Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Super Mario Galaxy 2


Door Gideon op 13-04-2010 om 07:19
Bron: Gamed

Een unicum; twee 3D Mario platformtitels op één Nintendo console. We hebben het nog niet eerder gezien, maar op de Nintendo Wii gaat het gebeuren. 11 juni ligt Super Mario Galaxy 2, een rechtstreeks vervolg op Super Mario Galaxy, in de Europese winkels. In deze preview blikken we vooruit naar datgene wat we mogen verwachten!

Een preview is een vooruitblik zonder waardeoordeel; je laat het uiteindelijke resultaat in het midden en baseert een verwachting (ondersteund door feiten) op het tot dan toe getoonde en/of gespeelde materiaal. Bij Super Mario Galaxy 2 is dat lastig. De voorganger is, samen met Resident Evil 4 en Grand Theft Auto: Chinatown Wars, de best becijferde game op Gamed en werd geroemd om zijn prachtige graphics, schitterende muziek, afwisselende gameplay en uitstekende besturing. De hype voor een vervolg op een game als deze is vaak ontzettend groot en nog vaker valt het vervolg dan ook enigszins tegen. Games als Resident Evil 5 of Halo 2 zijn nog steeds uitstekend, maar konden niet helemaal uit de schaduw van de voorganger treden; deze was te overweldigend. En soms, soms gaat het nog veel erger mis, getuige bijvoorbeeld een Devil May Cry 2. Waarom is deze preview dan zo lastig? Simpel, omdat het gewoon nu al ontzettend moeilijk is om de minpunten van dit vervolg op te zoeken en het moet wel heel, heel vreemd lopen wil Super Mario Galaxy 2 niet van zeer hoog niveau zijn.

Laten we voor de verandering maar eens beginnen met de punten waarom Super Mario Galaxy 2 minder kan uitpakken. De meest voor de hand liggende reden is: herhaling. Het verrassende is er natuurlijk wel een beetje vanaf en het is tekenend dat Super Mario Galaxy 2 is ontstaan uit een hersenspinsel dat Super Mario Galaxy 1,5 heette. Super Mario Galaxy wist te innoveren met het unieke gebruik van de zwaartekracht op de vele kleine planeten. Dit trucje hebben we nu gezien en hoewel de meesten er ontzettend van genoten hebben, is het niet nieuw meer. Aan de andere kant was het origineel van dusdanig hoge kwaliteit dat er maar weinig mensen zijn die niet graag weer de nodige uren in de platform actie willen storten. Tevens heeft Nintendo duidelijk alles op alles gezet om nog meer variatie in het avontuur te stoppen, wat blijkt uit de uitbreiding van de power-ups en natuurlijk de toevoeging van Yoshi.


Super Mario Sunshine was de eerste 3D Mario platformer waarin Yoshi speelbaar was en in Galaxy keert hij terug. Nieuw is ditmaal de mogelijkheid om, door met de pointer op het scherm te richten, Yoshi met zijn tong objecten te laten opeten, of er andere interactie mee uit te voeren. Ook Yoshi kent, net zoals Mario, zijn eigen power-ups. Laat de groene dino bepaalde vruchten opeten en zijn vaardigheden veranderen. Zo zijn er vruchten waarmee je sneller kunt rennen, jezelf opblaast als een ballon of geheime routes zichtbaar maakt. Ook de basisvaardigheden, zoals het opeten van vijanden, het verder kunnen springen en het omtrekken van schakelaars zijn weer van de partij. Naast Yoshi kent ook Mario enkele nieuwe power-ups. Zo kan hij ditmaal gebruik maken van een grote boor, waarmee de loodgieter zich dwars door planeten heen kan boren. Mocht je de ‘rock’ power-up vinden, dan verandert Mario in een stenen bal (en wie dacht er niet meteen aan de Pokémon Golem?!) waarmee hij vernietigend door objecten heen kan beuken. Of het hier bij blijft is nog even de vraag, maar feit is dat de power-ups nu al nieuwe puzzels en gameplay met zich meebrengen waarvan we zeker zijn dat Nintendo ze weer op innovatieve wijze weet te gebruiken.

Ook oude bekende powerups zijn terug, zoals de vuurbloem, het bijenpakje, de springveer, de ijsbloem en de boo-outfit. Andere zaken die terugkeren zijn de levels waar je, a la Super Monkey Ball, op een grote bal door de wereld moet balanceren en de blauwe sterren waar je, via de pointer, jezelf naartoe kunt trekken. Uit New Super Mario Bros. (Wii) is de ‘checkpoint flag’ meegekomen. Halverwege de levels staat deze vlag en wanneer je deze passeert kun je hier weer beginnen, mocht je onverhoopt het loodje leggen. Ook de (gedeeltelijke) 2D levels zijn weer van de partij, inclusief de muren welke de zwaartekracht omdraaien.


Een, en nu ga ik heerlijk mierenneuken, minpuntje in Super Mario Galaxy, was het suffe verhaal. Je krijgt een gigantische speeltuin voor je neus waar je direct in wilt rondstruinen, maar toch heeft iemand bij Nintendo bedacht dat er wel motivatie moet zijn om te blijven spelen. Onzin natuurlijk, wanneer de gameplay je al uitnodigt om door te spelen, maar goed. Super Mario Sunshine kende een, voor een Mario titel, vrij uitgebreid verhaal, Super Mario Galaxy deed een klein stapje terug en gelukkig pakte New Super Mario Bros. Wii het aan zoals het moet. Geen uitgebreide (nutteloze) HUB, maar gewoon weer een 15 seconden durende intro en bijbehorende kaart waarop jij een level naar keuze kiest. Haal je een level, dan speel je er ook weer een of meerdere vrij. Simpel, effectief en je blijft volop in de actie. Dit lijkt Nintendo ook te hebben begrepen, want het grote (en saaie, tijdopslokkende) ruimtestation is verleden tijd en vervangen door een kaart vergelijkbaar met die uit Super Mario Bros. 3 en latere delen. Via je ruimteschip genaamd Mario Starship vlieg je naar het level van jouw keuze. Het is wel mogelijk om over je eigen ‘ruimteschip’ (lees; planeet in de vorm van Mario’s hoofd) te lopen en gaandeweg het avontuur zullen er steeds meer figuranten plaatsnemen... op je oor, neus of voorhoofd.

Zoals ik in het begin van deze preview al zei; het moet gek lopen wil Super Mario Galaxy 2 niet een fantastische game worden. Nintendo heeft bekend dat de camera nog beter is, de moeilijkheidsgraad omhoog is gegooid en er meer actie en minder (onzinnig) verhaal aanwezig is. De game kent wederom gigantische eindbazen, afwisselende werelden en allerlei leuke gameplay trucjes om het geheel interessant te houden. De graphics zijn, in vergelijking met het eerste deel, ietwat aangescherpt en de orkestrale muziek keert weer terug, met nieuwe songs en remixen van klassiekers. Een tweede speler zal wederom hulp kunnen bieden en, aldus Miyamoto zelf, meer invloed hebben dan in het origineel. Naast alles wat er al bekend is gemaakt, zijn er ook nog de nodige geheimen. Wie zijn die tientallen schaduw Mario’s? Hoe werkt het spelen met de tijd (we zagen al beelden van een level waarin Mario de tijd kon beïnvloeden)? Zijn Bowser en Luigi weer van de partij en hoe groot is de rol van Bowser Jr.? De Koopa Kids misschien? Het blijven vooralsnog vragen, maar over een krappe twee maanden kunnen we het met zijn allen gaan uitvinden, want vanaf 11 juni 2010 ligt Super Mario Galaxy 2 in de winkels. Uiteraard lees je tegen die tijd of Joni wederom, zoals hij zo mooi deed onder zijn review van het origineel, het volgende kan melden: “We kunnen wel stellen dat een nieuwe klassieker geboren is.”


07:21  Trailer A Shadow's Tale
07:19  Trailer Dive: The Medes Island
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (83.86.188.xxx) op 13-04-2010 om 08:18
"Mocht je de ‘rock’ power-up vinden, dan verandert
Mario in een stenen bal"

Dacht gelijk aan de Goron masker van Majoras Mask.
=3

Louis Tinner op 13-04-2010 om 09:07 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Ok dus geen fan van de hub wereld en het verhaal? Een hub is toch wel leuk vind ik (draagt toch bij aan de sfeer en je hebt een soort thuisbasis), mits er iets te doen is.... Maar goed je kon een beetje rondlopen op Mario's hoofd/spaceship. Ben toch bang voor een beetje teveel herhaling, aangezien er veel elementen uit het eerste deel terugkomen. Maar wie weet wat voor nieuwe gameplay elementen en powerups en andere leveldesigns er in deeltje 2 komen, ben benieuwd iig!

Rock mario lijkt me iig erg cool, en doet me helemaal niet denken aan pokemon, omdat ik die k*tpoppetjes helemaal niet wil kennen! Wat heeft iedereen toch met die verschrikkelijke franchise waarschijnlijk klein generatiekloofje

Gast (77.250.218.xxx) op 13-04-2010 om 09:19
Ik vond de hub in galaxy ook best wel saai. Zo strontvervelend om naar benenden te vallen als je net boven was.. kon je weer dat pokkestuk omhoog. Die in mario 64 was misschien nog wel groter, maar wel veel leuker

kyuubi_san op 13-04-2010 om 09:23 [Niv: 9 / Exp: 472]
Teveel herhaling???? Nintendo gaat niet zomaar risico nemen met Mario. Daarbij lees ik echt alleen maar goede dingen over SMG 2. En ja, heb een zwak voor Mario en Zelda. Dus ik haal em zodra het kan. Niks wapens en bloed; gewoon heerlijk platforming and fantasy.....triple A all the way

Gast (81.165.34.xxx) op 13-04-2010 om 10:46
ik dacht meer aan die stenen pokemon en die noemt golem

pizzarulez op 13-04-2010 om 11:08 [Niv: 116 / Exp: 5801]
Ach maakt niet uit wat nintendo er van maakt. Mario blijft toch wel een succes formule.

Lawliet op 13-04-2010 om 12:18 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Er is wel een soort van hub, maar een zeer klein planeetje met het gezicht van Mario waarin je navigeert naar nieuwe galaxy's. Anyway, dit wordt weer een topper van een Mario game! Mocht deze game net zo goed, of liever nog beter zijn laat ze dan maar ook met een deel 3 komen.

Gewijzigd door Lawliet op 13-04-2010 om 12:18

laraishond op 13-04-2010 om 13:07 [Niv: 154 / Exp: 7700]
ik denk toch dat hij echt wel beter wordt dan deel 1

Gast (86.94.108.xxx) op 13-04-2010 om 14:25
ja echt super deze game, het wordt een knallertje toppertje met een breezer mario hahahaa

Gast (83.83.20.xxx) op 13-04-2010 om 14:26
"Super Mario Sunshine was de eerste 3D Mario platformer waarin Yoshi speelbaar was en in Galaxy keert hij terug."
Moet Galaxy 2 zijn

Gast (82.169.50.xxx) op 13-04-2010 om 14:56
Heb hier echt zin in, ik denk dat ik deeltje 1 maar weer uit de kast haal _O_

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2010 om 16:55 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (83.83.20.xxx) SMG2 dan als je het spel bedoeld. Nu is het wat meer algmeen.

Gast (113.128.135.xxx) op 13-04-2010 om 18:25
Meh ik geloof niet meer zo in Nintendo icon-games. Yoshi (weliswaar een gouwe ouwe) en nieuwe powerups erin flikkeren staat bij mij niet te boek als innovatief zijnde; noch geloof ik dat Nintendo dit kan gebruiken om daadwerkelijk innovatief te zijn. Dat is imo een misplaatst woord bij de eerste game. Was niet slecht, maar ik begreep al het prijzen totaal niet. Icon-games worden teveel hetzelfde gehouden omdat ze ergens stabiele verkopen vandaan moeten halen I guess. Flikker d'r op z'n minst eens een moeilijkheidsgraad in aub.

Gast (81.207.19.xxx) op 13-04-2010 om 19:58
Get a fucking life gast, er zijn zat mensen die geen zin en of geen tijd hebben om moeilijk te spelen games door te harnissen. Als je hardcore wil lazer dan lekker op naar die HD consoles, pfft.

Laatstewoord op 13-04-2010 om 20:08 [Niv: 6 / Exp: 284]
Niet vernieuwend? Heb je super mario galaxy uberhaupt gespeeld?

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-04-2010 om 22:27 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ik heb er weer zin in. Ben bij m'n vriendin voor de tweede keer Super Mario Galaxy aan het uitspelen (zit nu rond de zestig sterren) en vermaak me er wederom prima mee.

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2010 om 22:43 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Laatstewoord: Op dat gebied heeft de gast deels gelijk, SMG is geen Wii Sports ofzo dat puur rond de innovatie van de controller draait. In mijn ogen is SMG een topper wegens de verfijningen, enkele nieuwe dingen en vooral de steengoede gameplay. Revolutie door evolutie

Gast (113.128.136.xxx) op 14-04-2010 om 06:01
@ Joni, ik meende niet direct het gebruik van de controller, vond SMG simpelweg meer van hetzelfde na 64 en Sunshine, waarvan eerstgenoemde daadwerkelijk innovatief was. Meningen zijn meningen uiteraard en je hebt een goed punt, helaas kwam dat bij mij niet zo over en vond ik de game gewoon doodvervelend.

Uchiha_Shadow op 14-04-2010 om 10:30 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Elementen in SMG die je als revolutionair zou kunnen beschouwen zijn wat mij betreft het gebruik van zwaartekracht als (zo'n sterk!) gameplay element en het constant van planeet naar planeet vliegen wat erg fijn werkt.

Echter, het is erg een stuk lastiger om een revolutionaire game te maken met evolutionaire hardware; OOT was revolutionair omdat ze eindelijk in 3D bezig konden gaan. Het revolutionaire aan de Wii is natuurlijk de motion controls, en die zijn in SMG niet van belang.

Joni Philips (Eindredacteur) op 14-04-2010 om 18:44 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast: Mijn punt draaide nu ook niet meteen rond de controller. Ik had gewoon even die opmerking nodig om de innovatie van Wii Sports aan te duiden.

Gast (213.10.82.xxx) op 17-04-2010 om 09:58
Dat wordt echt een feestje!!! _O_ 8) *D

Gast (87.209.176.xxx) op 18-04-2010 om 01:58
hey allemaal ik heb galaxy ook uit gespeeld echt een supper game maar had eigel Luigi nog ergens moeten zoeken op een planeet maar kon hem niet vinden na weken heb het maar op gegeven maar aan de ene kant zou ik best willen weten welke planeet dat is en hoe ik daar kom via een geheime weg of zo probeer zo vaak en als ik het level denk te hebben loop ik er zo doorheen en heb ik hem nog niet gevonden kan me daar iemand reactie op geven hoe en waar maar goed verheug me nu al op deel 2 duurt me nu al te lang gr bianca

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Mario Galaxy 2
Type:
Game
Releasedatum:
11-06-2010
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media