Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Dissidia 012: Duodecim Final Fantasy


Door Joni Philips op 11-03-2011 om 15:09
Bron: Gamed

Met Dissidia: Final Fantasy ontwikkelde Square-Enix de natte droom van menig Final Fantasy bezitter, de game die ons liet zien welk Final Fantasy personage nu echt het sterkst is. Nu is Square-Enix terug met Dissidia 012: Duodecim Final Fantasy dat nog meer personages bevat.

In het origineel waren de personages mooi verdeeld tussen goed en kwaad, waarbij de Goden Cosmos en Chaos elk elf andere personages opriepen om te vechten voor hun. Deze waren dan ook nog eens mooi verdeeld met één held en één villain per game. Spijtig genoeg leidde dat soms tot gekke situaties, waarbij Final Fantasy XII geen held kreeg en het tweede personage van Final Fantasy X Jecht is. In Dissidia 012 gooit Square-Enix het gekke idee van gelijkheid tussen games en beide partijen compleet overboord. De game brengt simpelweg namelijk zeven helden, namelijk Kain uit Final Fantasy IV, Tifa uit Final Fantasy VII, Laguna uit Final Fantasy VIII, Yuna uit Final Fantasy X, Prishe uit Final Fantasy XI, Vaan uit Final Fantasy XII en Lightning uit Final Fantasy XIII. Daartegenover staat maar één villain, namelijk Gilgamesh uit Final Fantasy V.


Op deze manier zijn er alvast wat meer populaire personages vertegenwoordigd, en krijgen we geen extra naamloze personages als de Onion Knight en de Warrior of Light. Ondanks de injectie van helden is Cosmos echter niet in het voordeel in dit nieuwe deel, Dissidia 012 is namelijk een prequel voor Dissidia: Final Fantasy waarbij de start van het conflict tussen Chaos en Cosmos uit de doeken wordt gedaan. Hierbij was de keuze nog niet zo rechtlijnig, waardoor bepaalde helden werken voor Chaos en enkele villains voor Cosmos. In Dissidia 012: Duodecim Final Fantasy zal het verhaal ons leren waarom deze personages van kant veranderd zijn. Elk personage heeft hierbij zijn eigen verhaallijn voor wat extra speeltijd. Als extraatje bevat de game ook de volledige verhaalmode van Dissidia: Final Fantasy, aangepast aan het opzet van de nieuwe Story mode.

De Story Mode wordt ditmaal niet meer gespeeld via een schaakbord, maar via een wereldmap. Het schaakbord wordt alleen nog gebruikt binnen de dungeons van de game. Op deze wereldmap kun je vijanden tegenkomen, wat tot een gevecht leidt als je tegen elkaar loopt. Alternatief kun je ook dungeons vinden waarbinnen gevechten plaatsvinden. De gevechten kunnen plaatsvinden in RPG Mode of Action mode, waarbij die laatste de real-time gevechten zijn zoals we die kennen uit de originele Dissidia. De RPG mode is iets origineler, in deze mode bestuurt de game je personage en moet jij alleen aangeven welke aanvallen je wil gebruiken. De game speelt zichzelf; zoals ook bijvoorbeeld het geval is in Final Fantasy XIII met de Autobattle optie. Qua spelplezier is het echter meteen duidelijk welke optie te verkiezen valt, namelijk de Action mode.


Het vechten verloopt nog steeds zoals in Dissidia, waarbij een personage een Bravery teller en een HP Gauge heeft. Met een Bravery Attack stijgt je Bravery en wordt je personage sterker. Een HP Attack deelt dan weer HP schade uit aan de vijand, welke evenredig is met je Bravery. Je moet dus eerst je kracht opbouwen om sterke aanvallen uit te voeren. Spelers van Dissidia: Final Fantasy zullen al vertrouwd zijn met het systeem dat voor een strategische laag zorgde, maar ditmaal zijn er nog enkele nieuwigheden. Een eerste is het Assist systeem waarbij een speler een AI personage kan inroepen als hulp. Dit personage springt mee het gevecht in en voert samen met jou aanvallen uit tot de Assist Gauge leeg is. Deze bouw je mee op met je Bravery, dus het gaat zeer natuurlijk.

Als tegenhanger hebben we de Ex Mode, die sterk uitgebreid is ten opzichte van het eerste deel. Deze laad je op door de energiebolletjes op het veld op te pikken en te transformeren wanneer je voldoende energie hebt verzameld. Dit geeft je toegang tot nieuwe aanvallen, die je meestal activeert met Quick Time Events. Je hebt hierbij verschillende mogelijkheden zoals Ex Mode dat je sterker maakt, en Ex Revenge dat dient als counter voor de Ex Mode van de tegenstander. De gameplay is dus sterk uitgebreid en dat kan wel eens leuke resultaten opleveren. Een conclusie zullen we pas op 25 maart kunnen nemen wanneer de game in de winkels ligt, maar tot nu toe ziet alles er goed uit.


15:09  Kirby`s Epic Yarn
15:08  The Grinder zoekt uitgever
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Lawliet op 11-03-2011 om 16:08 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Lijkt me een geweldige met veel meer geweldige content.

Gast (213.10.53.xxx) op 11-03-2011 om 18:56
Ik vond Dissidia qua gameplay al erg sterk, en dit iet er nog beter uit. :P

Gast (77.164.239.xxx) op 11-03-2011 om 21:20
Dissidia 1 zijn kracht zat hem inderdaad in de Gameplay, Character en muziek.

De VA, Storyline en Graphics waren volledig ondermaats te noemen.

Doe een deel met betere graphics in het vervolg op PS3 ofzo, of zelfs de PSP/NGP.

Gast (178.116.8.xxx) op 11-03-2011 om 22:15
storyline is nieks nieuws. het verhaal van de eerste 10 personages is compleet hetzelfde :(

Gast (77.164.239.xxx) op 11-03-2011 om 22:45
@Gast (178.116.8.xxx)

Hoe weet je dat? Dat zou eigenlijk best wel lame zijn. Maar de Villains hadden ook geen story in het eerste deel. Plus de 7 nieuwe characters, kom je toch op 17 nieuwe character stories.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dissidia 012: Duodecim Final Fantasy
Type:
Game
Releasedatum:
25-03-2011
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media