Nog niet zo lang geleden hebben wij hier op Gamed.nl een column gehad over een beste man uit Amerika die er zijn beroep van heeft gemaakt om ontwikkelaars van games aan te klagen. Een zeer vervelende situatie, maar gelukkig kunnen rechtzaken en games ook iets leuks hebben samen. Capcom heeft er werk van gemaakt.
In Phoenix Wright: Ace Attorney ben je (verrassend) Phoenix Wright. Deze jongeman heeft net zijn diploma als advocaat binnengesleept en wordt meteen aan het werk gezet. Dit is dus typisch zo'n game die je door je ouders kunt laten financieren, want welke ouder wil zijn kind niet zien opgroeien tot een advocaat? Status en een zeer behoorlijk salaris is natuurlijk ook niet zo'n verkeerd vooruitzicht en onder het mom van 'oefening baart kunst' kun je als de fictieve Phoenix Wright al aan de slag.
In Phoenix Wright: Ace Attorney zul je bezig gaan met een aantal zaken, te beginnen met de moord op een vrouw. Laat het slachtoffer nu net een oude vriend van je zijn; de drang naar de waarheid wordt dus steeds groter. Je begint de zaak door mensen in de buurt van het misdrijf te ondervragen en op de plaats van het delict de nodige bewijzen te verzamelen. Dit onderzoeksgedeelte van de game doet denken aan een point-and-click adventure, zoals bijv. het eerder uitgekomen Another Code: Two Memories.
Als jij als speler van mening bent dat je genoeg bewijzen hebt verzameld, begint de rechtszaak. Capcom heeft een eigen rechtssysteem bedacht dat de 'leuke' zaken uit de realistische rechtszaken haalt. Geen maandenlange onderzoeken enz. maar lekker rechttoe rechtaan. Hele verhalen komen voorbij van onder andere de getuigen, verdachte(n) en de rechter. Als een getuige iets verteld waarvan jij denkt te weten dat het niet klopt, dan kun je "Objection!" in je microfoon schreeuwen (je kunt ook gewoon op een knop klikken, mocht je bijv. in de bus zitten....), waarna je door middel van je eerder gevonden bewijsstukken het tegendeel kunt gaan bewijzen. Je zult dit soort interventies van getuigenissen wel goed moeten plannen, want als je dit te vaak onnodig doet, kost het je de rechtszaak.
Het is dus een kwestie van zeer goed opletten en zo goed mogelijk bewijs zoeken. Dit klinkt misschien wat saai, maar in de praktijk lijkt dit toch erg leuk uit te pakken. Uiteraard wordt het in latere zaken steeds lastiger om getuigen en verdachten op fouten te betrappen. In de E3-demo werd er bijv. door een verdachte verklaard dat hij de verdachte om 13.00 uur zag vluchten van de plek van het misdrijf, terwijl uit het autopsierapport blijkt dat het misdrijf pas tussen 16.00 en 17.00 uur is gepleegd. Op dat moment schreeuw jij dus zo hard als je kunt "Objection!" tegen je DS, waarna je deze tegenstrijdigheid aan de getuige voorlegt.
Phoenix Wright: Ace Attorney is geen game voor kleine kinderen. De zaken zijn pittig en regelmatig zullen moord en doodslag besproken worden. Toch gaan deze serieuze zaken gepaard met een kleurrijk, getekend uiterlijk. In Japanse Manga stijl getekende karakters verblijden de beelden die doorgaands toch met tekst gevuld zullen zijn. Deze rechtszaakgame (zoals we het maar even zullen noemen) is nieuw voor het Westen, maar in Japan draait de serie alweer een tijdje. Op de GameBoy Advance kwamen namelijk eerder al drie delen uit in de serie en Phoenix Wright: Ace Attorney is een remake van het eerste deel. Dat kan ons natuurlijk niets schelen, want die hebben we hier nog nooit gespeeld...
Phoenix Wright: Ace Attorney is weer zo'n typisch Japanse game die ineens toch naar het Westen komt. Volgens Capcom ligt dit aan het feit dat de Nintendo DS het enige systeem is dat deze typisch Japanse games ook interessant kan maken voor Westerse gamers. Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat Phoenix Wright: Ace Attorney een unieke, maar leuke game gaat worden voor Nintendo's handheld. Wij zijn reuze benieuwd naar het volledige product.
|