Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Augustus 2018 
(0) 
(1) 
(3) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
15 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Augustus 2018 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Augustus 2018 
(2) 
(2) 
(0) 
11 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
10 Augustus 2018 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(9) 
(0) 
(0) 
09 Augustus 2018 
(11) 
(2) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
08 Augustus 2018 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Augustus 2018 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
06 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(18) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Augustus 2018 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
04 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Augustus 2018 
(4) 
(3) 
(5) 
(2) 
02 Augustus 2018 
(1) 
(4) 
(15) 
Packshot Thursday - Deel 229
Packshot Wednesday - Deel 228
Insurgency: Sandstorm
Packshot Tuesday - Deel 227
Review:

Onrush


Door Rene Groen op 14-06-2018 om 07:32
Bron: Gamed

In het huidige gamelandschap is het lastig om nog origineel te zijn. Toen Codemasters dan ook aankondigde een nieuwe racer op de markt te brengen, was ik niet bij voorbaat enthousiast. Toch blijkt dat Onrush wel degelijk iets nieuws heeft getracht en hoewel ze niet in ieder opzicht slagen, heb ik me er prima mee vermaakt.

Onrush is gemaakt door een deel van het team dat verantwoordelijk was voor Motorstorm en DriveClub. De studio achter deze titels, Evolution, werd in 2016 gesloten en hun expertise is meegenomen in de ontwikkeling van deze nieuwe arcaderacer. Bij dit soort racers is het normaliter de bedoeling om als eerste de finishlijn te bereiken, veelal door je tegenstander van de weg af te beuken of ze op andere manieren het rijden dwars te zitten. Hoewel dit laatste ook hier van toepassing is gaat het eerste niet op. Het doel is hier niet om als eerste over de finish te komen, in plaats daarvan draait het allemaal om het behalen van teamdoelstellingen. Ben je te solistisch ingesteld dan is de kans groot dat je het niet gaat redden. Een race in Onrush bestaat uit twee teams van zes spelers, aangevuld met computergestuurde tegenstanders die veelal als slachtvee dienen. Alvorens ik hier echter dieper op in ga is het handig om te benoemen dat er ook een singleplayer is om je de fijne kneepjes van het vak te leren.


Om de vier verschillende modi te leren kennen doe je er verstandig aan om de basis te ontdekken. En om je nu niet meteen in het diepe te gooien kun je deze in de singleplayer uitproberen. De verschillende disciplines draaien veelal om het behalen van de bepaalde doelstellingen, dan wel het binnen halen van punten. Aan het einde zal dit omgezet worden tot sterren waarmee je weer nieuwe races ontgrendelt. Hoewel duidelijk is dat de singleplayer een opzet vormt naar de multiplayer is het zeker niet beperkt en kun je hier gerust de nodige uren in kwijt. Dit komt mede door de optionele doelstellingen die aanwezig zijn. Het is geen verplichting om ze allemaal te behalen maar wel een leuke manier om meer uit de singleplayer te halen.

Zowel de single- als de multiplayer draaien dus om vier modi. Het gaat om Overdrive (verkrijg punten door zoveel mogelijk te boosten), Countdown (race zo snel mogelijk door poortjes heen om een collectieve timer te vullen), Lockdown (probeer met je teamgenoten in een zone te blijven rijden die eveneens vooruit beweegt) en Switch (wanneer een tegenstander je uitschakelt dien je van voertuig te wisselen, iets wat drie keer mogelijk is). Hoewel de modi onderling afwisselend zijn moet gezegd worden dat het als totaalpakket wat beperkt is. De opzet waarin je tegenstanders uit moet schakelen komt namelijk in iedere mode terug, enkel het einddoel is net even anders. Wel moet gezegd worden dat de acht verschillende voertuigen (twee motoren, zes auto's) en de twaalf maps (met meerdere routes) dit op weten te vangen. Het zal even duren voordat je een map hebt leren kennen en tactisch weet te gebruiken en de voertuigen geven voldoende variatie om de keuze echt van belang te laten zijn. Dit komt mede door de activatie van Rush, een meter die je opbouwt door te boosten (hetgeen je bereikt door opponenten uit te schakelen, sprongen te maken en andere acties uit te voeren) en wiens uitwerking voor ieder voertuig anders is.


Voor een game die grotendeels om online gameplay draait is het goed te weten dat dit aspect prima is uitgewerkt. De matchmaking werkt snel en er is geen sprake van lag. Verder merkte ik dat er altijd voor het collectief gestreden werd, mede omdat dit geen game is die je solistisch te werk laat gaan. Momenteel is de mode weliswaar alleen te spelen middels Quick Play, een Ranked optie zal snel worden toegevoegd. Een klein gemis, toch zijn er ook grotere kritiekpunten te noteren. In een game waarbij het veelal draait om het uitschakelen van je tegenstanders is het vervelend dat dit nogal willekeurig lijkt te gaan. Het ene moment is een klein tikje voldoende, een ander moment zul je meermaals grof te werk moeten gaan om hierin te doen slagen. Verder lijkt de snelheid van de auto's niet geheel aan te sluiten bij de modi. Neem Lockdown, een mode waarin de zone wel erg snel vooruit gaat en je zelfs met de beste stuurmanskunst amper het idee hebt dichterbij te kunnen komen. Wel geven we een compliment voor de aanwezige loot boxes. Deze zijn enkel cosmetisch van aard en niet aan te schaffen met echt geld. Gezien de huidige controverse rondom dit onderwerp heeft de studio hier verstandig aan gedaan.

Al met al is Onrush een verfrissende arcaderacer met vernieuwende ideeën. Het is echt een game die je voor de multiplayer koopt, hoewel de singleplayer genoeg weet te bieden om je ook hier de nodige uren bezig te laten zijn. De verschillende bolides laten zich prima besturen en omdat ze ieder hun zwakke en sterke punten hebben is het verstandig om ze te leren kennen en in de juiste situatie toe te passen. De vier modi waarin je dit doet zijn helaas wel ietwat beperkt en we hopen dan ook dat de studio hier nog enkele toevoegingen aan zal doen. Op grafisch vlak en qua audio ziet de game er prima uit en klinkt het lekker in de oren, met dik aangezette kleuren, effecten en muziek om de actievolle benadering te benadrukken. Het zet weliswaar geen nieuwe standaard neer, toch is dit nergens een probleem als je bedenkt dat de game hierdoor solide draait.
Beoordeling
80
Al sinds jaar en dag spelen we arcaderacers op een vrijwel identieke wijze, toch weet Onrush het genre wakker te schudden. Ditmaal race je namelijk niet solistisch naar de eindstreep, je werkt juist in teamverband naar doelstellingen toe. De viertal modi waarin je dit doet zijn wellicht ietwat beperkt, de lol is er niet minder om.


07:32  [E3] Ga de strijd aan in Super Mario Party
19:38  [E3] Undead Labs werkt aan State of Decay 3
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Onrush
Type:
Game
Releasedatum:
05-06-2018
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:







Meer media