Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Tales of Graces F


Door Joni Philips op 09-09-2012 om 12:41
Bron: Gamed

Het leven is niet gemakkelijk voor de Europese Tales fans, zo verscheen Tales of Graces reeds eind 2009 op de Wii in Japan, maar had Namco Bandai nog vier jaar en een PlayStation 3-port nodig om de game ook naar Europa te brengen. Was de game het lange wachten echter wel waard?

In Tales of Graces F volgt de speler het verhaal van Asbel Lhant, een jongen die samen met zijn broer een meisje met geheugenverlies vindt. In de zoektocht naar haar familie belanden ze in een klein avontuur waarbij ze onder andere de prins van hun koninkrijk leren kennen. Het avontuur kent echter een plots einde wanneer het meisje lijkt om te komen in een gevecht, iets wat veel gevolgen heeft, zo wordt Asbel's broer geadopteerd en gaat hij zelf naar de Knight Academy. Wanneer zijn vader zeven jaar later komt te overlijden, keert hij terug naar huis waar veel veranderd blijkt te zijn. Het mysterieuze meisje duikt opnieuw op, de prins blijkt overleden zijn en zijn broer wil niets met hem te maken hebben. Vandaar begint een verhaal dat zeer voorspelbaar is en gebouwd is op clichés, en waarbij zeker de eerste tien uren slaapverwekkend kunnen zijn. Desondanks zijn deze uren belangrijk want ze zorgen ervoor dat je effectief gaat meeleven met de personages terwijl het verhaal je aandacht dan niet meer trekt.


Uiteindelijk is het verhaal een groot cliché, maar zorgt de gameplay ervoor dat je toch blijft spelen. De opbouw van de wereld is weliswaar weinig interessant door een zeer traditioneel design. De eerste helft van de game geeft je beperkte vrijheid om tussen verschillende steden en dungeons te reizen. De opbouw van beide zal je niet verrassen, zo lopen steden vol met NPCs die praten over koetjes en kalfjes. Hier en daar vind je dan een karakter die je vraagt om de halve wereld af te reizen voor een simpele queeste omdat postbodes niet bestaan in zo'n wereld. Later in de game krijg je meer vrijheid dankzij een wereldmap die je toelaat veel sneller tussen verschillende steden te reizen, wat vooral handig is voor de sidequests. De game kent hierbij meer vrijheid dan bijvoorbeeld Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2, maar het is geen game waarin je honderden uren verliest met minigames en het voorbereiden van meedogenloze sidequests. Het is zelfs mogelijk alles mooi af te ronden in minder dan honderd uur.

Tijdens die honderd uur krijg je echter een combat-systeem onder de knoppen dat zeer goed is uitgewerkt, en de aantrekkingskracht van de game vormt. Vechten in de game verloopt in realtime, waarbij jij één personage bestuurt en de anderen door de AI worden aangestuurd. Je kunt hierbij vrij wisselen wanneer je wilt, maar de AI is competent en je kunt je dus beperken tot je favoriete personage. Tijdens de gevechten moet je enkel focussen op jouw aanvallen, welke zijn opgedeeld in A en B-Artes. A-Artes zijn gewone aanvallen welke je uitvoert met het kruisje en de analoge stick, waarbij deze automatisch combinaties gaan vormen; terwijl de tweede categorie meer speciale aanvallen en vaardigheden betreffen. Je kunt echter niet eindeloos aanvallen uitvoeren. Elke aanval gebruikt Chain Capacity punten welke vernieuwd worden door de zwakke plekken van een vijand uit te buiten of door in het defensief te gaan. De vijand blokkeren is dus zeer belangrijk, waarbij dit systeem ook ingenieus in elkaar steekt. Hoe langer je blokkeert, hoe sterker je block wordt waardoor je zelfs de sterkste aanvallen kunt tegenhouden.


De speler verdient nieuwe vaardigheden en aanvallen door titels te verzamelen, die je daarna kunt toekennen aan een personage. Elk personage kan één titel tegelijk gebruiken, zodat je dan ook regelmatig moet wisselen afhankelijk van de omstandigheden. Een titel heeft vijf levels, waarbij je vaardigheden sterker worden naarmate het level ervan stijgt. Op die manier word je dus gevraagd om regelmatig te wisselen. Tegelijkertijd heeft elke titel ook een actief component waarvan je alleen maar kunt profiteren als je hem gebruikt. Het is dus belangrijk goede keuzes te maken. Dit is echter zeker niet het enige systeem om je personages beter te maken, je krijgt ook systemen om nieuwe wapens, armour en items te maken waarbij dit vaak goede resultaten oplevert. Het systeem is hierbij wel zeer diepgaand, zeker omdat je bij wapens bijvoorbeeld effecten kunt gaan 'kweken' zoals je zou doen in een Pokémon game. Het helpt je personages zeer krachtig te maken, maar het vereist een duidelijke investering van je tijd. Deze onderdelen zorgen duidelijk voor onderscheid met andere RPGs en zijn het beste deel van de game.

De charme van de gameplay vertaalt zich echter niet in de graphics, waarbij je duidelijk opmerkt dat het een port van een Wii-game betreft. Texturen zijn niet indrukwekkend, omgevingen zijn simpel, karakter-ontwerpen niet bijster origineel en animaties houterig. De port is niet goed genoeg om dit te verbergen, maar tegelijk word je niet onmiddellijk blind door ernaar te staren. Het visuele niveau is acceptabel en de leuke omgevingen zorgen ervoor dat je toch af en toe zal genieten van het uitzicht. De voice-acting en de soundtrack blijven echter wel op niveau voor een optimale audio-ervaring zonder ooit echt te overdonderen. Dat gaat eigenlijk op voor de hele game, Tales of Graces F brengt een oerdegelijke RPG-ervaring, maar doet dit zonder echt het niveau van een topper te bereiken. Daarvoor kent de game ietwat te veel zwakke punten zoals het cliché-verhaal en de mindere graphics. Laat de zwakke punten je echter niet afschrikken want Tales of Graces F is ondanks die minpunten qua gameplay één van de beste RPGs van de generatie.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   70
Replay   95

Een cliché-ervaring met uitstekende gameplay.
85


14:41  Nieuwe video The Unfinished Swan
12:41  Packshot Sunday - Deel 57
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Lennie1973 op 09-09-2012 om 12:44 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Mooi cijfer een 8,5. In het begin krijg je veel lappen tekst met uitleg maar verder vind ik de game goed met een fijne gameplay. Ik vind vooral het gevechtsysteem heel leuk

Codewarrior op 09-09-2012 om 12:47 [Niv: 110 / Exp: 5485]
nice

dantekloon op 09-09-2012 om 13:23 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Ik val nooit in slaap met een Tales of game, viel ooit eens in slaap met Final Fantasy XIII-2 omdat het te saai is.

Kan niet wachten tot Xillia hier ook komt, heb net nog ff de Japanse versie gespeeld ervan, toch ben ik benieuwt hoe het verhaal gaat

Xavior op 09-09-2012 om 15:46 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Lol wii port. En maar kwijlen op graphics. Dit is echt puur Ironie

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-09-2012 om 15:51 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Wie is er aan het kwijlen op de graphics van Tales of Graces F?

Butoden op 09-09-2012 om 17:24 [Niv: 18 / Exp: 918]
Lijkt me een goede RPG, ik snap alleen niet waarom het replay cijfer zo hoog scoort, heb ik uit de tekst ook niet kunnen opmaken, waarin enkel stond dat de eerste 10 uur slaapverwekkend kunnen zijn, dat klinkt eerder als replay onwaardig in mijn optiek. Verder mooi verhaal.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-09-2012 om 17:53 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Butoden: Misschien eerder het stuk dat spreekt over een honderdtal uur gameplay.

dantekloon op 09-09-2012 om 19:30 [Niv: 185 / Exp: 9269]
het is idd replay waardig, heb de Japanse versie 4x uitgespeeld, en de nu ben ik voor het 2de keer bezig met de Europese versie.

scorpio23-b op 09-09-2012 om 19:49 [Niv: 19 / Exp: 950]
Niet mijn favoriete Tales of, maar zeker vermakelijk en een terrecht cijfer.
Verder prima review.

Manji op 09-09-2012 om 21:18 [Niv: 19 / Exp: 945]
@scorpio juist niet van de beste mor het gaat.

dantekloon op 09-09-2012 om 21:25 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Mijn favo Tales of game
1-Vesperia((PS3 version))
2-Symphonia((PS2 version))
3-Xillia
4-Graces((PS3 version))
5-the Abyss((3DS version))
6-Innocence((DS version))
7-Hearts((Anime version))
8-Symphonia:Ratatosuku no Kishi
9-the Heroes:Twin Brave
10-Eternia((PSP version))

Codewarrior op 10-09-2012 om 00:15 [Niv: 110 / Exp: 5485]
mijn favos:

1. Xilia 2
2. Xilia
3. Vesperia
4. Graces f
5. symphonia

Yakuo op 10-09-2012 om 05:54 [Niv: 22 / Exp: 1080]
Dit is mijn eerste Tales game en ik zit nu zo ongeveer 30 uur in t spel. Moet zeggen dat het echt een tijdje geleden was toen ik zo erg ging genieten van een jrpg. Laat Xillia 1 en 2 ook maar komen

impulse op 10-09-2012 om 10:04 [Niv: 57 / Exp: 2836]
raar OPM geeft het een 70 omdat het zo kort is maar een 6 tal uur dat snap ik niet. en Gezer xilia 2 is tog nog niet uit? :p en vesperia is alleen in het japans tog?

impulse op 10-09-2012 om 10:04 [Niv: 57 / Exp: 2836]
raar OPM geeft het een 70 omdat het zo kort is maar een 6 tal uur dat snap ik niet. en Gezer xilia 2 is tog nog niet uit? :p en vesperia is alleen in het japans tog?

dantekloon op 10-09-2012 om 10:19 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Vesperia is ook in europe voor de Xbox 360, Xillia 2 idd nog niet uit en Xillia is Japans.

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-09-2012 om 17:10 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
6 uur? Game ik tegenwoordig zo traag? Nee hoor, die proloog duurt al zo lang als je de game een eerste keer doorspeelt en er niet door rusht.

impulse op 10-09-2012 om 18:13 [Niv: 57 / Exp: 2836]
ja echt heel raar hier een comment van iemand van de officieele opm website :

Ja een van de meest onderschatte games van het jaar!!! Vond daarom ook de score in de OPM te laag, volgens OPM heb je het spel in 6u uit? daarom dat ik al aan 12u zit en nog niet in de helft zit... En ze noemen de totale prestatie ondermaats terwijl het de typische Tales of setting is, zal miss aan mij liggen maar vind dat het spel toch tussen de 77 - 83 verdient

Detox op 10-09-2012 om 19:49 [Niv: 11 / Exp: 545]
Ik ben gek op de Tales of games, kan er geen genoeg van krijgen. Xillia graag ook nog op de PS3 om lekker verder te kunnen gamen

dantekloon op 11-09-2012 om 11:10 [Niv: 185 / Exp: 9269]
de game kan je nooit binnen 6 uur uit spelen met je eerste playthrough, misschien wel alsj 10x dammage hebt die je kunt kopen van de grade shop nadat je hebt uitgespeeld.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Graces
Type:
Game
Releasedatum:
31-08-2012
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media