Geen sport zo veranderlijk als de worstelsport. Het ene moment juicht het publiek om zijn publiekslieveling, een promo later is hij zomaar de meest gehate man. Het ene moment werkt een team als een eenheid en voor het einde van de show zijn ze elkaars grootste vijanden. Te midden van deze chaos staat ontwikkelaar Yuke’s die ook dit jaar een WWE titel af mag leveren.
Om de hedendaagse verschuivingen deels op te vangen is gekozen om WWE 13 terug te laten keren naar de meest roemruchtige en spraakmakende periode in de geschiedenis van de worstelsport, de zogeheten Attitude Era. Voor de onbekenden of nieuwkomers, van 1995 tot en met 2001 ontstond er een strijd tussen de World Wrestling Federation (tegenwoordig World Wrestling Entertainment) en diens rivaal World Championship Wrestling. De Attitude periode stond hierbij voor een verschuiving van de familievriendelijke verhaallijnen naar meer expliciete content die jong volwassenen aan moest spreken. Gelukkig is al deze achtergrondkennis niet nodig om te begrijpen waar WWE 13 over gaat, sterker nog, in de Career Mode kun je alle hoogtepunten simpelweg naspelen.
Namen als D-Generation X, The Rock en Stone Cold Steve Austin hebben een groot aandeel gehad in deze periode en ook Mike Tyson speelde een belangrijke rol, in 1998 werd hij namelijk betrokken in een verhaallijn die groots werd uitgemeten in de media. Het is om deze reden dat de bokskampioen als speelbaar karakter in de game zit door deze van tevoren in de pre-order te zetten. In deze rol vormt hij tevens onderdeel van de verhaallijn van de game die grofweg twee jaar beslaat en zich afspeelt vanaf de totstandkoming van D-Generation X en loopt tot aan Wrestlemania XV. In zes hoofdstukken zijn 65 wedstrijden geplaatst die ons steeds als één of meerdere worstelaars laat spelen. Begeleidend hierbij zijn echte beelden gebruikt uit deze tijd, alsmede vergelijkingen tussen ratings van de WWF en WCW. Leuk detail is dat wanneer je voldoet aan vooropgestelde doelen, bijvoorbeeld het winnen binnen een bepaalde tijd of via een submission, je de gebeurtenissen te zien krijgt zoals deze zich in het echt hebben afgespeeld.
De grote nadruk op de Attitude periode zien en horen we ook terug in de presentatie. De arena’s en decoraties stammen uit deze tijd en ook het commentaar is opnieuw ingesproken om de glorietijden recht aan te doen. Voor de gamers die op details letten zal het opvallen dat het WWF logo verdwenen is, hetgeen alles te maken heeft met een rechtenkwestie uit 2002.
Uiteraard zijn alle hedendaagse worstelaars eveneens in het spel opgenomen, getuige ook CM Punk die de cover siert. In totaal zijn er tachtig worstelaars in het spel aanwezig, een aantal dat middels downloadable content over de honderd zal worden getild. Al deze namen zijn weer natuurgetrouw nagemaakt, waarbij de gewichtsklassen een nog dominantere rol spelen. Een kleine man als Evan Bourne is hierdoor weliswaar snel, maar zal meer moeite hebben om Mark Henry op zijn knieën te krijgen. Het publiek speelt ook in op de faces en heels door ze respectievelijk toe te juichen of juist te trakteren op boegeroep. Hun enthousiasme is tevens te bemerken wanneer de scheidsrechter zijn count maakt, waarbij ze hun ongenoegen laten blijken wanneer de tegenstander net op tijd uit de pinsituatie weet te komen.
Door zich op een eerdere periode te richten tracht ontwikkelaar Yuke’s ook nu weer de nodige vernieuwing te brengen binnen dit oude genre. Ze nemen hierin ook de gameplay mee, waardoor bewegingen van spelers beter op elkaar aan moeten sluiten zonder rare overgangen. Voor de creatievelingen onder ons kunnen we ook nu een arena ontwerpen, waarbij de mogelijkheden verder zijn uitgebreid om alles naar onze eigen hand te zetten. Al het bovenstaande is te spelen vanaf 2 november op de PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii.
|