Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Warhammer Online: AoR


Door morsen op 12-10-2008 om 13:27
Bron: Gamed

In MMORPG-land is World of Warcraft koning. Of je het nou leuk vindt of niet, Blizzard’s marktaandeel liegt er niet om. De afgelopen jaren zijn er meerdere verwoede pogingen gedaan om hen naar de kroon te steken, maar nooit met succes. Warhammer Online ging daar verandering in brengen. Developer Mythic Entertainment had er zeker de papieren voor, daar ze in het pre-WoW tijdperk al behoorlijk succesvol waren met Dark Age of Camelot. Als iemand het kon waren zij het dus wel, maar of het ze ook daadwerkelijk ging lukken... De afgelopen week heb ik mij ingegraven achter mijn PC om die vraag te beantwoorden. Lees het antwoord in deze review.

Het IP Warhammer bestaat al sinds 1983 en is van origine een zogenaamde tabletop wargame. Daarbij moet je denken aan grote legers plastic poppetjes, kunstgras slagvelden, dikke handleidingen en dobbelsteen-combat. Tel daar een indrukwekkende bibliotheek van talloze boeken, comics en magazines bij op en je hebt het Warhammer universum. Zo onbekend en nerdy als dit alles je misschien voor doet komen, zo populair is het ook. De Britse producent en eigenaar Games Workshop is er in ieder geval mee uitgegroeid tot een succesvol beursgenoteerd bedrijf. Alles bij elkaar de ideale basis voor een MMORPG dus, zo dacht ook Mythic en in mei 2005 kochten ze de licentie aan. Nu, drie en een kwart jaar later is Warhammer Online: Age of Reckoning een feit.

Mijn eerste contact met WAR was op z’n zachtst gezegd moeizaam. De ‘account creation service’ was down en zonder key registratie kun je niet inloggen. Vervelend genoeg was er ook geen bericht over waarom de service down was en hoe lang het zou duren, wat de irritatie alleen maar verder voedde. Na een halve dag wachten deed de pagina het plotseling toch en kon ik in ieder geval die avond nog spelen. De verloren speeltijd heb ik achteraf goed kunnen gebruiken om me in te lezen in de Warhammer lore, dus zoveel was er ook weer niet aan de hand. Maar het zette wel een negatieve toon.

Het character creation screen
Het character creation screen

Enfin, over naar de game. Het verhaal draait -zoals bij de meeste fantasy RPGs- rond de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad. De goede kant heet in dit geval ‘The Realm of Order’ en is een alliantie tussen dwarves, empire (humans) en high elves. De kant van het kwaad laat zich ‘The Realm of Destruction’ noemen en bestaat uit greenskins (orcs en goblins), chaos (evil humans) en dark elves. Allemaal zijn ze onderverdeeld in verschillend benoemde careers die –als je even goed kijkt- allemaal terug te rekenen zijn naar de 4 standaard RPG archetypes, namelijk tanks, ranged en melee damage dealers en healers. Nothing new there, maar dat is ook niet zo erg. De achtergrondverhalen van de verschillende groeperingen zijn trouw aan het Warhammer universum en geven de game een authentiek eigen sfeertje mee. Die standaard classes zijn er natuurlijk ook voor een rede, ze werken! Op die enkele lore-fanboy na gaat het de meeste mensen er trouwens toch om hoe de game er uitziet en speelt. En op dat vlak komt WAR er vrij goed vanaf. Vrij goed dus, maar zeker niet perfect.

Na me een tijdje georiënteerd te hebben op het aanbod aan classes, besloot ik de Greenskin Squig Herder eerst te proberen. Die zag er wel geinig uit in het CGI filmpje en ik moest toch ergens beginnen. Het greenskins startgebied ligt midden in een heftige battle met de dwarves. Zo zijn de gebieden in WAR namelijk verdeeld, elke faction vecht primair tegen één andere. Greenskins tegen dwarves, chaos tegen empire en high elves tegen dark elves, allemaal op een eigen plek op de wereldkaart. Het is wel mogelijk halverwege over te stappen naar een andere battle, maar de eerste paar levels vecht je voornamelijk tegen je tegenhanger. In dit geval de dwarves dus, die kleine maar stevige mensachtigen. Nee, ook de karakterontwerpen zijn weinig vernieuwend in WAR. Maar toch hebben ze iets authentieks en zorgen ze voor een unieke Warhammer feel. De -voor MMO termen- hoogwaardige graphics dragen daar ook zeker aan bij. De game ziet er erg goed uit en draait op mijn al maar ouder wordende PCtje soepel zat. Maar! Graphics zijn niets zonder goede animatie en daar ligt ook meteen de grote zwakke plek van WAR.

De Squig Herder in actie (uit het CGI filmpje)
De Squig Herder in actie (uit het CGI filmpje)

De karakteranimaties zijn namelijk van slechte kwaliteit, erg slechte kwaliteit mag ik wel zeggen. Neem nou de gevechten, die toch een beetje de core gameplay van een MMORPG moeten vertegenwoordigen. Mijn Squig-pet warpte voortdurend alle kanten op en de animaties van mijn karakter zelf leken zich ook van geen enkele logica bewust. Soms bleven ze midden in een actie hangen, soms braken ze halverwege af en soms gebeurde er gewoon helemaal niets. En hetzelfde gelde voor de bijbehorende geluiden. Ook vreemd was dat naarmate je de game langer achtereenvolgens speelde, er steeds meer effecten leken te verdwijnen. Eerst dacht ik nog dat het misschien aan mijn PC lag. Een korte google search bewees echter anders. De slechte karakteranimaties zijn op de WAR-fora een veelgeziene klacht. En terecht trouwens! Het maakt de gevechten verwarrend, onoverzichtelijk en lelijk. Daar komt nog eens bij dat je ook regelmatig vast komt te zitten in objecten, om er vervolgens op een rare manier overheen gezet te worden. Van goede interactie tussen objecten is dus ook weinig sprake. En dan is er nog een andere vreemde issue, buiten een cirkel van een paar meter van jou eigen karakter gaan alle spelkarakters plotseling bewegen alsof ze regelrecht uit een oude film komen lopen, hakkelend en onnatuurlijk. Na wat navraag blijkt dit een manier om de CPU wat rekenkracht te besparen in grote gevechten en gebruikte Mythic het ook al in eerdere spellen. Er is echter geen optie om het af te zetten en na verloop van tijd wordt het behoorlijk storend, vooral als je net geďnvesteerd hebt in een dure PC die de volledige animaties gewoon aan moet kunnen.

Een Warrior Priest vecht tegen een Yeti
Een Warrior Priest vecht tegen een Yeti

Over het algemeen valt er weinig goeds voor te zeggen, er had veel meer aandacht besteed moeten worden aan het fine tunen van de animaties. Deze game is gewoon niet af! Het brak voor mij de game experience dusdanig dat er te veel gameplezier verloren ging. Ze hadden hier nog wel een paar maandjes extra voor uit mogen trekken. Maar ja, ze waren al vertraagd en dan hadden ze weer gelijk gezeten met de volgende WoW uitbreiding. En dat is strategisch gezien weer niet echt handig. Toch kwalijk, want WAR is echt geen slechte game. De prachtige omgevingen en sterke careerstructuur zijn van goede kwaliteit voor elke MMORPG. Introducties als het guild systeem, de public quests, tier levels en de interface editor zijn zelfs geniale toevoegingen aan het genre te noemen. Maar helaas stelen de jammerlijk slechte animaties te vaak de show. Al is er wel een beetje hoop trouwens. Mythic heeft al min of meer toegegeven flink de mist in te zijn gegaan en werkt nu hard om de game te patchen. Dat zal waarschijnlijk wel een tijdje gaan duren. Voor wat het is heb ik me prima vermaakt met WAR, maar het is niet genoeg om me nog heel lang door te laten spelen. Misschien dat ik over een half jaartje nog eens terug kom.
Beoordeling
Gameplay   71
Sound   72
Graphics   88
Replay   81

Warhammer is een ongepolijste MMORPG diamant.
78


13:30  Nieuwe Infamous trailer
12:39  Nieuwe Max Payne filmtrailer
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (77.249.142.xxx) op 12-10-2008 om 13:43
Ik ben het niet met de Grapichs eens! vind ze voor deze tijd gewoon . lelijk. vergelijk het maar met de Mmo Lotro.
En de gameplay valt ook nog wel mee die had wel weer wat hoger gekunt maar goed mijn score zou 75 zijn geweest.

Gast (82.173.58.xxx) op 12-10-2008 om 13:52
Ik ben het ook niet eens met de graphic score. je zit zo vaak vast in dat spel xD

Heb het zelf ook gespeeld (level 27), maar vond het maar niks. De replay waarde/ hoe lang het leuk blijft is echt geen 81 xD het verveeld al vrij snel .

Gast (62.51.171.xxx) op 12-10-2008 om 14:17
Gamed wordt betaald om die cijfers te geven jongens. Vandaar de hoge scores. Valt het jullie niet nogal op dat alle crappy overhyped games altijd goede scores krijgen hier? (En op een aantal andere corrupte gamesites)

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-10-2008 om 14:37 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Misschien helpt het om de review te lezen in plaats van enkel commentaar te geven op een cijfer. Zonder de tekst is dat cijfer namelijk nutteloos.

Ike op 12-10-2008 om 15:42 [Niv: 24 / Exp: 1186]
Wat een bs van die 3 gasten...

Gast (77.249.142.xxx) op 12-10-2008 om 15:46
Joni philips ik heb de revieuw ook gelezen maat.

Maar de grapichs zijn gewoon nutteloos zo mooi zijn ze niet en neej ook niet voor een Mmo in deze tijd.

je hebt wel gelijk kwa Animaties. die zijn gewoon bar slecht in dit spel.

Maar verder is de gameplay wel lachen. bijvoorbeeld de siege weapons enzovoorts gebruiken.

dus vind ik de gameplay gewoon wel wat hoger gemogen.

Maar ik zeg je eerlijk ik ben echt geschokken van de grapichs die zijn gewoon niet meer deze tijd.!

hoop dat ze daar nog wat aan veranderen.

Gast (77.249.142.xxx) op 12-10-2008 om 15:53
En ! IKe dat noemen ze een EIGEN mening.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-10-2008 om 15:54 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ik had het eerder op de gast direct boven mij. Een reactie op een review zegt trouwens ook meer indien je aanhaalt waarmee je het niet eens bent en niet simpelweg welke score beter zou zijn.

Jelle Havermans op 12-10-2008 om 17:13 [Niv: 103 / Exp: 5158]
gamed word betaald om hoge cijfers te geven, hou je bek man, de PU die word pas betaald om hoge cijfers te geven...
ik vind dat gamed redelijk tot goede cijfers geeft over het algemeen.

at topic, jammer had wel iets meer verwacht...

Gewijzigd door Jelle Havermans op 12-10-2008 om 17:13

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-10-2008 om 17:13 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Krijgen we geld voor reviews? Waarom verteld mij niemand dat?

Gast (94.209.63.xxx) op 12-10-2008 om 17:53
haha rene :D

Gast (77.249.142.xxx) op 12-10-2008 om 18:13
Achja Joni :P je hebt me er weer is uitgelult hehe.

Het is jou mening dat het mooi is mijn mening dat het niet mooi is . einde discussie hehe :P maar goed verder vind ik dat Gamed wel goede scores geeft op bepaalde spellen ! en kijk ook elke dag naar de site of er weer nieuwtjes is.

Dus over deze site moet iedereen wel zen kop houden.:P

Er word elke dag veel en goed Informatie over games gegeven.

Gast (213.51.31.xxx) op 12-10-2008 om 18:27
Mja jongens, ik denk (en dat is mijn mening) dat het nog een jaartje of 2 a 3 duurt voordat er een MMO is die WoW kan beaten. Voorlopig speel ik dus WoW :P

chemos op 12-10-2008 om 18:45 [Niv: 23 / Exp: 1133]
Ik vind het een WoW beater (IMO ofc) pve gaat nix boven WoW, maar runescape heeft betere balans in PvP dan WoW...zelfs pim pam pet werkt nog beter in pvp dan WoW. Ik vind het spel een 85 waard. En de replay is erg hoog, als je bij een van de topguilds hoort op je server, en je regelmatig stuff doet, is het een erg goede game, door al de coole stuff zie ik de crap dingen door de vingers (zelfs als mn game om de zoveeltijd crasht)

Dinkelburg op 12-10-2008 om 21:59 [Niv: 3 / Exp: 173]
Had iets hoger gemogen. heb 'm 2 dagen en vind 'm tot hiertoe al een pak beter dan WoW.
Maar das mijn mening.

Mooie review trouwens

JasperCLA op 12-10-2008 om 23:00 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Geld voor rev... jongens wat zijn er domme mensen op de planeet zeg...

Gast (80.126.80.xxx) op 15-10-2008 om 02:18
je kan Warhammer beter VINDEN dan WoW, het feit blijft dat WoW beter IS :P

LoL @ al die gasten die dat zeggen overigens, als lich king uit is zitten ze weer achter WoW

Gast (80.126.80.xxx) op 15-10-2008 om 02:19
kijk maar, ze beweren dat warhammer beter is maar verschuilen zich snel achter de woorden: "maar das mijn mening"

Gast (80.126.80.xxx) op 15-10-2008 om 02:23
anders worden ze wss gelyncht door hun vrienden die allemaal wow spelen >.>

Gast (87.195.33.xxx) op 17-10-2008 om 07:30
lolololol at post above :)

Vind warhammer ook een crap spel dat meer belooft dan waar kan maken.

Ik ben ook eens met het cijfer gameplay 7.1 welke aangeeft dat de gameplay matig is in mijn ogen. Sure the graphics en armor zien er vet uit, maar gameplay > graphics. Je weet toch...

Gast (62.177.169.xxx) op 22-10-2008 om 12:24
quote: "Rene Groen (Eindredacteur) op 12-10-2008 om 17:13 [Niv: 360 / Exp: 18010]
Krijgen we geld voor reviews? Waarom verteld mij niemand dat? "

Verteld met een d... lekkere eindredacteur :)

Gast (212.83.84.xxx) op 23-10-2008 om 12:38
fail..

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Warhammer Online: Age of Reckoning
Type:
Game
Releasedatum:
19-09-2008
Ontwikkelaar:
BioWare Mythic
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media