Total Annihilation was een geweldige strategiegame die revolutionair was voor zijn tijd. Het onofficiële vervolg, namelijk Supreme Commander, mocht deze trend voortzetten maar door de hoge instapdrempel lieten vele gamers het spel snel links liggen en werd de online community gedomineerd door de hardcore spelers. Met Supreme Commander 2 slaat Gas Powered Games een nieuwe, maar toch vertrouwde weg in.
Om een aantrekkelijker en leuker spel te bekomen sloeg de ontwikkelaar de handen in elkaar met Square Enix. Een samenwerking die vast en zeker vreemd overkomt voor velen maar wel eentje die het verhaal en het ontwerp van de eenheden verbetert. Supreme Commander 2 bouwt verder op het matige verhaal van de uitbreiding Forged Alliance. De Seraphim, een buitenaards en gewelddadig ras, werden verslagen en de United Earth Federation, de Cybran Nation en The Aeion Illuminate komen samen onder één vlag namelijk The Coalition. Net wanneer vrede verzekerd leek, wordt de president van The Coalition vermoord. Voor je 'U' kan zeggen, zijn de drie partijen al vlug elkaar aan het bestempelen als de schuldige. Je kan het vast al raden: tijd voor oorlog!
Het verhaal klinkt erg cliché en eigenlijk is het dat ook. De drie campagnes die de game aanbiedt, beslaan allen uit zes missies, wat het totaal op 18 missies brengt. Niet echt een enorm aanbod en helaas zijn ze ook niet eens zo groot. Het verhaal brengt wel een zekere drijfveer maar verbazen zal het zeker niet. De kans dat je de campagne nog eens doorloopt na het beëindigd te hebben is dan ook zeer klein, tenzij je een achievement wil behalen voor het uit te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. De conclusie van de singleplayer is dat het een lange tutorial is die je dient klaar te stomen voor het online geweld. Het is wel aangeraden om deze dus toch eens te spelen om de eenheden te leren kennen en de mechanics van de game onder de knie te krijgen.
In tegenstelling tot zijn voorganger bevat Supreme Commander 2 een simpeler economiesysteem. Vroeger kon je bouwen wat en wanneer je wou met als impact dat je gehele productie zou vertragen en bij momenten zelfs even stopte. Het nadeel hiervan was dat vele spelers het systeem niet succesvol konden onderhouden. Nu moet je eerst de nodige resources hebben voordat je een eenheid of gebouw kan neerzetten. Net zoals andere traditionele strategiegames dus. Hierdoor zal het een stuk makkelijker zijn voor nieuwkomers die niet vertrouwd zijn met het systeem van Supreme Commander 1. Je zet energiegeneratoren neer en mass extractors op bepaalde plekken en de resources beginnen binnen te lopen. Verbeteringen aan de hoeveelheid inkomsten zullen via onderzoek bepaald worden. Nog een nieuwigheid waarmee de ontwikkelaar de ingewikkelde tech tiers van de baan helpt.
Door oorlog te voeren of onderzoeksgebouwen neer te zetten verdien je onderzoekspunten die je kan verdelen over vijf takken: land-, zee- of luchteenheden, gebouwen en de commander. Door te investeren in een bepaalde tak zullen al de units in de tak sterker worden, meer schade aanrichten of zullen er wapens toegevoegd worden maar ook nieuwe eenheden worden op deze manier vrijgespeeld. Gebouwen zullen goedkoper en sneller gebouwd worden, of ze krijgen een extra geschutskoepel. Het verbeteren van de commander, de hoofdeenheid die jou vertegenwoordigd op het slagveld, zal deze de mogelijkheid geven om een effectieve gevechtseenheid te worden zonder dat het spoedig 'game over' is als hij sterft. Met dit onderzoek heb je niet meer het probleem dat lage tier eenheden kanonnenvoer worden zoals in Supreme Commander.
Het aantal verschillende eenheden is drastisch verminderd maar ze behouden hun effectiviteit doorheen een heel spel dankzij de upgrades. Het verlies aan eenheden wordt dan weer opgevangen door het uitbreiden van het aantal experimentele eenheden. Deze zijn aanzienlijk sterker dan gewone eenheden en kunnen een strijd snel beslissen. In tegenstelling tot de voorganger zijn echter een stuk zwakker gemaakt omdat ze sneller vrijgespeeld en gebouwd worden. Hierdoor wordt het meteen leuker om met deze imposante eenheden ten strijde te trekken. Er zijn verschillende types zoals enorme robotten en slagschepen die onderwater kunnen gaan maar ook bepaalde gebouwen zoals de Noah Unit cannon, die eenheden kan afvuren over de gehele map of een toren die eenheden kan teleporteren. Ook de lange artillerie en atoomraketten keren terug.
|