In 2006 verscheen de originele Guitar Hero in Europa, waarna de serie snel gegroeid is. De serie is momenteel $1 miljard waard. Wij bekeken alvast het verleden, het heden en de toekomst van de serie.
De originele Guitar Hero werd ontwikkeld door Harmonix Music Systems dat in 1995 de deuren opende. Harmonix concentreerde zich jarenlang op de Japanse markt en via samenwerkingen met Sony en Konami won het bedrijf aan ervaring. Dit leidde in 2005 tot een samenwerking met RedOctane. Samen met deze uitgever werkte Harmonix het concept van Guitar Hero uit. Harmonix maakte het spel en RedOctane de accessoires. De combinatie werd een succes, men verkocht anderhalf miljoen exemplaren van het spel en Harmonix mocht beginnen aan Guitar Hero II voor de PlayStation 2. Tijdens de ontwikkeling van het spel werd Harmonix gekocht door MTV en RedOctane door Activision.
Hun wegen moesten hierdoor scheiden, Guitar Hero II werd hun voorlaatste Guitar Hero titel. De overname van RedOctane door Activision had ook zijn voordelen. Activision wilde serie op meer platforms uitbrengen. Het resultaat daarvan zagen we begin 2007 op de Xbox 360, Neversoft maakte een Guitar Hero II port voor de Xbox 360. Tegelijk was Harmonix begonnen aan de ontwikkeling van Guitar Hero Encore: Rock the 80s voor de PlayStation 2. Dit was niet meer dan een verplicht nummertje voor Harmonix, de game telde amper 30 nummers. Beide spellen kenden tevens weinig vernieuwing tegenover het origineel, maar dat de deerde de verkoopcijfers niet. De twee spellen waren samen goed voor vier miljoen exemplaren.
Na Guitar Hero II kregen Neversoft, Budcat en enkele andere ontwikkelaars de opdracht om Guitar Hero III te ontwikkelen. Zij bracht weinig grote vernieuwingen aan, maar in tegenstelling tot zijn voorgangers telde de game meer dan 70 nummers. Een groot deel hiervan waren de originele nummers. Men moest dus niet langer covers verdragen. Ook de online Battle en de offline Coöp Mode waren een succes. De game verscheen op de PlayStation 2 en 3, de PC, de Wii en de Xbox 360. Het grote aantal versies leidde tot groot succes, Guitar Hero III kende verkoopcijfers van negen miljoen. Hiermee werd de serie $1 miljard waard.
De populariteit van het spel is vooral te danken aan de simpliciteit. Zelfs de grootste leek kan een nummer perfect spelen. Het is gewoon de bedoeling op het juiste moment op de juiste knop van de gitaar of de controller te drukken. Op het televisiescherm verschijnt een balk met vijf lijnen waarop gekleurde bolletjes dalen. Elke lijn heeft zijn eigen kleur die overeenkomt met een plaats op de controller. Op het einde van de balk is een horizontale balk aanwezig. Op het moment dat de gekleurde knoppen zich in deze balk bevinden moet je op de juiste knop drukken. Daarmee scoor je punten. Het basisconcept van Guitar Hero is dus heel eenvoudig.
De game bevat wel nog enkele specifieke elementen voor gevorderde spelers. In de eerste plaats krijgt de speler Multipliers waarmee zijn score verhoogd wordt indien hij lang goed speelt. In de tweede plaats vult hij hiermee ook de Star Power Meter waarmee je Star Power kunt activeren. Met deze Star Power krijg je tevens een 2X Multiplier. Het is ook mogelijk dat je een akkoord moet spelen, dan moet je meerdere knoppen tegelijk indrukken. Een andere mogelijkheid is het feit dat je bepaalde knoppen langer moet ingedrukt houden. Het basisconcept is dus eenvoudig, maar ook de meer ervaren speler heeft er iets aan. Op de volgende pagina lees je wat Activision in de toekomst voor ons in petto heeft.
|