Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

TES V: Skyrim – Special Edition


Door Rene Groen op 09-11-2016 om 14:32
Bron: Gamed

Het is alweer vijf jaar geleden dat The Elder Scrolls V: Skyrim verscheen. Destijds gaven wij het in onze review een 96 en noemden we het, en ik citeer: 'Waarschijnlijk één van de beste games ooit'. Kan een game die al zo goed was naar een hoger niveau getild worden middels de uitgave van een Special Edition?

Het antwoord is geen volmondig ja, noch een volmondig nee. Een groot deel van dit twijfelachtige begin van deze review ligt hem in de gameplay. Gamers die het origineel hebben gespeeld zullen niet vreemd zijn met de ietwat houterige besturing, hetgeen zich eveneens uit tijdens het vechten. Dit zorgde vijf jaar geleden al voor vervelende situaties en ook nu is dit nog altijd het geval. We hadden gehoopt dat de ontwikkelaar hier in de tussentijd wat werk in gestoken zou hebben om het wat soepeler aan te laten voelen. Ook op ander vlak blijkt de gedane moeite minimaal, de bugs die ons in 2011 teisterden zijn nog altijd aanwezig. Het is dan ook maar te hopen dat een NPC op de juiste plek aanwezig is om je opdracht aan te vangen of juist te kunnen vervolgen, zeker als blijkt dat je laatste save enkele uren eerder werd gemaakt. Het zijn slordigheden die toch opgelost hadden kunnen worden, maar verwar het tegelijkertijd niet met een game die qua gameplay niet interessant is. De gigantische spelwereld, de ontvouwing van het verhaal en de keuzes die je hierin maakt tonen nog altijd aan dat Bethesda ons gamers tientallen, zo niet honderden uren bezig kan houden. Niet in de laatste plaats omdat ook de uitbreidingen Dawnguard, Heathfire en Dragonborn onderdeel vormen van het pakket. En er is meer.


PC gamers zijn al enige tijd bekend met de vele mods die Skyrim rijk is. De uitwerking binnen de game is uiterst divers. Sommigen verrijken de ervaring door je makkelijker op je plaats van bestemming te brengen, een ander brengt Thomas de trein in je game of geeft je allerhande hulpmiddelen en een mod als Falskaar voegt zelfs een compleet gebied aan de toch al grootse game toe. Ben je hier geënthousiasmeerd door geraakt als PlayStation 4 gamer? Dan moeten we dit helaas ietwat temperen. Daar waar Xbox One mods maximaal vijf Gigabyte groot mogen zijn is dit op de PlayStation 4 slechts één Gigabyte. Laatstgenoemde versie mag enkel bestaande modellen gebruiken en zet zich hierdoor grotendeels buitenspel in het aanbod. Bethesda wijst de vinger naar Sony, maar wiens schuld het ook is, de gamer is de grootste verliezer. Mocht je overigens met mods aan de slag gaan, realiseer je dan wel dat Achievements en Trophies worden uitgeschakeld. Een logische zet aangezien vele mods je het leven makkelijker maken.

Op grafisch gebied zien we een duidelijke sprong voorwaarts als je van de PlayStation 3 of Xbox 360 versie overstapt naar diens opvolgers. Met name de belichting profiteert van de nieuwe techniek, zo is het spel veel kleurrijker en loopt het vrijwel overal vloeiend op dertig frames per seconde. Omdat ook de laadtijden ongeveer gehalveerd zijn zul je minder snel uit de ervaring getrokken worden tijdens het spelen. Tegelijkertijd slaagt Skyrim er niet in om op ieder gebied indruk te maken. Karakters tonen vrijwel geen emoties en hun kapsels lijken nog altijd een prop papier-maché die op het hoofd geplakt is. PC gamers profiteren op grafisch vlak overigens amper van de Special Edition, wel hebben zij twee andere voordelen. Wanneer je het origineel reeds in bezit hebt krijg je deze versie geheel kosteloos en een ander voordeel is dat je verder kunt gaan met een eerder gemaakt karakter. Ga je daarentegen van een last-gen console naar de current-gen console dan zul je geheel opnieuw moeten beginnen. Begrijpelijk maar toch jammer.


Het is lastig om een cijfer te plakken op deze Special Edition. Kijken we naar Skyrim als geheel dan voelt het nog altijd aan als één van de meest meeslepende games die ik gespeeld heb. De ervaring is nog altijd fantastisch, de verhalen interessant en de speluren vliegen voorbij zonder dat je er erg in hebt. Kijken we daarentegen specifiek naar het stukje 'Special Edition' dan zijn we toch ietwat teleurgesteld. Qua gameplay hadden we graag gezien dat de ontwikkelaar het meer naar de hedendaagse standaard had gebracht en tevens wordt het spel nog altijd geplaagd door de bugs die destijds al aanwezig waren. Aan de positieve kant vinden we een grafische vooruitgang op de consoles, kortere laadtijden en de toevoeging van mods, hoewel PlayStation 4 gamers duidelijk zijn achtergesteld. De voors en tegens tegen elkaar afwegend raden we deze versie vooral aan als je het spel niet eerder hebt ervaren of dit op de console hebt gedaan. Voor PC gamers zijn de verschillen dermate minimaal dat er voor hun weinig reden is om nogmaals op pad te gaan.
Beoordeling
75
Skyrim is vijf jaar na dato nog altijd een geweldige game waar je jezelf uren, dagen en zelfs weken in kunt verliezen. De toevoeging van mods, de snellere laadtijden en de grafische verbeteringen in de console versies versterken dit gevoel. Het is om deze reden jammer dat Bethesda niet de extra stap heeft gemaakt om de game echt naar een hoger plan te tillen. De bugs en houterige gameplay zijn niet aangepakt en dat mag de ontwikkelaar kwalijk worden genomen.


15:00  WWE 2K17 “Goldberg Pack” nu verkrijgbaar
05:05  Update PlayStation Store - 08/11/2016
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (213.46.74.xxx) op 09-11-2016 om 15:31
Ik speel hem op de PS4 en kwa performance is het echt een grote verbetering tegenover de vorige generatie.

Ik geef hem zelf een 85.

Gast (37.74.226.xxx) op 09-11-2016 om 17:01
"Qua gameplay hadden we graag gezien dat de ontwikkelaar het meer naar de hedendaagse standaard had gebracht"

Waarom zou je verwachten dat een nieuwe editie van een spel gewijzigde gameplay zou bevatten? Het is toch geen remake?

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-11-2016 om 17:14 [Niv: 747 / Exp: 37348]
Ik zeg niet dat de gameplay gewijzigd hoeft te worden, wel dat het allemaal wat soepeler had gemogen. Vijf jaar geleden was er al kritiek op sommige elementen en dat is nu klakkeloos overgenomen. Daar hoeft de game geen remake voor te zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat de bugs niet aangepakt hoeven te worden, terwijl ik dit toch wel verwacht had na vijf jaar.

Gewijzigd door Rene Groen op 09-11-2016 om 17:15

Gast (84.85.198.xxx) op 10-11-2016 om 09:12
Nice, AJ Styles @ Rene Groen ;)

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-11-2016 om 18:09 [Niv: 747 / Exp: 37348]
Phenomenal

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition
Type:
Game
Releasedatum:
28-10-2016
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media