Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Zijn Erfenis: Satoshi Tajiri


Door Joni Philips op 29-04-2014 om 08:12
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag kijkt Gamed naar de nalatenschap van Satoshi Tajiri.

Satoshi Tajiri werd geboren op 28 augustus 1965 waarbij hij opgroeide in Tokio. Tegenwoordig is Tokio een gigantische metropool zonder groene hoekjes, maar op dit vroegere moment had Tokio nog vele plekjes waar je van de vrije natuur kon genieten. Dat is exact wat Tajiri deed. In zijn vrije tijd deed hij niets liever dan rondlopen in de natuur om te zoeken naar insecten. Hij was namelijk dol op de kleine beestjes en hij verzamelde hen. Zijn vrienden noemden hem dan ook ‘Dr. Bug’ en hij wilde graag van insecten bestuderen zijn beroep maken. Stilletjes aan begon Tokio echter uit te breiden en het werd steeds moeilijker om op zoek te gaan naar insecten. Zijn hobby werd dan ook onmogelijk, maar Tajiri hoefde zich niet te vervelen. Als tiener raakte hij namelijk gefascineerd met de nieuwste hype: arcadehallen en de vele games die ze herbergen. Tajiri bracht er vele uren door met Space Invaders als persoonlijke favoriet. Tajiri genoot overduidelijk van zijn tijd in de arcadehallen, tot grote spijt van zijn ouders.


Zijn ouders zagen namelijk hoe hun zoon bijvoorbeeld lessen oversloeg om videogames te spelen en ze vreesden dat hij het criminele pad zou kiezen. Toen duidelijk werd dat Tajiri waarschijnlijk zijn diploma niet zou halen, zocht zijn vader zelfs een baan voor hem. Tajiri weigerde dit, maar begreep de hint. Hij ging harder werken en hij slaagde er alsnog in om zijn diploma te halen. Na de middelbare school ging hij naar een technische school om daar elektronica te studeren. Dat diploma zou hij echter niet gebruiken. Tajiri was wel harder gaan studeren, maar hij had de gamewereld niet opgegeven. In 1981 startte Tajiri zijn eigen gamemagazine onder de naam Game Freak waarbij hij schreef over arcadegames. Hoewel het magazine initieel met de hand werd geschreven en geen officiële steun kende, werd het toch een succes. Hij ontmoette verschillende gamers – waaronder Ken Sugimori, waarover later meer – die hem begonnen te helpen met het magazine. Door de groei van het magazine zag Tajiri dat er weinig goede games verschenen, en hij geloofde dat hij het beter kon doen.

Samen met Sugimori besloot Tajiri in 1989 om Game Freak om te vormen tot een ontwikkelstudio. Die eerste jaren ontwikkelden ze onder andere Quinty, Smart Ball en Mendel Palace. De games zijn geen bekende hits, maar er was geen tijd om te panikeren, in 1990 kreeg Tajiri namelijk zijn belangrijkste idee ooit. Bij het zien van de Game Boy en diens linkkabels bedacht hij een game waarin kinderen de natuur verkenden om insecten te verzamelen. Via de linkkabels van de Game Boy zouden ze deze onderling kunnen wisselen zodat iedereen alle insecten kon zien. Het zou eigenlijk een digitale versie worden van wat hij zelf in zijn jeugd deed, maar dan minder wreed tegenover insecten en minder problematisch in het stedelijke Tokio. Het idee Pokémon was geboren. Tajiri zocht een uitgever voor de game waarbij Game Boy-uitgever Nintendo de ideale kandidaat was in de ogen van Game Freak. Nintendo begreep het concept niet echt, maar ze hadden wel vertrouwen in Tajiri. Hij had namelijk tussendoor meegewerkt aan de NES-game The Legend of Zelda.


Nintendo besloot dan ook een gokje te wagen. Tajiri ging samenwerken met Nintendo-goeroe Shigeru Miyamoto om het concept van de game verder te verfijnen terwijl Sugimori de 151 Pokémon ontwierp. In deze periode leerde Tajiri heel veel van Miyamoto, iets waar hij hem nog steeds dankbaar voor is. Het verfijnen van het concept was echter maar een eerste stap, de game moest ook ontwikkeld worden en dat duurde lang. De ontwikkeling van de game zou uiteindelijk zes jaar duren en een hele hoop geld kosten, iets waar Game Freak niet op voorbereid was. Ondanks de deal met Nintendo stond Game Freak dan ook enkele keren op de rand van het failliet. Tajiri besloot zichzelf geen loon uit te betalen, hij leefde op kap van zijn vader en assisteerde Nintendo met de ontwikkeling van Yoshi, Mario & Wario en Pulseman om extra geld te verdienen. Zelfs dat was niet genoeg, maar gelukkig kon Game Freak op steun rekenen van Creatures Inc, een andere ontwikkelaar die besloot te investeren in Pokémon in ruil voor één derde van de rechten.

De rechten op Pokémon lagen daardoor verdeeld tussen Game Freak, Creatures en Nintendo, waarbij die verdeling nog altijd bestaat; maar het zorgde ervoor dat Game Freak Pokémon Green en Pokémon Red kon afwerken. Bij hun Japanse release kregen de games weinig aandacht omdat de Game Boy een dode console was, waardoor Tajiri vreesde dat Nintendo alsnog de games zou afwijzen. De verkopen groeiden echter gestaag tot duidelijk werd dat Pokémon Green en Red grote hits waren. Nintendo besloot de games zelfs om te vormen tot een animatieserie waarin Ash de hoofdrol speelt. Zowel de serie als de games werden wereldwijd hits waardoor Tajiri en Game Freak beloond werden voor het harde werk. Sindsdien ontwikkelt Tajiri steeds nieuwere en betere Pokémon games met Game Freak. Hij heeft hierbij zijn rol wel teruggedrongen ten opzichte van het verleden, maar hij volgt nog steeds de ontwikkeling van begin tot einde op de voet. Hij werkt hierbij ook vaak 24 uur aan een stuk om daarna 12 uur te slapen. Blijkbaar is Pokémon dus ook verslavend voor zijn maker.


08:12  Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
08:11  DriveClub datum lijkt eindelijk aanstaande
 Reacties (11)
 Pagina: 1
masterninja op 29-04-2014 om 10:35 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Tja pokemon wat een geweldig concept! En als iemand die in de jaren 90 opgroeide had het ook mij in zijn greep!Van zowel de games de spelkaartten en de serie erg genoten!

Geloof niet dat er destijds een schoolplein was waar je niemand kon vinden die er niks mee had!Ik ben zelf wel afgehaakt na gold en heb black nog eens gekocht paar jaar terug maar ik vind de pokemon die na de originele 151 kwamen nooit zo geslaagd.Heb die dan ook niet uitgespeeld want tja kwa gameplay voelde het nog hetzelfde.

Maar neemt niet weg dat deze man iets gecreeërd heeft dat waarschijnlijk nog eeuwen door kan gaan en terecht!

Gast (84.195.237.xxx) op 29-04-2014 om 16:01
Hulde voor hem _O_ Pokemon is 1 van de gameseries die ik niet beu word en ieder deel met veel plezier uitspeel.

Gast (84.195.237.xxx) op 29-04-2014 om 16:01
Hulde voor hem _O_ Pokemon is 1 van de gameseries die ik niet beu word en ieder deel met veel plezier uitspeel.

Gast (82.168.247.xxx) op 29-04-2014 om 18:03
overrated. doe mij maar een echte jrpg zoals ff.

pokemon is imo een van de slechtste jrpgs op de markt, ik speel op zich veel jrpgs, en pokemon is totaal niet interessant om te spelen. is een beetje rpg voor noobs, die de echte jrpg niet kennen. en jrpg met zo'n slecht verhaal, kan eigenlijk ook niet.

Disker op 29-04-2014 om 18:25 [Niv: 43 / Exp: 2141]
", ik speel op zich veel jrpgs, en pokemon is totaal niet interessant om te spelen. is een beetje rpg voor noobs,"

Dat je veel games speelt in een genre betekend niet dat je kan bepalen wat voor "noobs" is en wat niet. Elke game kan veel diepgang hebben hoe simpel het concept ook mag zijn. Zal mij niks verbazen als veel gamers die mening van jouw kunnen omdraaien.

Dat gezegd, heb veel plezier aan de games gehad onderweg.

Gast (82.168.247.xxx) op 29-04-2014 om 18:36
lol, jij speelt alleen pokemon , en komt dan bij de ff 15 review, ff afkraken(beste jrpg serie).

ik weet niet maar als je ouder bent dan 10 moet je eigenlijk geen pokemon meer spelen. dat is de doelgroep van pokemon. ff is gericht op ouder publiek en is imo ook beter qua gameplay, graphics en story. bv ff tactics qua story en gameplay, maar jij kent wrs geen jrpgs buiten pokemon..

Gast (82.168.247.xxx) op 29-04-2014 om 18:38
en jij weet niet volgens mij nieteens wat noob betekent.

Gast (77.249.140.xxx) op 29-04-2014 om 23:31
Final Fantasy-games hebben betere stories em graphics dan Pokemon, you heard it here first!

Gast (83.163.152.xxx) op 30-04-2014 om 00:10
Ik beschouw Pokemon niet eens als een rpg, nooit gedaan ook. Wat mij betreft is het meer een adventure game waar je pokemons traint om met anderen te vechten.

Kutabare!!!!! op 30-04-2014 om 02:37 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Jongens toch. FF vergelijken met Pokemon . Niet dat FF tegenwoordig erop vooruit is gegaan.

Gast (82.176.225.xxx) op 30-04-2014 om 11:05
@gast lol als iemand anders jou visie niet deelt hoef je m ook niet af te kraken hoor maar als we toch bezig zijn.
Final Fantasy bakt er steeds minder van het feit alleen al dat ze versus 13 schrappen om er een deel 15 van te maken is zeer cheap imo.
Plus dat de gameplay van 13 ook niet echt naar huis te schrijven is en qua verhaal ook zo lekker boeiend. maar genoeg getrolled of de waarheid gesproken laat iemand anders maar in zijn/haar waarde de volgende keer

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden