-
Persoon 6: €59,-
Persoon 7: €79,-
Persoon 8: €83,-
Persoon 9: €84,-
Persoon 10: €95,-
Als je deze gegevens cumulatief optelt, krijg je het volgende:
1e 10 % (van de personen): €20,-
1e 20 %: 20 + 30 = €50,-
1e 30 %: 50 + 32 = €82,-
1e 40 %: 82 + 48 = €130,-
1e 50 %: 130 + 51 = €181,-
1e 60 %: 181 + 59 = €240,-
1e 70 %: 240 + 79 = €319,-
1e 80 %: 319 + 83 = €402,-
1e 90 %: 402 + 84 = €486,-
1e 100 %: 486 + 95 = €581,-
Samen verdienen ze dus €581,- per maand.
Als je dit cumulatief in percentages optelt krijg je:
1e 10 % : (20x100)/581 = 3,4%
1e 20 %: (50x100)/581 = 8,6%
1e 30 %: (82x100)/581 = 14,1%
1e 40 %: (130x100)/581 = 22,4%
1e 50 %: (181x100)/581 = 31,2%
1e 60 %: (240x100)/581 = 41,3%
1e 70 %: (319x100)581 = 55,0%
1e 80 %: (402x100)/581 = 69,2%
1e 90 %: (486x100)/581 = 83,6%
1e 100 %: (581x100)581 = 100,0%.
100% van de mensen verdient dus 100% van het inkomen dat ze samen verdienen.
Laatst aangepast door Nickdhnick op 29 Mrt 2009 13:37; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
L!nk |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:36 Onderwerp: Re: studie/school vragen
| |

Geregistreerd op: 20 Okt 2003 Berichten: 1609
|
|
Terug naar boven |
|
|
L!nk |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:39 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 20 Okt 2003 Berichten: 1609
|
[13:37] <@FpsDoug> samenwerking tussen handelaren
[13:37] <@FpsDoug> gilde was intern
[13:37] <@FpsDoug> eerder samenwerking tussen gildes dan
[13:37] <@FpsDoug> tis wel tijdens de middeleeuwen
[13:38] <@FpsDoug> samenwerking tussen gildes of handelaren of totale steden geloof ik, tis vrij breed
[13:38] <@L`nk> hehe okee
[13:38] <@FpsDoug> vroege vorm van protectionisme
vriend die geschiedenis studeert. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:41 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
Hanze is volgens mij voor steden
denk maar aan de hanze steden zoals Zutphen en Deventer |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:44 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
@L!nk
Ja zo iets dacht ik ook, maar ik geloof toch dat er kleine verschillen zijn, volgens mijn boek is een hanze een bondgenootschap tussen kooplieden en steden. ik dacht dat Gilden niet verbonden waren aan steden.
@Nickdhnick
Hoe komt het dan dat de roze en blauwe lijn elkaar op het begin en einde weer kruizen? dat zou dan toch betekenen dat iedereen evenveel verdient? |
|
Terug naar boven |
|
|
L!nk |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:50 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 20 Okt 2003 Berichten: 1609
|
N!CE schreef: | @L!nk
Ja zo iets dacht ik ook, maar ik geloof toch dat er kleine verschillen zijn, volgens mijn boek is een hanze een bondgenootschap tussen kooplieden en steden. ik dacht dat Gilden niet verbonden waren aan steden.
|
check mn post eronder.
N!CE schreef: | @Nickdhnick
Hoe komt het dan dat de roze en blauwe lijn elkaar op het begin en einde weer kruizen? dat zou dan toch betekenen dat iedereen evenveel verdient? |
nee, het is nml in percentage, 100% is dus altijd het totale inkomen. de kromme curve betekent dat de inkomens onevenredig verdeeld zijn, terwijl de rechte curve betekent dat iedereen evenveel verdient. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:53 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
In de linker onderhoek: 0% van de mensen verdienen 0% van het inkomen. dus alle lijnen van de lorenz-curve beginnen daar..
In de rechter bovenhoek: 100% van de mensen verdienen 100% van het inkomen. Daar eindigen dus weer alle lijnen van de lorenz-curve..
Die blauwe lijn komt eigenlijk bijna nooit voor. maar die staat er gewoon voor de duidelijkheid.
Hoe je die roze lijn kan aflezen..
Kijk naar de inkomenstrekkers en dan bij de 50%. Volg dan een denkbeeldige lijn naar de roze lijn toe. en lees dan bij de inkomens af hoeveel procent zij samen verdienen.
In dit geval. 50% van de inwoners verdienen 25% van het totale inkomen |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 13:56 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
@L!ink. Nickdhnick
oke bedankt, ik weet voor op t moment genoeg... |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 29 Mrt 2009 14:43 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
Gelukkig maar
Als we dan toch schoolvragen aan het beantwoorden zijn. Ik heb hulp nodig bij Flash!
Probleem: (ff kopieren van een hulp forum xD)
Voor school ben ik bezig met een Immersive Space te creëren in Flash..
In frame 1 op mijn hoofdtijdlijn heb ik een movieclip geplaatst.. en die MC bestaat uit het volgende:
Op het eerste frame een filmpje, op de 2e frame staat een soort van menu waarop je kan kiezen of je het filmpje nog eens wilt bekijken of naar het verhaal wilt gaan..
Alleen nu.. wanneer ik in action script een stopcode in een nieuwe layer op het eerste frame stop (nog steeds in de MC) zie ik wel het filmpje, maar het lukt me niet om dan naar het 2e frame te gaan.
Nu heb ik dat opgelost door de Timeline te vertragen. Die vertraging duurt net zo lang als het filmpje.
Het stukje action script dat ik daarvoor heb gebruikt is:
Code: | //
//setTimeOut Example
//
stop();
var timelineDelay:Number = 63;
//Pause the TimeLine (in seconds)
function wait() {
play();
//Just continue playing
//gotoandplay(50); // Play a specific frame or frame label
//someFunction(); // Call a function
//etc...
trace("Timeline was delayed "+timelineDelay+" seconds, now continuing");
}
setTimeout(wait, timelineDelay*1000);
//converts from milliseconds to seconds
//(1000 milliseconds = 1 second)
|
In de MC heb ik ook een "Skip" button gemaakt, waarmee je gelijk naar het verhaal gaat. Dat werkt prima.. maar het probleem is. Wanneer ik onder het filmpje op 'skip' klik, ga ik daarmee naar de 2e frame op mijn hoofdtijdlijn (gebied 1 bij mn verhaal) alleen na 63seconden (dat is de tijd van de Delay) ga ik opeens naar de 3e frame op mijn hoofdtijdlijn (gebied 2 bij mn verhaal).
Kortom.. die TimelineDelay die blijft dus door gaan.. hoe kan ik er voor zorgen dat wanneer je op skip drukt, dat die TimelineDelay ook stopt?
P.S. Ik maak alleen gebruik van AS 1.0 en AS 2.0. En Adobe Flash CS4 |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 08:59 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
Tja het is jammer dat ik de balle verstand heb van alles wat met informatica te maken heeft, anders had ik je best willen proberen helpen...
wat voor studie doe je eigenlijk? |
|
Terug naar boven |
|
|
Nash |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 09:02 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 03 Okt 2006 Berichten: 761
|
Ik gok iets met multimedia design? Heb zelf wel (technische) informatica gedaan maar heb 0,0 ervaring met flash, het komt dus niet terug in informatica.. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 09:09 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
Ik doe Communication and Multimedia Design. Die opleiding bestaat uit de communicatie-propedeuse en de informatica-propedeuse.. ik doe de communicatie kant Echt meer programmeren hoef ik dus niet te doen |
|
Terug naar boven |
|
|
Nash |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 09:14 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 03 Okt 2006 Berichten: 761
|
Heb zelf 1 CMD minor gedaan. Was een blok lang alleen documentatie lezen/maken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Divine Rage |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 14:33 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 3215
|
Laat ik nou net van plan te zijn CMD te doen in Arnhem...
Zou dan als tussenstap zijn tussen middelbaar onderwijs en (hopelijk) de HKU (Utrecht) voor Game Design and Development. |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 16:47 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
Divine Rage schreef: | Laat ik nou net van plan te zijn CMD te doen in Arnhem...
Zou dan als tussenstap zijn tussen middelbaar onderwijs en (hopelijk) de HKU (Utrecht) voor Game Design and Development. |
Bedoel je niet de HU?
In iedergeval.. weet iemand mischien wat het flexibiliseren van de arbeidsmarkt is? |
|
Terug naar boven |
|
|
Sjoerd van der Meer |
Geplaatst: 30 Mrt 2009 17:04 Onderwerp:
| |
![]()
Geregistreerd op: 05 Jul 2006 Berichten: 1203
|
Nee hij bedoelt de HKU, oftwel de Hogeschool van de kunsten Utrecht
Het felxibaliseren van de arbeidsmarkt, is volgens mij ervoor zorgen dat mensen niet alleen op hun werk hoeven te werken. Dus bijvoorbeeld thuiswerken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 31 Mrt 2009 16:34 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
Yes ik heb een antwoord op mijn flash gebeuren het werkt ^^
ik heb ten eerste een andere code neer gezet:
Code: |
stop();
var interval:Number = setInterval(
function():Void {
play();
clearInterval(interval);
},
63000
);
|
Na een beetje uitvogelen wat alles betekend ben ik er achter gekomen dat clearInterval(interval); dus de interval weer stop.
Wanneer ik nu naar de volgende frame ga (als ik op skip heb gedrukt) en ik zet daar de code clearInterval(interval); neer.. dan werkt het
Me is nu zo happy. Vooral omdat het product donderdag ingeleverd moet worden  |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 05 Mei 2009 15:58 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 04 Mrt 2008 Berichten: 5569
|
Korte vraag voor als iemand t even snel weet.
Vallen ambtenarensalarissen onder overheidsbestedingen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 16 Jun 2009 18:39 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 25 Jan 2009 Berichten: 8355
|
Om dit topic weer leven in te blazen....
Zijn Industriele Wetenschappen en Techniek Wetenschappen goede richtingen ? Wat is eigg het verschil tussen de 2 ?
Ik doe dit jaar Wetenschappen ASO, maar ik zie af van de hoeveelheid talen en theorie (ivm Wetenschappen)  |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 28 Jun 2009 11:43 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 02 Nov 2008 Berichten: 8669
|
"Claudia kijkt naar het in de grond slaan van een heipaal. Op een bepaald moment ziet zij het heiblok op de paal terecht komen. Na een halve seconde hoort zij pas de klap ervan. Hoe ver staat claodia bij de heipaal vandaan?"
A 1700 m
B 680 m
C 340 m
D 170 m
Dat zou dan toch D moeten zijn omdat snelheid van geluid 340 per sec is en dat door de helft = 170.
Toch?
(Heb niet goed opgelet in de les vandaar dat ik het aan jullie vraag:) ) |
|
Terug naar boven |
|
|
Sjoerd van der Meer |
Geplaatst: 28 Jun 2009 12:03 Onderwerp:
| |
![]()
Geregistreerd op: 05 Jul 2006 Berichten: 1203
|
Klinkt logisch  |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 28 Jun 2009 12:20 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 16 Nov 2008 Berichten: 2882
|
klopt helemaal. bij kamertemperatuur is de snelheid van het geluid 340 m/s, en als t=0.5 seconde, dan is s in meters 340*0.5=170 meter. |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 28 Jun 2009 12:30 Onderwerp:
| |
![]()
Geregistreerd op: 24 Sep 2006 Berichten: 2484
|
BeWario schreef: | klopt helemaal. bij kamertemperatuur is de snelheid van het geluid 340 m/s, en als t=0.5 seconde, dan is s in meters 340*0.5=170 meter. |
Wikipedia zegt: 'In dry air at 20 °C (68 °F), the speed of sound is 343 meters per second (1,125 ft/s).'
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 29 Jun 2009 08:39 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 30 Jul 2006 Berichten: 6697
|
In Nederland hebben we de kachel een graadje hoger op 21 °C. dus hier gaat het geluid op kamertemperatuur 340 m/s  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende |