|
Auteur |
Bericht |
|
konnichiwa |
Geplaatst: 17 Mrt 2009 19:53 Onderwerp: Divinity 2: Ego Draconis
| |

Geregistreerd op: 17 Aug 2007 Berichten: 2403
|
Voor de mensen die het nog niet wisten deze zomer mogen we Divinity 2: Ego Draconis verwachten de sequel op een zeer geslaagde game. Het is na Mass Effect 2 een van mijn meest gewilde WRPG's. Het speelt zich af in een Medievel tijdperk net zoals Oblivion en belooft heel schitterend te worden:
Anyway voor een trailer van de game check:
http://x360.9lives.be/games/divine-divinity-ii/previews
En zal voor het makkelijk te maken hun preview hier ook eens plakken ze:
Een uitnodiging om de Larian Studios in Oudenaarde eens te bezoeken, welke zichzelf respecterende Belgische gamer kan daar nu aan weerstaan? Zeker als je weet dat ze daar Divinity 2: Ego Draconis gaan presenteren, de opvolger van het zeer gesmaakte Divine Divinity in 2002 en diens spin-off Beyond Divinity in 2004. Swen Vincke, de patroon van Larian Studios, stond enkele gegadigden op te wachten om het nieuwste werk van zijn bedrijfje te laten zien.
Divinity 2: Ego Draconis brengt ons terug naar Rivellon, daar waar Damian nog steeds verdriet, verderf en vernieling zaait onder de bevolking. Het is een tijd waarin de draken in het land opgejaagd worden en liefst zo snel mogelijk worden opgeruimd. Niemand is een fan van deze gruwelijke beesten, die al vele decennia verschillende gebieden terroriseren. Een dorp dat zich wijdt aan dergelijke jachtpartijen is Farglow en dat is ook meteen het vertrekpunt van onze lange reis.
De roep van de Drakendoder
Als speler begin je als een prille drakenjager die nog volop in zijn opleiding zit tot een volwaardige drakendoder. Om te beginnen word je snel wegwijs gemaakt doorheen drie facetten van je opleiding: je omgang met wapens en een paar gevechtstechnieken, spoken kunnen zien en hiermee communiceren en - wat misschien wel het interessantste is - het in staat zijn om gedachten van andere mensen te kunnen lezen. Op dat laatste ga ik dadelijk wel even op terug komen, want hoe je hier mee omgaat bepaalt voor een enorm groot deel hoe je het spel zal beleven. We doorlopen eerst nog even de rest van de tutorial, in het bijzonder het gevechtssysteem en hoe je personage vorm krijgt.
In Ego Draconis ben je niet gebonden aan een bepaald beroep zoals krijger, magiër of dief. De evolutie van je vaardigheden heb je dus geheel zelf in handen en daarmee kun je enorm veel richtingen uit. Wat je ook zelf in de hand hebt is het uitzicht van je karakter. Zo kun je bij een bezoek aan een Illusionist van geslacht en gelaatstrekken veranderen op eender welk moment in het spel. Een leuke toevoeging voor zij die zich hier graag mee bezig houden.
Om je te laten kennismaken met het gevechtssysteem moet je enkele Goblins uit de weg ruimen. Deze nare wezens zijn om te beginnen nog niet al te sterk en geven je de kans om even de verschillende mogelijkheden uit te proberen. Zo kun je bij het succesvol slaan van een monster een aantal snelle combo's uitvoeren, kun je springen en een zo aanval inzetten of één van je vaardigheden gebruiken zoals een wervelwindaanval of een vuurbal. Als speler krijg je een extra voordeel door het spel tijdens een gevecht te pauzeren: tijdens die pauze kun je rustig je uitrusting uitkiezen, potions drinken en je skills klaarzetten in de interface. Zodra je uit het pauzemenu gaat of je een skill activeert gaat het spel weer verder. Handig om te weten als je in een lastig parket zit en een korte adempauze welkom is. Het is nog afwachten in welke mate de speler hiervan kan blijven profiteren, maar Swen beloofde dat de vele uitdagingen zwaar genoeg zullen zijn om zelfs de grootste pauzeurs het vuur aan de schenen te leggen.
Mindreading
Veel hedendaagse RPG's stellen de speler voor diverse keuzes die een impact hebben op de afloop van het spel, zoals in Fallout 3. In Divinity 2: Ego Draconis ga je het effect van je keuze al veel sneller ervaren en hangt de grootte van de beloning af van je gekozen pad. Hier is waar het 'Mindreading' te pas en te onpas gebruikt kan worden. Tijdens een gesprek met eender welk personage heb je de mogelijkheid om eens te piepen in zijn gedachten, maar dat gaat wel ten koste van je kostbare ervaringspunten of experience. Een vervelende keuze als je weet dat het niet altijd iets oplevert. Je kunt wel niet zakken in een level, maar wel diep in de min gaan, waardoor het wat langer zal duren voor je het volgende level zult halen. Toch is het de moeite waard om eens te proberen, want enkel op deze manier kun je sommige beloningen verdienen, andere quests achterhalen of een quest sneller voltooien.
Nu kan ik hierover nog wel even blijven vertellen, maar ik denk dat het wel wat duidelijker wordt aan de hand van een paar voorbeelden. Zo kom je onderweg een schatbewaarder tegen die je enkel toegang geeft tot zijn koffer beladen met goud als je het wachtwoord kunt raden. Nu kun je hiervoor op een lang avontuur vertrekken, waarbij je gevaarlijke wezens moet zien te verslaan of gewoon even de beste man zijn gedachten leest en poef daar is het wachtwoord. De beloning is een flink gevulde beurs ten koste van enkele experience.
Een ander voorbeeld waarbij het handig is om even in het hoofd van een ander te kruipen is het overtuigen van een soldaat om het voedsel dat hij bewaakt aan jou te overhandigen. De trouwe dienaar valt op geen enkele manier te overtuigen, tot je even in zijn gedachten gaat lezen dat hij smoorverliefd is op een mooie deerne in de stad. Vlug verzin je een excuus door te vertellen dat de mooie Elisabeth zielig en alleen rondloopt op zoek naar haar stoere bewaker. Hij verdwijnt al snel en laat zo het voedsel onbewaakt achter, klaar om zonder slag of stoot mee te nemen. Dit laatste voorbeeld wordt extra leuk als je terug naar de stad gaat: daar zie je dat Elisabeth gestalkt wordt door de brave man, die met enige moeite enkele op Shakespeare gebaseerde gedichten aan haar probeert op te dragen.
What to do, what to do?
Divinity 2: Ego Draconis bevat een zeer uitgebreide questboom. Je hebt de vaste verhaallijn die je met enkele bochten kunt doorlopen en dan heb je de gigantische massa aan side-quests die je steeds verder en verder weg leiden. Hoe verder je afdwaalt, hoe moeilijker ze worden, maar des te groter de beloning. Zoals ik eerder al aanhaalde is de manier waarop je een dergelijke quest doorloopt de bepalende factor van welke beloning je staat op te wachten.
Op het idyllische platteland ontmoet je boer en een boerin. De charmante boerin vraagt aan jou om een verzegelde brief te bezorgen aan de plaatselijke blacksmith. Hier heb je al de eerste keuze of je stiekem de brief zou lezen of niet. Als je de brief zou lezen, kom je er achter dat ze een stiekeme relatie hebben achter de rug van de boer. Weer heb je de keuze om het te vertellen aan de boer, de boerin af te persen of om de brief toch te bezorgen aan de blacksmith. Iemand enige voorkeur? De boerin afpersen? Ik had ook niet anders verwacht. Helaas loopt dat niet zo geweldig af, zowel de boer, de boerin als de blacksmith zijn dan zeer slecht gezind. Daar komt dan nog bij dat je niet meer kunt onderhandelen met de blacksmith voor je uitrusting en dat je helemaal geen beloning krijgt.
Wat is dan wel de ideale oplossing? Je gebruikt je Drakendoder-vaardigheid om de gedachten van de boerin te lezen. Zo kom je er achter dat er een geheime koffer verborgen is op de boerderij met daarin het bewijs dat haar vorige minnaar door de boze boer om zeep is geholpen. Dit bewijs leg je voor aan de plaatselijke ordehandhaving en deze komen de moordenaar arresteren, waardoor de boerin en de blacksmith gelukkig gaan samenleven en jij kunt genieten van een extra korting in de winkel. Hiermee hebben ze ons overtuigd dat elke keuze die je maakt onmiddellijke gevolgen kan hebben op het spelverloop. Sommige quests zijn zelfs met elkaar verweven en enkel door meermaals te herspelen heb je de kans om het beste resultaat te achterhalen of je kunt anders de save en load strategie gebruiken, die wij RPG'ers allemaal wel kennen.
Van mens tot draak en van draak tot mens
Terwijl je de laatste hand aan het leggen bent op je training en vlak voor je een volwaardig lid wordt van de Drakendoders, worden deze opgeroepen om te gaan jagen op een draak en laten ze je alleen achter. Je doolt dan maar wat in je eentje rond in Farglow en kom je zelf oog in oog te staan met Talana, de draak waar op gejaagd wordt. Tijdens je gevecht met haar wordt je getroffen door een vloek en doordrongen van de geest van de draak. Hierdoor ben je niet langer een Drakendoder, maar een Drakenridder. Deze nieuwe titel geeft je de mogelijkheid om te veranderen in een draak. Helaas zijn deze fantastische wezens niet zo geliefd bij de bevolking en wordt je al snel behandeld als opgejaagd wild. Je bent dus verplicht om voor het hazenpad te kiezen en verlaat Farglow. Je treft een wereld aan waar Damian al enorm veel vernieling en verderf heeft gezaaid en jij met je nieuwe Drakenkrachten kan een poging wagen om de wereld te redden - iets waar de gemiddelde gamer toch ervaring mee zou moeten hebben.
Als draak beschik je eveneens over een heel arsenaal aan vaardigheden en zal je moeten kiezen in welke van die vaardigheden je de kostbare punten wilt investeren. Het spreekt voor zich dat je de uitrusting van de draak niet even in de winkel kunt kopen. Hiervoor zul je goed moeten zoeken en quests moeten voltooien om jezelf in drakenvorm wat beter te beschermen. Nu is het wel zo dat je als draak niet overal vrij kunt rondvliegen. Over de hele wereld zijn er verschillende drakenvallen geplaatst die je het leven zuur zullen maken. Je kunt ze proberen te vermijden of in je menselijke vorm deze onschadelijk maken. Zo is er een belangrijke interactie tussen beide vormen die je slim zult moeten gebruiken om Damian te stoppen.
De gameplay met de draak is vooral veel vliegwerk en je tegenstanders bestoken met vuur. Zo kun je de Wyvern die je tegenkomt in het wilde weg beschieten met vuurbollen - deze kosten je geen energie, maar vergt wel wat oefening om doel te treffen - of je kunt één van je vaardigheden gebruiken en de vijand onderdompelen in een vlammenzee of ze bestoken met doelzoekende vuurbollen. Hier kun je eveneens gebruik maken om het spel te pauzeren, je instellingen aan te passen, je doelwit uit te kiezen en je aanval te plannen.
De Drakentoren
Nog een onderdeel van Ego Draconis is de Drakentoren. Dit is je veilige uitvalsbasis die je eerst nog op een kwaadaardige alchemist moet zien te veroveren. Hier kun je altijd en overal terecht: zo kan je je hachje op het laatste moment nog redden door even naar de toren te flitsen. In deze toren beschik je over een aantal hulpzame dienaars, die op jouw bevel het land doorzoeken naar elk voorwerp dat je maar vraagt, zoals kruiden om drankjes te maken. In die vertrekken vind je ook een grote koffer waarin je een massa aan voorwerpen kunt bewaren die je nu nog niet kunt gebruiken, maar misschien later wel in het spel.
In een ander deel van de toren zit een Frankenstein look-a-like. In dit gedeelte kun je zelf je "iets" samenstellen met behulp van verzamelde ledematen, en dat "iets" kan je dan later oproepen om je te helpen bij taaie gevechten. Zo bepaald het hoofd de klasse van het beest zoals krijger, boogschutter of magiër en de andere ledematen hebben een invloed op zijn statistieken. Een leuke toevoeging waarin geheid enkele van ons zich in zullen verdiepen. Afhankelijk van je speelstijl kan zo een zelfgebouwd supermonster enorm handig zijn in de strijd tegen de vele dwarsliggers op je pad.
Vliegend Fort
Aangezien het officieuze gedeelte van de presentatie iets sneller was afgelopen dan gepland, kreeg Swen de toelating van de aanwezige PR-man om ons nog iets extra's te laten zien. In heel Rivellon zul je het landschap na verloop van tijd zien veranderen. We keren terug naar Farglow en treffen daar niet meer het vertrouwde en brave volk aan, maar gigantische torens die het uitzicht een zeer verderfelijk tintje geven. Het is zelfs enkel bereikbaar in je drakenvorm en de torens zijn dan ook gebouwd om deze vliegende wezens tegen te houden.
Je merkt dat Larian Studios zich hier een beetje heeft laten inspireren door RTS-games. Niet vanuit het standpunt van de speler, maar vanuit dat van de vijand: deze heeft torens waarmee hij constant verse demonen de lucht in stuurt, torens die pijlen en lasers op je afschieten en torens die een speciaal drakenschild opwekken en zo andere torens en gebieden kunnen beschermen. Om die laatste uit te schakelen moet je op zoek gaan naar een schakelaar. Die kun je in de toren zelf vinden of ergens op een ander platform. In deze fase van het spel wordt het dus heel belangrijk om te wisselen tussen je mens-zijn en je draak-zijn, want als mens kun je weer wel voorbij een dergelijk schild wandelen. Waarom loop je dan niet op je twee benen voorbij zo een Vliegend Fort? Omdat het landschap zo verwoest is dat zoiets niet meer mogelijk is en je dus verplicht bent om sommige stukken te vliegen.
Pc versus Xbox 360
Divinity 2 zal, als alles volgens planning verloopt, deze zomer zowel op de pc als op de Xbox 360 verschijnen. De vraag of het spel ook een weg zal vinden naar de Playstation 3 werd beantwoord met ‘I can't say.' Of ze daar mee bedoelen dat ze het overwegen of dat we er niet op moeten hopen is dus nog niet duidelijk. De lichaamstaal van Swen bij het antwoord laat mij in ieder geval vermoeden dat de Sony liefhebbers zich wel mogen verheugen op een exemplaar, maar ik kan mij uiteraard vergissen.
Genoeg gespeculeerd! Het grootste verschil tussen de pc- en de Xbox 360-versie is vooral terug te vinden in de interface. Zo is deze van de pc veel uitgebreider en biedt die veel meer mogelijkheden, terwijl die van de Xbox 360 iets simpeler is, maar dan weer gemakkelijker in gebruik. Ik kan eigenlijk geen voorkeur voor één van beiden uitspreken omdat tijdens deze namiddag enkel een presentatie werd gegeven en wij niet zelf even mochten spelen. Dit was vooral te wijten aan de aanwezigheid van vele bugs, die ze natuurlijk tegen de release zullen oplossen. Bij een volgende uitnodiging zullen we hier hopelijk wel wat dieper op in kunnen gaan. Wat ik gezien heb ziet er alvast heerlijk uit en ben ik stikjaloers op al die playtesters die wel al van Ego Draconis geproefd hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 17 Mrt 2009 19:58 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 05 Feb 2008 Berichten: 7331
|
Interessant. Even checken als-ie uit is! |
|
Terug naar boven |
|
|
konnichiwa |
Geplaatst: 17 Mrt 2009 20:02 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 17 Aug 2007 Berichten: 2403
|
Zeer interessant, ik ben een grote fan van Oblivion en deze game heeft er weg van en dat samen met een groot aantal qua keuzes = must have. |
|
Terug naar boven |
|
|
Vaizard |
Geplaatst: 17 Mrt 2009 20:07 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 24 Okt 2006 Berichten: 241
|
Nog nooit echt gespeeld (de 1e game dan). Ben benieuwd hoe goed het gaat worden
Laatste stukje deed mij beetje denken aan Drakan Order of the Flame. Vliegen op een draak (ook al ben je er nou zelf een). Damn wat heb ik dat spel eerst veel gespeeld. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 20 Mrt 2009 10:39 Onderwerp:
| |
Redacteur

Geregistreerd op: 19 Jan 2007 Berichten: 4358
|
Larian Studios is vroeger op mijn school in Kortrijk gekomen om te vertellen over game design. Destijds hadden ze de engine al gedeeltelijk klaar en kregen we een mooie voorstelling ervan
In ieder geval Divine Divinity was prachtig en dit 2de deel ga ik me dan ook al zeker kopen, al is het maar om m'n landgenoten te steunen ^_^
Drakan was ook wel geweldig, vooral de PS2 versie met wat Free-roaming viel erg in de smaak maar de PC versie was ook wel netjes  |
|
Terug naar boven |
|
|
Magnum Delta |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 14:20 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 05 Jan 2008 Berichten: 178
|
MaartenL
Welke school zat jij dan wel? Wij krijgen geen zo'n dingen hoor. |
|
Terug naar boven |
|
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 21 Mrt 2009 14:42 Onderwerp:
| |

Geregistreerd op: 25 Jan 2009 Berichten: 8355
|
Ziet er zeer goed uit! Wss haal ik hem wel voor de PC als ie wat goedkoper(20/30 euro) te verkrijgen is. Eerst Drakensang maar eens uitspelen  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|
|