Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Experience112


Door Cor op 14-01-2008 om 09:41
Bron: Gamed

De Franse ontwikkelaar Lexis Numérique zette enkele jaren geleden met In Memoriam een aparte adventuregame neer. Experience112, hun nieuwste game, valt in dezelfde categorie. Easy Computing heeft de game vanuit Frankrijk naar Nederland gebracht.

In het introductiefilmpje zie je de camera rond een in verval geraakt schip draaien. Het beeld zoomt in, en na een tijdje zie je vanuit het oog van de beveiligingscamera een vrouw op een bed liggen. Ha, dat is het personage waar ik mee speel, gaat er door je hoofd. Mis. Het personage dat je bestuurt is namelijk de persoon die achter het bewakingssysteem zit. Nadat de vrouw wakker is geworden, merkt ze bijna meteen op dat ze bekeken wordt via de camera. Ze vertelt dat ze Lea Nichols heet en dat ze jouw hulp nodig heeft om uit te zoeken wat er gebeurd is op het schip. Ze komt er namelijk nogal snel achter dat het schip in hevig verval is en verlaten lijkt te zijn.


Doordat je achter het bewakingssysteem zit, werkt de besturing compleet anders dan in andere games. Stel je een soort Windows voor, met in één schermpje een plattegrond met allemaal icoontjes erop. Klik je op een cameraatje, dan krijg je in een ander scherm het beeld van die camera te zien. De camera’s kun je volledig bedienen: draaien, zoomen, nachtvisie en warmtevisie staan allemaal tot je beschikking. Ook kun je meerdere camera’s tegelijk bekijken. De besturing kost wel even om aan te wennen, maar na een tijdje voelt het logisch aan. Op deze manier kun je goed bekijken wat Lea doet. Om haar te begeleiden worden al snel aan het begin enkele regels afgesproken. Jij kunt haar namelijk wel horen, maar zij jou niet, dus om haar een kant op te sturen gebruik je de lichten. Gaat er ergens een lamp aan, dan loopt Lea die kant op en kijkt ze of daar iets interessants ligt. Stelt ze je een vraag, dan kun je antwoorden door met de camera ja of nee te schudden. Ook deuren en tal van apparaten kun je bedienen vanaf je bewakingspost.

Afgezien van de besturing over alle apparaten op het schip heb je ook toegang tot het intranet van het schip. Als je de logingegevens van iemand vindt, kun je inloggen op zijn account, en daar door zijn berichten en bestanden bladeren. Op die manier kun je de wachtwoorden van veel deuren ontcijferen, en tegelijk veel leren over wat er op het schip is gebeurd. Door de dingen die je leest en hoort van Lea, en ook door enkele flashbacks, kom je erachter dat het schip een soort laboratorium is. Er wordt onderzoek gepleegd naar een stof die uitgescheiden wordt door een nieuw ontdekte diersoort, de Tyriades. Deze stof is in zijn pure vorm dodelijk voor mensen, maar als het goed gebruikt wordt werkt het als een verjongingskuur en een middel tegen tal van ziektes. Het onderzoek is erop gericht om deze stof veilig voor mensen te maken.

Langzaam aan krijg je de beschikking over meer documenten, en kom je er ook achter dat er meer speelde op het schip: onderlinge ruzies, spionage en experimenten op levende wezens. Deze manier van vertellen, waarbij je langzaam het totale plaatje te zien krijgt, weet het verhaal interessant te houden. Lea’s doel is aan het begin van de game enkel om te overleven, maar na een tijdje beseft ze dat er veel vreemde dingen aan de hand waren op het schip, en wil ze dit verder uitzoeken. Vanaf dan wordt het je doel om je door het schip heen te werken, via een onderzeeër naar een militaire basis onder water te varen en vanaf daar door naar de wereld van de Tyriades. Hierbij speelt de 112e menselijke proefpersoon ook een belangrijke rol, hij was de eerste die de experimenten goed doorstond en tegelijk had Lea een oogje op hem. En uiteraard blijft het de vraag wie jij precies bent en wat jouw rol in dit alles is.


Het concept is erg origineel, en de besturing van de game is ook radicaal anders dan wat we gewend zijn van adventuregames, maar de doelen die je moet volbrengen zijn toch weer vaak hetzelfde. Zo moet je aan het begin van de game enkele ingrediënten vinden voor een medicijn. Deze zitten weer achter gesloten deuren, waardoor je op zoek moet naar sleutels of de codes zien te halen uit de persoonlijke bestanden van één van de medewerkers van het schip. Zo worden de grote doelen geknipt in allemaal kleine doeltjes. Jammer genoeg is het aanpakken van deze doelen vaak hetzelfde. Door op de kaart één voor één de lampen en andere apparaten aan te klikken zal Lea alle plekken bij langs gaan, en vanzelf vertellen wanneer ze sleutels of andere voorwerpen gevonden heeft. Deze worden trouwens niet in een inventaris gezet, je moet dus zelf onthouden wat er precies is meegenomen. Op deze manier is het eigenlijk vaak niet eens zo dat je zelf aan het puzzelen bent, maar dat je gewoon zorgt dat je Lea naar elke hoek van de kamer stuurt. Zo liet ik een telefoon rinkelen, waardoor zij die kant op liep en zei dat dat een slimme zet was, omdat daar een toegangspasje lag; dat had ik nog helemaal niet zien liggen, ik zag op de kaart gewoon dat daar een voorwerp stond dat ik kon gebruiken.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   74
Sound   60
Graphics   67
Replay   68

Verrassend concept, minder verrassende uitwerking.
70


09:57  Brawl toont Challenge Mode
08:28  Patapon toont zich nog eens
 Reacties (11)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 14-01-2008 om 10:00 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Damnit, NL of Frans... Bah!

Als ie nog in het Engels was had ik hem mij in huis gehaald want hij lijkt me in ieder geval wel tof.

Overigens fijne review, kreeg al helemaal zin erin

Joni Philips (Eindredacteur) op 14-01-2008 om 10:14 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
De game komt over twee maanden uit in Engeland, kun je hem dan kopen.

MaartenL (Redacteur) op 14-01-2008 om 10:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Godzijdank

Dan nog maar hopen dat ze hem uberhaupt wel ergens in de winkels hebben liggen in mijn buurt (zeer weinig kans).

Cor (Eindredacteur) op 14-01-2008 om 11:30 [Niv: 11 / Exp: 545]
Ja, ik zat al in de ini bestanden te klooien om engels aan te zetten, maar die bestanden ontbreken simpelweg . De ervaring van de stemmen zat wat tussen Jetix-tekenfilms en het radionieuws in.

Kingsora op 14-01-2008 om 12:05 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Jullie houden niet van je eigen moedertaal, jullie zouden je moeten schamen

MaartenL (Redacteur) op 14-01-2008 om 14:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik hou wel van mijn moedertaal, gewoon niet in games >_<

Heb je Black & White toevallig al eens gespeeld toen hij pas uit kwam? Helemaal in het nederlands inclusief domme uitspraken zoals 'Toppie' -_-'

Nope, geef dan maar fatsoenlijke stemmen en die zijn meestal in het Engels

Kingsora op 14-01-2008 om 14:46 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Heb je Heavenly Sword gespeeld of Uncharted? Die games hadden ook nederlandse taalopties, maar die waren wel super. natuurlijk verkies ik het engels, maar als het goed in het nederlands is ingesproken zie ik er geen problemen in

impulse op 14-01-2008 om 17:16 [Niv: 57 / Exp: 2836]
ik vond HS echt lache in het nederlands.... en daarmee bedoel ik uitlachen . ... en kan je de stemmen in uncharted op nederland zetten ? dat wist ik niet

Timmy667 op 14-01-2008 om 18:17 [Niv: 17 / Exp: 838]
Eej dat je steeds hetzelfde doet is logish je kan gewoon niet veel meer doen ja toch?

david op 14-01-2008 om 21:42 [Niv: 39 / Exp: 1961]
jammer voor ze

Gast (84.29.243.xxx) op 27-06-2008 om 16:27
Hallo..
Weet iemand mischien de code bij het 1e dek..
Waar zij in 'n kamertje zit achter een pc en een code moet invullen..??Er hangt ook een telefoon..
Je moet daar een medicijn maken maar daar moet je eerst een code voor hebben,maar ik kan nergens een code gevonden krijgen :?
en zou graag verder willen met het spel,maar dat lukt nu niet..
Wie kan mij helpen?? |(
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Christa

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Experience112
Type:
Game
Releasedatum:
19-12-2007
Ontwikkelaar:
Lexis Games
Uitgever:
Xider Games
Media:








Meer media