Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Killzone 3


Door Joni Philips op 29-03-2011 om 14:52
Bron: Gamed

Met Shellshock: Nam '67 en Killzone kende Guerrilla Games een flauw debuut, maar met Killzone Liberation en Killzone 2 kon de Nederlandse studio de harten van vele gamers veroveren. Kan Guerrilla die gamers met Killzone 3 opnieuw gelukkig maken?

Ondanks de positieve ontvangst van Killzone 2 kende het spel toch ook verschillende minpunten en daarbij was het verhaal misschien wel het grootste. De game kende een knallende start met de speech van Visari, maar daarna besloot Guerrilla Games meer te focussen op de onderlinge relaties tussen de personages en men verloor het algemene plot uit het oog. Het was een kritiekpunt dat goed is aangekomen bij de developer en in Killzone 3 hebben ze de impact van het verhaal vergroot door meer aandacht te besteden aan de interne politiek van de Helghast. Aan het einde van Killzone 2 nam ISA soldaat Rico Velasquez een ondoordachte beslissing, na een lange strijd tussen de Helghast en de ISA vermoordde hij de Helghast keizer Visari in plaats van hem gevangen te nemen. Zelf ziet hij geen probleem in zijn acties, maar elke ISA collega – waaronder hoofdpersonage Sev – bekritiseert deze actie. Al snel blijkt hun gelijk, de actie van Rico zorgt voor een grote ramp. De Helghast, op zich al geen aardig volkje, willen de ISA en de mensheid nu eens en voor altijd uitroeien. Al snel knallen de Helgast troepen de resterende ISA ruimteschepen uit de lucht waardoor de ISA troepen vastzitten op Helghan en kan de jacht beginnen.

Op zich is dat een redelijk cliché-plot, maar in Killzone 3 krijgt het een originele tint door uitgebreide aandacht te schenken aan de interne strijd van de Helghast. Dankzij de dood van Visari krijgen we een goede blik op de Helghast en hun politiek. Er barst namelijk een interne strijd los tussen de militaire leider Admiraal Orlock, de gedoodverfde opvolger voor Visari en het evenbeeld van Stalin; en de industrialist Stahl, de rechterhand van Visari die sterke gelijkenissen vertoont met Joseph Goebbels, de eigenaar van de grootste wapenfabrieken en baas van een gigantisch privéleger. De Admiraal is het toonbeeld van de oude garde op Helghan, terwijl Stahl een daadkrachtig leider is die zelfs de meest intelligente mensen weet te bespelen om zijn doel te bereiken. Beide personages mogen rekenen op sterke acteurs, Orlock's stem wordt ingesproken door Ray Winstone terwijl Malcolm McDowell de stem van Stahl verzorgt. Zeker die laatste maakt een ijzersterke indruk, andere castleden als James Remar en Brian Cox zetten goede prestaties neer, maar vervallen in het niets naast de prestatie van McDowell, en dankzij deze acteurs krijgt het verhaal ook meer draagkracht. Ze brengen de dialogen ook op een hoger niveau, waardoor deze nu eindelijk op hetzelfde niveau als de muziek en de geluidseffecten staan.


In het vorige deel probeerde Guerrilla Games een serieuze game neer te zetten die draaide rond Sev en zijn teamgenoten, maar hierdoor ging het totaalbeeld van de oorlog wat verloren. Met Killzone 3 heeft men dat goed rechtgezet. Men maakt ook snel duidelijk dat je een deel bent van een groter geheel, Sev en Rico zijn geen supersoldaten die doen wat ze willen en de hele oorlog in hun eentje kunnen winnen. Zo moet je bevelen opvolgen van je superieuren, zelfs als Rico en Sev denken dat ze idioot zijn. Er werd ook veel tijd besteed aan de symboliek, die een mix vormt tussen Nazi en communistische symboliek waardoor het meteen duidelijk is wie de slechterik is. Het geheel wordt ook sterk in beeld gebracht, de game heeft zowel prachtige graphics als goede muziek waarbij er dit keer wat meer variatie is in de omgevingen dan in het vorige deel. In Killzone 2 had je maar één type setting, maar nu zien we grote delen van Helghan. Zo beginnen we opnieuw in een Helghan stad, maar zien we ditmaal bijvoorbeeld ook sneeuwvlaktes. Men is er gelukkig in geslaagd om de soepele framerate uit het vorige deel te behouden, wat ditmaal extra belangrijk is door de aanwezigheid van een 3D modus.

Die 3D modus is niet het enige nieuwe PlayStation 3 speeltje dat aangewend wordt, ook de PlayStation Move wordt ondersteund. Het spelen met de Move controller vereist enige oefening omdat je de motion-controller stabiel genoeg moet houden om niet heen en weer te schokken en is nog niet precies genoeg in vergelijking met de normale controllers, maar het is een aangename ervaring. Online zul je met deze besturing niet ver komen, maar het is voldoende om de singleplayer door te spelen. De traditionele besturing onderging ook enkele aanpassingen, de game bestuurt nog grotendeels als zijn voorganger, maar voelt nu lichter aan. In de vorige game had je ietwat moeite met bewegen, met zware wapens draai je nu eenmaal niet snel, wat van Killzone 2 een unieke ervaring maakte. Het kreeg echter veel kritiek en werd aangepast, maar dat lijkt geen goede beslissing. Het laat je toe wilder te spelen, terwijl het je in de vorige game tot meer voorzichtigheid dwong. Gelukkig blijft de hoge nadruk op cover en voorzichtig bewaard. Ongetwijfeld gebeurden de aanpassingen ook met de nieuwe features in het achterhoofd zoals de mecha en de jetpacks. De besturing werkt bij die laatste opmerkelijk vlot en je gaat het uiteindelijk spijtig vinden dat deze stukken zo kort zijn.

Hier en daar werden ook kleine features toegevoegd zoals een extra wapenslot zodat je nu een revolver, een automatisch geweer en een zwaar wapen mee kan dragen. Je moet dan ook niet meer kiezen tussen een geweer met veel kogels en een bazooka voor extra vuurkracht, nu kunnen ze beide mee. Een andere kleine nieuwigheid is de mogelijk voor Rico om je opnieuw tot leven te wekken. Jij kon hem al redden, maar nu kan hij het dus omgekeerd. Dit moet natuurlijk wel voldoende snel gebeuren zodat je hier niet te veel op moet rekenen. De rest van de game speelt eigenlijk grotendeels als Killzone 2. Zo lijkt er bijvoorbeeld weinig veranderd aan de AI. Killzone 3's Helghast gaan even er hard tegenaan als de Killzone 2 Helghast en jouw medestanders zullen er af en toe toch eentje neerschieten. Je hebt plekken waar een groot deel van je medestanders 'dom' moet zijn voor het verloop van de game, maar indien je hen daar redt kunnen ze redelijk lang meegaan en kunnen ze je echt helpen in de strijd. In principe zijn ze niet nodig om verder te raken, maar ze vormen een goede steun en benadrukken het gevoel van oorlog. Je bent niet de enige die schiet.


De ervaring is echter te snel voorbij, de singleplayer is een hapklare brok die in een halve dag uitgespeeld kan worden waarmee de game nog korter is dan zijn voorganger. Het mag dan ook duidelijk zijn dat het de multiplayer is die je moet bezighouden. De multiplayer valt op te delen in Warzone en Operations, waarbij Warzone alle traditionele multiplayer-modes als 'Search and Destroy' en 'Capture and Hold' bevat. Deze worden echter elke ronde willekeurig afgewisseld zodat je nooit weet je wat krijgt als je start. Enkel de oer-mode 'Deathmatch' kun je zelfstandig selecteren. Het dwingt je alle multiplayer-modes te leren kennen, maar zal natuurlijk minder leuk zijn voor mensen die zich graag specialiseren. Dan heb je nog Operations dat de hele ISA-Helghast oorlog in multiplayerversie moet weergeven. Elke ronde krijgen de ISA en Helghast teams een opdracht die gehaald moet worden en via een cinematic zie je wat er gebeurt eens één van beide kanten de ronde wint. Het enige probleem in deze mode is het feit dat de match stopt indien de Helghast één ronde winnen terwijl de ISA elke ronde moet winnen. Het is zeer frustrerend want je kunt de hele match verliezen als ISA door alleen de laatste ronde te verliezen.

De sleutel voor een zege binnen de multiplayer ligt ditmaal sterk op samenwerking, door enkele veranderingen aan het klasse/badge-systeem van Killzone 2. Elke klasse heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar ze hebben ook een zeer belangrijke eigen vaardigheid. Zo kan een Infiltrator zich vermommen. Door goed te presteren verdien je punten waarmee je de vaardigheden van een klasse kunt verbeteren en nieuwe wapens kunt krijgen. Deze verdien je gelukkig snel zodat je de verschillende klassen snel kunt upgraden en altijd de juiste klasse kunt kiezen tijdens een match. Je zal sterk moet kijken naar de klassen van je teamgenoten om optimaal te presteren en dwingt tot samenwerking. Het maakt de multiplayer ook leuk en zorgt ervoor dat de game niet snel in de kast belandt. Geen miskoop dus. Na Killzone 2 levert Guerrilla Games opnieuw een game af die meer opvalt in afwerking dan in originaliteit. Qua features brengt Killzone 3 amper iets nieuw naar de tafel, maar het doet dat in een afgewerkt geheel met een schitterend verhaal en superbe voice-acting. Net zoals zijn voorganger kan ook deze niet ontbreken in een PlayStation 3 collectie.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   95
Graphics   95
Replay   90

Een waardige opvolger voor Killzone 2.
93


14:59  Nieuwe hint naar Grand Theft Auto V?
14:39  Naruto Shippuden: Kizuna Drive
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Gast (145.116.232.xxx) op 29-03-2011 om 14:56
De demo was retevet! Maar toch :$ (sorry jongens...) vond ik crisis 2 MP-demo spannender!

elemeNt op 29-03-2011 om 15:04 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Valt me op dat er in bijna geen enkele review gesproken wordt over het feit dat de MP gewoon totaal niet af is en nog steeds vol zit met errors en matchmaking problemen. Daarnaast moeten we zelfs nog steeds wachten op custom games...

Gewijzigd door elemeNt op 29-03-2011 om 15:14

Gast (81.246.104.xxx) op 29-03-2011 om 15:45
de multiplayer is gewoon te chaotisch.

vindt het jammer dat ze volledi de eisen van de mensen die klaagden dat de controls te traag waren hebben ingewilligd. een beetje sneller dan killzone 2 mocht maar nu is het gewoon chaos.

spawnpoints die geen structuur lijken te hebben zorgen ervoor dat jouw spawnpoint ingesloten kan zijn langs alle kanten, de snelle controls geven een gevoel van chaos en iedereen rusht gewoon. in killzone 2 zou iedere klasse nog dekking zoeken achter een object soms. nu is het gewoon lopen en schieten. dekking zoeken doet vaak niets uit en als je het toch doet komt er wel een tegenstander van achter je wat de ervaring er niet leuk op maakt.
de enige mensen die nog iets hebben aan dekking zijn degene die sniper als wapen kiezen.
vandaar dat ik de voorkeur gaf aan de slomere kz2 controls of iets snellere reacties maar neit zo snel als kz3.

een ander punt is dat de klasses in kz3 voor de multiplayer nog niet gebalanceerd zijn en het lijkt er niet op dat ze hier iets aan gaan doen. als je een lage rang hebt ( en dus veel beginners) of toevallig op een map komt met 2 clans zal je af en toe nog een medic zien maar bij de hogere levels zie je er zelden nog 1. dan is het allemaal ofwel infiltrator/ technician en af en toe nog eens een tactician. de rest blijft achter.

Gast (91.181.54.xxx) op 29-03-2011 om 16:32
topgame maar 93? Natuurlijk is het jouw mening maar ik vind de mp voor zo'n titel gwn ondermaats, zeker als je de game 93 geeft. Jammer, beetje een gemiste kans voor een ultieme classic af te leveren

Gast (195.240.188.xxx) op 29-03-2011 om 16:52
Crysis 2 op mijn PC PWNT Killzone 3. En een 93 verdient deze game mijnsinziens echt niet. De punten hierboven ben ik het grotendeels mee eens, maar ook de single player is VEELS te kort en lineair.

Gast (94.211.137.xxx) op 29-03-2011 om 17:02
Deze game verdient veel meer krediet!! Als je kijkt naar games als Bulletstorm, crysis en Homefront nou dan knalt Killzone daar ver boven uit!! Zeker als het gaat om het grafische gedeelte. Het verhaal van Bulletstorm is saai en dom, Crysis is zo wazig dat als je het hebt uitgespeeld je er nog steeds niks van snapt of valt er niks te snappen???? Homefront is gewoon een redelijke shooter niks meer. Ik vind dus de 93 zeer terecht voor Killzone en vind het heel raar dat ondanks dat we kritische moeten zijn er niks van NEDERLANDS trots valt te bespeuren. Iedere achterlijke Nederlander moet deze game kopen buiten het feit dat dit de beste shooter voor de PS3 is ooit!!! Guerrilla Games keep up the good work a will be a fan for ever!!!! _O_

Gast (94.226.6.xxx) op 29-03-2011 om 18:25
ik heb killzone 3 helemaal uitgespeeld, maar vind 93 veels te hoog, een 85 is meer dan dan genoeg. crysis 2 is meer deze score waard

DutchDopey op 29-03-2011 om 18:49 [Niv: 5 / Exp: 255]
Over de move zegt de review: "Online zul je met deze besturing niet ver komen, maar het is voldoende om de singleplayer door te spelen." ....

Oftewel weer iemand die praat over iets waar die geen verstand van heeft, dit is mijn account:

http://www.killzone.com/kz3/nl_NL/mykillzone/overview.html?name=DutchDopey

Dit is dus alleen met de move, ik heb in KZ3 geen andere controller aangeraakt.
Ik heb niet zo'n heel beste KDR aangezien ik weiger sniper te spelen, maar voor tactician/medic is de KDR best aardig, zeker als je de leercurve van de move erin meeneemt.

Gewijzigd door DutchDopey op 29-03-2011 om 18:50

Roderick op 29-03-2011 om 19:02 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Met alle respect, maar dit is een game die op vrijwel alle vlakken niet boven de middenmoot uitkomt. De graphics zijn prachtig, maar de presentatie is zwaar ondermaats: slecht sounddesign, slechte voice-acting, rare statische cutscenes. De gunplay stelt maar weinig voor en ook is de poging tot afwisseling met al die rail-elementen veel te geforceerd.

Ik zou bijna zeggen: Killzone 2 > Killzone 3. Maar KZ2 was al geen topshooter.

Gast (80.200.5.xxx) op 29-03-2011 om 19:05
Is gewoon één van de vetste shooters op de markt, geeft je echt het gevoel van in een echte oorlog te zitten te danken aan de ubervette graphics en partikeleffecten en dan zwijgen we nog gewoon van de geluidseffecten.Gameplaygewijs is deze ook al zo goed.

konnichiwa op 29-03-2011 om 19:16 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Een score zegt natuurlijk niet veel maar 93 is wel vrij hoog tegenover een meta gemiddelde van 84.

Weinig vernieuwend + een korte singleplayer + al niet teveel keuze in Mp... zijn toch wel zaken die zouden doorwegen op een score..

Gast (80.200.5.xxx) op 29-03-2011 om 19:35
Dan moet black ops VEEL minder scoren, ultra korte singleplayer en de algemene presentatie kan al helemaal niet tippen aan killzone. Snap zowieso niet de algemene hype rond call of duty. Het enige waar dit voor gekocht kan worden is de multiplayer maar dat is dan ook alles.

konnichiwa op 29-03-2011 om 20:24 [Niv: 153 / Exp: 7652]
^Daarom kreeg het ook maar 85 op Gamed.....

Gast (217.122.150.xxx) op 29-03-2011 om 20:42
ondermaats... maar het blijft een nederlands spel he, je kan niet te veel verwachten :r

gastrion op 29-03-2011 om 20:42 [Niv: 67 / Exp: 3362]
^ik

Gast (94.227.167.xxx) op 29-03-2011 om 22:39
@ konnichiwa

hoeveel volgens jou verdient killzone dan.

konnichiwa op 29-03-2011 om 23:15 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Op hetgeen wat ik lees van Joni's review verwachte ik geen 90..... 89 maximum en dat verdient hij wel..

Een game die 90+ verdient is een game die elementen introduceert die we nog niet hebben gezien of iets neerzet waarvan je echt zoiets hebt van....'Nice'..

Zoals Joni het mooi zegt....Guerilla doet niks origineel met Killzone 3 maar levert wel iets af dat beter afgewerkt is en fans van KZ2 zal plezieren (en natuurlijk zullen er toch weer mensen zijn die de kleine veranderingen niks vinden)..maar dat is het dan ook, Guerrila speelde het safe goed voor de mensen die fan zijjn van KZ2 maar mensen die niks vonden van KZ2 zullen KZ3 ook links laten liggen...

Gast (94.212.135.xxx) op 29-03-2011 om 23:50
Het introduceert wel 3D en Move ondersteuning. Misschien pakt het niet even goed uit, maar toch... Ik denk wel dat ze met dit cijfer goed zitten.

Het blijft natuurlijk wel zo dat eigenlijk alle goede games 9 of hoger halen en op die manier is het wat cijfers betreft altijd een beetje gerommel in de marge; 0.2 punt verschil? Wat zegt dat nou?!

Ook heb je nog Gameplay, Sound, Graphics, Replay. Maar waar is verhaal? Ik denk zelf dat je dit beter kan samenvatten onder de noemer: presentatie. Maar ook dat is weer te weerleggen; Is een online leaderbord nou onderdeel van de presentatie, gameplay of toch replay?

Al met al blijft een review altijd iets persoonlijks en over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Gast (84.31.44.xxx) op 29-03-2011 om 23:55
KZ3 uit gespeeld met de move, een erg leuke evaring in ongeveer 7uur. Heb KZ3 mp met de move gespeeld voelde wel goed aan, maar ben nog te druk met BFBC2 mp(rang 45)dus heb nog wel even tegaan.

Gast (94.225.216.xxx) op 30-03-2011 om 01:58
goeie review het verhaal mocht natuurlijk zo'n 4 uurkes ofzo en de moeilijkheidsgraad mogen ze ook wel wat makkelijker maken er waren levels bij waar ik gewoon op normaal het al zeer moeilijk had laat staan op veteran

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-03-2011 om 06:32 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Konnichiwa: Goede afwerking > Slechte vernieuwing.

Gast (193.202.110.xxx) op 30-03-2011 om 12:01
tjsa joni philips is en blijft een sony fanboii, dus dat is +/- 1 punt erbij voor die game. Eignelijk moet je het us gewoon zo zien dat killzone 3 een 83 ipv een 93 _0_
Joni: Idd, mijn hoogste score is nog altijd voor de ultieme Sony game Super Mario Galaxy. Oh, wacht.

Gewijzigd door Joni Philips op 30-03-2011 om 20:26

Gast (82.161.46.xxx) op 30-03-2011 om 13:33
^^
idd je hebt helemaal gelijk. Voor een game die niets vernieuwends doet een 9.3 geven is belachelijk.

Velqor op 30-03-2011 om 14:00 [Niv: 191 / Exp: 9548]
De sfeer is geweldig evenals de graphics, maar ik vind dat ze het qua multiplayer er niet beter op hebben gemaakt. ik heb de game nog niet zelf, maar vaak bij vrienden gespeeld. maar ik denk niet dat ik hem ga halen

Gast (195.241.207.xxx) op 30-03-2011 om 15:42
Tegenwoordig is een korte singleplayer blijkbaar een pluspunt.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Killzone 3
Type:
Game
Releasedatum:
23-02-2011
Ontwikkelaar:
Guerrilla Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media