Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Risen


Door RadiusK op 01-10-2009 om 17:02
Bron: Gamed

De Duitse ontwikkelaar Piranha Bytes is voornamelijk bekend van haar Gothic franchise die al sinds 2001 geliefd is bij een groot aantal gamers. Gothic III en diens uitbreiding hadden een sterke basis qua game-elementen, maar werden door de ontelbare hoeveelheid bugs gematigd ontvangen. Nu het bedrijf komt met de nieuwe RPG Risen, was het aan ons om te kijken of ze heeft geleerd van haar fouten.

Risen begint in elk geval al intens, in een heftige storm wordt het schip waarmee de hoofdpersoon de oceaan trotseert kapot geslagen. Dit leidt er toe dat je tezamen met de lijken van je metgezellen aanspoelt op een onbekend mediterraan eiland en een terugreis lijkt er niet bepaald in te zitten. Al gauw ontdek je dat je niet alleen bent op het eiland, want naast jouw aanwezigheid bevinden zich er mensen van een tweetal groeperingen, gevaarlijke wezens en allerlei mysterieuze ruďnes die nog niet zo heel lang geleden uit de grond zijn gerezen. Voor jou als persoon is dit een goede ontwikkeling, want je kunt nu doen en laten wat je zelf wilt en een nieuw bestaan opbouwen. Dit moet je zo letterlijk nemen als het er staat, want elke keuze die je maakt in de game doet er toe. Zo zal je al vrij snel moeten beslissen of je toetreedt tot de inquisitie of bij de rebellen. De eerstgenoemde factie rekruteert gestructureerd manschappen met als doel het onderzoeken van de gevaarlijke ruďnes. De rebellen vinden gedwongen gehoorzaamheid helemaal niks en zijn uit op de rijkdom en eigen gewin. Afhankelijk van welke keuze je maakt wordt bepaald hoe de verdere verhaallijn zich ontwikkelt.

Ook in missies en in de ontwikkeling van je naamloze held ligt de wereld aan jouw voeten. Je kunt een opdracht namelijk op verschillende manieren uitvoeren. Zo moet je bijvoorbeeld op een bepaald moment een sleutel bemachtigen om ergens naar binnen te geraken. Om dit voorwerp te krijgen kun je ofwel de aanwijzingen volgen van de huidige eigenaar of je poogt de beste man te vermoorden om vervolgens de sleutel simpelweg af te nemen. Er zijn natuurlijk nog andere opties en daarmee telt Risen ontelbaar veel mogelijkheden. Niet alleen qua keuzes is dit het geval, maar ook qua vaardigheden. Zo kun verdien je door middel van het vervullen van opdrachten en het verslaan van vijanden vaardigheidspunten. Deze vaardigheidspunten gebruik je, zoals de naam al aangeeft, om nieuwe vaardigheden te leren van de daarvoor bestemde trainers. Van wapens smeden tot boogschieten en van zakkenrollen tot vuurballen gooien, je kunt het allemaal leren, mits je er de benodigde punten en de rechten toe bezit. Wanneer je bij de inquisitie zit zul je bijvoorbeeld eerst een speciale opleiding moeten volgen voordat je pas echt met magie aan de slag mag.


Uiteraard bepaalt de manier waarop jij je ontwikkelt de wijze waarop je vijanden het beste aanpakt. Ben je goed met een boog, dan zul je sneller geneigd zijn om deze te gebruiken dan wanneer je dat niet bent. Op het begin zul je echter vooral gebruik maken van wapens als zwaarden en je vijanden van close-range benaderen. Hoewel je vechtstijl naar mate je sterker wordt steeds beter en eleganter wordt, valt het op dat dat de moeilijkheidsgraad vrij hoog ligt. De verschillende wezens doen relatief veel schade en hebben zelf een stevig bindweefsel, waardoor moeiteloze gevechten er voor een beginnende speler niet in zitten. De gevechten zijn in real-time, wat inhoudt dat je goed moet letten op je verdediging en moet uitkijken naar het juiste moment om aan te vallen. Aangezien dit alles in de derde persoon moet en er geen goedwerkend target-lock systeem aanwezig is, kan dit een extra grote uitdaging zijn. Wanneer je dan eindelijk zo ver bent dat je de ruďnes kunt gaan verkennen zul je nogmaals even schrikken, want hier ligt de moeilijkheidsgraad nóg hoger met de aanzienlijk sterkere vijanden en de goed verborgen, dodelijke boobytraps.

Grafisch staat Risen stevig op haar benen. In ons review-exemplaar zou dit volgens de ontwikkelaar nog niet honderd procent naar voren komen, maar het zag er al goed uit. Omgevingen zijn vrij gedetailleerd en de personages zijn niet slecht, al kom je wel met een bepaalde regelmaat een man tegen met precies hetzelfde gezicht en snor. De dag-nacht cyclus zorgde ’s nachts voor erg donkere omgevingen, wat met een fakkel of een spreuk voor licht net niet helemaal wordt opgelost. Desalniettemin ziet het er niet slecht uit, en met de beloofde grafische update die aanwezig is in de retail-versie kan het alleen maar beter uitpakken. Qua geluid kan de game ook prima mee in de huidige generatie van actie RPG’s. De muziek, die onder andere verzorgd is door de symfonische metal-band Nightwish, is sfeervol en past goed bij de game en diens momenten. De game kent tevens erg veel ingesproken dialogen. Als je hier van houdt is het een geweldig gegeven, wanneer dit echter niet het geval is, zit je met een probleem want je zult ze weldegelijk moeten doorlopen om geen belangrijke informatie te missen betreffende je opdrachten. Ander probleem hier is dat de dialogen soms wat monotoon naar voren komen. Ook in uitspraken van NPC’s die niet voor dialoog vatbaar zijn is dit te merken, want ze klinken niet erg overtuigend en zijn soms erg bot en brutaal.


Wat betreft de gameplay is trouwens niet alles koek en ei, want waar de Gothic games de mist in gingen, kan Piranha Bytes ook in Risen niet afrekenen met de vele bugs. Natuurlijk is een kleine bug zoals een kip die spontaan begint te stuiteren erg grappig, maar een trillende camera tijdens een dialoog kan daarentegen erg vervelend zijn. Verder kwam het een keer voor dat een quest-dialoog niet geactiveerd werd, waardoor je niet verder kon met de opdracht. De NPC die je verder moest helpen staarde wat stom voor zich uit en de bedoelde reactie bleef weg. Jammer, want dit kan ernstig afbreuk doen aan je game-ervaring, aangezien het je dwingt om terug te gaan naar een eerdere save of een totaal nieuwe game. Hopelijk lukt het de ontwikkelaar om met de retail-patch en latere patches problemen zoals deze op te lossen.

Afgezien van de kleine, maar vervelende bugs is Risen een uitstekende RPG. Het is een echte hardcore RPG, waarmee het fans van het genre een hele mooie ervaring kan bieden en vele uren speelplezier. Grafisch en geluidsmatig staat het niet slecht met de game en de wereld waarin Risen zich afspeelt is groot genoeg om voldoende avontuur te bieden. De hoge moeilijkheidsgraad kan zowel als positief als negatief worden beschouwd en met de gigantische hoeveelheid aan keuzes, vaardigheden en andere variabelen kun je de game spelen zoals jij dat wilt. De controls op de Xbox 360 versie zijn goed gekozen en na korte gewenning erg handig in gameplay en het doorlopen van menu's. Of de ontwikkelaar de bugs nou kan oplossen of niet, de game is erg solide en daarmee een waardige opvolger van de Gothic franchise die is overgenomen door een ander bedrijf.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   75
Graphics   78
Replay   85

Een solide RPG, minus enkele gebreken
80


18:46  White Knight Chronicles toont vier screens
16:16  'Vergelijking met God of War is compliment'
 Reacties (10)
 Pagina: 1
eehbiertje op 01-10-2009 om 17:38 [Niv: 76 / Exp: 3825]
ben overnieuw begonnen nu een 10 uur gespeeld en nog steeds geen mage...

vechtsysteem is ook behoorlijk kloten naar mijn mening...

en je bent vergeten er bij te zetten dat de quest help totaal waardeloos is..

zo loop je vaak een uur of anderhalf te zoeken om 1 quest af te maken...

en wat er gezegd wordt 1 verkeerde move en je game niet gesaved (behalve autosave elke 5 min ofzo) en je kan overnieuw beginnen vooral in de 1e town


mijn cijfer een 6

RadiusK op 01-10-2009 om 18:25 [Niv: 38 / Exp: 1906]
De game komt wat traag op gang, maar dat is iets wat in RPG's niet geheel verrassend is. Wat betreft de hulp die je krijgt bij quests; dit is inderdaad niet erg omslachtig, in de questlog staat niet veel beschreven en een eventuele marker op de map is niet erg specifiek. Vandaar dat je de dialogen zoals ik aangaf absoluut niet moet overslaan aangezien je hier in de meeste informatie krijgt.

Gast (83.83.133.xxx) op 01-10-2009 om 18:26
ik heb deze gamne ook, en ik ben echt wel en die hard rpg fan.
van zowel gothic tot een ff, maar deze game zuigt zwaar.
ik weet niet wara je het vandaan haalt dat de game mooi is want hij is gewoon lelijk, plus de besturing is echt zo verrot de animaties zijn anno ps2 en wat eehbiertje zegt je wilt een class kweken maar nee hoor lijk twel of dat pas end game gebeurt ofzo.

geef m een 5

Gast (83.83.133.xxx) op 01-10-2009 om 19:25
Oke ik kom even terug om te zeggen heb hem net op de pc gespeeld, echt stukken beter dan de 360 versie.
makelijker te besturen zie ter heel wat mooier uit :)

Gast (81.207.185.xxx) op 01-10-2009 om 20:32
demo is nu ook uit

Gast (76.73.76.xxx) op 01-10-2009 om 21:42
Mooie titel erbij voor de 360.

clas6 op 02-10-2009 om 15:40 [Niv: 5 / Exp: 232]
het begin was erg frustrerend voor mij maar ga er nu toch steeds meer plezier aan beleven. mooie review

Gast (82.170.239.xxx) op 03-10-2009 om 10:15
Was de trillende camera niet gewoon een aardbeving door de vulkaan?

Gast (80.101.42.xxx) op 03-10-2009 om 10:39
Hoe hebben mensen hem dan op de xbox 360 gespeeld is hij al uit?

En dan nog iets heeft deze game een coop op de xbox360 (of pc maakt niet uit want dan komt hij zowieso ook op de xbox360) want als dat er inzit dan kan deze titel hopelijk veel beter worden dan two worlds waar ik best veel plezier aan heb beleefd dankzij de coop.

eehbiertje op 03-10-2009 om 22:00 [Niv: 76 / Exp: 3825]
nee geen coop...

wij hebben zo onze manieren
ben ook opnieuw begonnen dan eindelijk half mage zit vast as usual wordt weer paar uur zoeken..


*spoiler*
weet iemand hoe je in die bieb (in het monastery) nadat je die geheime ingang gevonden hebt bij die deur langs komt met dat magische schild ervoor?

heb het al XD

Gewijzigd door eehbiertje op 05-10-2009 om 21:28

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Risen
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2009
Ontwikkelaar:
Piranha Bytes
Uitgever:
Deep Silver
Media:








Meer media