Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Review:

Toby: The Secret Mine


Door Rene Groen op 23-01-2017 om 14:32
Bron: Gamed

Na anderhalf jaar ontwikkeling bracht Lukáš Navrátil zijn game Toby: The Secret Mine in 2015 naar de PC, een jaar later gevolgd door een iOS release. Inmiddels is het spel ook beschikbaar op de Nintendo Wii U en Xbox One en wij gingen met laatstgenoemde versie aan de slag.

Aan de screenshots en trailers valt direct af te lezen dat Limbo als één van de inspiratiebronnen heeft gediend. De wereld is overwegend donker, zit vol met gevaar en is onderbroken door enkele kleurtonen. Toch kunnen we Toby: The Secret Mine niet afdoen als een kopie. Er zijn ook de nodige stukken die met zijn witte belichting door een dik pak sneeuw anders doen aanvoelen en de onderbreking door de nodige mini-games voelt als een welkome afwisseling. Een andere breuk met diens referentiemateriaal vinden we in het verhaal. Had Limbo een mysterieuze sfeer waar je zelf een invulling aan kon geven daar is deze game een stuk oppervlakkiger. Een kwade entiteit heeft het op je dorp voorzien en je vrienden gevangen genomen. Aan jouw de taak om ze te bevrijden.


Om hierin te doen slagen doorkruis je eenentwintig levels waarin je vele gevaren moet zien te overleven. Ik kan je alvast verklappen dat je vaak de dood zult vinden. Niet voor niets kreeg ik een Achievement toen ik honderd keer dood ging, iets waar ik weinig moeite voor hoefde te doen. Deels komt dit omdat ik op momenten te onvoorzichtig was, anderzijds omdat veel secties zijn opgezet als een vorm van trial-and-error. Soms heb je pas goed door wat er van je verwacht wordt als je tien keer dood bent gegaan. Nu zorgen de vele checkpoints ervoor dat je hier nooit enige irritatie door zult ondervinden, toch hadden de puzzels soms wat meer duidelijkheid mogen hebben en je niet het gevoel hoeven geven dat je enkel door geluk een oplossing weet te vinden. Dit neemt niet weg dat het spel niet erg lang is, in ongeveer drie uur heb je het einde bereikt.

Zoals gezegd moet je tijdens het avontuur vrienden bevrijden, om precies te zijn zitten er zesentwintig gevangen. Nu is dit geen vereiste om de game mee uit te spelen en aan het einde zat ik op vierentwintig. Terugkeren om de laatste twee te zoeken blijkt echter niet mogelijk zonder de gehele game opnieuw te spelen. Er is geen indicatie waar de overige twee vrienden verstopt zaten en dus zou je, bijvoorbeeld aan de hand van een guide, geheel opnieuw moeten beginnen om alle vrienden te bereiken en daarmee de bijhorende Achievement vrij te spelen. Andere redenen om meer tijd in de game te stoppen zijn er niet, zo is er bijvoorbeeld geen time trial of andere spelopties die je doen terug keren.


De grafische sfeer weet gelukkig veel goed te maken. Toby: The Secret Mine schittert in zijn simpliciteit, met dik aangezette accenten binnen gevarieerde omgevingen. Ook de passende soundtrack en tot een minimum aanwezige geluidseffecten dragen bij aan de drukkende sfeer. Toch weet de ontwikkelaar hiermee niet te voorkomen dat ik een keer vast kwam te zitten en een level opnieuw moest starten. Dat er verder twee verschillende eindes zijn klinkt indrukwekkend, toch worden deze enkel gescheiden door keuzes in het laatste level. Door dit alles is het een leuke game geworden die vooral fans van Limbo aan zal spreken, maar heeft het tegelijkertijd niet een even hoge productiewaarde als zijn grote voorbeeld.
Beoordeling
70
Toby: The Secret War heeft Limbo als blauwdruk genomen en hier enkele aanpassingen op doorgevoerd. De omgevingen zijn bijvoorbeeld net wat gevarieerder en de toevoeging van mini-games zorgen voor een aangename onderbreking. Tegelijkertijd is het verhaal flinterdun, zijn de puzzels een kwestie van trial-and-error en is er weinig reden om terug te keren nadat je het spel in zo'n drie uur hebt uitgespeeld.


15:13  Achievements Resident Evil 7: Biohazard
05:22  Nieuwe PlayStation Store uitverkoop
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (78.21.5.xxx) op 23-01-2017 om 17:20
Blijft toch een knappe prestatie, zo een game volledig op je eentje maken.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Toby: The Secret Mine
Type:
Game
Releasedatum:
20-01-2017
Ontwikkelaar:
Lukáš Navrátil
Uitgever:
Headup Games
Media:








Meer media