We wisten al even dat ontwikkelaar Remedy aan een PC, PlayStation 4 en Xbox One titel werkte en dat dit project, met de werknaam P7, door 505 Games zou worden uitgegeven. Bij deze E3 gaf de studio eindelijk meer openheid van zaken.
Ook na de eerste presentatie heeft ontwikkelaar Remedy nog wat meer informatie voor ons. Control is nog altijd een singleplayer verhaal maar ditmaal is de wereld een stuk meer open. Het is geen free-roaming titel in de traditionele zin van een open wereld, wel is het een veel meer open ervaring wanneer we dit vergelijken met titels als Max Payne en Alan Wake.
In Control spelen we als Jesse Faden die een vreemd ritueel ondergaat om een bestuurdersrol te mogen vervullen bij het mysterieuze Federl Bureau of Control. Het is echter op dit moment dat een bedreiging onder de naam Hiss vernielingen aanricht in het hoofdkantoor, The Oldest House. Dit gebouw, een magische plaats met krachten waar het interieur en de layout voortdurend verwisseld, is de setting voor de gehele game. Remedy noemt het dan ook 'een wereld binnen één locatie' en in sommige aspecten ziet creative director Sam Lake het als een Metroidvania. Dit komt omdat deze wereld zich steeds meer aan de speler openbaart waardoor je op nieuwe plekken kunt komen en nieuwe dingen ontdekt. Dit komt mede doordat Jesse gaandeweg de game nieuwe kwaliteiten verkrijgt door 'objects of power' te vinden. Eén van deze kwaliteiten is 'levitate' waardoor je naar nieuwe locaties kunt zweven.
Er is een centraal, overkoepelend verhaal in Control en volgens game designer Thomas Hudson is deze vol met memorabele karakters zoals je mag verwachten van Sam Lake en Remedy. De geregisseerde missies brengen je op paden naar specifieke karakters, sommige vriendelijk en anderen niet. Omdat het spel in een zekere zin een sandbox is zijn er alternatieve paden die je weer naar nieuwe karakters met unieke side-quests brengt.
Control moet in 2019 verschijnen maar heeft nog geen exacte releasedatum.