Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht Ga naar pagina 1, 2  Volgende  
FloriX BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 21:41    Onderwerp: Gamedesign-opleidingen Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

Beste Gamed members...

In mei zijn de examens en ik ben druk aan het rondkijken voor een vervolgopleiding. Al geruime tijd is het mij duidelijk geworden dat gamen voor mij meer dan een hobby alleen is en ik zou er maar al te graag mijn baan van willen maken. Goede IT'ers zijn van wat ik hoor zeer gewild en ik heb vernomen dat er in Nederland verschillende gamedesign opleidingen zijn.

Nu ben ik mij er van bewust dat zo'n dergelijke opleiding niet noodzakelijk makkelijk is of altijd "leuk", maar ik ben er zeker van dat ik die uitdaging aan wil gaan. Hoewel ik er nog niet zeker van ben wat ik binnen game development precies wil gaan doen is mijn uiteindelijke doel natuurlijk een lead game designer te worden. Ik moet hierbij aangeven dat ik geen ervaring heb met programmeren, dus als een van jullie wellicht een goede online cursis heeft voor tijdens de zomervakantie dan kan ik in ieder geval een vroege start maken.

Ik heb begrepen dat vele gamedesign opleidingen twee jaar basisopleiding is en twee jaar specialisatie, dus dat lijkt me tijd genoeg om uit te vogelen wat ik wil gaan doen. Ik ben van plan op 16 April naar de HVA te gaan, aangezien ze daar zo'n opleiding hebben. Weet iemand of dat een goede opleiding is?

Zijn er toevallig mensen hier die ervaring hebben met dergelijke opleidingen? Wat kunnen jullie mij er over vertellen, is het aan te raden en wat zijn de mogelijkheden om door te studeren. Als ik bijvoorbeeld programmeren leuk zou vinden, is er dan een mogelijkheid om na zo'n opleiding door te studeren op hoger niveau?

Een korte samenvatting van mijn schoolcarrière:
Ik heb tot en met klas 5 Gymnasiun gedaan waarna ik gedwongen ben HAVO te gaan doen, in twee jaar nog wel. Halverwege het eerste jaar was het alle leraren al duidelijk dat ik VWO moest doen, maar daar was het onderhand al te laat voor. Ik heb afgelopen jaar de volgende vakken afgesloten:

Natuurkunde: 7
Biologie: 8
Informatica: 7 (Wegens een zeer incompetente leraar )
Engels: 9
Nederlands: 7
Maatschappijleer: 7 (Op VWO niveau)

Dit jaar doe ik Scheikunde en Wiskunde B waarvoor ik momenteel voor scheikunde een 9 en wiskunde een 8 sta. Mijn huidige gemiddelde (op diploma) is een 7.9

Ik hoop dat ik hier wat informatie kan krijgen! Alvast bedankt!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 22:01    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

Wat betreft een eventuele specialisatie, deze comic bevat veel waarheid over de machtsverdeling: http://www.virtualshackles.com/img/work_game_laws.jpg
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 22:13    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Allereerst moet je jezelf afvragen: wil ik aan de code van een game werken of wil ik concepten en design beslissingen nemen? Beiden zijn erg verschillende dingen! Je zegt zelf dat je graag Lead Game Designer zou willen worden, en noemt in de zinnen die volgen vaak het woord 'programmeren'. Een Lead Game Designer doetamper iets (of zelfs niets) aan de code van een game!

Als je wilt programmeren, is het beheersen van een basis Wiskunde zeker goed meegenomen. Zover ik weet zijn er tal van Wiskundige (en soms ook Fysische) toepassingen voor het schrijven van een code. Er zijn verschillende opleidingen die dit bieden. Desondanks zou ik niet enkel focussen op het ontwikkelen van games. Als je Informatica of Ingenieur Informatica (eventueel ICT-Electronica) zou gaan doen, heb je een veel bredere opleiding en dus ook een veel bredere keuze aan jobs. En bij die jobs hoort natuurlijk ook het programmeren van games.

Maar als je liever Lead Designer wilt worden, is een creatievere opleiding een must denk ik. Minder Wiskunde, Informatica en Natuurkunde en meer concept art, tekenen en creatief zijn. Spijtig genoeg ken ik niet erg veel richtingen of opleidingen die dit aanbieden, al weet ik wel dat er in Kortrijk en Breda aan de Hogeschool zulke soort opleiding wordt aangeboden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 22:17    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 24 Aug 2005
Berichten: 1928

En Lead Designer is meer een baan voor aan het eind van je carriere, niet aan het begin. Je moet namelijk veel ervaring hebben, de industrie kennen, goed leiding geven, etc.

Ik zou iets uit zoeken wat je de eerste 10 jaar van je carriere wilt doen; dus programmeren, art, marketing, etc? Ik denk dat je via vrijwel alle richtingen uiteindelijk bij Lead Development terecht kan komen (al zal het was lastiger zijn via marketing), het is een klein wereldje.

Wat betreft school-aanname, ik denk dat je vrijwel overal wel naar toe kunt gaan; als een game design opleiding al strenge criteria heeft dan ligt het vrijwel altijd bij een portfolio. Iets was je prima in je vrije tijd kunt doen en ik sowieso van harte kan aanraden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
GekooktEi BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat
Grammar Führer


Geregistreerd op: 18 Jan 2008
Berichten: 9765

Uchiha_Shadow schreef:
En Lead Designer is meer een baan voor aan het eind van je carriere, niet aan het begin. Je moet namelijk veel ervaring hebben, de industrie kennen, goed leiding geven, etc.

Dat is met elke lead-functie zo, op zich. Je kan dan natuurlijk alsnog Game Designer worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 22:51    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 24 Aug 2005
Berichten: 1928

Ik denk dat je daar ook nog heel wat ervaring mee nodig hebt want je moet alles goed als 1 geheel kunnen zien, en juist alles kunnen balanseren. Lijkt me zeker niet dat je voor je eerste professionele video game project als game designer aan de slag kan. Je moet immers overal een beetje van af weten.

Level designer misschien nog wel. Maar hoe meer je kunt, hoe beter.

EDIT: Volgens wiki:

Citaat:
Many designers start their career in testing department, where mistakes by others can be seen first-hand


das natuurlijk ook een optie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
GekooktEi BerichtGeplaatst: 01 Apr 2011 23:47    Onderwerp: Reageren met citaat
Grammar Führer


Geregistreerd op: 18 Jan 2008
Berichten: 9765

Ik denk er trouwens persoonlijk over na om misschien Communicatiesystemen te gaan doen, dat is een opleiding waarmee je ook voor de major Game Design & Development kan kiezen... Ben dus geen ervaringsdeskundige, maar dat leek mij persoonlijk wel interessant.

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/taal-communicatie/media/ict/communicatiesystemen-digitale-communicatie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FloriX BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 01:22    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

GekooktEi schreef:
Uchiha_Shadow schreef:
En Lead Designer is meer een baan voor aan het eind van je carriere, niet aan het begin. Je moet namelijk veel ervaring hebben, de industrie kennen, goed leiding geven, etc.

Dat is met elke lead-functie zo, op zich. Je kan dan natuurlijk alsnog Game Designer worden.


Ik weet dat je niet zomaar aan de slag kan als Lead game designer, dat is iets waar je ervaring en een carriere voor moet opbouwen, vandaar de zin "mijn uiteindelijke doel is".

En wat betreft art design.....laat ik maar zeggen dat ik geen tekenwonder ben, al is dat zeker iets waar ik me meer mee bezig ga houden. Mijn vraag is meer of een opleiding zoals de gene die ik eerder noemde een goed begin zou zijn.

Dit is wat er op de site staat:

Studieprogramma
Jaar 1 & 2: oriënteren

De eerste twee jaar volg je een gemeenschappelijk programma met alle studenten Game Development. In het eerste jaar leer je bovendien ook de andere belangrijke ICT-richtingen kennen: Technical Computing, Software Engineering, Systems and Network Engineering, IT-Management en Human Centered Design. Dit is belangrijk, omdat Game Development veel raakvlakken heeft met deze richtingen. Je volgt in het eerste jaar vakken als Software Engineering, Game Design, Game Development (ActionScript) en Interaction Design.

Je kennis over game development breng je meteen in de praktijk. Je doet dit bijvoorbeeld door mee te werken aan een project voor science center NEMO. Je bouwt in teamverband een (game)expositie die boeiend en leerzaam is voor de bezoekers van dit museum.
Jaar 3 & 4: specialiseren

In de laatste twee jaar specialiseer je je in een van de afstudeerprofielen: Game Technology, Game Design of Game Production. Je krijgt te maken met interaction design, software engineering en media. De specifieke kenmerken van serious games, casual games, MMOG’s en shooters komen aan bod. Ook leer je games ontwikkelen met professionele game engines.

Naast deze praktische vaardigheden werk je aan vaardigheden als vergaderen, presenteren en projectmatig werken, zodat je straks helemaal klaar bent voor de gamewereld. Zo kun je na deze opleiding niet alleen in een uitvoerende, maar zeker ook in een adviserende of leidinggevende functie aan de slag. Wil je een richting Game Art volgen, dan raden we je aan naar een kunstacademie te gaan.


Stel ik vind de programmeer kant leuk dan kan ik daarna alsnog doorstuderen op hoger niveau toch?

En @Christian Vuye, programmeren betekent toch niet dat je NIET een lead designer kan worden. Als ik de geschiedenis mag geloven zijn vele bekende lead designers tegenwoordig begonnen als programmeurs.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 08:35    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 24 Aug 2005
Berichten: 1928

Het klinkt wel goed, maar hoeveel je er aan hebt hangt bij creatieve studies altijd af van hoeveel je er in stopt. Alle creatieve opleidingen die ik ben tegen gekomen hebben allemaal dezelfde structuur: 1-2 jaar basis en dan 1-2 jaar specialiseren, met alle vrijheid van de wereld aan je eigen projecten werken, wat uiteindelijk zal bepalen of je meteen ergens terecht kan. Ik ken deze opleiding en school zelf niet dus ik raad van harte aan te informeren naar waar voormalige studenten zoal bij terecht gekomen zijn.

Ik weet dat Nederlandse games bedrijven wel actief recruteren bij game development opleidingen, maar je moet gewoon een goede porfolio hebben daarvoor. Dat kan in principe bij elke school die zoiets aan biedt, als de tools maar goed zijn. Spreek vooral ook met de leraren op een open dag en check of ze er een beetje verstand van hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ace_quorthon BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 09:16    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 29 Okt 2007
Berichten: 349

Ik heb zelf met deze keuze rondgelopen toen ik van de middelbare school afkwam. Voor mij was het de keuze tussen GameDesign aan de HKU, of Technische Informatica aan de TUDelft. Er zijn er meer, maar verder ken ik geen opleidingen bij naam, dus ik houd het even tussen deze twee.

HKU: Heeft een speciale opleiding omtrent game design die je van 'begin tot eind' klaarstoomt om de industrie in te gaan. Je leert dus over veel verschillende aspecten omtrent game design. En daar houdt het ook wel op.

TUDelft: Een opleiding die je brengt tot het niveau van een software engineer. Je krijgt veel achtergrond kennis, maar niet speciaal over games. Er zijn wel meerdere projecten waarin je games mag maken, of zelf kan beslissen dat je iets omtrent game devellopment wil gaan doen. Tevens kan je via een instantie (STUT) makkelijk bij een game-bedrijf een bijbaan krijgen.

Het grote verschil zit hem in de diepgang: Bij de HKU leer je specifiek game devellopment, en verder helemaal niks. Bij de TUDelft leer je 'elke' soort software ontwikkelen, of krijg je manieren aangeboden waarmee je zelf verder kan leren omtrent nieuwe ontwikkelingen.

Mijn keuze: Als je de HKU kiest, ben je heel erg afhankelijk van de economie, creatieve ingevingen, en of je game dev wel altijd leuk blijft vinden. Als je TUDelft (of een soortgelijke HBO instantie...) kiest, kan je eigenlijk overal terecht binnen de ICT, heb je een bredere achtergrond, en (ook nooit vervelend) je krijgt zeer waarschijnlijk een hoger salaris. Zelf heb ik de TU gekozen, en heb nu bijna mijn Bachelor. Om maar even aan te geven: Ik begleid een tweedejaars game-project, heb zelf een bachelorproject gedaan omtrent gfx, en kies mijn Master zodanig dat ik verder kan in die wereld. Je kan veel met games te maken hebben, als je er maar zelf achteraan gaat.

Jouw keuze: Wat vind je belangrijk? Weet je al zeker dat je altijd game dev wil blijven doen, of klinkt het gewoon leuk omdat je zelf graag gamed? Heb je het er voor over om langer over je studie te doen, en dan niet eens gespecialiseerd te zijn in games? Wil je graag goed zijn in het schrijven van software, of wil je graag goed zijn in het designen van games?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
elemeNt BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 11:36    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 2495

FloriX schreef:


Stel ik vind de programmeer kant leuk dan kan ik daarna alsnog doorstuderen op hoger niveau toch?


Je zal wel moeten Een programmeur moet echt zijn hele leven blijven leren door de vele nieuwe ontwikkelingen.

Laat me je 1 tip geven en specialiseer je zo snel mogelijk op het onderdeel dat je het leukst vind of het beste kan. Als je in het gamewereldje wil slagen moet je specifiek in 1 ding uitblinken en kom je er niet als je 'alles' een beetje kan.

Je zegt dat je van je hobby je baan wil maken, maar hebt eigenlijk geen ervaring met programmeren? Ik neem aan dus dat games maken niet echt je hobby is, maar games spelen? Misschien kan je dan ook kijken naar gebieden die niet zozeer games maken, maar vooral met games bezig zijn. Zoals journalistiek of de commerciële kant (marketing en campagnes etc. Hoe en wanneer kan je het beste een game op de markt brengen? Hoe ga je de doelgroep laten weten dat de game er is?)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 12:20    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

Houd er alsjeblieft rekening mee dat het niet zo leuk is als het klinkt!!! Je maakt soms meer dan 60 uur in de week als gameprogrammeur, soms zelfs nog meer als de deadline nadert. Het is een erg stressvol beroep en er is weinig waardering van het management en de rest van het bedrijf. Die programmeurs bij EA, Blizzard, Activision, etc. zijn gewoon slaven die meer dan 60 uur per week werken.

Het mooiste is als jezelf een gamebedrijf kan opstarten, zoals bijvoorbeeld Rovio (Angry Birds) en die gast van Minecraft. Dit is alleen vrijwel onmogelijk en al helemaal ondenkbaar in Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
KingLikesCookies BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 12:27    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 19 Feb 2010
Berichten: 1423

Cubic X schreef:
Het mooiste is als jezelf een gamebedrijf kan opstarten, zoals bijvoorbeeld Rovio (Angry Birds) en die gast van Minecraft. Dit is alleen vrijwel onmogelijk en al helemaal ondenkbaar in Nederland.
Waarom ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 12:34    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

KingLikesCookies schreef:
Cubic X schreef:
Het mooiste is als jezelf een gamebedrijf kan opstarten, zoals bijvoorbeeld Rovio (Angry Birds) en die gast van Minecraft. Dit is alleen vrijwel onmogelijk en al helemaal ondenkbaar in Nederland.
Waarom ?

Dan moet je op je 12 o.i.d. al begonnen zijn met programmeren zodat je op je 18de een bak aan kennis hebt die je kan gebruiken. Programmeren is een vaardigheid die je het beste leert op jonge leeftijd, net zoals een buitenlandse taal die je ook veel sneller leert als kind.

Naast je eigen skills heb je ook bekenden nodig die je kunnen helpen met grafische zaken, geluid, financieel, etc. Daarnaast is Nederland natuurlijk niet echt een land voor de gameindustrie...kijk naar het aantal failliete gamebedrijven in NL. Waarom zou jij het wel kunnen wat grote namen zoals PlayLogic niet konden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
elemeNt BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 12:55    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 2495

Cubic X schreef:
Daarnaast is Nederland natuurlijk niet echt een land voor de gameindustrie...kijk naar het aantal failliete gamebedrijven in NL. Waarom zou jij het wel kunnen wat grote namen zoals PlayLogic niet konden?

Dit is toch wel redelijk aan het veranderen. Bedrijven als Ronimo (welke ook bestaat uit studenten die als project voor de gemeente Utrecht De Blob bedachten), Two Tribes, Triumph, Monobanda (de game Bohm die internationaal hoge ogen gooide) en met name Guerrilla zijn toch lekker bezig. Playlogic had een beetje de pech dat ze niet echt succesvolle games maakte en dat ze net een jaar te vroeg failliet zijn gegaan. Op het moment is het toch makkelijker voor een bedrijf om een game aan de man te brengen d.m.v. PSN/XBL, de vraag naar indie games en de opkomst van de tablets.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FloriX BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 13:39    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

@Shadow
Ik ga me zeker eerst goed informeren voordat ik een beslissing maak,vandaar dit topic.

@ace_quorthon
Bedankt voor de inhoudelijke reactie. Ik zal zeker even gaan rondkijken naar die opleiding in Delft.

De rede waarom ik gamedesign wil gaan doen is om tal van redenen: het feit dat de industrie alleen maar groter gaat worden, omdat ik een creatief persoon ben, omdat het variërend werk is (ieder project is anders op zekere hoogte), omdat ik goed in teamverband kan samenwerken, omdat ik nieuwe dingen wil leren, omdat IT zich blijft vernieuwen en daar de toekomst in ligt en vooral omdat ik het idee heb dat wat we nu zien in games nog maar het begin is. Ik denk dat er binnen de industrie genoeg ruimte is voor innovatie, nieuwe genres etc. en ik zie mezelf als een persoon die, mits ik er natuurlijk 100% voor ga, daar wat aan kan toevoegen. Mijn probleem is alleen dat ik niet echt de kans heb gehad om me er op dergelijk niveau in te verdiepen qua programmeren etc.

Gezien het feit dat de industrie, mede door de financiële crisis, nogal onzeker is op dit moment (gezien de vele ontslagen) was ik benieuwd of zo'n game design opleiding een goede basis is, waarin ik bewust kan beslissen in wat ik mij wil specialiseren en stel ik vindt de programmeer kant leuk dan kan ik mijn kennis alsnog bijschaven door verder te studeren toch? indien de industrie nog steeds zo onzeker is.

@element
De rede waarom ik game design wil doen is vanwege de creatieve en technologische aspecten. Hoewel ik geen ervaring heb met programmeren ben ik dol op technologie en ik volg de ontwikkelingen binnen de industrie dus op de voet. Ja games spelen is mijn hobby maar door de dingen die ik in die games zie wil ik bijdragen aan z'n ontwikkeling.

@Cubic
Ik weet dat het geen baan is waarbij je de gehele dag spelletjes speelt en dat het veel tijd en energie kost. Maar goed, bij welke baan speelt stress geen rol

En als het gaat om het oppikken van de programmeer taal, daar maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen om. Ik ben een snelle leerling mits het gene wat ik moet leren mij ligt. Niet om opschepperig over te komen, maar ik zie mijzelf als een intelligente gozer. Als ik in betere privé-omstandigheden had geleefd had ik het gymnasium ook makkelijk kunnen halen. Het hele idee dat je had moeten worden geboren met een calculator en op je eerste verjaardag een dev-kit had moeten krijgen om binnen de game industrie aan de slag te kunnen als programmeur......tja, ben het er niet mee eens



Ik waardeer de reacties enorm maar in plaats van mij er van te willen overtuigen het niet te doen, zie ik liever reacties die mij een beetje op weg helpen. Ik weet zeker dat iets met game-design wil gaan doen en ik weet zeker dat ik dat kan. Ik weet alleen niet hoe ik een begin moet maken en welke opleiding mij het beste zal schikken. Mijn moeder is net uit huis gegaan naar een verpleeghuis (MS), mijn vader gaat vreemd, mijn sociale leven is om meerdere redenen lang naar de klote geweest.......ik ben al blij dat ik in mijn vrije tijd heb leren piano spelen. Nu is er eindelijk een periode van rust in mijn leven en kan ik eindelijk ergens op focussen. Daarom ben ik zo onzeker over wat ik wil, ik heb er gewoon niet over kunnen nadenken.

Het komt momenteel een beetje over als "je hebt geen ervaring? niet doen!" terwijl ik hier juist vraag hoe ik die ervaring kan gaan opdoen

Zijn er wellicht mensen die weten hoe ik kan beginnen qua programmeren? Zo ja, welke taal/talen moet ik dan mee beginnen? C#? C++? Java?

En als iemand hier meer weet over de verschillende opleidingen en wat mij aan te raden is, ik hoor het graag!


Edit: Ik zie dat TU een VWO diploma vereist, dus dat gaat hem niet worden. Ik ben echt klaar met de middelbare school, dan doe ik liever HBO waarna ik kan doorstromen naar een Uni.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Laatstewoord BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 13:52    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 26 Mrt 2009
Berichten: 75

Als jou was zou ik me ook een beetje snel aanmelden voor een van die opleidingen (of meerdere natuurlijk), de creatievere ( je was toch op zoek naar iets creatiefs?) opleidingen voor dit vakgebied vragen voor zover ik weet altijd een toelatingsopdracht. Daar gaat wel een maandje werk in zitten, als je het goed wil afronden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FloriX BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 14:07    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

Toelatingseisen

Je wordt tot deze studie toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-niveau 4 diploma. Er worden geen aanvullende eisen gesteld. Kennis van wiskunde B is echter wel belangrijk om deze opleiding goed te kunnen volgen. Kijk voor bijspijkermogelijkheden bij wiskundecursus
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 14:37    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

FloriX schreef:
@Shadow
Ik ga me zeker eerst goed informeren voordat ik een beslissing maak,vandaar dit topic.

@ace_quorthon
Bedankt voor de inhoudelijke reactie. Ik zal zeker even gaan rondkijken naar die opleiding in Delft.

De rede waarom ik gamedesign wil gaan doen is om tal van redenen: het feit dat de industrie alleen maar groter gaat worden, omdat ik een creatief persoon ben, omdat het variërend werk is (ieder project is anders op zekere hoogte), omdat ik goed in teamverband kan samenwerken, omdat ik nieuwe dingen wil leren, omdat IT zich blijft vernieuwen en daar de toekomst in ligt en vooral omdat ik het idee heb dat wat we nu zien in games nog maar het begin is. Ik denk dat er binnen de industrie genoeg ruimte is voor innovatie, nieuwe genres etc. en ik zie mezelf als een persoon die, mits ik er natuurlijk 100% voor ga, daar wat aan kan toevoegen. Mijn probleem is alleen dat ik niet echt de kans heb gehad om me er op dergelijk niveau in te verdiepen qua programmeren etc.

Gezien het feit dat de industrie, mede door de financiële crisis, nogal onzeker is op dit moment (gezien de vele ontslagen) was ik benieuwd of zo'n game design opleiding een goede basis is, waarin ik bewust kan beslissen in wat ik mij wil specialiseren en stel ik vindt de programmeer kant leuk dan kan ik mijn kennis alsnog bijschaven door verder te studeren toch? indien de industrie nog steeds zo onzeker is.

@element
De rede waarom ik game design wil doen is vanwege de creatieve en technologische aspecten. Hoewel ik geen ervaring heb met programmeren ben ik dol op technologie en ik volg de ontwikkelingen binnen de industrie dus op de voet. Ja games spelen is mijn hobby maar door de dingen die ik in die games zie wil ik bijdragen aan z'n ontwikkeling.

@Cubic
Ik weet dat het geen baan is waarbij je de gehele dag spelletjes speelt en dat het veel tijd en energie kost. Maar goed, bij welke baan speelt stress geen rol

En als het gaat om het oppikken van de programmeer taal, daar maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen om. Ik ben een snelle leerling mits het gene wat ik moet leren mij ligt. Niet om opschepperig over te komen, maar ik zie mijzelf als een intelligente gozer. Als ik in betere privé-omstandigheden had geleefd had ik het gymnasium ook makkelijk kunnen halen. Het hele idee dat je had moeten worden geboren met een calculator en op je eerste verjaardag een dev-kit had moeten krijgen om binnen de game industrie aan de slag te kunnen als programmeur......tja, ben het er niet mee eens



Ik waardeer de reacties enorm maar in plaats van mij er van te willen overtuigen het niet te doen, zie ik liever reacties die mij een beetje op weg helpen. Ik weet zeker dat iets met game-design wil gaan doen en ik weet zeker dat ik dat kan. Ik weet alleen niet hoe ik een begin moet maken en welke opleiding mij het beste zal schikken. Mijn moeder is net uit huis gegaan naar een verpleeghuis (MS), mijn vader gaat vreemd, mijn sociale leven is om meerdere redenen lang naar de klote geweest.......ik ben al blij dat ik in mijn vrije tijd heb leren piano spelen. Nu is er eindelijk een periode van rust in mijn leven en kan ik eindelijk ergens op focussen. Daarom ben ik zo onzeker over wat ik wil, ik heb er gewoon niet over kunnen nadenken.

Het komt momenteel een beetje over als "je hebt geen ervaring? niet doen!" terwijl ik hier juist vraag hoe ik die ervaring kan gaan opdoen

Zijn er wellicht mensen die weten hoe ik kan beginnen qua programmeren? Zo ja, welke taal/talen moet ik dan mee beginnen? C#? C++? Java?

En als iemand hier meer weet over de verschillende opleidingen en wat mij aan te raden is, ik hoor het graag!


Edit: Ik zie dat TU een VWO diploma vereist, dus dat gaat hem niet worden. Ik ben echt klaar met de middelbare school, dan doe ik liever HBO waarna ik kan doorstromen naar een Uni.

Mijn reacties waren ook niet bedoeld om je van je idee af te helpen hoor! In tegendeel zelfs, ik wil zelf ook graag deel gaan uitmaken van de gameindustrie als programmeur . Ik verneem alleen wel dat veel mensen om mij heen denken dat werken in de gamebizz als een soort hemel is, maar dit is absoluut niet waar.

Om te beginnen als programmeur raad ik je aan om met Java te beginnen, echter is er absoluut geen taal aan te wijzen die je MOET leren. Het belangrijkste zijn de abstracteconcepten bij het programmeren, het wiskundige inzicht en het plezier. Je moet programmeren omdat je het leuk vind, niet omdat het moet

Java wordt veel gebruikt in het onderwijs om studenten te laten beginnen met programmeren. Er zijn ontzettend veel tutorials, boeken en voorbeelden te vinden over programmeren met Java. Java heeft daarnaast alles wat een complexe taal moet hebben, alleen doet Java de garbage collection voor je (iets wat C++ niet doet en mede hierdoor dus veel moeilijker is). Java is misschien niet het meest geschikt om een 3D-game in te maken (het kan uiteraard wel), maar je kan er wel goed mee leren programmeren en 2D-games in Java is zeker geen probleem.

C# is ook goed als beginnerstaal alleen zit je hiermee vast aan Microsoft. Voordeel van C# is wel dat je gelijk programma's/games kan draaien op je Xbox 360 en/of Windows Phone 7.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FloriX BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 14:45    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

Ik zal zsm gaan rondkijken voor wat goede leerboeken en tutorials. Of ik nu wil gaan programmeren, designen, modelleren etc. een kennis van de programmeertalen is altijd nodig heb ik begrepen. Bedankt voor de reactie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 15:10    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 5569

Grappig dat iemand die die vrijwel alleen 2e hands games koopt of ze download iets in de gameindustrie wil gaan doen. Ben benieuwd waar jij dan later van betaald zou worden als iedereen met die zelfde mentaliteit handeld.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
im2 BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 15:39    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 24 Aug 2006
Berichten: 1967

Als je het ziet zitten om in België te studeren:
http://www.digitalartsandentertainment.be

en doorklikken naar students->international students
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
elemeNt BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 15:46    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 2495

FloriX schreef:


@element
De rede waarom ik game design wil doen is vanwege de creatieve en technologische aspecten. Hoewel ik geen ervaring heb met programmeren ben ik dol op technologie en ik volg de ontwikkelingen binnen de industrie dus op de voet. Ja games spelen is mijn hobby maar door de dingen die ik in die games zie wil ik bijdragen aan z'n ontwikkeling.


Van wat ik zo allemaal lees in je reacties denk ik dat je de interactie richting misschien wel interessant gaat vinden. Hierbij komt ook een stukje programmeren kijken, maar niet zo die hard. Er komst ook best wat vormgeving en animeren bij kijken. Je moet dan ook veel samenwerken met programmeurs en mensen van de vormgeving
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FloriX BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 21:54    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Sep 2006
Berichten: 1463

Robert schreef:
Grappig dat iemand die die vrijwel alleen 2e hands games koopt of ze download iets in de gameindustrie wil gaan doen. Ben benieuwd waar jij dan later van betaald zou worden als iedereen met die zelfde mentaliteit handeld.


Als je niets nuttigs te zeggen hebt, houdt dan je mond. Ik heb een gigantische collectie games waarvan er talloze voor de volle prijs gekocht zijn. Velen komen ook van online sites als zavvi en "sommige" komen van Ebay. Ga jij tegen monteurs ook klagen dat ze geen tweedehands auto mogen kopen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ace_quorthon BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 21:59    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 29 Okt 2007
Berichten: 349

FloriX schreef:

Zijn er wellicht mensen die weten hoe ik kan beginnen qua programmeren? Zo ja, welke taal/talen moet ik dan mee beginnen? C#? C++? Java?


Programmeertalen: Java is het meest kindvriendelijk, en dus het meest geschikt om mee te beginnen om het gehele concept van een object georienteerde taal te vatten, en daarna door te stomen naar geavanceerdere concepten. C++ is zo'n beetje de console-standaard naar mijn weten, C# kan je gebruiken om te ontwikkelen in XNA voor de pc/360/wphone. C# lijkt heel veel op Java, C++ is voor een beginner denk ik veel lastiger. Java is niet echt een programmeertaal voor ingewikkelde games, maar ik werk er zelf momenteel ook in voor een 2D game app.

Om concreet te worden:
Java 2D game tutorial voor beginners: http://zetcode.com/tutorials/javagamestutorial/

Om Java te kunnen programmeren heb je de Java devkit nodig:
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html (download SDK)
En je kunt het best in een bekende IDE werken, zoals Eclipse. Zie deze beginners-tutorial: http://www.javaprogrammingforums.com/java-code-snippets-tutorials/253-beginners-eclipse-tutorial-how-run-your-first-eclipse-java-application.html

Ik weet niet of dat al té concreet is, maar als je nieuwsgierig bent kan je alvast wat uitproberen Als je ergens niet uitkomt is google bijna altijd je vriend. Zoek maar eens op 'Java beginner tutorial' en de eerste paar honderd hits zijn volgens mij bruikbaar.


BTW, ik heb mijn eerste stukje code geschreven toen ik 19 was. Mensen die 'op hun twaalfde levensjaar' zijn begonnen hebben een voorsprong, maar zij kunnen niks wat jij niet kunt leren. Blijven proberen en doorzetten, en plots kan je het. En dan blijkt dat ze zeven jaar langer hadden kunnen buitenspelen [/url]


Laatst aangepast door ace_quorthon op 02 Apr 2011 22:12; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group