Het was nogal een gewaagde uitspraak toen EA's Demartini afgelopen augustus liet weten dat Crytek met Crysis 2 wederom een 90+ game af zou leveren. Het is een druk die de studio voelt, maar tegelijkertijd een uitspraak waar ze achter staan.
Crysis 2’s executive producer Nathan Camarillo laat namelijk weten dat ze hetzelfde doel hebben: het uitgeven van een product met een hoge kwaliteit. Om dit te realiseren zul je echter altijd moeten beginnen met een nummer, oftewel: hoe hoog willen we dat onze game gaat scoren? Het is een nummer waar uiteindelijk de volledige ontwikkeling vanaf hangt.
Camarillo geeft diverse voorbeelden wat hij met bovenstaande uitspraak bedoelt. Ten eerste moeten we niet verwachten dat je met een '60-rated' team een '90-rated' game kunt maken. Streef je echter naar een score van 90 of hoger dan moet het gehele team achter dit cijfer staan en hier naar handelen. Anders gezegd: je maakt geen game met een 90-cijfer (of hoger) wanneer er struiken in de titel zitten die niet hoger komen dan een 30. Ieder teamlid moet hier hetzelfde over denken, anders moeten er bepaalde zaken een 94 of 95 scoren om het gemiddelde alsnog op een 90 te laten eindigen.
“For a game like Crysis 2 that’s a full offering of multiplayer, a longer than expected single-player campaign – longer than what’s average right now for FPS games – that’s a lot of stuff to polish and make sure everything is as high quality as possible.”
Om hun doel te bereiken laat Crytek tussentijds reviews maken van hun game en laten ze steeds weer anderen met de game spelen om zo de kwaliteit in het oog te houden.
|